Viski - se toimii sittenkin
Otsikon mukaisesti viskit ovat nousseet meikäläisen kiinnostuksen kohteeksi hieman yllättäen. Pitkään olin ajatellut nauttivani enemmän konjakista, ja viskit olivat joutuneet epäsuosiooni. Tosin taustalla kyti pieni kiinnostus, koska kaverini suosituksesta olin muutaman kerran pienessä sievässä maistanut Laphroaigia, ja pitänyt siitä. Kuitenkin edellisellä kerralla kun annoin viskeille mahdollisuuden, ostin pullon Black Labelia. Se jäi armotta samalta reissulta ostetun konjakin varjoon, ja taitaa vieläkin olla BL:n puolikas baarikaapissa. Jotenkin viski tuntui liian pistävältä, ja konjakin pehmeys miellytti huomattavasti enemmän.
Veronpalautusten tullessa joulukuun alussa rohkaisin kuitenkin mieleni, ja hain Alkosta pullon juuri Laphroaigia. Tämä aine oli jo pitempään kiinnostanut, en vain ollut raaskinut pulittaa melkein viittäkymppiä pullosta. Ja kuinkas kävikään? Todnäk ensimmäistä kertaa eläissäni olen juonut viinaa pelkästään maun vuoksi, täysin ilman päihtymistarkoitusta. Toki parin siivun maistelun sivutuotteena tuleva lämmin olo ei haittaa, oikeastaan päinvastoin...
Legendaarinen Laphroaig siis avasi pään, ja kiinnostusta on syventänyt jatkiksen laadukas viskikeskustelu, jota on tullut kahlattua läpi. Seuraava hankinta kutkuttaisi jo mieltä, jotta pääsisi tekemään hieman vertailua. Ilokseni huomasin lähi-Alkon tarjonnan olevan suht kattava, ei heti lopu kesken. Ainakin Talisker, Bowmore, Speyburn, Isle of Jura, Glenfiddich, Caol Ila, Bunnahabhain, Ardbeg, Laphroaig ja tietenkin Lagavulin olivat valikoimissa, ja toki perusirkut yms. Mikäköhän näistä olisi hyvä seuraavaksi etapiksi? Savunmaku on allekirjoittaneen mieleen sekä viskeissä että muutenkin, mutta vähäsavuisempi, ehkä hieman pehmeämpi maku kinnostaisi. Ehdotuksia otetaan vastaan.
Säilytyksestä vielä. Asun vanhassa kerrostalossa, jossa baarikaappi on ulkoseinässä oleva kiinteä kaappi. Sitä on varmaan joskus käytetty ruuan säilytykseen, koska talviaikaan kaappi kylmenee huomattavasti. Tämä ei varmaan tee hyvää viskille? Toki siirsin jo Laphroaigin parempaan talteen. Black Label ja lahjaksi saatu Jim Beam saivat jäädä kaappiin. Sivumennen sanoen, enpä todellakaan tajunnut että viskit ovat todella paljon muutakin kuin nuo perus-blendikset yms, joita on tullut sillontällön juotua. Todennäköisesti moni muukin elää samassa epätietoisuudessa.
edit. typo