Viskin ystävät

  • 547 512
  • 2 043

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Olisiko ollut Viski 88?

Alko toi markkinoille 80-luvun alussa oman whiskey-versionsa Viski 88:n, viinalla leikatun viskin, jossa taisi sitten olla 88% viskiä mukana. Prosentteja siinä kuitenkin oli 40.

EU liittymisen jälkeen sitä myytiin nimellä Double Eight 88 ja kategoriassa "maustetut viinat". Makukuvaus: Kullankeltainen, pehmeä, viskimäinen. EU säädöksethän esti "Viski" sanan käytön tuon yhteydessä valmistusmenetelmästä johtuen


EDIT: jaa niin maku, hirveetä kuraa...

Muistelisin, että 88-nimi tuli vanhimpien osien kahdeksan vuoden kypsytysajasta eikä ainetta varsinaisesti leikattu viinalla. Mutta sitä ei kypsytetty tynnyreissä vaan terästankeissa, joihin oli veistelty tammilastuja sekaan. Tämä ei sitten EU:lle kelvanut.

Tuli sitä jonkun verran aikanaan litkittyä, kun ei kölvinä ymmärtänyt paremmasta eikä tuota rahaakaan oikein ollut. Puolikas pullo meni opiskeluaikoina pohjiksi helpohkosti. Olihan siinä toki mukana lempijuomaani alkoholia.

t. hanu
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olisiko ollut Viski 88?

Alko toi markkinoille 80-luvun alussa oman whiskey-versionsa Viski 88:n, viinalla leikatun viskin, jossa taisi sitten olla 88% viskiä mukana. Prosentteja siinä kuitenkin oli 40.

EU liittymisen jälkeen sitä myytiin nimellä Double Eight 88 ja kategoriassa "maustetut viinat". Makukuvaus: Kullankeltainen, pehmeä, viskimäinen. EU säädöksethän esti "Viski" sanan käytön tuon yhteydessä valmistusmenetelmästä johtuen


EDIT: jaa niin maku, hirveetä kuraa...

Löysimpäs Virtuaaliselta viskiforumilta lisävalaistusta tähän asiaan. Tuo 88 ei ollut aivan se tuote mitä hain mutta siihenkin on tuota Alkon itsetekemää viskiä käytetty. Jos muitakin sattuu kiinnostamaan niin tälläisen vastauksen joku oli Alkosta saanut liittyen suomalaisiin viskeihin:

Hei, kiitos palautteestasi, johon olemme odottelleet vastausta Altialta.

Altiasta kerrotaan, että Alko alkoi tutkia kotimaisen viskin valmistamista jo 1950-luvun lopulla. Kokeiluvaihe kesti kymmenkunta vuotta ja sitä seurasi viskitisleiden tuotantovaihe, jonka jälkeen ensimmäisenä kotimaisen viskinä myyntiin tuli Alko Whisky 1.10.1981. Pidempään myynnissä oli kuitenkin VISKI 88 sittemmin Double Eight 88, johon käytettiin 2000 asti osana omia tammitynnyreissä kypsytettyjä viskitisleitä.

10-vuotias viski oli myynnissä Alkossa vuosina 1991-2000. Siihen käytettiin viimeiset silloin jo vähintään 10 vuotta kypsyneet Alkon oman tuotannon viskitisleet. Tisleet loppuivat ja niin loppui myös silloisen Primalcon tarina viskinvalmistajana. 10-vuotiaan viskin kulmikas pullo taas oli suunniteltu alun perin Neljän Leijonan Whisky’lle, jonka pullotus loppui 1997 (pullossa on neljän ”leijonan” kohokuviot). Siitä jäljelle jääneet pullot käytettiin 10-vuotiaaseen.

Toivottavasti tämä selvitti asiaa.

Ystävällisin terveisin,
Alkon asiakasneuvonta

Tässä vielä linkki kyseiselle forumille.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Kanarian reissu takana, ja viskikaappi sai mukavasti täydennystä:

-Ardbeg 10yo (35,50e)
-Lagavulin 16yo (54,85e)
-Macallan 10yo Sherry Oak (37,85e)

0,7-litraisia pulloja kyseessä, eli jonkun verran halvempaa kuin Suomessa. Enempää en raaskinut tällä kertaa ostaa, vaikka koneessakin oli ihan hyviä tarjouksia. Kanariahan kuuluu ei-EU -alueeseen tullin silmissä, joten väkeviä saa tuoda vain litran per henkilö. Mitään tullitarkastusta ei tosin tehty.

Lentokoneessa oli myynnissä mielenkiintoinen "blended", eli 50/50-sekoitus Macallania ja Laphroaigia. 0,7 pullo maksoi 85e. Onko joku palstan viskimaistelijoista kokeillut tätä ainetta?

Täällä pariin kertaan kehuttu Cardhu 12yo oli vahvasti esillä Kanarialla. Useissa ravintoloissa ja matkamuistomyymälöissä se oli ainoa saatavilla oleva single malt. Hintakaan ei ollut paha, n. 24e kustansi 0,7. Maistoin Cardhua - joka lausutaan muuten Car-duu, tarjoilija ei ensin ymmärtänyt kun sanoin suomalaisittain "Cardhu" - eräässä ravintolassa. Pehmeäähän se oli kuin mikä, mutta hieman valju maku jäi. Ihan kivaa, mutta pullot jäivät kuitenkin hyllyyn. Taidan siis olla vahvempien makujen ystävä.

Tuoduista pulloista olen aukaissut vasta Ardbegin, joka on todella mainiota. Pidän erityisesti siitä että savu&turve tulee vasta jälkimaussa. Seuraavaksi aukeaa varmaan Macallan, ja Lagavulin jää odottamaan jotain erityistä hetkeä. Montaakos pulloa pidätte muuten keskimäärin yhtäaikaa auki? Avatuthan pitää siemailla kolmen-neljän kuukauden kuluessa?

Yksi oudohko kysymys vielä lopuksi. Yritän emännältä saada kovasti kaappitilaa viskeilleni, ja kohtapuoliin joku kolo on mahdollisesti jalolle juomalle varattu. Mutta miten viskit yleensä pidetään siellä kaapissa, pakkauksineen vai ilman? Toki tämä on enempi makuasia. Omaa silmääni miellyttää ehkä enemmän pakkaukseineen olevat viskit.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Yksi oudohko kysymys vielä lopuksi. Yritän emännältä saada kovasti kaappitilaa viskeilleni, ja kohtapuoliin joku kolo on mahdollisesti jalolle juomalle varattu. Mutta miten viskit yleensä pidetään siellä kaapissa, pakkauksineen vai ilman? Toki tämä on enempi makuasia. Omaa silmääni miellyttää ehkä enemmän pakkaukseineen olevat viskit.

Pakkauksessa. Antaa suojaa valolta(itsellä viskit on lasivitriinikaapissa) ja kuten sanoit, näyttää paremmalta.

Kyllä se viski säilyy pidempäänkin kuin tuon 3-4kk vaikka olisi avattukkin. Toi kiireempi juominen on ajankohtaista sitten, kun pullosta on jäljellä se viimeinen neljännes..
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kyllä se viski säilyy pidempäänkin kuin tuon 3-4kk vaikka olisi avattukkin.

Kenellä muka! ;-)

Toi kiireempi juominen on ajankohtaista sitten, kun pullosta on jäljellä se viimeinen neljännes..

juu, pullon avaamista ja juomista kannattaa miettiä etukäteen, sillä kyllä se alkaa väljähtyyn, jos pullonpohjia kauan säilyttelee.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulla taisi olla kolme pulloa avattuna yli kolme vuotta (2,5 vuotta niin ettei korkkeja avattu) niin että niissä oli 3/4 - 1/2 pulloa tavaraa jäljellä. Yhden maku oli minusta selvästi heikentynyt, kahdessa en huomannut mitään, en tiedä sitten jos olisi päässyt vertaamaan juuri avattuun pulloon.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Lentokoneessa oli myynnissä mielenkiintoinen "blended", eli 50/50-sekoitus Macallania ja Laphroaigia. 0,7 pullo maksoi 85e. Onko joku palstan viskimaistelijoista kokeillut tätä ainetta?

Kyllä.

Ennekoasenne Laphroaigin blendaamisesta toiseen tuotteeseen oli melkoinen, mutta hyväähän tuo oli. Se on sitten toinen asia, notta onko hintansa väärti. Savuista, mutta pehmeää - ei kai se pahaa voi olla.

Avatuista pulloista sen verran, että mulla taitaa olla parikymmentä pulloa avattuna. Kun alkaa se neljäsosa olemaan enää jäljellä pyrin pullon tyhjentämään. Jotkus viskit jopa paranevat mielestäni oltuaan hetken auki. Hyvö esimerkki Glenlivet Nadura jossa oli outo pontikan maku heti avauksen jälkeen - jokunen kuukausi pimeässä baarikaapissa poisti tuon ponunmaun.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Avatuista pulloista sen verran, että mulla taitaa olla parikymmentä pulloa avattuna. Kun alkaa se neljäsosa olemaan enää jäljellä pyrin pullon tyhjentämään. Jotkus viskit jopa paranevat mielestäni oltuaan hetken auki.
Mulla kesti Oban aika kauan kaapissa, kun en vaan päässyt makuun. Neljään ensimmäiseen viidennekseen taisi mennä kolme vuotta. Sitten keksin vihdoin, että viskiin on luvallista lirauttaa hiukan vettäkin sekaan. Joko maku oli muuten vaan ajan saatossa pehmentynyt, tai sitten vesi oli oikea ratkaisu. Ei siinä enää kovin kauan nokka sen jälkeen tuhissut. Nyt tuhisee, mutta se on taudin syy. Pitäisi varmaan ottaa jotain lääkettä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Sitten keksin vihdoin, että viskiin on luvallista lirauttaa hiukan vettäkin sekaan.
- - -

Kas, eikö siitä ole ollut puhetta?

Itse juon yhden sortin viskit kuivana, jotkut jään kanssa, ja sitten jotkut siten että laitan tilkan vettä lasiin ja siitä teelusikallisen tai joihinkin kaksi (maun mukaan) joukkoon. Pehmentää kummasti pintaterävyyttä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Usko tai älä, mutta tuo tapahtui jo ennen Jatkoaikaa! Elämää siis oli ennen sitä. Mutta onko sen jälkeen, kas siinäpä kysymys.

Siis olit olemassa ennen Jatkoaikaa. Minä sitten kai en.
Jälkihommista ei voi vielä tietää. Viime aikoina tosin on tuntunut, että aivan sama.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Mulla kesti Oban aika kauan kaapissa, kun en vaan päässyt makuun. Neljään ensimmäiseen viidennekseen taisi mennä kolme vuotta. Sitten keksin vihdoin, että viskiin on luvallista lirauttaa hiukan vettäkin sekaan. Joko maku oli muuten vaan ajan saatossa pehmentynyt, tai sitten vesi oli oikea ratkaisu.

Itse tykkään laittaa sekaan t-lusikallisen vettä mukaan, jälkimausta tulee monessa viskissä mukavampi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse tykkään laittaa sekaan t-lusikallisen vettä mukaan, jälkimausta tulee monessa viskissä mukavampi.
Jees, kokeilemalla tuo selviää. Useimmat irkut tulee kyllä vedettyä raakana, hyvä kun lasiin malttaa kaataa. Vielä ei ole tullut vastaan sellaista, joka olisi mennyt pilalle vesitilkan lisäämisen jälkeen. Sellaisestakin olen alan saiteilta lukenut. Ja minulle riittää hyvin se tilkka. Aika paljon minua saa suostutella, ennen kuin yritän 50-50 sekoitussuhdetta, josta olen myös lukenut.
 

J.Petke

Jäsen
Itse yleensä en lantraa näitä ns. tavallisia viskejä. Sitten kun viski on varttitynnyri tai jopa ihan tynnyrivahvuista niin silloin on hyvä hieman lorauttaa vettä joukkoon. Tynnyrivahvuisia ei edes kannata juoda ilman vettä sillä tuo takapotku vie kaiken maun mennessään.

Itse ajattelin seuraavaksi ostaa Ardbergia kun Lagavulin ja Laphroiag alkaa olemaan jo lopuillaan.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Jees, kokeilemalla tuo selviää. Useimmat irkut tulee kyllä vedettyä raakana, hyvä kun lasiin malttaa kaataa. Vielä ei ole tullut vastaan sellaista, joka olisi mennyt pilalle vesitilkan lisäämisen jälkeen. Sellaisestakin olen alan saiteilta lukenut. Ja minulle riittää hyvin se tilkka. Aika paljon minua saa suostutella, ennen kuin yritän 50-50 sekoitussuhdetta, josta olen myös lukenut.

Irkuista en osaa sanoa mutta perskohtaisesti skottilaisia single malteja juoneena tykkään tuosta t-lusikallisesta. Kokeilinpa piruuttani ihan perus 12v chivasiin tuota tilkkasta ja kyllä tykkäsin.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Irkuista en osaa sanoa mutta perskohtaisesti skottilaisia single malteja juoneena tykkään tuosta t-lusikallisesta. Kokeilinpa piruuttani ihan perus 12v chivasiin tuota tilkkasta ja kyllä tykkäsin.

Chivas ei sinällään ole single maltia, ei toki pahaa viskiä sekään.

Jos joku viski vettä kaipaa, niin hana auki ns. lorottamaan ja siitä alta huiskaisten, siinä on sopiva annos. Toki edellyttää että hanavesi on puhdasta. Tampereella esim. vedessä on jo ihan selvä (paha)maku, Lahdessa taas vesi on ihan a-luokkaa(tähän selvennyksenä: en edes enää asu Lahdessa, mutta siellä on omaan makuun ihan ykköshanavesi mitä olen maistanut)

Vettä kaipaavat viskit on omaan makuun lähinnä noi tynnyrin vahvuiset tuotteet, makuasioista ei tosin ole olemassa yhtä totuutta. Irkkuihin en kyllä mihinkään vettä laskisi, ovat jo sen verran "heikkoja" makunsa puolesta muutenkin.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jos joku viski vettä kaipaa, niin hana auki ns. lorottamaan ja siitä alta huiskaisten, siinä on sopiva annos.

Ei, vaan kastellaan teelusikka ja tiputetaan siitä yksi tippa. Tämä on ainoa oikea tapa.

Jos joku on eri mieltä, niin on väärässä. Ja hymiöitä perään.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Juu ei ole, blendediähän se. Pointti olikin että kokeilin tuota vesi juttua perus viskiin. Single Malteja en luonnehdi perusviskeiksi.

Joo, en kyseenalaistanut sun tietämystä. Itelle Single Malt on vaan muodotunut standardiksi. Blendejä en nykään paljon juo, tosin en olellenkaan niitä halveksi. Blendeissä on monta hyvää "perusviskiä" jotka on aivan hyviä viskejä.

Azulille: Joo, tuttu tapa on tuokin. Itelle on vaan muodostunu tavaksi tuo hana lirille ja nopea huiskaus.. Edelleenkin painotan tuota veden "puhtautta" maun puolesta. Hyvä vesi ei maistu millekkään. Veden maulla on enemmän merkitystä kuin veden määrällä..
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei, vaan kastellaan teelusikka ja tiputetaan siitä yksi tippa. Tämä on ainoa oikea tapa.[/SIZE]
Kuulostaa samanlaiselta pakkomielteeltä kuin sen kaljatölkin kannen kopauttaminen ennen avaamista. Vaikuttaa makuunkin suurinpiirtein yhtä paljon. En usko, ennen kuin kokeilen. Älkää kuitenkaan pidätelkö hengitystänne.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Mitenkäs viskin tilaaminen netin kautta onnistuu? Katselin Whisky Wizardin sivuilta uusia laseja ja silmiini osui Laphroaigin 10 vuotias hintaan 26,90€. Toimituskulujenkin jälkeen olisi vielä selvästi Suomen hintoja halvempi. Iskeekö tulli noihin vielä jonkun järkyttävän veron päälle ja/tai pitääkö itse olla yhteydessä tullimiehiin?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mitenkäs viskin tilaaminen netin kautta onnistuu? Katselin Whisky Wizardin sivuilta uusia laseja ja silmiini osui Laphroaigin 10 vuotias hintaan 26,90€. Toimituskulujenkin jälkeen olisi vielä selvästi Suomen hintoja halvempi. Iskeekö tulli noihin vielä jonkun järkyttävän veron päälle ja/tai pitääkö itse olla yhteydessä tullimiehiin?

Alkoholivero menis tuosta vielä. Tullia tai alvia ei, jos EU:n sisältä tilaat...
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Alkoholivero menis tuosta vielä. Tullia tai alvia ei, jos EU:n sisältä tilaat...

Mitenkäs tuon alkoholiveron kanssa sitten toimitaan? Myyjä hoitaa, ilmoitus tulliin samantien vai jotain muuta? Kiinnostaisi noiden viskien tilaaminen ulkomailta, mutta saattaapi tulla posti- ja verokulujen jälkeen sen verran kalliiksi, että ei välttämättä maksaisi vaivaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös