Virtaselle kenkää!

  • 315 628
  • 1 587

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Halvemmaksi käy valmentajan vaihtaminen kuin suurimman osan joukkueen vaihtaminen ja kuitenkin päävalmentaja on se joka kantaa päävastuun. Päästään taas siihen motivointiin. Pelaajien vastuu on tietysti jonkin verran pystyä motivoimaan itseään mutta päävastuu tästäkin kuuluu päävalmentajalle. Hänen pitää pystyä motivoimaan joukkue pelaamaan joka päivä kovimmalla mahdollisella "vaihteella".

Tuota noin. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos urheilijalla on edes pikkaisen kunnianhimoa ja paloa jäljellä, niin motivoituminen ja latautuminen omaan urheilusuoritukseen ei pitäisi olla vaikeaa, eikä siihen sytyttämiseen valmentajia apuun tarvita. Jos tämä kunnianhimo ja palo urheilijalta puuttuu, niin ei siinä yksikään valmentaja motivaatiota saa syttymään, jos sitä ei tee satojen tuhansien tilipussikaan. Mikäli pelaajaa ei pelaaminen, voittaminen tai joukkueen auttaminen kiinnosta, niin tällaisen pelaajan paikka pitäisi olla katsomossa tai maantiellä oli palkkapussi minkä kokoinen tahansa.

Joukkuelajeissa asia voi olla tietysti hieman eri, mutta on yksilölajeissakin valmentajilla ja urheilijoilla erimielisyyksiä ja riitoja, mutta silti urheilijat yrittävät kilpailuissa tehdä parhaansa eikä ryssiä suorituksiaan tarkoituksellisesti.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Joukkuelajeissa asia voi olla tietysti hieman eri, mutta on yksilölajeissakin valmentajilla ja urheilijoilla erimielisyyksiä ja riitoja, mutta silti urheilijat yrittävät kilpailuissa tehdä parhaansa eikä ryssiä suorituksiaan tarkoituksellisesti.
Joukkuelajeissa se tilanne on se, että valmentaja hoitaa sen viimeisen tikin motivoimisessa. Ainakin jokaisessa jooukkueessa missä minä olen ollut. Toki joukkueessa voi olla hyviä pukukoppipelaajia jotka auttavat tässä mutta päävalmentajan vastuu on valmistaa joukkue myös henkisesti jokaiseen otteluun ja motivoiminen on yksi tärkeimmistä valmentajan tehtävistä. RD oli siinä erinomainen, Aho oli siinä erinomainen ja mitä olen kuullut ja lukenut, myös P. Matikainen on siinä erinomainen. Jokainen näistä valmentajista omaa myös metallia tunnustuksena hyvästä työstään.

Haluan kuitenkin korostaa että osa motivoimisesta kuuluu pelaajille itselleen.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Joukkuelajeissa se tilanne on se, että valmentaja hoitaa sen viimeisen tikin motivoimisessa. Ainakin jokaisessa jooukkueessa missä minä olen ollut. Toki joukkueessa voi olla hyviä pukukoppipelaajia jotka auttavat tässä mutta päävalmentajan vastuu on valmistaa joukkue myös henkisesti jokaiseen otteluun ja motivoiminen on yksi tärkeimmistä valmentajan tehtävistä. RD oli siinä erinomainen, Aho oli siinä erinomainen ja mitä olen kuullut ja lukenut, myös P. Matikainen on siinä erinomainen. Jokainen näistä valmentajista omaa myös metallia tunnustuksena hyvästä työstään.

Haluan kuitenkin korostaa että osa motivoimisesta kuuluu pelaajille itselleen.

Tässä olemme hieman eri linjoilla ja ihmettelen suuresti, jos pelaaja ei itsenäisesti onnistu itseään motivoimaan ja sytyttämään peleihin. Mikäli pelaaja tarvitsee motivointiin valmentajien tai hierojien apua, niin onko hänellä halua/motivaatiota yleensäkäään pelata parhaalla tasollaan?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ahaa, viime kausi johtui ripulista, CHL ei niin tärkeä ollutkaan ja oikeastaan motivoiminen ei kuulu valmentajan työtehtäviin.

Tavallaan tämä on jatkumoa viime kauden selityksille missä Virtasta oli turha syyttää koska pelaajat olivat ihan ihme paikoissa kaukalossa oikein tajuamatta missä joukkuekaverit olivat. Lisäksi loukkaantumisia oli turha sälyttää sen tahon niskoille joka määritteli harjoitteet ja palautumisen.

Sanokaapa jos Virtasen ei pidä kertoa miten pelataan, miten harjoitellaan ja motivoida joukkuetta tämän kaiken aikana, niin mitä se valmentaja oikein sitten tekee?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tässä olemme hieman eri linjoilla ja ihmettelen suuresti, jos pelaaja ei itsenäisesti onnistu itseään motivoimaan ja sytyttämään peleihin. Mikäli pelaaja tarvitsee motivointiin valmentajien tai hierojien apua, niin onko hänellä halua/motivaatiota yleensäkäään pelata parhaalla tasollaan?
Joukkueurheilijalla ja yksilöurheilijalla on eroja myös muutenkin mutta yksi ero on kilpatapahtumissa. Joukkueurheilijalla niitä on huomattavasti enemmän ja siksi joukkueurheilija tarvitsee motivoimiseen apua. Ei oikein jaksa syttyä jokaiseen otteluun yksistään eikä sitä peliä eli omaa suoritusta voi tehdä yksin. Yksilöurheilija puolestaan harjoittelee paljon enemmän ja silloin heitä käsittääkseni motivoi valmentaja. Kilpailuun ei tarvita motivointeja koska niitä on niin harvoin ja silloin voi näyttää mitä osaa.

Se riittäköön tästä off topicista. Jos välttämättä haluat jatkaa keskustelua, yv laatikko on sitä varten olemassa.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Jos tuo pitää paikkansa, että jääkiekon pelaajat eivät osaa motivoida itseään peleihin eikä täten ilmeisesti harjoitteluunkaan, vaikka ovat ammattilaisia, niin tältä pohjalta en ihmettele yhtään liigajoukkueiden ( pl. Lukko ) valmentajien haluttomuutta antaa pelaajille omatoiminen kesäharjoittelu -jakso. Alkukauden perusteella ei ilmeisesti olisi kannattanut Dufvankaan luottaa pelaajiinsa.

Ei Marko Virtanen varmasti liigan paras valmentaja ole, mutta eihän nyt ammattilaisten kiinnostuksen herättäminen ottelujen voittamiseen voi olla valmentajan harteilla, vai voiko? Pelisysteemi on valmentajan harteilla, mutta vaikka se ei kaikkia pelaajia miellyttäisikään, niin ei kai siltikään siellä kentällä kannata surfailla laiskasti mieltänsä osoittamassa malliin tämän kauden Perrin.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuota noin. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos urheilijalla on edes pikkaisen kunnianhimoa ja paloa jäljellä, niin motivoituminen ja latautuminen omaan urheilusuoritukseen ei pitäisi olla vaikeaa, eikä siihen sytyttämiseen valmentajia apuun tarvita. Jos tämä kunnianhimo ja palo urheilijalta puuttuu, niin ei siinä yksikään valmentaja motivaatiota saa syttymään, jos sitä ei tee satojen tuhansien tilipussikaan. Mikäli pelaajaa ei pelaaminen, voittaminen tai joukkueen auttaminen kiinnosta, niin tällaisen pelaajan paikka pitäisi olla katsomossa tai maantiellä oli palkkapussi minkä kokoinen tahansa.
Uskotko oikeasti että valmentajalla ei ole mahdollisuutta motivoida pelaajaa? Jos pelaaja esim. turhautuu, väsyy henkisesti, löysäilee tai ongelmia keskittymisen kanssa, niin pelaaja on menetetty tapaus? Valmentajat sanoo monesti että meni "lataus yli" tai "ei oltu hereillä", jännä juttu että sattuu koko joukkueelle yhtä aikaa...

Pelaajaa voidaan penkittää, laittaa katsomoon, keskustella tai kannustaa. Mielestäni nämäkin voi olla motivointia. Pitää vain löytää oikeat tavat pelaajan kanssa. Monesti riittää kunnon kannustus ja tsemppaaminen. Tappiokierre pysäytetään luomalla uskoa ja motivoimalla pelaajat.

Valmentajalla on homma on myös motivoida pelaajia. Herätkää, valmentajankin homma on herätellä tarvittaessa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tässä olemme hieman eri linjoilla ja ihmettelen suuresti, jos pelaaja ei itsenäisesti onnistu itseään motivoimaan ja sytyttämään peleihin. Mikäli pelaaja tarvitsee motivointiin valmentajien tai hierojien apua, niin onko hänellä halua/motivaatiota yleensäkäään pelata parhaalla tasollaan?

Mistäköhän sitten mahtaa johtua että en oikein muista Dufvan ja Ahon aikana että JYPin valmistautumisessa olisi ollut näin suuria ongelmia kuin Virtasen aikana? Miksi esim. viime kaudella pitkälti sama runko mikä Aholla viimeisellä kaudella epäonnistui huomattavasti useammin valmistautumisessa kun penkin takana oli Virtanen?
Ainakin itse en tässä tapauksessa osoittelisi sormella pelaajia.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
OK. Olin väärässä, ehkä jääkiekkoilijat tarvitsevat enemmän motivointia, ohjausta ja kädestä pitoa kuin muut urheilijat. Yhdyn täten palstan otsikkoon, eli Virtaselle kenkää.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei vain voi johtopaikkaa menettää näin tärkeissä otteluissa.
Tuskin sentään voit oikeasti olettaa, että HV71 matkusti heillekin aivan yhtä tärkeään otteluun Ruotsista asti hävitäkseen. Ei Virtanen sentään vastustajan voitontahtoa voi sammuttaa. Kaksi joukkuetta siellä himoitsee lähtökohtaisesti voittoa. Aina. Muuten on ymmärtänyt jotain kilpaurheilusta pahasti väärin. Niin, ja HV71 joukkue ei tosiaankaan ole mikään pilipalisakki, eikä yleensä ne toiset Liiga-porukatkaan. Tokihan sen tiedätkin, mutta ehkä kiireessä unohdit.
Eiköhän kuitenkin ole aika hurjaa ihan loppuun asti mietittynä, että heikentynyt ja poikasia sekä kehäraakkeja peluuttava JYP pystyy haastamaan nämä Euroopan kärkijokkueet. Niin, ja se valmentaja vielä. Kummallista. JYPin lohkoa muuten pidetään CHL:n kovimpana tasoltaan. Ja hei, aika harva joukkue kykenee esittämään tässä vaiheessa kautta niin valmista peliä, että se kestää 60 min. paketissa - jos yksikään.

Faniensa parjaama ja hylkäämä JYP se vaan porskuttaa tyhjässä "hornankattilassaan" ja mylvivillä Euro-areenoilla, silmähän tässä melkein kostuu. Tää on mun JYP! ;)
 

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Sanokaapa jos Virtasen ei pidä kertoa miten pelataan, miten harjoitellaan ja motivoida joukkuetta tämän kaiken aikana, niin mitä se valmentaja oikein sitten tekee?
Muistaakseni Liigan sääntöjen/sopimuksen mukaan ottelun jälkeen jonkun joukkueen valmennuksen edustajan on tultava lehdistötilaisuuteen antamaan ottelutapahtumasta nasevia kommentteja. Lisäksi vaihtopenkillä jämerän näköisesti seisominen, jotta toiminta näyttäisi ammattimaiselta eikä amatöörien puuhastelulta, ei ole ihan triviaali tehtävä, ja vaatii ainakin hyvät seisomalihakset.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Minulle ei aukea tuo jälkimmäinen virke. Mitä tarkoitat kritiikin kumoamisella? Missä vaiheessa sellaista on tapahtunut? Korostan edelleen että se ei ole aina katoamista tai väistelyä, jos ei vastaa johonkin "Markon vika että eilen menetettiin johto kahdesti ja voitettiin tuurilla rankkareilla".

Sitä että iloisemmat/puolustavammat kirjoittajat tulisivat edes yhden kerran itse pääasia(ei kirjoittajaan kohdistuva henkilökohtaisuus) edellä kertomaan miksi annettu kritiikki on väärin tai kohtuutonta. Tai mitä ikinä. Minun linjani Marko Virtasen suhteen ei muutu yhden voittopelin tai yhden tappiopelin mukaisesti. Odotan edelleen sitä milloin itse peli rupeaa väläyttämään(tämäkin jankkausta) sitä punaista lankaa. Kärjistävän värikynän käyttö ei ole kuitenkaan omaa pointtiani hukannut. Seison edelleen asiani takana.

Teikäläisellä on vähän sellainen jankkaava tyyli keskustella ja usein niistä keskusteluista (kuten tästäkin näyttäisi) tulee usean sivun mittaisia juupas-eipäs-väittelyä. Jotkut jättävät vain vastaamatta kun eivät jaksa alkaa turhaan väittelyyn.

Minullahan on aivan helvetin jankkaavaa tyyli keskustella. Sen olen kyllä useampaan otteeseen myös täällä myöntänyt(ja korjausliikkeitä koitetaan tehdä, mutta ei 1,5 vuottakaan välttämättä ihan riitä). Pahoitellaan kuitenkin vielä kerran tuota.

Ei se minusta ole ihan kohtuutonta kysyä että mikä kritiikissäni oli/on väärin kun siihen suuntaan nytkin on viitattu. Ihan faktana kun kuitenkin pystyi näyttämään että edellinen ottelu toisti samoja asioita kuin aiemminkin. Mielelläni kuulen sen toisen näkemyksen asiaan, mutta harvemmin sitä saa. Vähän sama kun täällä eräs lähti puolustuslinjalle kun Marko Virtasen pelitapaa kritisoitiin. Itse asian viereen osui useampikin hyvä argumentti. Lopulta toki vastaus itse asiaankin irtosi ja se oli Karri Kivi jotain jossain sekä pakkien kätisyydet.

Tämä tästä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Faniensa parjaama ja hylkäämä JYP se vaan porskuttaa tyhjässä "hornankattilassaan" ja mylvivillä Euro-areenoilla, silmähän tässä melkein kostuu. Tää on mun JYP! ;)
Jos kannattajat hylkäisivät joukkueen (ei sellaiset ole olleet kannattajia alkuunkaan), he olisivat väliinpitämättömiä. Kun joukkuetta tai jotain sen osia (myös taustavoimia) kritisoidaan rakentavasti, se osoittaa mielestäni rakkautta joukkuetta kohtaan koska kannattajat eivät halua joukkueen pelaavan huonosti vaan päinvastoin pelaavan hyvin. Kritisointi ilman perusteluja puolestaan on totaalisen typerää toimintaa kuten on myös ikuinen kritiikittömyys. Kummatkaan näistä ei hyödytä mitään.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
OK. Olin väärässä, ehkä jääkiekkoilijat tarvitsevat enemmän motivointia, ohjausta ja kädestä pitoa kuin muut urheilijat. Yhdyn täten palstan otsikkoon, eli Virtaselle kenkää.

Tämän allekirjoittaa varmaan kaikki palstalaiset. Jos ette vielä usko jutelkaa tovi vaikka Jonne Virtasen kanssa niin ette ihmettele minkälaisen urheilijalupauksen valmentaja voikin saada kontolleen.

Mutta yhdyn myös otsikkoon. Virtaselle vaan kenkää ja Perrinille palkankorotus ja suora kolmen vuoden pahvi.
 

Aito Taisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos kannattajat hylkäisivät joukkueen (ei sellaiset ole olleet kannattajia alkuunkaan), he olisivat väliinpitämättömiä. Kun joukkuetta tai jotain sen osia (myös taustavoimia) kritisoidaan rakentavasti, se osoittaa mielestäni rakkautta joukkuetta kohtaan koska kannattajat eivät halua joukkueen pelaavan huonosti vaan päinvastoin pelaavan hyvin. Kritisointi ilman perusteluja puolestaan on totaalisen typerää toimintaa kuten on myös ikuinen kritiikittömyys. Kummatkaan näistä ei hyödytä mitään.

Eilen kitisit muka tosiasiana, että CHL jatkotavoite on mennyt. Sellainen on mainitsemaasi perusteetonta kritisointia eli totaalisen typerää toimintaa, sillä tänään ollaan tilanteessa, että CHL:n sääntöjen mukaan JYPille riittää jatkoon 3 pisteen voitto viimeisessä pelissä . Erittäin epätodennäköistä kyllä jatkoonpääsy, mutta nippanappa mahdollisuuksien rajoissa - pitäisi vain voittaa se peli.

Se nyt vain minusta oli selvää että 3 pistettä oli otettavissa, mutta johtopaikka menetettiin 2 kertaa. Ei vain voi johtopaikkaa menettää näin tärkeissä otteluissa.

Ei voi, ei. Valmentajakuvioon tulee uusia palasia, kun varmaan Suikkanen vapautuu tuolta Turuust, kun salli joukkueensa vastaavassa paikassa menettää yhtä tärkeässä ottelussa kaksi kertaa johtoaseman - ja vielä häviävän koko pelin.


Itse olin antamassa sinne marraskuun loppuun aikaa, mutta kyllä se nyt tiimalasi alkaa pikkuhiljaa vähiin käymään. Enää varmaan kyse lähinnä siitä kenet saadaan tilalle vai korvaako joku organisaation sisältä.

Toisten rahoja on aina helppo käyttää. Epäilen kuitenkin, ettei valmentajavaihdosta nähdä -- ainakaan ennen siirtorajan umpeutumista. Jos joutuisit itse maksamaan jotain, miettisit luullakseni tarkemmin, mitä likkeitä tekisit.

Joukkue on melkolailla rakennettu Veltsun peliajatuksiin sopivaksi. Materiaali ei ole niin huikea, että poppaukkokaan saisi siitä muovatuksi ylivertaisen joukkueen. Historia ei tunne montakaan tapausta, missä alisuorittava joukkue olisi selvästi parantanut tekemisiään kesken kauden tehdyn valmentajavaihdoksen myötä, eikä JYP tällä kaudella juurikaan alisuorita joukkueena.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuskin sentään voit oikeasti olettaa, että HV71 matkusti heillekin aivan yhtä tärkeään otteluun Ruotsista asti hävitäkseen. Ei Virtanen sentään vastustajan voitontahtoa voi sammuttaa. Kaksi joukkuetta siellä himoitsee lähtökohtaisesti voittoa. Aina. Muuten on ymmärtänyt jotain kilpaurheilusta pahasti väärin. Niin, ja HV71 joukkue ei tosiaankaan ole mikään pilipalisakki, eikä yleensä ne toiset Liiga-porukatkaan. Tokihan sen tiedätkin, mutta ehkä kiireessä unohdit.

Oli miten oli niin jos ottelua kaksi kertaa johdetaan niin se pitäisi silti pystyä näin tärkeissä matseissa hoitamaan. Olkoon kuka tahansa vastassa, kova vastus mutta olisi ollut voitettavissa jo varsinaisella peliajalla. Klotenikin vieraissa olisi ollut saumat se 3 pistettä ottaa vähän paremmalla pelillä, mutta lian myöhään joukkue syttyi pelamaan. Se tässä onkin kun paletti ei pysy 60 minuuttia kasassa ja vaihtelee rajusti pelien välillä. Viellä tosiaan jatkopaikkaan mahdollisuus, mutta turhan vaikeaksi meinaa tehdä. Ei tuomita CHL suhteen ennenkuin kokonaan ohi.

Se tuossa minusta eniten huolestuttaa että taso heittelee rajusti ja että pelitapa toimii melkein euroopassa vain, ei suomalaisia pelaajia vastaan. Itseasiassa jos tuossa jatkopaikka tulee niin en yhtään ihmettele jos JYP viellä finaaliin menee, jotenkin tuntuu että näissä peleissä joukkue on parhaimillaan, mutta ei liigaan sitten saa samanlaista iskua päälle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli miten oli niin jos ottelua kaksi kertaa johdetaan niin se pitäisi silti pystyä näin tärkeissä matseissa hoitamaan. Olkoon kuka tahansa vastassa, kova vastus mutta olisi ollut voitettavissa jo varsinaisella peliajalla.
Eli ennemmin näet tilanteessa huonon suorituksen, kun johtopaikkaa ei onnistuttu pitämään, vaikka pelistä lopulta voitto kaavittiinkin? Minä näkisin niin, että vastus oli todella kova ja JYP pelasi hyvin. Sillä ei ole merkitystä kumpi ottelua on välillä johtanut. Vai olisiko mielestäsi JYPin suoritus ollut huikean hieno, jos JYP olisikin noussut tappioasemasta voittoon?

Onhan se totta, että johtoasemasta pisteen menetys tuntuu paljon pahemmalta, kuin tappioasemasta voittoon nouseminen, mutta tämä ei mielestäni saa vaikuttaa siihen kokonaiskuvaan, mikä ottelusta jää käteen. Etenkin kun kyse ei ole mistään suuren johtoaseman menetyksestä, vaan tasaisen ottelun käänteistä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Eilen kitisit muka tosiasiana, että CHL jatkotavoite on mennyt. Sellainen on mainitsemaasi perusteetonta kritisointia eli totaalisen typerää toimintaa, sillä tänään ollaan tilanteessa, että CHL:n sääntöjen mukaan JYPille riittää jatkoon 3 pisteen voitto viimeisessä pelissä . Erittäin epätodennäköistä kyllä jatkoonpääsy, mutta nippanappa mahdollisuuksien rajoissa - pitäisi vain voittaa se peli.
Olin siinä käsityksessä että JYP oli ennen tuota kierrosta lohkokakkosten joukossa seitsemäntenä ja siten ei jatkoon pääsisi ellei ottaisi kuutta pistettä kahdesta ottelustaan. Nyt kuitenkin pelattiin JYPin kannalta sopivasti ristiin että seuraavasta ottelusta kolme pistettä riittäisi jatkoon. Olin väärässä alkuolettamuksessani, mutta se ei ollut perusteetonta kritiikkiä.


Toisten rahoja on aina helppo käyttää. Epäilen kuitenkin, ettei valmentajavaihdosta nähdä -- ainakaan ennen siirtorajan umpeutumista. Jos joutuisit itse maksamaan jotain, miettisit luullakseni tarkemmin, mitä likkeitä tekisit.

Joukkue on melkolailla rakennettu Veltsun peliajatuksiin sopivaksi. Materiaali ei ole niin huikea, että poppaukkokaan saisi siitä muovatuksi ylivertaisen joukkueen. Historia ei tunne montakaan tapausta, missä alisuorittava joukkue olisi selvästi parantanut tekemisiään kesken kauden tehdyn valmentajavaihdoksen myötä, eikä JYP tällä kaudella juurikaan alisuorita joukkueena.
Niin, sitä sopii miettiä mitä siellä seurajohdon päässä liikkui tapausten Abid ja Myttynen osalta. Siellähän sitä rahaa käytettiin niin sanoakseni turhaan sen perusteella mitä on tietoja liikkunut.

Voin sanoa kuitenkin että mielestäni JYP on materiaalinsa suhteen alisuorittanut, niin viime kaudella kuin tällä kaudella toistaiseksi. Tämän kauden alisuorittaminen ei ole kuitenkin niin suuri kuin aikaisemmin. Huolen aiheeni kohdistuu kuitenkin kahteen pääseikkaan:

1) Joukkueen pelillinen ilme ei ole tarpeeksi hyvä. Tällä tarkoitan pelin sekavuutta pääpiirteissään. On liian paljon tilanteita joissa jotkut pelaajista pelaavat hidasta ja toisen nopeaa. Ajoitukset ovat tästä syystä usein pielessä. Lisäksi on ainakin minulle näyttänyt siltä että pelaajat eivät aina tunnu tietävän miten pitäisi tietyssä tilanteissa pelata. Mielestäni tämä korostuu kun JYP menee kiekollisesti yli keskiviivan.

2) Joukkueen paletti hajoaa liian helposti ja silloin vastustajalla on kivaa. Tälläistä on nähty huolestuttavini määrin tällä kaudella. Tämä menee täysin valmennuksen piikkiin. Joukkuetta ei osata herätellä oikein tai sitä ei ole saatu oikeaan mielentilaan ennen ottelua. Kuten mainittua, motivaatio on valmennuksen päätehtäviä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Oli miten oli niin jos ottelua kaksi kertaa johdetaan niin se pitäisi silti pystyä näin tärkeissä matseissa hoitamaan. Olkoon kuka tahansa vastassa, kova vastus mutta olisi ollut voitettavissa jo varsinaisella peliajalla. Klotenikin vieraissa olisi ollut saumat se 3 pistettä ottaa vähän paremmalla pelillä, mutta lian myöhään joukkue syttyi pelamaan. Se tässä onkin kun paletti ei pysy 60 minuuttia kasassa ja vaihtelee rajusti pelien välillä. Viellä tosiaan jatkopaikkaan mahdollisuus, mutta turhan vaikeaksi meinaa tehdä. Ei tuomita CHL suhteen ennenkuin kokonaan ohi.

Se tuossa minusta eniten huolestuttaa että taso heittelee rajusti ja että pelitapa toimii melkein euroopassa vain, ei suomalaisia pelaajia vastaan. Itseasiassa jos tuossa jatkopaikka tulee niin en yhtään ihmettele jos JYP viellä finaaliin menee, jotenkin tuntuu että näissä peleissä joukkue on parhaimillaan, mutta ei liigaan sitten saa samanlaista iskua päälle.

Eli mielestäsi voidaan aina sanoa että kun menettää johtoaseman niin paletti hajoaa. Peleissä kun on kaksi joukkuetta niin vaikkakin avausmaali on tärkeä niin johtoasema menetetään kauden aikana varsin usein kaikkien joukkueiden toimesta. Lyhyehkösti kaikkien joukkueiden paketti ei siis pysy kasassa.

Toisaalta taas hallilla olen pistänyt merkille niin viime kuin tälläkin kaudella sen että JYP ei ole ihan hereillä alussa mutta hyvin usein nousee takaa voittoon(tällä kaudella 2/2) eli mites tämä nyt sitten tulkitaan. Paketti täysin kasassa.

Välillä sitä miettii onko tämä palsta typerysten vai provoajien miehittämä vai onko JYPin väellä kuppi vaan aina puoliksi tyhjä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Jos kannattajat hylkäisivät joukkueen (ei sellaiset ole olleet kannattajia alkuunkaan), he olisivat väliinpitämättömiä.

Jos kannattajat todella olisivat kannattajia, niin he kävisivät peleissä, eivätkä kitisisi telkkarista katsottujen pelien jälkeen (lukuunottamatta vieraspelejä). JYPillä tuskin on varaa potkia Virtasta ulos. Toimistollakin tiedetään, että teeveekannattelijat eivät tällä kaudella hallille tule, vaikka kuinka vaihtaisi valmentajaa. Todennäköisintä on se, että JYP suorittaa talvella tyhjennysmyyntiä tätä menoa. Kritisoijille ja kotiinjääville sekin tietysti vain antaa aiheen kritiikkiin, koska eihän sitä nyt voi tyhjentää joukkuetta, kun urheilullinen puoli kärsii entisestään.

Tämä saaga on kaikkiaan ollut todella surullinen. Kaikki muistavat viime kauden KalPan. JYP on ilman katsojia matkalla samaan, ellei pahempaan.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tämä saaga on kaikkiaan ollut todella surullinen. Kaikki muistavat viime kauden KalPan. JYP on ilman katsojia matkalla samaan, ellei pahempaan.

Surullisinta asiassa on se, että tämä potentiaalinen matka takaisin keskikastiin on aiheutettu ihan itse. Varsinkin jos Virtanen ei saa palettia toimimaan tässä pikkuhiljaa ja saa JYPiä houkuttelevaksi vaihtoehdoksi valmennuksellisesti ulkopuolisille pelaajille.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Sitä että iloisemmat/puolustavammat kirjoittajat tulisivat edes yhden kerran itse pääasia(ei kirjoittajaan kohdistuva henkilökohtaisuus) edellä kertomaan miksi annettu kritiikki on väärin tai kohtuutonta. Tai mitä ikinä. Minun linjani Marko Virtasen suhteen ei muutu yhden voittopelin tai yhden tappiopelin mukaisesti. Odotan edelleen sitä milloin itse peli rupeaa väläyttämään(tämäkin jankkausta) sitä punaista lankaa. Kärjistävän värikynän käyttö ei ole kuitenkaan omaa pointtiani hukannut. Seison edelleen asiani takana.

Kun olet vahva objektiivinen analysoija, niin kiinnostaisi kuulla mietintöäsi seuraavasta:

Edellisessä HV - matsissa kovasti pidetyn Markon kommentti oli, että ottelun ensi erässä joukkue pelasi niin kun hän on joukkueen koko ajan halunnut pelaavan. Piditkö tuosta kiekosta? Jos et, mikä siinä oli vialla? Jos kyllä, olette Markon kanssa samalla sivulla

Koska valmentaja on nyt ihan omin sanoin paaluttanut julkisesti sen, kuinka hän haluaisi pelattavan, millä logiikalla hän on yksin siihen syypää, jos joukkue ei sitä toteutakaan jäällä?

Mitkä mahdolliset tekijät mielestäsi estävät joukkueen pelaamasta niin kuin valmentaja haluaa? Nythän tuo on kuitenkin meille kaikille selvillä, jotka tuon kamppailun näkivät. Onko Marko siis jonkinmoinen jekyl ja hyde, joka toisaalta valmentaa modernia toimivaa kiekkoa, mutta toisaalta tuhoaa sen tahallaan syötyään salapillereitä, jotka muuttaa hänet valkusta mulkuksi?

Kerrothan painavan pohditun analyysisi.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Jos kannattajat todella olisivat kannattajia, niin he kävisivät peleissä, eivätkä kitisisi telkkarista katsottujen pelien jälkeen (lukuunottamatta vieraspelejä). JYPillä tuskin on varaa potkia Virtasta ulos. Toimistollakin tiedetään, että teeveekannattelijat eivät tällä kaudella hallille tule, vaikka kuinka vaihtaisi valmentajaa. Todennäköisintä on se, että JYP suorittaa talvella tyhjennysmyyntiä tätä menoa. Kritisoijille ja kotiinjääville sekin tietysti vain antaa aiheen kritiikkiin, koska eihän sitä nyt voi tyhjentää joukkuetta, kun urheilullinen puoli kärsii entisestään.

Tämä saaga on kaikkiaan ollut todella surullinen. Kaikki muistavat viime kauden KalPan. JYP on ilman katsojia matkalla samaan, ellei pahempaan.
Hyvin totta. Toki osa kannattajista ovat etä-kannattajia eikä heillä siten ole mahdollisuutta käydä kovinkaan useasti kotiotteluissa. Kun kuitenkin on niin että epäilemättä osa katsojista ovat jättäneet JYPin kotiottelut väliin, mielestäni JYPin kannattaa kuitenkin tehdä asialle jotain. Tekemättä jättäminen ei tuo katsojia takaisin mutta jotain tekemällä siihen on sentään mahdolisuus olemassa.

Myönnän että KalPan esimerkki minua suorastaan pelottaa. Siellä ei reagoitu valmennuksen epäpätevyyteen ja satunnaiskatsojat hylkäsivät joukkueen. Satunnaiskatsojat menettää helpommin kuin niitä saa takaisin. Jos satunnaiskatsojien menettämisen syy on siinä että JYP ei pelaa kotiotteluissaan viihdyttävästi, silloin JYPin pitää jatkossa pelata viihdyttävästi. Helppo se on sanoa. Jos valmennus ei suostu muuttamaan ajattelutapaansa, se pitää vaihtaa.

Minä en usko että katsojien syy jäädä otteluista pois on taloudellinen syy. Täällä oli tuotu esiin se tutkimustulos jonka mukaan lomamatkat jää pois tiukassa taloudellisessa tilanteessa mutta pienemmän menoerän viihdykkeet (konsertit, teatteri, elokuvateatterit ja urheilutapahtumat) pysyvät samana tai jopa hieman lisääntyvät. Kannattajat pysyvät mukana tilanteessa kuin tilanteessa mutta satunnaiskatsojat valitsevat viihdykkeensä sen viihdyttävyyden mukaan. Paras vaihtoehto valitaan ja tällä hetkellä JYP ei vaikuta olevan vahvoilla. Asiaan voi myös vaikuttaa otteluiden suuri määrä. Luulen että se vaikutus on kuitenkin minimaalinen.

Näiden pohdintojen lopputulema on omalta osaltani tämä: JYP ei pelaa tällä hetkellä satunnaiskatsojan silmin viihdyttävää kiekkoa jollaista se aikaisemmin pelasi. Sen pitää palata sellaiseen pelaamiseen tavalla tai toisella. Silloin katsojatkin saattavat palata elleivät ole jo löytäneet parempaa viihdykettä itselleen.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Edellisessä HV - matsissa kovasti pidetyn Markon kommentti oli, että ottelun ensi erässä joukkue pelasi niin kun hän on joukkueen koko ajan halunnut pelaavan. Piditkö tuosta kiekosta? Jos et, mikä siinä oli vialla? Jos kyllä, olette Markon kanssa samalla sivulla

Koska valmentaja on nyt ihan omin sanoin paaluttanut julkisesti sen, kuinka hän haluaisi pelattavan, millä logiikalla hän on yksin siihen syypää, jos joukkue ei sitä toteutakaan jäällä?

Mitkä mahdolliset tekijät mielestäsi estävät joukkueen pelaamasta niin kuin valmentaja haluaa? Nythän tuo on kuitenkin meille kaikille selvillä, jotka tuon kamppailun näkivät. Onko Marko siis jonkinmoinen jekyl ja hyde, joka toisaalta valmentaa modernia toimivaa kiekkoa, mutta toisaalta tuhoaa sen tahallaan syötyään salapillereitä, jotka muuttaa hänet valkusta mulkuksi?

Vastaan muiden puolesta, oletko oikeasti tosissasi?

Oletko tosiaan sitä mieltä, että valmentajalle riittää kun kertoo, miten pelataan? Ei tarvitse osata valmentaa pelaajia pelaamaan kyseistä kiekkoa. Ei tarvitse osata ohjeistaa siihen, roolittaa, käyttää pelinjohtamiseen liittyviä keinoja (aikalisät, peluutus jne.) ja ennen kaikkea, ei tarvitse osata sitouttaa/motivoida pelaamaan tuota kiekkoa. Riittää kun kertoo lehdessä, että tämä on pelitapamme.

Ei. Jos riittäisi, Sakari Pietilä olisi valmentanut monta liigamestaruutta aikoinaan Jokereille (sai kenkää ensimmäisen kauden syksyllä). Makro Virtanenkin taisi viime kauden jälkipyykissä pystyä kertomaan, mitä kiekon piti olla, mutta jostain syystä ei osannut valmentaa joukkuetta pelaamaan sellaista kiekkoa. No nyt sitä on sitten nähty erä, toivottavasti pystyy valmentamaan meille huomenna kolme erää sitä kiekkoa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kerrothan painavan pohditun analyysisi.

AU ehti ensin ja nuo ajatukset on helppo jakaa. Olen sanonut aiemminkin, mutta jokaisella valmentajalla on jonkinmoinen pelikirja teorian tasolla. Hommaa mitataan siinä vaiheessa kun sitä pitäisi käytäntöön saakka tuoda. Minä en Virtaselta vaadi mitään täysin valmista palapeliä vaikka ehkä pitäisi. Minulle riittäisi kun pelistä löytyisi pelitapaan liittyen edes pieniä sekä selkeitä viitteitä illasta toiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös