Kyse on vain siitä, että hemmo ei jostain syystä sieltä penkin takaa kykene ymmärtämään oikeaa kohtaa reagoinnille.
Minusta on väsynyttä läppää jorista jostain aikalisistä, eiköhän siellä penkin takana koko valmennus mieti otetaanko ja jos, niin missä paikassa. Eilen JYP veteli niin piimää pohkeissa, että yksi aikalisä tuskin mihinkään olisi vaikuttanut. Samoin ihmetyttää puusilmäisyys sen suhteen, että ilman muuta valmennus tilanteen käsittäen haluaa tällaisessä peliruuhkassa joukkueen säästävän itseään kaikissa kohdissa, missä se on mahdollista, en usko, että Virtanen on tahtonut pelin liikaa passivoituvan, vaan että pelataan järkevästi säästellen. Riski on ja se realisoituikin, että passivoidutaan liikaa ja siitä moodista kääntäminen on turkasen vaikeaa, jokainen peliä pelannut tietää tämän.
Minä kritisoisin muutamia isomman kuvan taktisia valintoja, kuten keskialueen pelaaminen ja avauspelaaminen. En myöskään ole ihan samaa mieltä tuon puolustussapluunan toimivuudesta, mutta nämä on asioita, joita olisi ollut harjoitettava jo kauden alusta asti. Siinä missä jokunen kirjoittaja jälkiviisaana "tietää" että olisi pitänyt ottaa aikalisä ja tasan missä kohdassa se olisi pitänyt ottaa ja tällä pohjalla haukkuu valmentajan, niin ihan samoin tuossa minä kritisoin valmennusta, mutta ymmärrän, että jälkiviisaana tässä besservisseröin, joten mulla ei ole syytä tai perustetta suolata valmentajaa tai valmennusta tästä.
Niinpä sanon mielipiteenäni, että aikalisä vaikuttaa niin minimaalisesti pelin lopputulokseen, että se vertautuu yhteen väärään vihellykseen, jotka pitkässä juoksussa tasoittuu pelien myötä. Ei siinä ole katetta valmentajaa haukkua uskottavasti, samaa meuhkaa kun seepralle kauroja huutelut halleilla, ei mitään merkitystä minkään suhteen, mutta saapahan joku höyryjään päästellä.
Ne kerrat, kun olen sieltä penkin takaa (joskus jopa jotain kuulee mikittämättömyydestä johtuen) kuullut, niin viestit joukkueelle on olleet ytimessä ja oikeita tilanteeseen, siellä on tosiaan oltava kartalla muusta paljon merkittävämmästä, kuin aikalisä. Aikalisä on vielä menettänyt rutosti merkitystään eriin tulevien mainoskatkojen myötä, joten varsin köykäinen on peruste sillä valmentajaa arvostella. Tietenkin, jos antipatiat persoonaa kohtaan ylivoimaiset, perusteeksi käy vaikka sierain karvat tai niiden puute. Virtanen on tosiasiassa luotsannut JYPin tulosta luotettavasti kaudesta toiseen liigan kärkikastissa ja CHL:ssä, joten napina jostain aikalisistä muka merkityksellisenä asiana kuulostaa lähinnä urpoilulta.