Viestin lähetti Taito-Ojanen
Nuo kaksi ensimmäista ottelua voi mielestäni jättää näissä keskusteluissa omaan arvoonsa, sillä Ankat pelasivat niissä surkeaa lätkää. Jos ei edes yritä murtaa puolustusta, eihän se murru, olipa vastassa kuka tahansa. Toisaalta viimeisessä matsissa tuo ei Ankoilta onnistunut yrityksestä huolimatta, ja mielestäni siihen oli selkä syykin: kuudennessa ottelussa Ducks tuli heittämällä Jerseyn alueelle laidoista, kun taas finaalissa yritettiin itsepäisesti keskeltä. Eikä tuo sinun huomiosi siltikään selitä sitä, miten New Jersey sitten pystyi vastaavasti murtaman Ducksien puolustustuksen varsin monta kertaa? Puhuit vain niistä matseista, joissa Ducks ei maalipaikoilla juhlinut.
Siis Anaheim ei edes yrittänyt voittaa kahdessa ensimmäisessä ottelussa? Miksi he eivät olisi yrittäneet, kun kyseessä oli sentään Stanley Cupin finaali?
Puhuin vain matseista jotka näin. En puhu kolmannesta ja neljänenstä ottelusta sillä en niitä ole nähnyt kokonaisuudessaan, sillä ensimmäisen kahden ottelun perusteella vakuutuin, ettei niiden takia kannata valvoa. Kuudes peli tuli taas niin aikaisin, etten ehtinyt sitä kapakasta katsomaan, joten näin vain koosteen. Minun näkemistäni peleistä yli 80% oli passiivista peruuttelua ja se aika jolloin peli oli hyökkäävää ja viihdyttävää ei kumpikaan joukkueista trappiä pelannut. Jos ne kolme peliä, joita en nähnyt olivat viihdyttävää kiekkoilua alusta loppuun niin fine, mutta ne jotka minä näin eivät olleet.
Ei New Jerseykään pystynyt Anaheimin puolustusta mitenkään säännöllisesti rikki repimään niissä peleissä jotka näin. Pelit ratkesivat siihen, että kumpi "sattui" ensimmäisen maalin tekemään. Tämän jälkeen häviöllä ollut joukkue joutui pelaamaan aktiivisemmin eli karvaamaan eli luopumaan sumputtamis-taktiikastaan ja johtava joukkue sai sen seurauksesta maaleja lisää. Tämä kaava toistui kaikissa niistä peleistä, joissa New Jersey piti nollan.
Ainut minun näkemäni peli, joka ei tätä kaavaa noudattanut oli peli 5. Sen alussa molemmat lähtivät pelaamaan aktiivisemmin. Minun käsittääksyni mukaan sarjan tasoittumisesta Anaheimille siitynyt momentum sai aikaan sen, että New Jerseyn valmennusjohto katsoi aktiivisen pelin ja sen kautta momentuminen palauttamisen itselleen tärkeämmäksi, kuin paperilla optimaalisimman taktiikan noudattamisen.
Mitä lippujen hintaan tulee, niin: jos ehdottomani lippujen hinnoittelu käytäntö otettaisiiin käyttöön, niin minä voisin ennen pelejä käydä netistä katsomassa lippujen hinnat ja sen mukaan tehdä päätöksen, että heräänkö yöni valvomaan ja pelejä katsomaan.
Toisekseen tarkoitukseni on seuraavan kerran mennä pelejä katsomaan syksyllä ja mieluummin katsoisin viihdyttäviä pelejä kuin tylsiä.
NHL:n tylsintä peliä viime kaudella pelasi minun mielestäni Florida Panthers, ei siis kumpikaan Stanley Cup finaalisteista. Florida pelasi tällä kaudella todella passiivista peliä, josta vielä puuttui kaikki nekin hienoudet, joita finalistit edes välillä esittävät.