Eli ymmärsinkö oikein? Ennen Valtosen aivopierua Peltonen ei ollut tehnyt mitään mikä olisi millään tavalla poikkeuksellista.
Miksi se on ihmeellistä, että antipatiat perustuvat noin vuoden ajanjaksoon? Eivät kaikki ihmiset ole yksiselitteisen mulkkuja, he voivat olla sitä vain valikoidusti tai hetkellisesti. Minulla ei ole mahdollisuutta tietää mitkä kaikki asiat vaikuttivat aikanaan asioiden kärjistymiseen, mutta tiedän että siellä oli katkeruutta jo ennestään. Oletan että vikaa oli sekä Villessä, että Jokereiden johdossa.
Aikaisemmassa elämässään Peltonen oli ainoastaan ärsyttävä tuomareille kitisijä, elävä paradoksi pikkusikaa pelaavana herrasmispelaajana ja vastustajajoukkueen tähtipelaaja. Tykkäsin olla tykkäämättä.
Fanit saavat tehdä toki kannattamispäätöksensä miten haluavat. Itse pidän tärkeimpänä sitä, että Suomen paras jääkiekko-organisaatio pyrkii saamaan parhaat osaajat riveihinsä, mutta en halua missään nimessä sanoa, että tämä ajatustapa olisi jotekin oikeinkannattamista ja muut väärin.
Joo, yritän itsekin aina korostaa etten kuvittele olevani näissä asioissa mikään moraaliauktoriteetti. Meillä kaikilla on kannattajina rajamme ja minulla se menisi tässä kohden. En edes toivo että kovin moni jakaisi periaatteeni, sillä seurallehan se olisi siinä tapauksessa huono.
Tulosruutuhaastattelu on kokretiaa. Minulle jäi tuon haastattelun pohjalta myös paska maku Villestä, joka ei ole vieläkään pyyhkiytynyt pois. Kenties vielä paskempi maku jäi case Nordlundin jälkeen ja niiden uhriutumisten yhteydessä. Mutta palataanpa todellisuuteen: odotitteko Villeltä jotain sympatioita Jokereita kohtaan tuon teon jälkeen? Totta kai reaktio on katkera ja syyllistävä, jos kaukalossa tapahtuu lain edessä rikollista toimintaa. On kai sitä vähemmästäkin haukuttu toinen joukkue pelin jälkeen?
Onko sillä sun mielestä varaa olla katkera? Sai pataan joo, mutta ensinnäkin itse masinoi Ruudun jahtaamisen vaikka tiesi Jokereiden varoituksista ja toiseksi hänen seuransa yritti esimerkiksi Filppulan noudolla maksaa samalla mitalla. Mun mielestä siinä menettää moraalisen etulyöntiaseman jos syyttää muita siitä mihin on itsekin syyllistynyt ja vetää marttyyriviitan päälle kun toinen löikin takaisin. Kuinka tälläistä voi tapahtua Kekäläisen, Hahlin ja Väänäsen joukkueessa. My fuckin god sanois Tami.
En ymmärrä, mitä sopimista tässä aiheessa on? Pelit jatkuivat tuonkin episodin jälkeen saman sääntökirjan mukaan ja voitosta sai edelleen kolme pistettä ja tappiosta nolla. Tietääkseni Jokerit ja HIFK eivät tehneet ennen tuota episodiakaan mitään erityistä yhteistyötä, joka olisi pitänyt sovinnolla palauttaa.
Se, että liiga katkeroitui Jokereiden KHL-siirrosta ja toimii vielä nykypäivänäkin amatöörimaisesti tässä asiassa, ei ole millään tavalla Peltosen vika. Todella kaukaa haettua.
Mun mielestä se ei ole optimaalista, että kaksi maan isointa seuraa ja iso kasa jääkiekkovaikuttajia eivät ole keskenään puheväleissä. Jos Peltonen vaikka sattuisi olemaan maajoukkuekoutsi joskus, niin Kekäläiseltä ei voisi kysyä konsultaatiota kun ei sille voi puhua. Hankala myöskään viedä Liigaa tai suomalaista jääkiekkoa eteenpäin jos kaksi merkittävää tekijää keskittyvät vain vittuilemaan toisilleen. Tai, toinen vittuilee ja toinen haluaisi antaa asian jo olla.
Aika harvassa ovat katkerat lausunnot Jokereita kohtaan niiltä tahoilta jotka eivät linkity HIFK:hon. Jokerit osti muulta Liigalta hyväksynnän niillä joustokaukaloilla. En tietenkään pysty sitä todistamaan, mutta vakaasti uskon HIFK:n olevan isoin tekijä Jokerikartellin takana kunnes joku muuta todistaa.