Mä olen yrittänyt keskustella tästä siitä näkökulmasta, voiko tuota tekoa oikeuttaa millään. Tämä siksi, että niin helvetin moni täällä pitää Jokereiden toimintaa jollain tai monella tasolla oikeutettuna. Se on mielestäni uskomatonta ja selkärangatonta: Peltonen ei ansainnut saamaansa kohtelua millään lailla.
Ihan turha keskustelu. Ei tietenkään ansainnut. Vaikka miten olisi erimielisyyksiä, ei kenenkään terveyttä voi tuolla tavalla riskeerata. Tuskin täällä kukaan oikeasti on sitä mieltä, kyseessä on puolin ja toisin tapahtuvaa turhaa provoilua, sillä aiheeseen liittyy ja tulee liittymään erittäin paljon ristiriitaisia tunteita jatkossakin.
Sama homma vähän isommassa mittakaavassa oli se Mooren ja Bertuzzin tapaus taannoin. Mooren rikos Canucksia kohtaan oli näkyvämpi, mutta rangaistus yhtälailla kohtuuton. Siinä toteutui se riski, joka näihin aina sisältyy. Sen kuuluisan koodin mukaan kuittivihko oli kuitenkin esiin kaivettava, toteutus vain kusi ihan totaalisesti.
Se on keskustelun paikka, että millaisista koiruuksista saa hakea velkojen maksua kentällä. Ruudun touhuista yleisen mielipiteen mukaan saa, joten täysin poissa laskuista ne eivät siis ole. Minun mielestäni on mahdollista, että Peltonen lakeijoineen on "ruutuillut" kentän ulkopuolella jotain sellaista, joka hänen selkäänsä siirsi tähtäimen. HIFK:n toiminta joukkueena ja Peltosen uhriutuminen jälkikäteen tekee ainakin minulle helpoksi uskoa hänestä pahaa. Ja sanotaan nyt vielä, että ei kusipäitäkään saa tajuttomaksi hakata.
Olisiko Peltonen ansainnut esimerkiksi samanlaisen väkisin tappeluun hakemisen kuin Ruutu, tai jatkuvan kovien taklausten viljelyn ihan riippumatta ovatko ne pelin kannalta oleellisia? Ja mitä olisi tapahtunut, jos Jokerit olisi valinnut tälläisen reitin kuitilleen? Mielipidekysymyksiä. Monet Jokerifanit uskovat että Peltonen oli persoonallaan ja teoillaan sopiva kohde kuitille ja HIFK-fanit ovat luonnollisesti täysin pöyristyneitä kapteeninsa kohtelusta.