Mitä tulee Villen valmennuskuvioihin, niin vähän huvittuneena seuraan näitä naiiveja kannattajia, jotka ovat valikoimassa pelaajia ja valmentajia jonkun lojaliteetin tai vastaavan perusteella.
En minä ketään valikoi. Jokereilla on oikeus palkata organisaatioonsa kenet se haluaa. Jos se palkkaa Ville Peltosen, niin siksi aikaa minä lakkaan olemasta asiakas. En polta paitaani, en vaihda suosikkijoukkuettani täällä, en masinoi mitään vihakampanjoita. En vain käy hallilla, koska en pystyisi seisomaan joukkueen takana, jota valmentaa seuraa niin epäkunnioittavasti ja lapsellisesti kohdellut mies. Sitten kun palkataan taas joku oikea koutsi, olen fani kuten aina ennenkin.
En minäkään Peltosesta henkilönä pidä. Minulle hän on antanut melko vastenmielisen kuvan itsestään. Tiedostan silti tosiasiat. Mitkä ovat ne Peltosen pahat teot tai lausunnot (liittymättä tuohon törkeään ja täysin hyväksymättömään tapaukseen), joista täälläkin puhutaan? Jotain konkretiaa kaipaisin.
Peltosen HIFK:n ja Jokereiden välit olivat ihan perseestä jo valmiiksi. Ville on ollut aivan täysivaltainen osapuoli siinä kiistassa alusta asti. Se, mikä on alku, on vähän kyseenalaista. Kun homma alkoi kärjistymään, ilmoitettiin Jokereista että pullistelua ei enää katsella, vaan jos Ruutuun käydään käsiksi, tulee Jokereilta vastine. Ruutuun käytiin käsiksi ja kuittivihko löytyi nopeasti. Ville saattoi pitää itseään koskemattomana, mutta yllätyksenä tuon ei silti olisi pitänyt tulla.
Se kuitti vedettiin överiksi, jota ei tietenkään olisi pitänyt tapahtua. Jokerit kuitenkin käsitteli jälkipyykin ammattimaisesti vastaamalla seurauksista ja ilman turhaa provokaatiota. HIFK ja Peltonen etunenässä sen sijaan tekivät jonkun kaksinaismoralismin maailmanennätyksen vajoamalla katkeruuteen, syyllistämällä pelkästään Jokereita ja antamalla esimerkiksi sen surullisen tulosruutuhaastiksen. Peltonen ja HIFK ovat myös syyllisiä siihen, ettei asiaa ole edes yritetty sopia, sillä toinen osapuoli ei suostu mihinkään kontaktiin. Tämän johdosta mm. Ilves joutuu maksamaan 100k jos haluaa palkata Michael Keräsen.
Peltonen teki hienon uran, on maajoukkuelegenda, auttoi osaltaan Jokereita mestaruuskaudella (mutta ei "vienyt Jokereita mestariksi") ja on varmasti mukava mies läheisilleen ja ystävilleen. Jokerit on mulle kuitenkin sen verran henkilökohtainen aihe, että päällimmäinen maku siitä miehestä on paska.
Oliko tarpeeks konkreettista?
Varmaan syy löytyy siitä, että moni tänne kirjoittavista on ollut lapsia Peltosen viedessä Jokerit Suomen mestaruuteen. Tavallaan on ymmärrettävää, etteivät kakarat osaa arvostaa miestä.
Näin on. Koska kärsin akuutista millenialismista, en arvosta myöskään Ottoa, Makea, Kekeä, Lintua ja Wadea, jotka ovat ratkoneet mestaruuksia kun minä vielä opettelin yhteenlaskuja.