Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 606 511
  • 4 455

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
En oikein ymmärrä sitä negatiivisuutta mitä Ville Peltonen tällä hetkellä aiheuttaa osassa kannattajien keskuudessa. Tämäkin ketju hautautunut alas ja keskustelu käydään kenkää ketjussa jossa kukaan ei edes vaadi kenkää ja toteaa samaa, ei ole kenkää saamassa.

Onko jotenkin odotukset olleet liian korkealla? Oliko odotukset, että tästä eteeenpäin IFK marssii voitosta voittoon pelkästään Peltosen auran avulla? Joukkue on uusi, liiga on valmennuksellisesti Peltoselle uusi kuten myös vastustajat ja se miten pelaavat. Pikkuhiljaa siellä on myös tullut IFK:n peliin niitä elementtejä mitä vaati liigassa menestymiseen, mutta ne ei dominoi sitä kokonaiskuvaa mitä Peltonen tavoittelee.

Peltosen ulosantiin ei olla tyytyväisiä. No minä olen koska johtopäätökset mitä sieltä tulee, tukee sitä mitä näen kentällä.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En oikein ymmärrä sitä negatiivisuutta mitä Ville Peltonen tällä hetkellä aiheuttaa osassa kannattajien keskuudessa. Tämäkin ketju hautautunut alas ja keskustelu käydään kenkää ketjussa jossa kukaan ei edes vaadi kenkää ja toteaa samaa, ei ole kenkää saamassa.

Onko jotenkin odotukset olleet liian korkealla? Oliko odotukset, että tästä eteeenpäin IFK marssii voitosta voittoon pelkästään Peltosen auran avulla? Joukkue on uusi, liiga on valmennuksellisesti Peltoselle uusi kuten myös vastustajat ja se miten pelaavat. Pikkuhiljaa siellä on myös tullut IFK:n peliin niitä elementtejä mitä vaati liigassa menestymiseen, mutta ne ei dominoi sitä kokonaiskuvaa mitä Peltonen tavoittelee.

Peltosen ulosantiin ei olla tyytyväisiä. No minä olen koska johtopäätökset mitä sieltä tulee, tukee sitä mitä näen kentällä.
Ei kaikkea tarvitse ymmärtää. Mä taas toisaalta ymmärrän oikein hyvin, vaikka en kenkää olekaan vaatimassa, vaan menestyksestäkin huolimatta haluan että koko kolme vuotta katsellaan vaikka menisi sitten henkiseen tahi taloudelliseen konkkaan koko pulju.

Mutta tuolla aiemmin tänään totesinkin -Tappara pelin jälkeen - että oli erinomainen peli (paitsi tietenkin että olisi pitänyt kyetä maalien muodossa niittamaan jo kahdessa erässä) ja ensimmäisen kerran näin itse sellaista peliä, että pieni valo alkoi näkymään.

Tosin se on kyllä vielä sellaisella liekillä että sammukin koko lailla äkkiä, jos peli palaa heti jo kärppäpelissä aiempaan tolkuttomuuteensa.

Täällä jengillä ihan liikaa menee aikaa oman mielen pahoittamiseen toisten "negatiivisuuden" vuoksi ja sitä ihmetellessä, että joutuu kyllä miettimään että onko sekin vain negatiivisuuden yksi muoto.

Me vaan nähdään näitä juttuja erilaisin odotuksin ja silminkin, eikä edes vähää alusta tiedetä toistemme elämän fasiliteetteja, jotka osaltaan ovat myös vaikuttamassa siihen, miten pettyneeksi kukin itsensä tuntee IFK:n rypemisen myötä. Sallittakoon siis heille sen vuodattaminen tänne ennemmin kuin että lyövät päätään seinään yksinään tahi ripustautuvat verhotankoon -sen elämän viimeisen ilon lähteen - IFK:n tappion katkaistessa sen kamelin selän.

Paskaahan IFK pääosin on tällä kaudella esittänyt, joten en minäkään vielä mitään riemujuhlaa ole Villelle ja hänen valmennusryhmälleen järjestämässä. Ylivoima edelleen melkoista sontaa, ja avauspelaaminenkaan ei huikaise, mutta Tapparaa vastaan oli kyllä tuo riistopelaaminen kunnossa, ja osattiin kerrankin kääntää peliä todella nopeasti, vaikka edelleenkin ne todelliset uhkapaikat ei määrällään häikäisseet.

Mutta jos suunta nyt jatkuu tällaisena, niin voi olla että iloksi vielä muuttuu.
 
Viimeksi muokattu:

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Olisikohan meidän päävalmentajamme ansainnut ketjun, jolla on asianmukainen ja ajantasainen otsikko? Modet voivat sitten halutessaan yhdistellä ketjuja tai poistaa tämän.

Vihdoinkin - vihdoinkin - vihdoinkin! Valmentaja sekoilut kaikenlaisten maalaistollojen merkeissä on ohi ja peli on sen mukaista.
 

Nashpre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK:n sairastupa, HIFK, Liverpool FC

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Edelleen on melko ohut VP & co:n pelikirja tällaisia Sporteja vastaan, joiden ainoa tavoite on flow’n rikkominen. Menee helposti yksinyrittämiseksi ja viisikon yhteispeli unohtuu. Tällainen on helppo puolustaa pois. Oli tässä pelissä paikkoja voittoon, mutta ei pitäisi näissä olla mitään jossiteltavaa, kuten on monesti tällä kaudella ollut.
 

Silppuri

Jäsen
Edelleen on melko ohut VP & co:n pelikirja tällaisia Sporteja vastaan, joiden ainoa tavoite on flow’n rikkominen. Menee helposti yksinyrittämiseksi ja viisikon yhteispeli unohtuu. Tällainen on helppo puolustaa pois. Oli tässä pelissä paikkoja voittoon, mutta ei pitäisi näissä olla mitään jossiteltavaa, kuten on monesti tällä kaudella ollut.
No tässä pelissä oli kyllä ihan tarpeeksi paikkoja että ne tarvittavat maalit olisi pitänyt tehdä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Edelleen on melko ohut VP & co:n pelikirja tällaisia Sporteja vastaan, joiden ainoa tavoite on flow’n rikkominen. Menee helposti yksinyrittämiseksi ja viisikon yhteispeli unohtuu. Tällainen on helppo puolustaa pois. Oli tässä pelissä paikkoja voittoon, mutta ei pitäisi näissä olla mitään jossiteltavaa, kuten on monesti tällä kaudella ollut.

Miten tää keskustelu voi edelleen aina tappiopelin jälkeen nousta?

Ovat tosiaan Sport voittaneet kolmesti Ilveksen, kerran KooKoon, TPSn sekä Tapparan. Ovatko siis Ahokkaan, Tapolan, Myrrän ja Salon pelikirjat myös ohuita Sportin kaltaisi joukkueita vastaan?

IFK muuten voitti Sportin edellisessä kohtaamisessa tyylipuhtaasti 4-1. Ja olihan niitä ykkössektorin paikkoja nytkin vaikka kuinka paljon. Ei tää ollut mikään "kiva Corsi-peli". Nyt ei vaan oikeasti mennyt. Joskus vastustajan veska vain voittaa meidän veskan. Se on jääkiekkoa.

E: Typo
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, ei tuosta eilisestä kyllä voi mitään johtopäätöksiä pelikirjan suhteen vedellä. Paitsi, että Dufvan pelikirja on edelleen sama kuin aina ennenkin. Ja jos joku viitsii Sportin kokoonpanoa katsella, niin sehän on liigatasolle ihan nimekäs nippu, joka on rungon osalta ollut pidempään kasassa. Ja suorittaa sitä Dufvan pelikirjaa hyvinkin sitoutuneesti. Ei nyt kannata jäädä kiinni näihin "Sport on Mestis-jengi"-läppiin, vaan seurata nykyhetkeä.

Jos HIFK olisi eilen käyttänyt kaikki paikat yhtä hyvällä prossalla kuikn Sport, lopputuloskin olisi ollut aivan erilainen. Maaleilla on merkitystä pelin kulkuunkin ja mitä pidempään Sport sai pidettyä pelin numeroidenkin valossa tasaisena, sitä helpompaa sillä oli.

Btw, eilen olisi kyllä kaivattu Tallbergia painimaan ja väsyttämään vastustajaa. Väänänen pelasi kakkosessa tosi hyvin ja sillä tavalla lunasti kyllä paikkansa ketjussaan, mutta eilinen peli olisi ollut juuri sellainen, missä Tallbergin parhaat avut olisivat päässeet oikeuksiinsa. Ja aloituksissa Broadhurst oli eilen aivan onneton ja siinä annettiin tasoitusta liikaa. Koivistoinenkin hävisi mun silmiini paljon tärkeitä aloituksia. Se taas vaikeuttaa tunnetusti tekemistä aika paljonkin, varsinkin jengiä vastaan, joka puolustaa superkurinalaisesti.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Täällä käsi ylös virheen merkiksi. Pieni epäilys ehti syksyn aikana liiviin hiipimään, mutta sieltähän se peli aukesikin.
Tuottaako Sveitsi hoki sittenkin pisteitä. Vai onko se Sveitsin ja Suomen yhdistelmä kiekkoa. Vai mikä se ihmisten peesaus termi tälle kiekolle nyt olikaan. Pystysuunanhoki.
Maalintekopaikoissa se ei meinaan näy, samaa ollut alkukaudesta nyt vaan menee sisään. Kamoon
 
J

Just-Ice-Hockey

Mikäli yhtään @Frankie viestin sanomaa osaan tulkita, ei siinä ole kyse eilisestä matsista, vaan IFK:n yleisestä suorittamisesta takaa-ajoasemassa ja/tai kun vastustaja pyrkii käytännössä koko matsin vain rikkomaan peliä. Korjaa toki, jos tulkintani on väärä, mutta käsittääkseni itse Sport tai se miten se on ketäkin vastaan menestynyt ei ole merkityksellistä esitetyn kritiin kannalta.

Mitä itse kritiikkiin tulee, niin itse en sitä kyllä allekirjoita. Mun mielestä valmennus on itseasiassa reagoinut tällä kaudella varsin hyvin mm. tiivistämällä peluutusta ja suoraviivaistamalla HAHPia.

Tänään muuten ihan todella tyylikäs ryöstö Kouvolasta. Alkuun oltiin aivan jaloissa, mutta ottelun edetessä ajoitukset hyökkäyksuinlähdöissä paranivat, karvauspelaaminen parani (Hirvonen ja Innala olivat eläimiä) ja ruvettiin voittamaan kaksinkamppailuja. Ehkä kyse ei ollut niinkään pelikirjan varianssista, mutta hyvää duunia teki Ville tänään tiimeineen.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
En osaa sanoa, että tuleeko näitä voittoja nyt Peltosen Sveitsin pystysuuntalätkällä, Tilkasen KJ-lätkällä (Eikös Tilkanen nimenomaan ole puhdasoppinen KJn oppipoika, kun ei ole juuri itse pelannut?) vai Murphyn Rögle-lätkällä vai niiden yhdistelmällä.

Mutta viimeiset 10 peliä 2,3 Pistekeskiarvolla ja edellä vain Ilves, joka pestiin juuri kotona tyylipuhtaasti.

Tän 10 pelin aikana ollaan voitettu kaikki isot joukkueet Tappara, Ilves, KooKoo ja Kärpät ja se taas on mahdollisesti osoitus Peltosen voittamisen kyvyistä.

Duunia on vielä paljon edessä, mutta hyvältä näyttää!
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Villen epäilijöille luu kurkkuun. Odotukset alkaa palautumaan jo kesän aikaisiin tunnelmiin.

Epäilin ja turhauduinkin mutta nyt näyttää hyvältä. Vituttaa eilinen turha tappio mutta toisaalta hienoa, että ongelmana ei ole se etteikö paikoille päästäisi tai että puolustuksessa tai hyökkäyksiin lähdössä tai hyökkäyksissä olisi jotain pahasti pielessä. Nyt Ville flowtila lätkä alkaa kantaa hedelmää kun sinne flowtilaan on alettu päästä. Hienoa myös se että ajoittain pelin virtaus saadaan pakoitettua meille eikä sitä anneta helpolla pois.
 

FortyTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsekin olin tulossa kysymään ihan samaa - pelaako IFK nyt jotenkin eri tavalla kuin alkukaudesta vai onko vaan palaset loksahtaneet kohdalleen? Muistan lukeneeni täällä kuinka alkukaudesta Tilkasen piirustuksille pyöriteltiin päätä. Toisaalta Jääskö totesi hiljattain haastattelussa, että kiekot ovat vaan ruvenneet uppoamaan.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Noh, niitä muutamia pätkiä kun olen päässyt HIFK’n peliä katsomaan niin viisikon etäisyydet pysyy nyt paremmin hanskassa ja omissa ei sekoilla ihan niin huolella kuin alkukaudesta… Eli flow-lätkälle on olemassa mahdollisuus!
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsekin olin tulossa kysymään ihan samaa - pelaako IFK nyt jotenkin eri tavalla kuin alkukaudesta vai onko vaan palaset loksahtaneet kohdalleen? Muistan lukeneeni täällä kuinka alkukaudesta Tilkasen piirustuksille pyöriteltiin päätä. Toisaalta Jääskö totesi hiljattain haastattelussa, että kiekot ovat vaan ruvenneet uppoamaan.
Itse olen ainakin sen huomannut että nyt huomattavasti useammin lähdetään omista viivelähdöllä eikä väkisin lähde päätä hakkaamaan trappiä vastaan.

Lisäksi etäisyydet on paljon pienemmät, etenkin omissa tehdään todella paljon pieniä jättöjä paineen alla ja sitä kautta lähdetään omista pois.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Itsekin olin tulossa kysymään ihan samaa - pelaako IFK nyt jotenkin eri tavalla kuin alkukaudesta vai onko vaan palaset loksahtaneet kohdalleen? Muistan lukeneeni täällä kuinka alkukaudesta Tilkasen piirustuksille pyöriteltiin päätä. Toisaalta Jääskö totesi hiljattain haastattelussa, että kiekot ovat vaan ruvenneet uppoamaan.

Ei varmaan ole tehty paljoa muutoksia itse systeemiin. Omaan silmään siellä pyritään ihan samaan kuin harjoituspeleissäkin. Ehkä avauksiin on tullut pieniä viilauksia. Ehkä alkukauteen verrattuna nyt on enemmän variaatiota, eli on lisätty hitaita lähtöjä.

Mutta ei se peli ole juuri muuttunut. Konkreettisin muutos on se maalille meneminen eli tukitoimet ja siitähän VP on puhunut. Mutta eihän tänäänkään oikein yhtään maalia tullut meidän maskipelaamisen ansiosta (Schmaltzin maalissa taisi olla KooKoon pelaajan tekemä maski) vaan muiden syiden takia.

Mutta maalille meneminen tuo tunnetta sekä painetta vastustajalle ja se varmasti vaikuttaa kokonaisvaltaisesti IFKn pelin luonteeseen.

Nämä on kaikki aika normaaleja "pieniä viilauksia" mitä kaikki valmentajat ja joukkueet tekee, joten kyllähän tässä vaan voisi sanoa, että pelitapa on vain ruvennut iskostumaan joukkueeseen ja sitä kautta manestystä on tullut. Tämä kulkee monesti käsi kädessä avainpelaajien kuntoutumisen kanssa. Kun hyvät pelaajat pelaavat paremmin, pelitavan noudattaminen on helpompaa ja sama toiste päin. Hyvin hallussa oleva pelitapa mahdollistaa hyvien pelaajien kuntoon pääsemisen.

Pelejä voitetaan musta tällä hetkellä yksilöonnistumisten ja pelitavan yhdistelmällä. Ei se pelitapa ole täysin jiirissä mitä se esim. useamman kauden saman valmennuksen alla olleella Sportilla, mutta hyvällä matkalla ollaan.
 

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Itse olen ainakin sen huomannut että nyt huomattavasti useammin lähdetään omista viivelähdöllä eikä väkisin lähde päätä hakkaamaan trappiä vastaan.

Lisäksi etäisyydet on paljon pienemmät, etenkin omissa tehdään todella paljon pieniä jättöjä paineen alla ja sitä kautta lähdetään omista pois.
Reagoin itse samaan.
Alkukaudesta mentiin aina pystyyn, jopa alivoimaisena jota kiroilin silloin. Tänään kiroilin jo sitä että kiekkoa pelattiin KalPamaisesti alaspäin jopa turhan usein. Muutamalle pakilla oli silloin vaikeuksia kiekon kanssa.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Reagoin itse samaan.
Alkukaudesta mentiin aina pystyyn, jopa alivoimaisena jota kiroilin silloin. Tänään kiroilin jo sitä että kiekkoa pelattiin KalPamaisesti alaspäin jopa turhan usein. Muutamalle pakilla oli silloin vaikeuksia kiekon kanssa.

Tämähän on tyypillistä, että pakonomaisesti toteutetaan ohjeita eikä lueta tai käytetä variaatiota. Sitten, kun pakotetaan, niin tulee näitä surkeita suorituksia ja vastustaja lukee ne jo etukäteen.

Lääke on pelin ja tilanteen lukeminen. Sitähän muistaakseni Pikekin usein puhui, että opitaan joukkueena lukemaan, että milloin mennään ja milloin ei?

Nyt on tosiaan variaationa tullut tuo alaspäin pelaaminen ja rauhoittaminen. En silti usko sen yksinään olleen mikään avaava asia voittojen suhteen vaan yhdistelmä tähtipelaajien ketsuppipullon aukeamista, maalinteon tukitoimien skarppaamista ja ketjukokoonpanojen löytyminen.

Varmasti ennen kevättä tullaan näkemään vielä uusia juttuja IFKn pelissä, kun nämä perusjutut: viisikon etäisyydet, maalille meno jne. saadaan kuntoon.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Jos nimi olisi mikä tahansa muu kuin Ville Peltonen niin kritiikkiä tulisi tällaisilla otteilla huolella. Tämä tosin oli jo arvattavaa sopimuksen tultua julki. Todella ala-arvoista suorittamista ja tuloksellisesti lähentelee floppia. ABta lukuunottamatta yksikään pelaaja ei pysty suorittamaan illasta toiseen huipputasolla vaan otteet heilahtelevat tai sitten ollaan vajottu HMVksi (Palli Olola). Katse ainakin itselläni kääntyy silloin valmennukseen. Minua ei henkilökohtaisesti lämmitä yhtään vaikka ”pelataan kivasti”, kun ollaan säälipleijarisijoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös