Itse en ole alkuunkaan vakuuttunut ja kuntopuntareiden sijaan katsoisin kylmästi sarjataulukkoa, joka tahtoo kertoa, että runkosarjan voitto on jo perseilty ja ollaan tiukassa kamppailussa viimeisestä suorasta pudotuspelipaikasta.
Kuntopuntari jos mikä on se mitä pitää katsoa. Otetaan nyt vaikka viime kausi. Pike ja joukkue perseili kauden ekat pelit ja oltiinko pahimmillaan sijalla 10. tai 11.
Sitten oltiinkin 30 peliä sarjan ykkösjoukkue kuntopuntarissa ja oltaisiin sillä pistekeskiarvolla menty jopa Lukon ohi ilman koronan tuloa joukkueeseen...no, ok. se olisi edellyttänyt keskinäisten voittoa, joka tuskin olisi tapahtunut.
Mutta kuntopuntari antaa juurikin oleellista dataa, että mihin joukkue on menossa. Siitä näkee myös kuinka alkukauden komeetat ovat pikkuhiljaa monesti vajoamassa alas. Esim. Sportin kriisi näkyy.
20 pelin kuntopuntarissa IFK on jaetulla sijalla 5.
15 pelin kuntopuntarissa sijalla 4.
ja 10 pelin kuntopuntarissa jaetulla sijalla 3.
Lyhyempää otantaa en pidä juuri minään paitsi ennen playoffseja, koska 5 pelin sisään vastustajan/vieraspelin osuus alkaa vaikuttamaan.
Itse näen kuntopuntarista, että ollaan vankasti matkalla taistelemaan top-4 sijoituksista. Siis runkosarjan voitto on jo perseilty? Kuka runkkarin voittaa? Yhdellä 3 pisteen voitolla oltaisiin 42 pisteessä ja 2 pisteen päässä sarjakärjestä. KooKoo siis pelannut 24 peliä ja 44 pinnaa ja meillä 23 peliä 39 pinnaa.
Koska olen niin tottunut alkkisfaijan notkahteluihin marraskuun Saipa-peleissä, en siis usko, että IFK runkosarjaa voittaa, mutta ei tää nyt vielä taputeltu.
Ollaan muuten sekä 15 että 10 pelin kuntopuntarissa sarjan paras ylivoimajoukkue, mutta alivoimalla keskikastia. Sekin kertoo jotain, eli että toi alivoima pitää saada kuntoon jos meinataan edes olla runkosarjan top-3 joukkue.
Tästä päivästä huolimatta Peltosen IFKn kohdalla vanha sanonta, että hyvä joukkue voittaa huonommalla pelillä ei pidä alkuunkaan paikkansa vaan jopa ylivetäen huono joukkue häviää hyvälläkin pelillä on lähempänä totuutta.
IFK voitto juuri Kouvolassa musta huonommalla pelillä. Sitten hävittiin kotona KooKoolle paremmalla pelillä.
Omaan nenääni tässä taas haiskahtaa, että tarvitaan aikaa ja projektia VPlle yms. meriselitystä. Olisiko mahdollista kokeilla kerran sellaista valmentajaa, joka pystyy tekemään tulosta päivästä yksi lähtien? Sellaisiakin valmentajia on Liigassa todistetusti.
Ai niin kuin Pekka Virta Lukossa? Tai Kari Jalonen IFKssa? Ahokas oli vapaana olevista koutseista ainoa, joka haisi sellaiselle, että tekee tulosta päivästä 1. Se oliko Ahokas edes saatavilla on toinen kysymys vai veikö SuperCell -palkat miehen.
Ahokas ja Salmelainenhan on vanhoja pelikavereita. Oliko peräti lapsuudenkavereita joku sanoi? Jos ne on sopineet, että Ahokas tulee sitten, kun on voittanut yhden mestaruuden muualla. Ettei tarvitse heti joutua IFK-fanien sylkykupiksi muutaman huonon pelin jälkeen. Mikä on meidän IFK-fanien traditio.
Ja olen luonnollinen optimisti. Paitsi, kun alkkisfaijan dösä starttaa kohti Lappeenrantaa, Kuopiota, Raumaa, Poria tai Jyväskylää. Kaikkien matkalla on Alko ja ABC.