Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 604 734
  • 4 455

Joona D

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Boston Bruins
Pikkasen vituttaa tuo Peltosen eleettömyys tällä hetkellä. Toki tyylejä on monia ja pelaajathan siellä pelaa, mutta samalla kun OJ lietsoo energiaa niin Ville seisoo kädet puuskassa, kun jengi tarjoilee kotiyleisölle täyttä farssia. Jääskä nyt näköjään pelaajista yrittää nostaa jengiä ylös tästä suosta.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ihan kauhistuttaa sanoa ääneen, mutta nyt ei kyllä homma oikein vakuuta. Mihin on jäänyt CHL-peleissä nähty IFK?
Se on pikkaisen eri peli pelata Zürichin kaltaista vastustajaa vastaan, joka pyrkii itse pelaamaan, kun sitten Liigassa tulee näitä prosenttilätkä vastustajia. Lukolla ollut hiukan samaa havaittavissa. Ei keksinyt Pikkarainen & co näihin peleihin muuta ratkaisua kuin revolverikiekon ja silloin kuin ei olut tahtoa ja voimia sen toteuttamiseen niin paskaahan se oli. Sama ongelma näyttää olevan Villellä & co:lla, sillä todella ideaköyhää touhua.
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pikkasen vituttaa tuo Peltosen eleettömyys tällä hetkellä. Toki tyylejä on monia ja pelaajathan siellä pelaa, mutta samalla kun OJ lietsoo energiaa niin Ville seisoo kädet puuskassa, kun jengi tarjoilee kotiyleisölle täyttä farssia. Jääskä nyt näköjään pelaajista yrittää nostaa jengiä ylös tästä suosta.
Samat sanat, Ville on tosi ikoninen hahmo ja ymmärrän et tää on osa hänen tavaramerkkiä mutta kyllä VITUTTAA, Ville stondaa ihan hoo moilasena ja tuumailee omiaan. Vittu asennetta peliin saatana. Ei ikinä hyvä merkki jos valmentaja on vain turpa kiinni.
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Villehän voisi paremman puutteessa tehdä vaikka eavesit kuten Kuhta hauskasti siinä Liivikin ohjelmassa kuvasi. Roudaa maalikehykset pukuhuoneeseen ja hirveällä älämölöllä näyttää itse, ettei se maalinteko niin vaikeaa voi olla (ja tolppa kolisi). Muutenkin kun tuollainen introvertti joskus päästäisi höyryt pihalle, sillä olisi kunnon shokkivaikutus verrattuna niihin valmentajiin, jotka alituiseen mesoavat.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Villehän voisi paremman puutteessa tehdä vaikka eavesit kuten Kuhta hauskasti siinä Liivikin ohjelmassa kuvasi. Roudaa maalikehykset pukuhuoneeseen ja hirveällä älämölöllä näyttää itse, ettei se maalinteko niin vaikeaa voi olla (ja tolppa kolisi). Muutenkin kun tuollainen introvertti joskus päästäisi höyryt pihalle, sillä olisi kunnon shokkivaikutus verrattuna niihin valmentajiin, jotka alituiseen mesoavat.
Eiköhän Villekin tarpeen tullen ääntään korota ja kiroa pärrää. Vitun löysältähän se näyttää kun kaveri iskee joka paikasta ja meidän parhaat osu edes futis maaliin.
 

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
Katsoin kanssa dokkarit läpi. Ihan kivoja juttuja enkä epäile hetkeäkään etteikö ne olisi Villen suulla täysin vilpittömiä. Täällä kun kovasti rakastuttiin Villen puheisiin ja niitä ylistettiin niin en viitsinyt tulla pilaamaan tunnelmaa, mutta puhe on äärettömän halpaa. Oikeastaan noiden juttujen pitäisi tässä Suomen hienoimmassa seurassa olla täysin itsestäänselvyyksiä, tuli seurassa kulloinkin vaikuttavat ihmiset sitten Stadista tai Juupajoelta.

Peli on tällä hetkellä heikkoa näennäishallintaa. Villellä on aika pitkä päivätyö edessään ajoitusten ja etäisyyksien kanssa. Tämmöiset tämän päiväiset tappiot kuuluvat urheiluun sekä jääkiekkoon, mutta kyllä minua Villen puheiden jälkeen eniten oikeastaan vituttaa tuo toiseen erään tuleminen. Olin varma, että luvassa on tulta ja tappuraa tommoisen avauserän jälkeen Nordiksella jotain pula-ajan Jukureita vastaan, mutta mitä vielä. Virkamiesmäinen hiihtely jatkui. Että sikäli olo on vähän kuin aina vaalien jälkeen kuukausi eteenpäin.

En tosin osaa olla erityisen huolissani. Kausi on pitkä ja sitä kuuluisaa potentiaalia löytyy. Joukkue on yksi kaikkien aikojen kovimmista. Olisi toki kaikille helpompi jos palikat alkaisivat loksahdella kohdilleen mahdollisimman pian. Turhan usein IFK antaa muille siimaa playoffs-ohjelmillaan, jotka ovat seurausta jossain määrin hukatuista runkosarjoista. Ei niitä enää, pliiiiis.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni Pikkarainen sai oikeutetusti paskaa täällä niskaansa niin nyt on oikeudenmukaisuuden nimissä sanottava, ettei kyllä Ville & co touhu vakuuta sitten alkuunkaan tällä hetkellä.
Onhan se uskallettava äänne sanoa, tai täällä kirjoittaa. Ei vakuuta ei.
Peli on -lähinnä kyllä vain hyökkäyspäässä- keskimäärin ihan kiuvaa seurattavaa, jos siis tykkää tuosta pyörimisestä sekä isosta laukaisumäärästä vailla uhkaa, mutta alkaa tosiaan mieleen hiipimään pieni pelko siitä että Villen tämän hetken anti on lähinnä puhetta arvomaailmoista mutta kokemus sitten kuitenkin niin ohutta ja yhteen ajatukseen (vaikka sitten se flow) rajoittunut, että ei ehkä vielä eväät riitä taktisesti kovatasoisen liigan valmentajaksi.

Nyt pakko tässä nyt vaan odottaa, että muuttuko kauniit sanailut myös teoiksi, ja löytyykö joukkueelta lopulta pelitapa jolla aletaan voittamaan, mutta nyt on kyllä (jälleen) usko vähän koetuksella. Ja tämä mitään Jukureilta pois ottamatta ja heitä vähättelemättä.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Näin ala-arvoista suoritusta en muista nähneeni miesmuistiin. Kuten @sirtyg tuossa ylempänä toteaa niin puhe on ilmaista. Alkaisi olla pikkuhiljaa aikaa näkyä tuloksellisesti ja pelillisesti nämä korulauseet.
 

Alanahka

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid.
Samaa mietin itse, että nyt tullaan tokaan erään niin että haisee. Joka ukko nurin 5 metrin säteellä molemmista maaleista jne. Ei tullu.

Kaipaisin myös aikaista aikalisää vaihtoehdoksi. Reilusti 0-2 tilanteessä PÄÄValmentaja penkin ETEEN kertomaan, että tänään on työpäivä.
 

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Vaikka tämän päiväinen esitys vituttaa huolella, niin joudun hiukan puolustamaan Peltosta.

Valmentajan yksi vaikeimpia tehtäviä on LADATA joukkue jokaiseen runkosarjan peliin. Väitän ettei se ole edes mahdollista. Poffeihin pelaajat kyllä latautuvat automaattisesti itse, jollei nyt vastassa ole jokin säälipleijareiden jatkoonmenijä.

Loppukaudesta kun pelitapa toimii, hyvä joukkue voittaa pelejä myös heikommallakin asenteella koska tekevät vain oikeita sovittuja asioita ja voittavat rutiinilla.

Miten valmentaja voi ladata pelaajia:
-muistuttamalla miten viimeksi saatiin turpiin samalta jengiltä. Seuraavaa Jukurit peliä IFK tuskin häviää.
-korostamalla että tänään tulee vastaan sarjajohtaja/Tappara/Kärpät jne. Tässähän IFKn yksi heikkous on ja syy miksi runkosarjan voitto on meille niin vaikea. Vastustajan valmentaja motivoi aina omat pelaajat kertomalla että nyt vastassa on iso IFK ja sen miljoonamiehistö.
-käynnistämällä moottorisahan, potkimalla roskiksia tai raahaamalla maalin pukkariin. Tämän keinon ongelma on se, että se onnistuu vain kerran ja sitten se on käytetty. Valmentajan pitää tarkasti miettiä koska näitä keinoja käyttää.
-keksimällä jonkun erikoisen kilpailun, teeman tai vastaavan asian pelin sisään joka motivoi pelaajia juuri tässä pelissä. Esimerkiksi kuka taklaa pelissä eniten, kuka laukoo eniten, kuka on se joka häviää ekan kaksinkamppailun tai ei anneta jollekin tähtipelaajalla yhtään rauhaa. Näitäkin keinoja voi käyttää vaan muutaman kerran.
-tärkein kaikista on kuitenkin joukkueen kapteeni. Hänen roolinsa joukkueen lataamisesta on vähintään yhtä suuri mitä valmentajallla. Kapteeni motivoi joukkuetta sisältä päin ja pelkkä esimerkin näyttäminen ei aina riitä. Onko Tallberg riittävä kapteenina? Itse en vielä ole ihan varma asiasta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos vaikka jostain kaivaisi jonkinlaisen pelitavan joukkueelle, niin katsellaan sitten sen jälkeen näitä seura-arvoihin liittyviä, joskin kyllä sinänsä hyvin tärkeitä juttuja.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Valmentajan yksi vaikeimpia tehtäviä on LADATA joukkue jokaiseen runkosarjan peliin. Väitän ettei se ole edes mahdollista. Poffeihin pelaajat kyllä latautuvat automaattisesti itse, jollei nyt vastassa ole jokin säälipleijareiden jatkoonmenijä.

Sen verran mielenkiintoisen kommentin heitit, että täytyy oikein vieraasta pöydästä tulla tätä kommentoimaan. Minä kyseenalaistan tämän koko problematiikan, että ammattiurheilussa valmentajan tehtävä olisi lähtökohtaisesti ladata joukkuetta yhtään mihinkään.

Tarkentaisin hieman valmentajan tehtävää muuten ansiokkaan kommenttisi perusteella:
Valmentajan tärkein tehtävä on auttaa yksilöä oppimaan lataamaan itsensä peliä varten, mutta yksilön pitää itse saada itsensä valmiiksi peliin
Valmentajan toinen tehtävä on luoda yksilölle toimintaympäristö, jossa hän voi päästä omilla vahvuuksillaan haluttuun tulokseen
Valmentajan tehtävä on luoda pelille tietynlainen viitekehys, johon sitten itse artistit eli yksilöt ja pelaajat pääsevät raapustamaan itsensä

Suomessa keskitytään usein latauksessa valmentajan tehtäviin, vaikka usein kyse on yksilön puutteellisesta taidosta. Jos tekisin myyntityötä niin kyllä minä kuvittelen, että minun tehtäväni on myyjänä hoitaa se itse myynti, ei se minun esimieheni tehtävä ole miettiä, olenko valmis myymään, kun aloitan työpäiväni. Valmentajalle ladotaan Suomessa mitä ihmeellisimpiä vastuita. Olen aivan varma, että Peltosen työkalupakista kyllä löytyy keinoja, joilla yksilöt ovat valmiita pelaamaan.

On myös kohtalaisen absurdi väite, ettei IFK:lla olisi pelitapaa. Kyllähän IFK:n pelitapa tuottaa suhteettoman paljon maalipaikkoja vrt. vastukseen, mutta siihen, laitetaanko sisään vai ulos niin vaikuttavat kyllä monet muut tekijät kuin valmentaja. Peltosen osuus on ainakin pelitavan osalta kunnossa, koska maalintekopaikkoja syntyy kyllä aika tehokkaasti.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos vaikka jostain kaivaisi jonkinlaisen pelitavan joukkueelle, niin katsellaan sitten sen jälkeen näitä seura-arvoihin liittyviä, joskin kyllä sinänsä hyvin tärkeitä juttuja.

Ihan niissä ensimmäisissä CHL-peleissä olin näkevinäni kyllä sitä mitä HIFK hakee. Perinteisen pakki-pakki kiekottelun sijaan HIFK haluaa antaa ensimmäisen syötön vauhdissa olevalle puolustajalle. Siellä tulee ristiinjuoksuja pakeilla, kun hakevat linjoja niihin. Tällä haetaan nopeaa lähtöä paineen alta pois ja sitä kautta pelin kääntöä niin nopeasti, että päästään keskialueen yli vauhdeilla ja jopa ylivoimahyökkäyksiin. Ongelma tällä hetkellä on se, että menee sekoiluksi ja tuntuu vain pahenevan nyt, kun tappioita tulee. Lisäksi kun vs pääsee johtoon, niin eihän sieltä painettakaan tule ja sitten pelataankin trappia vastaan.

Mutta kyllähän pelipaikaton flow-jääkiekko kuulostaa melkein yhtä pahalta, kuin mother (fucking) nature hockey. "Kun Peltonen hyppää kaivoon, niin muutkin hyppää." Tulkaa nyt ylös sieltä! En tiedä muista, mutta kyllä itse en haluaisi HIFK:n olevan mikään kokeellisen jääkiekon koelaboratorio. Kaipaan rakenteellistä jääkiekkoa, jossa kaikki tietävät mitä tehdään. Lukon lätkää oli viimeiset kaksi kautta aika hienoa katsoa.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
En mä vielä ole todellaan Ville bussin alle heittämässä. Vituttaa, että näitä ohipelejä tulee Peltosen aikana, mutta pelejä on nyt pelattu 4 CHL- peliä ja 7 liigapeliä. Yhteinen matka on vielä aika alussa.

Tänään hävittiin asenteeseen joka näkyi miten surkeasti Teräväinen hieman puolivillaisesti eka puolusti Odenia ekassa maalissa. Sitten tokassa maalissa, koko viisikko oli ihan syväjäässä.

Tää on hyvä viikko opetella miten noita ennakkoon heikompia vastaan pelataan.
 

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Sen verran mielenkiintoisen kommentin heitit, että täytyy oikein vieraasta pöydästä tulla tätä kommentoimaan. Minä kyseenalaistan tämän koko problematiikan, että ammattiurheilussa valmentajan tehtävä olisi lähtökohtaisesti ladata joukkuetta yhtään mihinkään.

Tarkentaisin hieman valmentajan tehtävää muuten ansiokkaan kommenttisi perusteella:
Valmentajan tärkein tehtävä on auttaa yksilöä oppimaan lataamaan itsensä peliä varten, mutta yksilön pitää itse saada itsensä valmiiksi peliin
Valmentajan toinen tehtävä on luoda yksilölle toimintaympäristö, jossa hän voi päästä omilla vahvuuksillaan haluttuun tulokseen
Valmentajan tehtävä on luoda pelille tietynlainen viitekehys, johon sitten itse artistit eli yksilöt ja pelaajat pääsevät raapustamaan itsensä

Suomessa keskitytään usein latauksessa valmentajan tehtäviin, vaikka usein kyse on yksilön puutteellisesta taidosta. Jos tekisin myyntityötä niin kyllä minä kuvittelen, että minun tehtäväni on myyjänä hoitaa se itse myynti, ei se minun esimieheni tehtävä ole miettiä, olenko valmis myymään, kun aloitan työpäiväni. Valmentajalle ladotaan Suomessa mitä ihmeellisimpiä vastuita. Olen aivan varma, että Peltosen työkalupakista kyllä löytyy keinoja, joilla yksilöt ovat valmiita pelaamaan.

On myös kohtalaisen absurdi väite, ettei IFK:lla olisi pelitapaa. Kyllähän IFK:n pelitapa tuottaa suhteettoman paljon maalipaikkoja vrt. vastukseen, mutta siihen, laitetaanko sisään vai ulos niin vaikuttavat kyllä monet muut tekijät kuin valmentaja. Peltosen osuus on ainakin pelitavan osalta kunnossa, koska maalintekopaikkoja syntyy kyllä aika tehokkaasti.
Olet toivottavasti ja luultavasti oikeassa kun puhutaan ammattiurheilusta. Kyllähän ammattilaisten pitäisi osata ladata itsensä, mutta yllättävän usein lataus puuttuu ihan kollektiivisella tasolla. Tänäänkin puutteellinen asenne oli hyvin havaittavissa vaikkakin tilastollisesti IFK vei Jukureiden B-joukkuetta. Ja kun kerran peliin lähtee löysästi on se niin vaikeaa sitä muuttaa enää saman pelin aikana. Joskus se toki onnistuu esim jonkun ison taklauksen, maalin tai tappelun seuraamuksena.

Itsellä ei ole kokemusta ammattiurheilusta, mutta vuosien saatossa olen vaan nähnyt näiden samojen asioiden toistuvan niin usein eri sarjatasoilla.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
No, toivottavasti Peltosella on osaamista ja se alkaisi näkyä. Ei varmaa paljoa ole kiinni, mutta kyllähän tuolla pieniä asioita pitää saada toimimaan ja hiottua vielä. Pari napsua kun ajoitukset toimisi paremmin niin voisi tulla parempia maalipaikkoja mutta toisaalta, olihan siellä tänäänkin helvetisti paikkoja mistä olisi pitänyt laittaa useamman pelaajan kiekko sisään. Sitten kun ollaan maali tai useampi heti alussa tappiolla niin tuo IFK:n pelitapa ei ole niin tuottava. Se olisi varmaan tuottavampi, jos tehtäisiin avausmaali ja vastaustajakin joutuisi hyökkäämään. Toisaalta onko siellä kaikilla pelaajilla riittävästi kompetenssia? Kyllähän nuo Jukurien maalit meni aikalailla yksilöiden piikkiin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jos vaikka jostain kaivaisi jonkinlaisen pelitavan joukkueelle, niin katsellaan sitten sen jälkeen näitä seura-arvoihin liittyviä, joskin kyllä sinänsä hyvin tärkeitä juttuja.

Joo-o, vielä ei ole toistoja tai ylipäätään tunnistettavaa pelitavan alkua näkynyt.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä. Minäkin menin siihen samaan retkuun kuin suurin osa meistä, Salmelaista myöten. Luulin että pelkkä nimi Ville Peltonen takaa sen, että tästä alkaa nyt dynastia. Olin väärässä, Ville Peltonen ei osaa valmentaa. Olisihan se pitänyt ymmärtää noin vähäisellä valmennuskokemuksella. Tästä tulee pitkä ja raskas kausi tai jopa kaudet. Peltonen on seuraikoni eikä häntä tulla potkimaan pois ikinä. Sitä ei vaan voi tehdä. Me kärsimme.
En kuitenkaan syytä Salmelaista, koska siitäkin olisi noussut metakka, jos hän ei olisi Peltosta palkannut.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä. Minäkin menin siihen samaan retkuun kuin suurin osa meistä, Salmelaista myöten. Luulin että pelkkä nimi Ville Peltonen takaa sen, että tästä alkaa nyt dynastia. Olin väärässä, Ville Peltonen ei osaa valmentaa. Olisihan se pitänyt ymmärtää noin vähäisellä valmennuskokemuksella. Tästä tulee pitkä ja raskas kausi tai jopa kaudet. Peltonen on seuraikoni eikä häntä tulla potkimaan pois ikinä. Sitä ei vaan voi tehdä. Me kärsimme.
En kuitenkaan syytä Salmelaista, koska siitäkin olisi noussut metakka, jos hän ei olisi Peltosta palkannut.

Vaikka ymmärrän ajatuksenjuoksusi, en itse ole vielä valmis menemään ihan niin äärimmäiseen johtopäätökseen, etteikö Ville Peltonen osaisi valmentaa. Perusteeni on tavallaan ihan perseestä, mutta kuitenkin hyvinkin validi: kysymyksessä on Ville Peltonen, erikoislaatuinen pelaaja, jonka ymmärrys pelistä nimeltä jääkiekko on keskimääräistä kiekkoniiloa huomattavan paljon korkeammalla tasolla. Pakkohan sen on merkitä jotakin ja varmasti merkitseekin. En siis usko, että Ville Peltonen on huono valmentaja, mutta en myöskään ole vakuuttunut, onko Ville Peltosen ajamat teesit tai miksi ikinä niitä kutsuukaan, juuri nyt parasta tai "eniten oikein" HIFK:lle. Olisiko "jotain muuta" parempi?

Villen ongelma voi olla se, että hän ei kykene asettumaan peruskiekkoilijan tasolle. Ehkä hän yrittää jotain sellaista, mihin normaalin peruspelaajan osaaminen ei taivu? Ja sehän ei varsinaisesti ole kummankaan vika, että näin tapahtuu, se on ainoastaan vallitseva tilanne. Mutta se pitää hyväksyä ja huomioida kaikessa tekemisessä. Sen osaamisen kehittäminen on ehkä enemmän erikoisvalmentajan kuin päävalmentajan heiniä, koska päävalmentajan täytyy tehdä tulosta varsin lyhyessä ajassa. Se ei paljon lohduta, jos joukkueessa on noin viisi itseohjautuvaa pelaajaa, jos 20 muuta on pihalla kuin lumiukko, minkä seurauksena he pyörivät kentällä kuin puolukat pi**ussa. Tarkoitus kun lienee saada ne 25 pelaajaa pelaamaan hyvin ja tuloksellisesti. Jos näin ei käy, jengi äänestää jaloillaan ja nyt siihen on varaa entistäkin vähemmän.

Joskus yksinkertainen on kaikken tehokkainta. Ei aina pidemmän päälle, mutta varhaisessa vaiheessa usein on niin. Vaikuttaa siltä, että suomalainen kiekkoilija suorittaa parhaiten, kun raamit ovat vähintäänkin suht tiukat. Vähän niin kuin lasten kasvatuksessa: rajat pitää olla. Joillain pitää olla tiukemmat rajat kuin toisilla ja joskus kaikki pitää erikseen kieltää, muuten niiden katsotaan olevan sallittua. Ehkä nyt on aika kokeilla niitä vähän tiukempia rajoja ? Jos ja kun niillä pelit saadaan toimimaan nykyistä paremmin, sen jälkeen voidaan kokeilla antaa vähän vapauksiakin. Mutta, jos sillä ei tulosta tule, ei sitä tietenkään kannata jatkaa.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Vaikka ymmärrän ajatuksenjuoksusi, en itse ole vielä valmis menemään ihan niin äärimmäiseen johtopäätökseen, etteikö Ville Peltonen osaisi valmentaa. Perusteeni on tavallaan ihan perseestä, mutta kuitenkin hyvinkin validi: kysymyksessä on Ville Peltonen, erikoislaatuinen pelaaja, jonka ymmärrys pelistä nimeltä jääkiekko on keskimääräistä kiekkoniiloa huomattavan paljon korkeammalla tasolla. Pakkohan sen on merkitä jotakin ja varmasti merkitseekin. En siis usko, että Ville Peltonen on huono valmentaja, mutta en myöskään ole vakuuttunut, onko Ville Peltosen ajamat teesit tai miksi ikinä niitä kutsuukaan, juuri nyt parasta tai "eniten oikein" HIFK:lle. Olisiko "jotain muuta" parempi?
Koutsaaminen huipputasolla on perusasioissa aika pitkälti samanlaista kaikilla. Sama koskee pelitapaa ja vastustajan pelitapaan reagoimista. Selkeimmät erot tulevatkin sitten lajitaitoharjoittelussa. Osa koutseista haluaa yksilötasolla painottaa vahvuuksien kehittämistä, kun taas osa heikkouksien parantamista. Tiivistettynä pelin ymmärtäminen on kaikilla huipputasolla valmentavilla koutseilla ns. rukkasissa. Eroja tuleekin siinä, kuinka koutsit rakentavat pelitavan käytettävissä olevaan rosteriin ja jos mennään detaljitasolle niin miten koutsi tekee pakkiparit ja ketjut. Jos IFK:n rosterin heittäisi vaikkapa Olli Jokiselle, uskoisin ketjukoostumusten olevan melko erilaisia. Toki kätisyydet monesti määrittelevät edellä mainittuja. Sitten on vielä valmentajan persoona ja se, miten se istuu joukkueeseen ts. kuinka pätevä koutsi on myymään pelaajille pelitavan eli kuinka hyvin saa jengin siihen sitoutumaan sekä kuinka tiukat tai löysät suitset koutsi pelaajille antaa pelitavan suorittamiselle. Aika monta muuttujaa on siis valmentamisessa ja jos pari osatekijää sakkaa, sakkaa usein pelaaminenkin.

Villen kohdalla en olisi huolissani, ottaa oman aikansa tottua Liigaan, IFK:n pelaajien suorittamiseen, Liigan joukkueiden pelitapoihin ja tuomareiden sääntötulkintoihin. Kokemusta kun on pääsarjatasolla valmentamisesta vain Sveitsistä, jossa peli kokonaisuutena on hyvin erilaista Liigaan verrattuna. Stögöllähän oli melko samanlainen CV ennen IFK pestiään, vuosia Sveitsissä ja sitten IFK:hon. Ensimmäinen kausi 2014-2015 meni opetellessa ja ulos neljännesvälierissä. Seuraavalla kaudella finaaleissa ja sitä seuraavalla kaudella pronssia.

Stockan ovia on vielä turha alkaa availemaan.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Aikaa on erinomaisesti muuttaa joukkueen kurssi, mutta se ei tietenkään tapahdu ilman muutoksia. Ja nöyryyttä.

Puhelu Kari Jaloselle ja kysymys: "Mitä vittua me nyt tehdään?" on nyt ajankohtainen asia agendalla. Ja jos ego ei siihen taivu, HIFK:n viime kauden pelit nauhalta verkkokalvoille, Piken pelitavan omaksuneet pelaajat pikakokoukseen ja ei kun pelitapaa muokkaamaan. Suurimmalla osalla se pelitapa tulee edelleen selkäytimestä ja ehkä kolmea pelaajaa lukuunottamatta loput ovat pelanneet sitä vastaan ja todennäköisesti purkaneet sen atomeiksi omien jengien videopalavereissa.

Typeryyttä olisi nyt pitäytyä tässä valitussa suunnitelmassa, koska se ei nyt selvästikään toimi Suomen Liigassa. Onko kysymys omasta egosta vai voittamisesta ja koko yhteisön menestymisestä? Tässäpä on tuhannen taalan kysymys. Jos suurimmat kasvukivut on käyty jo jonkun toisen alaisuudessa, miksi pelisysteemiä ei rakennettaisi sen päälle? Miksi aina pitää yrittää keksiä pyörä uudestaan?

Ei mitään kengän kuvaa kenellekään, vaan lisää nöyryyttä. Valmennuksesta lähtien ihan jokaiselle. Olet yhtä hyvä kuin viimeisin pelisi. Ja se ei ole kovin mairitteleva arvosana.

Siirsin tuolta kenkää-ketjusta.

Noh, ei ollenkaan huono idea. Varsinkin jos/kun IFK ja sen arvot edellä VP:n valmennus oikeasti haluaa mennä tässä. Joukkueen etu ensin ajatuksella siis. Siellä tosiaan on iso kasa jatkaneita pelaajia, jotka varmasti tulisivat nopeasti sinut edes suurinpiirtein sen systeemin kanssa, jota ovat eläneet ennen. Sieltä suuntaa siis.

Mutta tosta Apassin mainitsemasta taidon tasovaatimuksesta, niin näinhän se on. Pakkien pitää olla tossa nykyisessä VP:n ja Smurffin zoo-lätkässä melkosia Heiskasia, jotta pystyisivät sen oman miehen ohittamaan tai muuten voittamaan ihan koko ajan, koska yksinkertaisesti joutuvat haastaviin tilanteisiin paljon useammin, kun pitäisi.

Raskas olo kiekosta just nyt. Ja tolla paskalla pitäisi myös Frölunda kaataa tiistaina. Voi voi.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koutsaaminen huipputasolla on perusasioissa aika pitkälti samanlaista kaikilla. Sama koskee pelitapaa ja vastustajan pelitapaan reagoimista. Selkeimmät erot tulevatkin sitten lajitaitoharjoittelussa. Osa koutseista haluaa yksilötasolla painottaa vahvuuksien kehittämistä, kun taas osa heikkouksien parantamista. Tiivistettynä pelin ymmärtäminen on kaikilla huipputasolla valmentavilla koutseilla ns. rukkasissa. Eroja tuleekin siinä, kuinka koutsit rakentavat pelitavan käytettävissä olevaan rosteriin ja jos mennään detaljitasolle niin miten koutsi tekee pakkiparit ja ketjut. Jos IFK:n rosterin heittäisi vaikkapa Olli Jokiselle, uskoisin ketjukoostumusten olevan melko erilaisia. Toki kätisyydet monesti määrittelevät edellä mainittuja. Sitten on vielä valmentajan persoona ja se, miten se istuu joukkueeseen ts. kuinka pätevä koutsi on myymään pelaajille pelitavan eli kuinka hyvin saa jengin siihen sitoutumaan sekä kuinka tiukat tai löysät suitset koutsi pelaajille antaa pelitavan suorittamiselle. Aika monta muuttujaa on siis valmentamisessa ja jos pari osatekijää sakkaa, sakkaa usein pelaaminenkin.

Villen kohdalla en olisi huolissani, ottaa oman aikansa tottua Liigaan, IFK:n pelaajien suorittamiseen, Liigan joukkueiden pelitapoihin ja tuomareiden sääntötulkintoihin. Kokemusta kun on pääsarjatasolla valmentamisesta vain Sveitsistä, jossa peli kokonaisuutena on hyvin erilaista Liigaan verrattuna. Stögöllähän oli melko samanlainen CV ennen IFK pestiään, vuosia Sveitsissä ja sitten IFK:hon. Ensimmäinen kausi 2014-2015 meni opetellessa ja ulos neljännesvälierissä. Seuraavalla kaudella finaaleissa ja sitä seuraavalla kaudella pronssia.

Stockan ovia on vielä turha alkaa availemaan.

Hyvä kirjoitus ja näinhän se menee. Pari huomiota kuitenkin:

- Ville Peltonen on saanut pelaajat varmasti sitoutettua pelitapaansa ja "itseensä" helpommin kuin moni muu
- Ville Peltosella ei ole profiilinsa vuoksi yhtään enempää aikaa kuin aiemmilla kollegoillaan, pikemminkin päinvastoin
- Ville Peltoselta odotetaan enemmän, koska hän nyt vain sattuu olemaan Ville Peltonen. Onko se oikein? Ei välttämättä, mutta toisaalta, Villelle on avautunut ovi aiemmin kuin monelle muulle olisi koskaan avautunut, koska hän on Ville Peltonen.

Stögön tilanne oli tosiaan vähän vastaava, mutta odotukset eivät olleet lainkaan niin tapissa kuin nyt, koska Antti Törmänen ei ole Ville Peltonen. Plus, että Törmänen oli kuin Jeesus, jota oli odotettu. Varmaan kansa olisi ollut innoissaan minustakin, jos minut olisi marssitettu median eteen, olihan edellinen valmentaja Kiva-Harri, joka korvasi potkut saaneen Raimo Summasen. Sen kauden jäljiltä kukaan ei olisi pitänyt ihmeellisenä, jos HIFK:n pelaajat eivät olisi osanneet mennä parkkikselta pukukoppiin juoksematta Nordista kolme kertaa molempiin suuntiin ympäri. Se oli oikeasti aika kamalaa ja epätoivosta aikaa meille faneille. Ville sen sijaan sai nyt käsiinsä jengin, jossa vanhoilla pelaajilla oli ihan todistetusti korkea työmoraali ja sitoutumisaste, riittävästi lahjoja, hyvä kausi alla ja koronan tuoma pettymys ja jotka olivat nauttineet hyvästä valmennuksesta. Uudet pelaajat tulivat taas suoraan huipulta, kuten kuuluukin. Villen lähtökohdat kauteen lähdettäessä ovat siis oikeasti olleet erinomaiset.

Pohjimmiltani en ole huolissani Ville Peltosesta tai hänen ammattitaidostaan, vaan siitä, että hän valmentaa HIFK:ta, jossa on joukko pelaajia, joiden pitäisi myös tehdä heti tulosta. Kuten huomattua, täällä ei juurikaan ole aikaa. Mutta huomennahan se nähdään, kun Nordiksen ovet aukeavat. Täyttä hallia en odota, mutta jos katsojamäärä ei ala 6:lla, tuloksilla on oikeasti isosti merkitystä ja joukkueella alkaa olla myös taloudellista painetta suorittaa. Ja se on hyvin usein huonompi homma eikä ainakaan rentouta tilannetta.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Pressistä tuli mieleen ainoastaan se, että mitään ei ollu sanottavaa.
Mä oon ny seurannu Jokisen Ollin Jukureita alkukauden.
Hänen antinsa on sekä valmennuksen että pressin suhteen ihan eri sisältöistä.
Mulle tulee väkisin mieleen, että onko IFKn penkin takana "väärä seuraikoni".
Jokinen goutsaa talkoilla kyläjengiä, ja kehuu pelaajat avoimesti, pumppaa ja liekittää.
Peltonen latelee pressissä mitään sanomattomia latteuksia ja seisoo penkin takana alposuhosmaisena toteemina.
Rostereissa ero on IFKn hyväksi 90-10.
Onko Peltonen tän kauden IFKlle liian "vakava" ja pieniin nyansseihin tarttuva goutsi? Jokinen touhunnut viime vuodet nuorten pelaajien kanssa paljon enemmän, onko se Liigassa, joka nuorenee vuosi vuodelta vahvuus, näin oletan. Peltonen tuli aikuisten sarjasta, NLAsta. Jossa pitää tehdä tulos heti, jos Peltonen itse vaatii sitä Peltoselta IFKssa, saattaa alkaa jumittaa.
Siksi pitäisi ehkä löysätä pelin suhteen, ja valmentaa enemmän henkistä puolta. Sillä oletan hänen oppineen, että se edellinen tapansa, oli millainen tahansa, ei toiminut, kun potkuihin kerran johti. Tilalle tuli sellainen pelikirjavelho kuin Graig MacTavish.
IFKssa on niin älytön määrä taitoa hyökkäyksessä, että on ihmeellistä etteivät he saa tulosta aikaiseksi ylivoimalla.
Jukureissa veikkaan että Jäykkä-Jakke Immonen piirtää yv-kuviot.
On tehnyt niin viimeisen 10 vuotta joukkueissaan.
IFKssa jos sitä yv-peliä kaavoitetaan liikaa valmennuksen puolelta, siitä katoaa luovuus ja vaistolla tehtävät ratkaisut.
Ihan pelkkää spekulaatiota tämä pohdintani, älkää loukkaantuko Villen puolesta.
Mutta joku pelaajien tekemistä jarruttaa, varsinkin ylivoimalla.
Eilen varsinkin tekeminen oli pakotetun, hermostuneen ja väkinäisen näköistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös