Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 581 122
  • 4 341

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Träppi on ollut myrkkyä Lukolle.

Aikaisemmin trappi on vuotanut. Nyt ei vuoda mistään. Siellä oli muutamia tilanteita missä Lukolla meni huumori. Tai oikeastaan Gregöörillä kun ei aukkoja ollut. Lopussa jo ampui ennen sinistä Taposta kohti. Ja aikaisemmin pari kertaa kaarto omaan päähän kun ei vaan aukkoja löytynyt eikä kunnostusta mennä väleihin. Siihen kun menet niin se on kuin lihamylly.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näinhän se on! Geelitukka vei IFKn valmennusjohtoa ilman VPtä kuin litran mittaa. Valmentajien pitää myös näissä tiukoissa peleissä vaikuttaa tuomareihin. Heti, kun VP palasi penkin taakse niin otti homman haltuun ja Geelitukan yksinoikeus tuomareiden suuntaan loppui. Mielestäni VP osaa tuon mindgamen tuomareiden suuntaan erittäin hyvin ja tänäänkin vahvaa suorittamista sillä saralla.

Mä en välttämättä ole tästä ihan samaa mieltä. Schmaltz antoi kaikki avaimet Ahokkaalle typerällä aivopierullaan ja vähemmän yllättäen Ahokas vei sen itkemisen astetta pidemmälle. Olisi aivan varmasti tehnyt ihan saman, vaikka Ville olisi ollut vieressä. Mutta olisiko Schmaltz tehnyt saman tempun, jos Ville olisi ollut penkin takana? Voi olla, ettei olisi. Tai sitten olisi. Ja Ville olisi pressissä kommentoinut jotain tai jättänyt kommentoimatta. Luulen, että hän olisi sanonut, ettei ole nähnyt tilannetta ja olisi antanut Ahokkaan jatkaa raivoamistaan.

Mä muistan Ville paluu-, eli seiskapelistä vain sen, että Motin lensi ulos joskus tokan erän femman kohdalla ja TPS teki voittomaalin. Ei siinä Ville mun muistaakseni kauheasti mitään hommaa ottanut haltuun, kun fokus oli siinä, että päästään tasoihin.

Mä väitän, että Villen poissaolo näkyi ennen kaikkea niissä pienissä hetkissä, joita me ei edes nähdä tai tajuta välttämättä olevan olemassa. Pelillisiä asioita ihan varmasti kaikki koutsit osaa selittää, tekeehän ne sitä pitkin kautta ja vastuu on heillä muutenkin. Mutta sitä Villen persoonaa ei kukaan pysty korvaamaan ja kun se tapahtui juuri kauden tärkeimpien pelien kynnyksellä, mä uskon aidosti, että silläkin oli joku merkitys. Kaiken muun ratashiekan lisäksi, mitä siihen loppukauteen sattui. Mutta se oli viime kaudella se ja nyt on uudet kekkeruusit.

Nythän HIFK:lla on 3/3 voittoa Ville penkin takana ja kaikki pelit ovat olleet hyvin pitkälle todella tasaisia ja Lukko jopa niskan päällä. Ja silti HIFK on jollain ilveellä saanut rivit koottua ja kairattua voitot. Vaikka HIFK:n maalit on tehnyt tietyt voittajatyypit, koko jengi on kuitenkin pelannut sen vastustajan aseettomaksi. Luulen, että Villellä on tässä iso rooli johtamispuolella.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Peltosen ura IFK:ssa kulkee isojen aaltojen saattelemana. Kaudella on havaittavissa pientä haitariliikettä maksimeissa: hirveä syksy, lyhyt voittoputki, syöksy, pitkä voittoputki, otteen kirpoaminen playoffien läheisyydessä runkosarjassa ja nyt mennään taas aallonharjalla.

Joka tapauksessa IFK:n tekeminen on ollut vakuuttavaa tässä ensimmäisessä sarjassa, joten nyt kannattaa varmaan Helsingissäkin nautiskella, kun homma kulkee. Jotain ne teidänkin osaamattomat johtajat osaa hyvin, kun jaksoivat odotella, että tästä voi tulla jotain hyvää. Tosin IFK:lla varmaan positiivisten analyysien aika on myöhemmin. Kiva se on kuitenkin nähdä aitoa iloa vaihteeksi teidänkin osiossa täällä jatkoajassa :D

Joskus paineessa puristuu timantteja, mutta usein kuitenkin jotain ihan muuta.
 

PJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevat Mestarit
Peltosen ura IFK:ssa kulkee isojen aaltojen saattelemana. Kaudella on havaittavissa pientä haitariliikettä maksimeissa: hirveä syksy, lyhyt voittoputki, syöksy, pitkä voittoputki, otteen kirpoaminen playoffien läheisyydessä runkosarjassa ja nyt mennään taas aallonharjalla.

Aaltoja ja tunnetta pitää olla ja sitähän tämä palastakin henkii. Joskus toki soisi vähän enemmän katsetta peliin ja joukkueurheilua kannattaisi edes joskus kaikkien kokeilla.

Tuo vertaus allonharjasta ja Peltosesta on mielenkiintoinen. Nythän kysymys on, että saavutettiinko taas yksi aallonharja jo keskiviikkona?

Tässä on kyllä erittäin hienon kutkuttava tilanne ja se kertoo aivan kaiken jääkiekkovalmennuksen raadollisuudesta. Siksi se on niin valtavan hienoa, mutta ei kyllä sovi ihan kaikille. Liigavalmentajana pudotuspeleissä on kyllä todella elossa. Elossa olemiseen kuuluu olennaisena osana kuolema ja se, että kaikki on vain hetkessä katoavaista.

Jos käy niin, että Lukko vie tämän sarjan 4-3, tästä puhutaan seuraavan vuosikymmen ajan kaikkien aikojen sulamisena. Vain kerran aiemmin Liigassa ja tämä palsta on täynnä tunnetta sekä aivan todella typeriä juttuja ja toki samalla huikeaa tunnetta :)

Jos ja todennäköisesti kun HIFK tästä asetelmasta menee jatkoon, niin kaikki suitsuttavat kautta ja Peltosta. Siellähän voisi päässä sitten olla vielä tamperelaisten kaataminen ja kannun kohotus.

Melkoiset vaihtoehdot ovat tarjolla Peltoselle. Hienot panokset ja illalla mennään taas, mahtavaa.

Käy ihan miten vaan, Ville Peltonen kuuluu aina HIFKin valmentajaksi. Hieno mies, arvostukseni ja ihailuni häntä kohtaan on ollut 90-luvulta asti valtava.

Tämä mies edustaa minulle HIFKin brändiä kaikin tavoin niin huonolla kuin hyvällä hetkellä. Kumpiakin tulee, Ville on.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK on Lukko-sarjan jokaisessa ottelussa ollut aivan purjeessa ottelun alussa; nyt oltiin jäljessä melkein koko 1. erä ja kohtalokkain seurauksin. Viisi peliä pelattu, eikä valmennus keksi tähän mitään lääkettä...? Kyky reagoida ja tehdä parannuksia pelien välissä on isossa roolissa näissä neljän voiton sarjoissa; hieman olen Peltosen kohdalla epäileväinen tältä osin nyt nähdyn ja viime kevään TPS-sarjan perusteella.

Ja miten helvetissä tuolle YV:lle ei ole saatu tehtyä mitään 60+ pelin aikana... tämä on toinen osa-alue, jolla on suuri merkitys tiukoissa ratkaisupeleissä.

Mutta, kaikesta huolimatta, maanantaina voitto kotiin ja uuteen sarjaan!
 
Viimeksi muokattu:

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeisen minuutin aikalisä; Peltonen seisoo taustalla tuttu viilipyttymäinen snadibambi ajovaloissa katseella, kun apukoutsi hieroo kuvioita. Jotenkin Virtasen eläytymiseenkin verrattuna mä toivoisin Villeltä heittäytymistä.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
En ole tsykiatri, mutta Villen kehonkieli kertoo, ettei valmenna IFK:ta ensi kaudella.
Saa oikaista jo nyt, tai viimeistään ensi syksynä, kaikki otetaan vastaan.
 

Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Ehkä siellä on taas saatu mentaalivalmennuksella jengi lukkoon eilisen jälkeen.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Peltosen reagointikyky kesken peliä on lähes olematon. Tämä ihmetyttänyt nämä kaksi kautta jo. Näkee sokea otsallaankin, että jotain tartteis tehdä, mutta Peltonen seisoo kuin suolapatsas.
Tää on ihan käsittämätöntä. Nimenomaan Villen meriiteillä pitäs näissä kohdissa tietää millä eväillä jengi otetaan reppuselkään ja luodaan sitä fiilistä! Onko Villen ohjeistus sitten aikanaan (2011) ollut että istutaan pukukopissa pelokkaan näköisinä ja annetaan asioiden olla? Näköjään.

Jollain tasolla toivoisin että Ville olisi avannut pikkutakin napit, tukka sekasin ja räkä lentäen huutanut kuvioita/ohjeita.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Peltosen reagointikyky kesken peliä on lähes olematon. Tämä ihmetyttänyt nämä kaksi kautta jo. Näkee sokea otsallaankin, että jotain tartteis tehdä, mutta Peltonen seisoo kuin suolapatsas.

Mä olen miettinyt sitä siltä kannalta, että Ville tuntee dynamiikan tossa tilanteessa. Kyllä Ville ottelun aikana antaan useasti palautetta henkilökohtaisesti.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ville, lopeta nössöily. YV lle 4 minuuttia ennen loppua. Veska pois 6vs4 ja kiekkoa maaliin. Jumalauta, etsä ota veskaa pois playoffeissa reilu minuutti ennen loppua vaan plajon aikaisemmin!
Tätä mietin myös. Siis miksi helvetissä ei otettu kuudetta kenttäpelaajaa jäälle kun haettiin tasoitusta loppuminuuteilla ja vastustajalla oli pelaaja jäähyllä? Mielestäni täysin amatöörimäinen virhe, jota ei voi perustella mitenkään.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on tosi ristiriitaista, koska minä faninakin ajattelen kahdella eri tavalla. Toisaalta, tunteella ajatteleva fani minussa ajattelee valmennuksesta "Tehkää nyt vittu jotain !!!", mutta sitten taas, jos ajattelen kliinisesti asioita johtamisen näkökulmasta, Ville saattaa sittenkin tehdä just nyt ihan oikeita asioita joukkueen suorittamisen kannalta.

Kun mä jätän omat tunteet pois, ehkä mä sitten kuitenkin haluaisin, että johtaja elää niin kuin saarnaa. Jos valmentaja sanoo, että mitään hätää ei ole, pelataan omaa peliä vaan ja että hän kyllä uskoo jokaiseen ja blaablaablaa, hänen varmaan tarvitsee sitten itse kuitenkin osoittaa, että mitään hätää ei todellakaan ole. Koska jos säätäisi sinne tänne ja sekottaisi kärkiketjuja, se antaisi ehkä kuitenkin signaalin, että nyt on hätä käsillä. Ja vielähän mitään hätää ei oikeasti ole. Ei tämä tilanne ikuisesti kestä ja pelaajatkin sen tajuavat, mutta jos nyt alkaisi sätkimään liikaa, se saattaisi antaa ihan väärän signaalin ja vaikuttaa joukkueeseen negatiivisesti.

En mä tiedä, ehkä mä kuitenkin nyt luotan siihen, ainakin vielä seuraavan pelin loppuun asti, että valmennus tietää, mitä tekee. Sitten alkaa tulla kiire. Pään hakkaaminen seinään on tyhmää, mutta jotenkin se on pakko uskoa, että kyllä valmennus oikeasti tietää, miten tosta jengistä saa parhaan irti. Turha mun on täältä huudella, kun en ole kopissa käynytkään.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jääkiekko on tunnepeli. Mutta ensisijaisesti se on taitopeli. Lajitaitojen lisäksi tunnetilalla on erittäin suuri merkitys huippusuorituksessa. Mutta tunnetila voi mennä myös yli, jolloin se haittaa suorittamista, ja saattaa johtaa ylilyönteihin, joiden seurauksena joukkue häviää. Huippupelaajille on ominaista se, että he psyykkaavat kokemuksellaan itsensä omatoimisesti pelimoodiin, mutta hallitsevat sen tunnetilansa täydellisesti siinä ratkaisevassa läpiajossa, ja viimeistelevät jäätävän kliinisesti. Väitän, että jokaisella on omakohtaista kokemusta siitä, että kun tunteet ovat oikeasti pinnassa, niin silloin tekemisestä ei tule lasta eikä paskaa.

Nyrkkeily on yksi raaimpia lajeja missä suoraan mitataan itseluottamuksen ja oikean tunnetilan suhdetta lopputulokseen. Ei ole sattumaa, että lähes poikkeuksetta viimeinen keskittyminen suoritetaan yksin. Joukkuelajeissa massapsykoosissa voi olla voimaa tiettyyn rajaan saakka, mutta ratkaisevilla pelaajilla on ryhmässäkin keinonsa sulkea ympäriltään kaikki pois, ja keskittyä itse yksin oleelliseen. Valmentajan osuudesta joukkueen valmistamisesta otteluun puhutaan paljon, ja joskus valmentajat ottavat syyt niskoilleen sanoen, että epäonnituivat itse siinä. Väitän, että silloin tarkoituksena on ottaa häviöstä aiheutuva paskamyrsky omaan niskaan, ja koittaa säästää sillä jo lyötyä joukkuetta. Pelaajilla on omat rutiininsa, korttirinkinsä, nokkaunensa, lämmittelylenkkinsä tai -pallottelunsa ennen varsinaisia alkulämpöjä. Niiden ja pelin välissä pääkoutsi käy kopissa yleensä sen verran, että julkistaa aloituskokoonpanon. Mihinkään yleisiin tsempin nostatuksiin ei ole aikaa. Keskellä peliä voi yrittää jollain kokoonpanomuutoksilla saada jotain aikaan, mutta yleensä pelaajat käyvät niin kuumana pelin sakatessa, että on ihan turha kuvitella oikaisevansa matsia vähän tsemppaamalla poikia. Toimii ehkä koululaispeleissä, mutta ei ammattilaisjoukkueissa. Ammattipelaajat arvostavat ammattimaista toimintaa, ja siinä sirkustempuilla ei ole sijaa. Ellei joku tahdo tehdä itsestään pelleä.

Lätkä on nykyisin aivan puhtaasti tiimityötä. Paraskaan valmentaja ei ehdi kaikkea huomaamaan. Siksi päävalmentaja kokoaa tiimin, jossa on tarkat toimenkuvat ja vastuualueet. Päävalmentaja vastaa kokonaisuudesta, mutta tasan viimeinen asia mitä minä haluaisin IFK:n valmentajan tekevän, on hänen huutamisensa laidan vieressä luistele-luistele! Saati viskovan juomapulloja tai pikkutakkiaan jäälle. Silloin huutaa isoon ääneen omaa epäonnistumistaan, ja joukko jonka johtaja on epäonnistunut, harvoin onnistuu yhtään missään. Päävalmentajan on oltava se viimeinen henkilö, jonka kasetti saa pettää. Mikromanageeraamisen hoitaa pelissä ne, joiden vastuulla se on. Päävalmentajaa ei siihen tarvita.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jollain tasolla toivoisin että Ville olisi avannut pikkutakin napit, tukka sekasin ja räkä lentäen huutanut kuvioita/ohjeita.

Auttaisiko tällainen käytös pelaajia pelaamaan paremmin ja luottamaan omaan tekemiseensä?

Meneekö ohjeet paremmin perille huutamalla räkä lentäen ja tukka sekaisin vai rauhallisemmin hyvällä argumentaatiolla?

Mielestäni valmentaja johtaa edestä ja hän ei voi/saa näyttää pelissä epävarmuutta.

Todennäköisyyksien mukaan on iso virhe jättää ottamatta maalivahti pois jos noin viiden viimeisen minuutin aikana saat ylivoiman.

Ehdottomasti olisi pitänyt vetää 6vs4-ylivoima ilman maalivahtia. Maalin todennäköisyys kasvaa ja samalla vastustajan maalin todennäköisyys on selvästi pienempi kuin perus 6vs5-tilanteessa tyhjään maaliin.
 
Viimeksi muokattu:

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Auttaisiko tällainen käytös pelaajia pelaamaan paremmin ja luottamaan omaan tekemiseensä?

Meneekö ohjeet paremmin perille huutamalla räkä lentäen ja tukka sekaisin vai rauhallisemmin hyvällä argumentaatiolla?

Mielestäni valmentaja johtaa edestä ja hän ei voi/saa näyttää pelissä epävarmuutta.
En nyt aivan kirjaimellisesti tätä tarkoittanut. Mutta kiinnitti vain huomioni tilanteessa VP:n olemus. Summasmaiset reagoinnit ei tietenkään lähtökohtana, mutta "peura ajovaloissa" minuutti ennen loppua aikalisän aikana ei ehkä ollut se optimaalisin asia minkä oletin näkeväni.

Toki, valmennuksella on varmasti sovittuna omat kuvionsa aikalisien/mainoskatkojen ajaksi - kuka ohjaa, mitä ohjaa ja ketä ohjaa.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Se, että Virtanen on siellä fläppi taulujen kanssa joka mainoskatkolla kielii enemmän hädästä kuin rentoudesta.

Yleensä Tilkanen kuiskaa jotain Peltosen korvaan, varmaan päivän kenonumerot.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Peltosen kohdalla on vähän sama ilmiö kuin Kari Jalosella aikanaan. Hyviä hetkiä on ollut ja viime kaudellahan oltiin jopa sarjakärjessä, ennen kevään sairasteluja ja loukkaantumissumia. Jos KJ olisi hävinnyt Jokerisarjan 2011, olisi hänet manattu alimpaan helvettiin, nyt hän on legenda. Villellä on vähän sama tilanne edessään, muttei mun mielestä vielä tänä keväänä. Välieräpaikka rauhoittaisi tietenkin tilannetta ja antaisi varmasti kaikille osapuolille uskoa ensi kautta varten.

Yleisesti olen sitä mieltä, ettei IFK:n kannattaisi tulevaisuudessa palkata näitä seuraikoneja. Yleisesti ottaen on harvinaista, että entiset huippupelaajat onnistuvat omissa seuroissaan. KJ onnistui Kärpissä ja Karri Kivi tuntuu sopivan Ässiin, mutta muita ei ihan heti tule mieleen. Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Yleisesti olen sitä mieltä, ettei IFK:n kannattaisi tulevaisuudessa palkata näitä seuraikoneja. Yleisesti ottaen on harvinaista, että entiset huippupelaajat onnistuvat omissa seuroissaan. KJ onnistui Kärpissä ja Karri Kivi tuntuu sopivan Ässiin, mutta muita ei ihan heti tule mieleen. Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.
Villeä hypetettiin kyllä turhan paljon kun sen diili julkaistiin, siinä suunnilleen odotettiin että
seuraava kannu tulee pikavauhtia samalla tavalla kun mitä Ville johti pelaajana porukat vuonna 2011
kannuun saakka.

Jotenkin on sellainen fiilis että se on turhan varovainen kaikessa, miksei esimerkiksi lauantaina lähedtty
hakemaan tasoitusta 6:lla 4:ää vastaan kun siihen tulee tilaisuus, riskejäkin pitäisi uskaltaa ottaa ?
Toki on aina helppo olla oman elämänsä lätkäkoutsi, mutta se kuitenkin ihmetytti.

Itse olin jotenkin vähän skeptinen ihan alusta asti koko hommasta, kyllä se on niin että tarvitsisimme
jonkun kuplan ulkopuolelta tulevan, se on onnistunut ennenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olin jotenkin vähän skeptinen ihan alusta asti koko hommasta, kyllä se on niin että tarvitsisimme
jonkun kuplan ulkopuolelta tulevan, se on onnistunut ennenkin.

Sama koskee urheilullista johtoporrasta. Keklun jälkeen ollaan aina valittu vetäjä omasta sisäpiiristä, eikä tulos ole ollut kaksinen. Penan aikakausi oli heikko sekä urheilullisesti, että taloudellisesti. Sen jälkeen talous on saatu kuntoon ammattijohtajien avulla, mutta urheilupuoli on jätetty omien poikien hoidettavaksi. Nybari ja Salmelainen eivät ole onnistuneet rakentamaan vahvan talouden mahdollistavaa kestävää menestystä, vaikka Nybarin aikana mestaruus ja hopea tulikin. Salmelaisen maksimitaso tuntuu olevan välieräpaikka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös