Vastaan tähän vaikka kysymys ollut mulle esitettykään. Vaikka niinkin radikaali veto kuin muuttaa kentällisiä tai vaihtaa aloittajaa. Jotain tällaista, reagoida jotenkin. Peltoselle tuntuu olevan vaikeaa muuttaa mitään pelin sisällä. Jori taisi hävitä valtaosan aloituksista Tyrväiselle, sillä vaan mentiin.
Kesken pelin olisi pitänyt ensimmäisessä ottelussa tehdä kokoonpanomuutoksia, koska Tyrväinen pelaa kovaa Lehterää vastaan? Olimme vierasjoukkue ja kotijoukkueella on viimeinen vaihto-oikeus. Paljon ei ollut tehtävissä, koska Tyrväinen oli se henkilö, joka Lehterää olisi seurannut vaikka vessaan, jos se olisi mahdollista. Ehkä Jori olisi pitänyt ottaa penkille muutamaksi vaihtokierrokseksi? Sehän olisi ollut reagointia siihen, että Tyrväinen ei pääse Lehterää vastaan pelaamaan.
Valmennus ei myöskään aina päätä, kuka aloitukset ottaa, vaan pelaajat sopivat näistä usein kentällä ihan keskenään. Lehterän kentässä pelaa mm. Vinnie Marleau, jonka aloitus% on 53,33 ja hän on koulutukseltaan sentteri. Tuskin valmennus on ehdottomasti kieltänyt, ettei Vinnie saa missään nimessä aloittaa. Jospa se oli Jori ihan itse, joka halusi aloittaa? Ja jos Jori Lehterä jotain haluaa, niin vaikuttaa siltä, että niin myös tehdään. Ja sitten kun Lehterä aloitukset hävisi, se on valmennuksen vika?
Valmennushan muutti kentällisiä kolmannessa erässä. Ehkä lopulta vähän turhan myöhään, mutta helppo se on täältä jälkikäteen huudella. Kikkakirjasta löytyi kuitenkin niitä kaivattuja muutoksia. Harmillisesti niitä ei päästy täydellä teholla hyödyntämään, kiitos Komarovin torspoilun. Mutta kyllä siellä tällä kertaa reagoitiin.
Ja pointtini ei tälläkään kertaa ole puolustella valmennusta, vaikka ne aina täällä vahvasti sellaisiksi koetaankin, vaan osoittaa, että niillä pelaajilla itsellään on ihan oikeasti suurin vastuu siellä kentällä. Vai onko joku sitä mieltä, että vastuu Komarovin daijuiluista on Villellä? Ja jos Lehterän pää ei oikeasti kestä Antti Tyrväisen pikkusikailua ensimmäisessä puolivälieräottelussa, en ennusta kovin hyvää Kannun voittamiselle Stadissa. Täällä pään on pakko kestää, koska täällä saa aina vähän enemmän shittiä kuin muualla. Kun pää on kylmä, se näkyy kentällä ja lopulta tuloksessa. Taitohan tolla jengillä riittää ihan kevyesti, se on nähty tälläkin kaudella. Tunne vain ei saa mennä yli eikä ali ja se on haastavaa.
Eikä mulla ole mitään Lehterää vastaan, päinvastoin, toivon hänelle elämänsä parasta kevättä. Mutta sääntöjen pitää olla kaikille samat ja vaatimustasoa ei saa kauden tärkeimmillä hetkillä asennepuolella pudottaa. Varsinkaan kapteenin kohdalla, oli rikki tai ei. Henkisesti ei voi olla rikki eikä laiska. Katsokaapa Pelicansin maalit keskiviikolta ja Lehterän (ja Komarovin toimintaa). Siinä oli nimenomaan henkisesti kolme heikkoa suoritusta. Jengin "kovimmilta" jätkiltä. Muka. Vastustajalle iisibiisi iskeä juuri noin kuin Pelicans on tehnyt, jos vaikutus on tuollainen. Valmennuksen tehtävä on tietysti muistuttaa pitämään pää kylmänä, mutta kyllä se pelaaja ihan itse oman toimintansa päättää. Tänään ei varmasti pääse Lehterä yhtään vähemmällä, vaikka ei Tyrväistä vastaan joutuisi pelaamaankaan. Huomenna joutuu ja sieltä tulee vieläkin enemmän shittiä. Se vain pitää kestää.
Villellä on kova paikka, koska Lehterä kaipaisi nyt vähän runtua viime aikojen esityksistään. Voisiko jengi olla valmis voittamaan, vaikka Lehterän pelillinen rooli vähän pienenisikin? Miten siihen suhtautuisi Lehterä itse? Pitääkö hänen olla pääkukko, vai olisiko jengin jätkä myös pienemmässä roolissa? Mä itse henk.koht. uskon, että joku täyttäisi Lehterän saappaat pelillisesti, jos sellainen tilanne tulisi eteen. Ei korvaisi Lehterää, tietenkään, mutta toisi jotain sellaista, mitä toi jengi nyt kaipaa. Vauhtia ja asennetta. Ja sitä kautta tehoja.
Jos mä olisin Ville eikä tänään voiteta, siirtäisin Lehterän huomiseen peliin kolmosen keskelle ja nostaisin Koivistoisen Lehterän tilalle. Samalla jättäisin Lehterän pois ykkös-yv:stä pois ja katsoisin, miten muu jengi suorittaa ylivoimaa ilman Joria. Kun Lehterä on ollut pois kokoonpanosta, ykkös-yv:n peli on ainakin ollut paljon nopeampaa ja turhat überhinkkailut ovat jääneet vähemmälle. Martininkin on ollut pakko keksiä jotain muuta kuin syöttää turvasatamalleen Jori Lehterälle. Herätyksen pitää olla sellainen, että se todella tuntuu. Lehterän ja Koivistoisen vaihto päittäin todellakin herättäisi. Ja Kaskimäki saisi elämänsä tilaisuuden. Ehkä tekisin tämän muutoksen, vaikka voitettaisiinkin.