Pari juttua aiheesta.
Kettupaita kiekkoilee Kanadassakin
Steve Miller halusi kunnioittaa raumalaisseuraa omaa joukkuettaan nimetessään.
KIMMO MÄKELÄINEN
Länsi-Suomi, Rauma
Internetin tuoreinta addiktointivillitystä Facebook.com:ia selaamalla törmää moniin mielenkiintoisiin ja yllättäviin yhteneväisyyksiin tuttujen ja tutuntuttujen kanssa, mutta ihan ensimmäiseksi ei tule odottaneeksi löytävänsä yhteisöä, joka keskittyy Kanadassa ketun kuva paidassaan pelaavaan Lukko-nimiseen jääkiekkojoukkueeseen.
No, eipä muuta kuin pistämään viestiä Montrealin naapurissa Greenfield Parkissa asuvalle Lukko HC:n varakapteenille Steve Millerille ja utelemaan tarkempaa selvitystä.
Lukko pelaa
autotalliliigassa
– Me olemme vain pieni ystäväjoukko, joka päätti perustaa jääkiekkojoukkueen. Me pelaamme Montreal Hockey Leaguessa MHL:ssä. Kutsumme sarjaa ”autotalliliigaksi”, mikä tarkoittaa sitä, että pelaamme vain huviksemme ja maksamme itse siitä pitkän pennin, mutta me todella nautimme pelaamisestamme, Miller vastaa.
– Aloitimme pelaamisen vasta tänä kesänä, ja voitimme heti divisioonamme mestaruuden. Nyt olemme aloittaneet talvisarjan, ja kauden alku on ollut vaikea. Uskon kuitenkin, että siihen tulee muutos hyvinkin pian.
Lukon logo muuttui
Coyotesin punaiseksi
Selvä, paikallinen harrastelijaporukka. Mutta mistä ihmeestä joukkueen nimi ja tunnus ovat peräisin?
– Olen hyvin kiinnostunut eurooppalaisesta jääkiekosta, olen aina ollut. Lukko on aina ollut minun suosikkijoukkueitani, joten kun tuli aika päättää väreistä, logosta ja joukkueen nimestä, kävimme läpi ison kasan joukkueiden nimiä. Jopa Lukon verivihollinen Jokerit oli mukana harkinnassa, mutta päädyimme NHL-seura Phoenix Coyotesin väreihin, Miller kertoo.
– Ajattelin, että Rauman Lukon logo muunnettuna Coyotesin tummanpunaisen väriseksi näyttäisi todella hienolta. Ja niin se todella näyttikin. Päätimme lisäksi antaa joukkueelle nimen Lukko kunnioittaaksemme hienoa seuraa, jonka logoa käytämme.
Ketola ja Sprukts
tuttuja miehiä
Tarkempi tutustuminen Steve Millerin tietoihin paljastaa miehen hevimusiikkiin hurahtaneeksi pelaaja-agentiksi, joka tuottaa eurooppalaisia pelaajia Pohjois-Amerikan alasarjoihin. Miten sitten juuri pienestä Lukosta on tullut kanadalaisen kiekkomiehen erityisen huomion kohde?
– Minulla on pari ystävää, jotka ovat pelanneet Lukossa. Juha-Pekka Ketola on yksi heistä, samoin juuri Lukon kanssa sopimuksen tehnyt Janis Sprukts. Tapasin Janisin monta kertaa, kun hän pelasi Bathurstissa, ja menin kerran katsomaan, kun hänen joukkueensa pelasi Sherbrookea vastaan. Vastustajan paidassa pelasi tuolloin hänen ystävänsä junioriajoilta Raumalta, eli Juha-Pekka Ketola, Miller paljastaa.
Lukko-taustainen kaksikko pelasi QMJHL-juniorisarjassa talven 2001–02, ja Sprukts jatkoi samassa sarjassa vielä seuraavallakin kaudella.
– Minulla ja Juhiksella synkkasi tosi hyvin heti yhteen. Olemme pysyneet erittäin hyvinä ystävinä näihin päiviin saakka. Minun piti tulla tervehtimään häntä viime vuonna niiden kahden hullun, Janne Niskalan ja Tuomas Tarkin kanssa, ja meidän piti mennä yhdessä Ruisrockiin. Valitettavasti suunnitelmani muuttuivat ja minun piti palata Euroopasta kotiin aiemmin kuin luulin, Miller kertoo.
Maailma näyttää todellakin olevan joskus varsin pieni.
Lukko juhli mestaruutta Kanadassa
Steve Millerin kettubändi kulki pudotuspeleissä lähes voitosta voittoon.
KIMMO MÄKELÄINEN
Länsi-Suomi, Rauma/Montreal
Lukon kausi päättyi mestaruusjuhliin. Montrealissa majaansa pitävän Lukko HC:n edustajat nimittäin saivat kauden päätteeksi röyhistää kettulogoista rintaansa MHL-liigan voiton kunniaksi.
– Olen iloinen, että kykenimme kantamaan Lukon nimeä ylväästi, kauden mittaan joukkueen kapteeniksi noussut Steve Miller toteaa.
Ongelmia
kurin kanssa
Lukko HC ei marssinut Montreal Hockey Leaguen runkosarjassa voitosta voittoon, vaan kauden 20 ottelusta joukkue voitti yhdeksän, hävisi kymmenen ja pelasi yhden tasan.
– Kaudessa ei ollut liikaa kohokohtia. Meillä oli jälleen paljon ongelmia kurin kanssa. Neljä tai viisi pelaajaamme sai talven aikana pelikiellon liian kovasta taklauksesta ja pari muuta tappeluista, Miller kertoo.
Pudotuspelivaiheessa Lukko HC koki vain yhden tappion ja kuittasi mestaruuden pois kuljeksimasta suoraan kahdella voitolla. Kettupaidat uusivat näin vuodentakaisen tittelinsä.
– Joukkue oli kuitenkin todella hyvä, ja tiesimme toki sen itsekin. Emme vain pelanneet runkosarjassa joukkueena. Mutta kun pudotuspelit alkoivat, oli kuin joku olisi kääntänyt katkaisijasta. Joukkue hitsautui yhteen ja pelasi upeasti, Miller kehuu.
Millerin kotikulmilla pelataan parhaillaan paikallista harrastesarjaa kovemmilla panoksilla, sillä MM-kisojen toinen pelipaikka on provinssin pääkaupunki Quebec City.
– On sääli, että Suomi ja Latvia eivät pelanneet alkusarjaansa Quebecissa, olisi ollut hauska seurata heidän otteitaan. Latvia pelasi täällä Montrealissa harjoituspelin Valko-Venäjää vastaan, ja oli hienoa nähdä se peli etenkin runsaslukuisten latvialaisfanien takia, Miller luonnehtii.
Sprukts toi kassillisen
Lukon fanitavaroita
Latvian harjoitusottelun yhteydessä Miller tapasi myös vanhan ystävänsä Janis Spruktsin, joka kantoi kanadalaiselle kiekkomiehelle repullisen Rauman Lukon fanitavaroita.
– Kävin katsomassa Tsekin ja Venäjän välisen ottelun, koska ystäväni Zbynek Michalek pelaa Tsekin joukkueessa. Se oli kyllä upea peli.
– Olisin kuitenkin halunnut nähdä Petri Vehasen pelaavan. Ja luonnollisesti olisin halunnut nähdä NHL:n ehkä parhaiten varjellun salaisuuden, Janne Niskalan. Jos hän vain joskus saa mahdollisuutensa, hän voi nousta tähdeksi, Miller lataa.
MM-kisat toisarvoisessa
asemassa Kanadassa
Yleisen käsityksen mukaan jääkiekon MM-kisat eivät kiinnosta lajin emämaassa. Empiristä tutkimusta asiasta voi tehdä esimerkiksi vertailemalla viime päivien otteluiden televisioyleisön nuppilukuja.
Helsingin Sanomat kuvasi MM-kisoja hyttysen ininäksi NHL:n rinnalla. Sunnuntain Pittsburgh Penguins–Philadelphia Flyers-ottelua CBC-kanavalta seurasi 1,6 miljoonaa televisiokatsojaa, kun taas samana päivänä pelattu Suomi–USA-tappelupeli houkutteli TSN-kanavalle 210 000 silmäparia.
– Rakastan henkilökohtaisesti MM-kisoja ja katson niitä aina, mutta yleisesti Kanadassa kukaan ei oikeasti välitä niistä. MM-kisat ovat toisarvoisessa asemassa NHL:n pudotuspelien takia, Miller myöntää.
– Sen paremmin Quebecissa kuin Halifaxissakaan ei ole NHL-joukkuetta, mutta molemmat ovat aktiivisia juniorikaupunkeja. Se tosiseikka on luonut järjestäjäkaupunkeihin kiinnostusta myös MM-kiekkoon.