Viime hetken vinkit Jukolaan

  • 67 746
  • 392

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Onko muita palstalaisia taas tulossa tämän vuoden Jukolaan?
Paikalle olen menossa. Vielä ei ole varmaa tietoa, että tapahtuuko se kauan odotettu Jukoladebyytti osallistujana vai ei. Parillekin joukkueelle olen ilmaissut, että jos tarve vaatii, niin olen käytettävissä. Uudet kengät pitäisi vielä hommata, kun entisille kengille tuli viime syksynä ns tunnit täyteen.

Kuten Lert tuossa totesikin, niin olisi korkea aika aloittaa tuo juoksentelu. Talvi on täällä menty mailapelien ja futsalin parissa 2-3 krt/vko.

Suunnistuskauden avauksen aika on joko vappupäivänä tuolla Kanta-Lappeenrannan puolella tai sitten pari päivää myöhemmin täällä omalla kylällä.
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Höntsäilijä olen ja kolme Jukolaa takana. Kertaalleen olen ollut kutosella (Louna), kertaalleen pitkä yö (Lappee) ja kertaalleen ankkurina (Lahti-Hollola).

Nyt monena vuonna jäänyt väliin, koska en ole päässyt vielä kesäkuussa matkustamaan Suomeen. Ja perkele, tänäkin vuonna jää valitettavasti väliin.

Tämä on kuitenkin tapahtuma, jossa elän aina vahvasti hengessä mukana.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Perinteiseen tapaan tulee mukana oltua, vaikka varsinainen suunnistusharrastus ja kisatkin ovat aika muuta.

Vappurasteille varmaan tulee ilmoittauduttua, juoksukunto on talven hiihtämisen jäljiltä normaaliakin olrmattomampi, mutta siitähän se kaikki lähtee.

Oma Jukola onkin sitten pienen perinnejuhlan paikka, 25 juostua tulee Porvoossa täyteen ehyenä sarjana. Vielä on jukolaneuvokseksi matkaa...
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Onko kellään palstalaisella kokemusta Tiomilasta.

Onko vaikeammat radat kuin Jukolassa ja miten muuten vertautuu jukolaan?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko kellään palstalaisella kokemusta Tiomilasta.

Onko vaikeammat radat kuin Jukolassa ja miten muuten vertautuu jukolaan?

Muutaman kerran takavuosina juossut. Pimeämpää, maastoina ei usein vaikeampaa, mutta porukkaahan on aivan murto-osa, joten polkujuoksua ei ihan samaan tapaan ole. Pienempi tapahtuma, minusta kisana useimmiten hienompi. Järjestelyn kokoluokka on niin eri, ettei niitä ole helppo verrata.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jukola-kuume alkaa vähitellen nousta, kun tapahtumaa lähenee. Sen verran on ollut vaivoja, että juoksukunto ei ole edellisvuosien tasolla, mutta eiköhän paikka seuran edarista kuitenkin irtoa. Yleensä olen ollut kolmella ekalla osuudella, mutta nyt on lupa odotella aamupuolen lyhyempiä ratkaisuosuuksia. Lamppua ei siis varmaankaan tänä vuonna tarvita. Kuntorasteilla on tullut käytyä muutaman kerran ja ihan hyvin se suunnistus tuntuu olevan gripissä ja varmasti kunnon mukainen suoritus luvassa. On kyllä kiva taas lähteä. Ainoa miinus, että Jukolan jälkeistä maanantaita en onnistunut siivoamaan vapaaksi, joten jälkipelit jäävät nyt vähän vajaaksi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä viime hetken vinkeistä, mutta nyt ainakin näyttää siltä, että oma osuus on pitkästä aikaa aamupuolella eli kuudes osuus. Teinkin vähän tilastoa omista Jukola-suorituksista, joita on kertynyt 22 kpl. Vuosina 1989-1994 väliin jäi vain 1993, jonka jälkeen tulikin sitten taukoa vuoteen 2004 asti. 2005 jäi välistä, mutta sitten 2006 vuodesta on katkeamaton ketju. Kaikkia muita osuuksia löytyy plakkarista paitsi vitososuutta, joka jää edelleen kokematta. Eniten on aloituksia, yhteensä 8 kpl. Sijoitukset ovat vaihdelleet vähän alta kahdensadan vähän päälle kahdeksaansataan.

Onpas kiva taas lähteä!
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
En tiedä viime hetken vinkeistä, mutta nyt ainakin näyttää siltä, että oma osuus on pitkästä aikaa aamupuolella eli kuudes osuus. Teinkin vähän tilastoa omista Jukola-suorituksista, joita on kertynyt 22 kpl. Vuosina 1989-1994 väliin jäi vain 1993, jonka jälkeen tulikin sitten taukoa vuoteen 2004 asti. 2005 jäi välistä, mutta sitten 2006 vuodesta on katkeamaton ketju. Kaikkia muita osuuksia löytyy plakkarista paitsi vitososuutta, joka jää edelleen kokematta. Eniten on aloituksia, yhteensä 8 kpl. Sijoitukset ovat vaihdelleet vähän alta kahdensadan vähän päälle kahdeksaansataan.

Onpas kiva taas lähteä!
Olet siis aloittanut Jukola-urasi täältä Joutsenosta. Porvooseen matka vie taas minullakin, jos ei olisi tullut Koronaperuutusta ja yhtä muusta syystä (siskonpojan rippijuhlat) väliin jäänyttä Jukolaa, niin tämä tuleva Jukola olisi 40:s Jukola, jossa olen ollut paikan päällä.

Nyt on ensimmäinen kerta, kun minulla on, ainakin teoriassa, "riski" päästä myös juoksemaan (kävelemään) Jukolassa. Kunto on kohentunut viimeisen vuoden aikana huomattavasti, tosin oma osansa on myös sillä, että painoa on nyt 10 kiloa vähemmän kuin vuosi sitten, joten luotan, että se lyhyin osuus hoituisi, jos käsky käy.

Viimeistään parin viikon päästä sitten tiedetään, olenko myös kilpailijana mukana vai huoltoporukoissa.

Edit. Olenkin jo aiemmin keväällä kertoillut vähän samoja asioita. No, kertaus on opintojen äiti.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Kyllähän sitä taas ollaan menossa. Taitaa olla kahdeksas Jukola omalta osalta. Joka kerta tähän mennessä olen painellut kolmososuuden, mutta tällä kertaa on ollut tarkoituksena testata lyhyempää vitososuutta. Nyt tosin yksi pidemmän osuuden juoksija joukkueestamme joutuu jäämään pois, joten näinköhän sitä kuitenkin pääsee juoksemaan omalle osuudelle. Jos olen oikein käsittänyt niin aika hankalasti luettavaa avokallioista maastoa on tiedossa, joten ei kyllä olla sen puolesta omalla vahvuusalueella tälläkään kertaa. Taisin puhua viime vuonna Jukolan jälkeen veretseisauttavasta vitutuksesta tässä ketjussa, ja tavoite on säästyä siltä tänä vuonna.

Viimeisimpien sääennusteen mukaan aikamoista hellettä taitaa pukata Porvooseen. Se sopii ihan hyvin Jukolaan, koska silloin yleensä ei tartte yöaikanakaan palella. Erityisen kylmiä Jukoloita ei kyllä ole ollutkaan omalla kohdalla muuta kuin Vehmersalmella v. 2014. Viime vuonna kyllä juuri ennen omaa osuutta sattui parahiksi aivan hervoton rankkasade, joka onneksi loppui ennen kuin itse pääsin metsään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Holkenin treenikartalla oli hyvinkin selkeälukuista, mutta kiviä ja kalliota on toki valtavasti. Jos ei niissä ole tottunut menemään, voi olla sekä fyysisesti että suunnistuksellisesti hankalaa. Nilkat tuolla ovat kovilla.

Lähiajoilta 2016 oli kyllä yöllä aivan helvetin kylmä, tuulinen ja vielä se monsuuni päälle. Jukoloita kun on neljännesvuosisadan tullut juostua, melkein kaikki kelit on nähty, mutta tuo jäi todella kelinä mieleen. Ja toki järjestäjien tappioina, historiallinen Jukola kun ei tuottanut voittoa.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Lähiajoilta 2016 oli kyllä yöllä aivan helvetin kylmä, tuulinen ja vielä se monsuuni päälle. Jukoloita kun on neljännesvuosisadan tullut juostua, melkein kaikki kelit on nähty, mutta tuo jäi todella kelinä mieleen. Ja toki järjestäjien tappioina, historiallinen Jukola kun ei tuottanut voittoa.

Joo, no tuon Lappee-Jukolan muistaa lähinnä siitä että se vesisade ei loppunut kirveelläkään. Varmaan kylmäkin oli, mutta jotenkin se ei jäänyt päällimmäisenä mieleen toisin kuin Kuopio-Jukolassa, jossa kroppaa ei meinannut millään saada lämpimäksi ennen omaa osuutta.
 

Subbanisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Itselläni on meidän joukkueen avausosuus, vaikka olenkin joukkueeni yksi huonokuntoisimmista. Pimeälle ei joukkueestamme kovinkaan moni suostunut menemään, niin tuo osuus tuli itselleni ja mielelläni sille osuudelle lähden. Viime vuonna Jukolan ensikertalaisena 2. osuus ja ei pimeys silloin haitannut. Ensikertalaisia joukkueessa viisi kappaletta ja joukkuuen jouksuvoima heikentynyt selvästi viime vuodesta, niin tavoitteena on saada hyväksytty suoritus. Viime vuoden sijoitus kuitenkin 800-900 välillä ja lähtönumero sen mukainen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuossa screenshot treenikartalta ihan kisamaaston vierestä. Toisella puolen Virvikissä on joskus tullut juostua kisat, ja siellä ison kiven merkillä merkitty kivi oli helposti kerrostalon kokoinen. Tuossa ei ihan niin, mutta kiviä ja peitteistä kivikkoa on valtavasti. Sinänsä selkeähköä lukea ja karttahan on niin tuossa kuin kisassakin Silvennoisen kuvaus, joka on melkoinen laadun tae. Joka kuvioraja on varmasti paikallaan. Tuolla kartalla hakkuujäte oli ikävähköä, muttei mahdotonta kulkea. Vihreistä pääsee tähän aikaan vuodesta hyvin läpi.
 

Liitteet

  • capture.jpg
    capture.jpg
    128,5 KB · kertaa luettu: 111

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Lähiajoilta 2016 oli kyllä yöllä aivan helvetin kylmä, tuulinen ja vielä se monsuuni päälle. Jukoloita kun on neljännesvuosisadan tullut juostua, melkein kaikki kelit on nähty, mutta tuo jäi todella kelinä mieleen. Ja toki järjestäjien tappioina, historiallinen Jukola kun ei tuottanut voittoa.
Tämä oli kyllä ikävällä tavalla mieleenjäänyt Jukola. Kylmäähän on toki ollut muulloinkin näiden 37 Jukolan aikana, joissa tähän mennessä olen paikalla ollut, mutta tuona vuonna siihen tuli lisäbonuksena vielä sade ja tuuli. Kaiken kaikkiaan koko sääkirjo on tullut näiden vuosien aikana tullut koettua, pl. Jukolan yölle sattunut kunnon ukkoskuuro. Viime vuonna muutaman hetken Jukolan alkuosuuksien aikaan lähistöllä vähän jyrisi ja salamoi, mutta onneksi sekin jäi lyhytaikaiseksi eikä ihan lähelle tullut.

Sunnuntai-aamuna, kun kotia päin lähdin Lappee-Jukolasta, niin ei ollut yhtään täysin kuivaa vaatekappaletta jäljellä. Oli onni, että Jukola oli täällä kotikulmilla. Ei mennyt kuin vajaa tunti siitä, kun hyppäsin kilpailukeskuksen vieressä autoon, siihen, että istuin vanhemmilla lämpimässä saunassa. Ja sen jälkeen sitten oli hyvä käydä hetkeksi unten maille.

Silloin tuli markkinoitua monelle ei-suunnistusihmiselle, että kannattaa tulla seuraamaan Jukolaa paikan päälle, kun se ihan lähellä järjestettiin. Vähemmän yllättävää oli, että kukaan ei paikalle saapunut, koska sääolosuhteet olivat niin surkeat.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Silloin tuli markkinoitua monelle ei-suunnistusihmiselle, että kannattaa tulla seuraamaan Jukolaa paikan päälle, kun se ihan lähellä järjestettiin. Vähemmän yllättävää oli, että kukaan ei paikalle saapunut.

Kyllä ehdottomasti kannattaa käydä ainakin kisakeskuksessa aistimassa tunnelmaa, jos lähiseudulla asustelee.

Jukola on minulle iloinen hyvän mielen tapahtuma, oikea kesän juhla! Viime vuonna pääsin kolmososuudelle niin, että pääsin juoksemaan täysin yksin metsässä alun osuutta. Mieleeni on painunut vahvasti hetki osuuteni alusta. Hetken harhailtuani löysin ensimmäisen rastin ja pysähdyin katsomaan karttaa. Metsä oli täysin hiljainen, kunnes satakieli laulullaan rikkoi hiljaisuuden. Nouseva aurinko säteili puiden lomasta kauniilla tavalla. Hienommalla tavalla tuskin pystyy Suomen suven kesäyön suloisuutta aistimaan. Ehkä hieman herkistyinkin tilanteesta. Luonto oli niin kaunis.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kyllä ehdottomasti kannattaa käydä ainakin kisakeskuksessa aistimassa tunnelmaa, jos lähiseudulla asustelee.
Se on juurikin näin. Muutamat sitä sitten jälkeenpäin harmittelivat, että eivät tulleet paikalle, vaikka sää oli, mitä oli.
 

Xuirrel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen
Lupauduin alottamaan Jukolan viikon päästä. Oon asenteeltani hyvä mutta saa nähdä miten käy. Alotus on hurjaa hevostelua huh...
 
Viikko kesän kohokohtaan ja Jukola-kiima alkaa pikkuhiljaa nostaa päätään. Porvoossa pääsen juoksemaan pitkän yön eli 3. osuuden seuran kakkosjoukkueessa. Oletan, että pääsen lähtemään sijoilla 100-150, miksen 100 sakissakin jos viesti on lähtenyt hyvin käyntiin.

Ensimmäinen kerta jukolassa, kun olen lähdössä lamppu päässä metsään. Aiemmin olen juossut 5. tai 6. osuuksia. Viime vuonna olin seuran ykkösjoukkueessa 5. osuudella, jolloin keikuin sijoilla 45-55 ja joukkueen lopputuloskin oli samoilla huitteilla.

Varmasti hieno jukola taas luvassa, kartta on huippulaatua ja maasto tulee olemaan varsin vaihtelevaa. Nopeat alueet, kuten mäenpäällystät ovat todella nopeita ja hyväkulkuisia ja hitaat alueet eli tiheiköt ja kivikkoiset rinteet ovat tosi hitaita eli vauhdin vaihtelu on suurta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kaikenmoista on tosiaan tarjolla, mäkien päällä varmaan hyväkin mennä, mutta sitä peitteistä kivikkoa on paljon ainakin kummallakin puolella kisa-aluetta. Tiheiköt ovat harjoituskartoilla yllättävän hyvin läpimentäviä, luulen että niitä aika vähän jengi lopulta kiertää. Toki kasvillisuus ehtii vielä muuttua.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tuossa screenshot treenikartalta ihan kisamaaston vierestä. Toisella puolen Virvikissä on joskus tullut juostua kisat, ja siellä ison kiven merkillä merkitty kivi oli helposti kerrostalon kokoinen. Tuossa ei ihan niin, mutta kiviä ja peitteistä kivikkoa on valtavasti. Sinänsä selkeähköä lukea ja karttahan on niin tuossa kuin kisassakin Silvennoisen kuvaus, joka on melkoinen laadun tae. Joka kuvioraja on varmasti paikallaan. Tuolla kartalla hakkuujäte oli ikävähköä, muttei mahdotonta kulkea. Vihreistä pääsee tähän aikaan vuodesta hyvin läpi.
Ei ole maasto niin pahakulkuista, kun moni ilmeisesti luulee. Ainoa että kallioita on runsaasti joten niistä on hyvä olla kokemusta. Paikallistuntemusta on. Tein tuon saman harjoittelun eilen ja meni yllättävän sukkelaan, toki aika paljon polkuja oli jo muodostunut sinne maastoon. Hienosti upposin myös 11. rastia edeltäneeseen ojaan.

Itsellä edessä ensimmäinen Jukola ja heti napsu melko ikävä 2. osuus. Loppu joukkue kun ei käytännössä ole suunnistanut yhtään, niin itse kokeneena iltarastimiehenä sain sitten tuon yövuoron. Lähinnä mietityttää tuo otsalamppu? Että riittääkö pelkkä otsalamppu vai onko otettava endurokavereilta sellainen iso ledipatteri missä akku on erillisessä repussa. Ei vaan kiinnnostaisi juosta miltei 3h joku reppu selässä. Oma arvio on että pääsisin lähtemään n. 02:00 aikaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole maasto niin pahakulkuista, kun moni ilmeisesti luulee. Ainoa että kallioita on runsaasti joten niistä on hyvä olla kokemusta. Paikallistuntemusta on. Tein tuon saman harjoittelun eilen ja meni yllättävän sukkelaan, toki aika paljon polkuja oli jo muodostunut sinne maastoon. Hienosti upposin myös 11. rastia edeltäneeseen ojaan.

Itsellä edessä ensimmäinen Jukola ja heti napsu melko ikävä 2. osuus. Loppu joukkue kun ei käytännössä ole suunnistanut yhtään, niin itse kokeneena iltarastimiehenä sain sitten tuon yövuoron. Lähinnä mietityttää tuo otsalamppu? Että riittääkö pelkkä otsalamppu vai onko otettava endurokavereilta sellainen iso ledipatteri missä akku on erillisessä repussa. Ei vaan kiinnnostaisi juosta miltei 3h joku reppu selässä. Oma arvio on että pääsisin lähtemään n. 02:00 aikaan.

Eipä ne otsalamppujen akut paina kuin muutaman sata grammaa ja reppu on aika ylimitoitettu ilmaus akkuliivistä, joita käytetään. Itse olen joskus laittanut akun ihan tuollaiseen spi-beltiin, vaikka kyllähän tuonne yläselkään jäävä akkuliivi on mukavampi. Näin etelässä kun ollaan, niin suosittelen satsaamaan ihan hyvään lamppuun. Itsellä on ollut käytössä XXL:stä saatava Magic Shine ja sieltä muistaakseni se 3500 lumenen versio. Nämähän on kai lähtökohtaisesti fillareihin suunniteltuja, mutta mukana tulee myös otsapanta, joka toimii oikein hyvin.
 

Subbanisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Ei ole maasto niin pahakulkuista, kun moni ilmeisesti luulee. Ainoa että kallioita on runsaasti joten niistä on hyvä olla kokemusta. Paikallistuntemusta on. Tein tuon saman harjoittelun eilen ja meni yllättävän sukkelaan, toki aika paljon polkuja oli jo muodostunut sinne maastoon. Hienosti upposin myös 11. rastia edeltäneeseen ojaan.

Itsellä edessä ensimmäinen Jukola ja heti napsu melko ikävä 2. osuus. Loppu joukkue kun ei käytännössä ole suunnistanut yhtään, niin itse kokeneena iltarastimiehenä sain sitten tuon yövuoron. Lähinnä mietityttää tuo otsalamppu? Että riittääkö pelkkä otsalamppu vai onko otettava endurokavereilta sellainen iso ledipatteri missä akku on erillisessä repussa. Ei vaan kiinnnostaisi juosta miltei 3h joku reppu selässä. Oma arvio on että pääsisin lähtemään n. 02:00 aikaan.
Itse vedin viime vuonna 1400 lumenen otsalampulla ja pärjäsin ihan hyvin, vaikka en täydellä valoteholla suunnistanut. Itse lähdin viime vuonna 1:15 2. osuudelle. Samalla otsalampulla aioin tänä vuonna mennä 1. osuuden.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eilen kisakeskuksessa vierailleena erinäisissä mediahommissa voi todeta, että kilpailukeskus on tiivis ja aika hyvin rakennettu. Suosittelen tieyhteyden perusteella bussikyytiä Porvoosta, tulee varmaan menotiellä melkoista ruuhkaa.

Ja varsinkin majoitusalueet ovat yhdellä suurella pellolla, joten kannattaa varautua aikamoiseen kuumuuteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös