Vihreä liitto

  • 1 452 389
  • 10 853

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Lindexhän on vain suomalaisen pörssiyhtiö Stockmannin omistama eli ei kai sitä nyt voi laskea suomalaiseksi?
Toisekseen tästä pikamuodista tulee todella isot päästöt myös palautusten muodossa verkkokaupassa ja tätä harrastavat isoimpana kohde ryhmänä juurikin naiset.
Aika viherpesua kun tätä ei kielletä mutta koulutuksesta karsitaan, poliisilta karsitaan ja autoilua rajoitetaan.

Ehkä sekoitan Lindexin johonkin toiseen. Mainitsemasi verkkokauppa on erittäin hyvä pointti. Ostan hyvin harvoin vaatteita verkkokaupasta juuri sen takia, ettei minun tarvitse lähteä mukaan palautusrumbaan, jota verkkokaupasta varmasti seuraisi. Mutta milläs puutut siihen, kun se on osa markkinataloutta ja yritysvapautta. Haittaveroilla varmaan, joten toivottavasti tästä löytyy hyvä kansalaisaloite.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä sekoitan Lindexin johonkin toiseen. Mainitsemasi verkkokauppa on erittäin hyvä pointti. Ostan hyvin harvoin vaatteita verkkokaupasta juuri sen takia, ettei minun tarvitse lähteä mukaan palautusrumbaan, jota verkkokaupasta varmasti seuraisi. Mutta milläs puutut siihen, kun se on osa markkinataloutta ja yritysvapautta. Haittaveroilla varmaan, joten toivottavasti tästä löytyy hyvä kansalaisaloite.

En tiedä, mutta voisin kuvitella, että autolla jonnekin kauppakeskukseen meneminen vaateostoksille on todella paljon saastuttavampi vaihtoehto kuin verkkokauppa palautusrumbineenkin. Mutta tästä varmaan on jotain faktaakin jollain?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
En tiedä, mutta voisin kuvitella, että autolla jonnekin kauppakeskukseen meneminen vaateostoksille on todella paljon saastuttavampi vaihtoehto kuin verkkokauppa palautusrumbineenkin. Mutta tästä varmaan on jotain faktaakin jollain?
Tämä kuulostaa juurikin siltä vihreältä puheelta, josta ne faktat puuttuvat kokonaan.
Kivijalkaliikkeisiin on pakko tuoda tuotteita ja niistä samoista kauppakeskuksista ostetaan myös ruokaa yms. tuotteita ei pelkästään vaatteita, joten sen yhden kuljetusyksikön aiheuttama lisä on merkittävästi pienempi kuin verkkokaupassa.
Vaatteiden osalta tuo korostuu kun niiden suurin ostajaryhmä on naiset ja suurena ongelmana on tässä se, että se palautettu vaate on "myyntikelvoton".
Nuo turhat paketit eivät ole vain yhteen suuntaan vaan sieltä tulee se palautus ja niitä tehdään, koska se on ilmaista ja sama turhuus on myös näissä Kiinan paketeissa, joista suurin osa jäisi tilaamatta jos hinta ei olisi niin halpa näiden määrä onneksi tippuu nyt kun verot ja tullit tulevat päälle.
Eihän se sinänsä yllätä, että nimenomaan vihreissä on ongelma tajuta kuinka logistiikka ja tavaravirrat liikkuvat kun sähkö tulee pistorasiasta ja ruoka kaupasta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En tiedä, mutta voisin kuvitella, että autolla jonnekin kauppakeskukseen meneminen vaateostoksille on todella paljon saastuttavampi vaihtoehto kuin verkkokauppa palautusrumbineenkin. Mutta tästä varmaan on jotain faktaakin jollain?

No, omalla kohdallani voin matkustaa kauppaan bussilla ja yhdistää matkaan muutakin ohjelmaa, jonka takia tulisi muutenkin lähdettyä liikkeelle. Ja vaikka enemmistö ei näin tekisikään, olisi verkkokaupan palautusrumbaa ihan aiheellista tarkastella. Ilmastonmuutoksen lisäksi kyseessä on kestävästä kehityksestä, ettei tilattaisi ihan mitä vain, koska se on helppoa. @Jani82 :n mainitsema tuotteiden muuttuminen myyntikelvottomiksi verkkokaupan ketjussa on erittäin hyvä ja tärkeä huomio.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
suurena ongelmana on tässä se, että se palautettu vaate on "myyntikelvoton".
Eikös linkin takana juuri todettu, että Suomessa asia ei näin ole? Tosin tuosta toki puuttuivat ne varsinaisen pikamuodin edustajat, eli esimerkiksi H&M, jolla on myös verkkokauppa.

Amazon toki on monessakin mielessä eettinen ongelma.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eikös linkin takana juuri todettu, että Suomessa asia ei näin ole?
Pelkästään Suomessa toimiva kauppa voi tehdäkin näin sen sijaan nämä isot ovat niitä, joissa palautukset menevät ulkomaille eli sinne samaan kasaan puolen euroopan kanssa. Ei siellä erotella onko palautusvaate Suomesta vai Saksasta vaan kaikki menevät samaan osoitteeseen.
Elektroniikkaa myydään Suomi kaupoissa outletissa, ulkomailla sen sijaan ei. Vaatteiden käsittelyssä tarvitaan käsiä niin se tehdään halvemissa maissa ja niitä ei enää kannata tuoda takaisin myyntiin kustannusten takia ja lisäksi ei voida olla varmoja, että vaate on käyttämätön.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä kuulostaa juurikin siltä vihreältä puheelta, josta ne faktat puuttuvat kokonaan.
Kivijalkaliikkeisiin on pakko tuoda tuotteita ja niistä samoista kauppakeskuksista ostetaan myös ruokaa yms. tuotteita ei pelkästään vaatteita, joten sen yhden kuljetusyksikön aiheuttama lisä on merkittävästi pienempi kuin verkkokaupassa.
Vaatteiden osalta tuo korostuu kun niiden suurin ostajaryhmä on naiset ja suurena ongelmana on tässä se, että se palautettu vaate on "myyntikelvoton".
Nuo turhat paketit eivät ole vain yhteen suuntaan vaan sieltä tulee se palautus ja niitä tehdään, koska se on ilmaista ja sama turhuus on myös näissä Kiinan paketeissa, joista suurin osa jäisi tilaamatta jos hinta ei olisi niin halpa näiden määrä onneksi tippuu nyt kun verot ja tullit tulevat päälle.
Eihän se sinänsä yllätä, että nimenomaan vihreissä on ongelma tajuta kuinka logistiikka ja tavaravirrat liikkuvat kun sähkö tulee pistorasiasta ja ruoka kaupasta.

Puhuttaessa faktoista, käsittääkseni vaatteiden koko valmistus- ja toimituspolku alkaa tuotantomaasta joka useasti on jossain Aasiassa. Ennen kuin tavara on jossain keskusvarastossa, raaka-aineiden hankinta, valmistus ja logistiikka on luultavasti niellyt merkittävästi enemmän energiaa kuin tavaran jakelu Suomessa.

Oletan että tavaroiden jakelun päästöt Suomessa liittyvät pääosin polttoaineisiin. Liikenne sähköistyy ja polttoaineisiin lisätään biokomponenttia jatkossa enemmän, jakelun päästöt Suomessa tulevat laskemaan. Tämä ongelma korjaantuu itsestään seuraavan 10v aikana.

Ylipäätään, koko ongelman ydin on kulutustottumukset. Kulutustottumukset heijastelee omaa arvomaailmaa. Valtiot voivat vaikuttaa kulutustottumuksiin veroilla. Toinen vaihtoehto olisi että Ohisalo on joka ilta puoli-ysin uutisissa paasaamassa kestävistä kulutustottumuksista..
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pelkästään Suomessa toimiva kauppa voi tehdäkin näin sen sijaan nämä isot ovat niitä, joissa palautukset menevät ulkomaille eli sinne samaan kasaan puolen euroopan kanssa. Ei siellä erotella onko palautusvaate Suomesta vai Saksasta vaan kaikki menevät samaan osoitteeseen.
Elektroniikkaa myydään Suomi kaupoissa outletissa, ulkomailla sen sijaan ei. Vaatteiden käsittelyssä tarvitaan käsiä niin se tehdään halvemissa maissa ja niitä ei enää kannata tuoda takaisin myyntiin kustannusten takia ja lisäksi ei voida olla varmoja, että vaate on käyttämätön.
Tosin tuossa uutisessa käytiin läpi Zalandon lukuja, mikä nimenomaan on tuollainen iso eurooppalainen toimija. Zalandossa toki on muutakin kuin pikamuotia.

Juu ongelma on toki varmasti aivan halpavaatteissa. Eli joku H&M juurikin.

Jos haluaa toimia eettisesti ostaa vähän laadukkaampaa ja kestävämpää rättiä. Se nyt ei toki kiinnosta kuin ihan paria prosenttia kansasta.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Puhuttaessa faktoista, käsittääkseni vaatteiden koko valmistus- ja toimituspolku alkaa tuotantomaasta joka useasti on jossain Aasiassa. Ennen kuin tavara on jossain keskusvarastossa, raaka-aineiden hankinta, valmistus ja logistiikka on luultavasti niellyt merkittävästi enemmän energiaa kuin tavaran jakelu Suomessa.

Oletan että tavaroiden jakelun päästöt Suomessa liittyvät pääosin polttoaineisiin. Liikenne sähköistyy ja polttoaineisiin lisätään biokomponenttia jatkossa enemmän, jakelun päästöt Suomessa tulevat laskemaan. Tämä ongelma korjaantuu itsestään seuraavan 10v aikana.

Ylipäätään, koko ongelman ydin on kulutustottumukset. Kulutustottumukset heijastelee omaa arvomaailmaa. Valtiot voivat vaikuttaa kulutustottumuksiin veroilla. Toinen vaihtoehto olisi että Ohisalo on joka ilta puoli-ysin uutisissa paasaamassa kestävistä kulutustottumuksista..
No kannattaa oikeasti tutustua siihen miten eurooppalainen logistiikkaketju toimii ja tuo esittämäsi juttu on nimenomaan haitattelua kun homma ei toimi noin. Ongelma ei tule korjautumaan ja se korostuu nimenomaan Suomessa, jossa polttomoottorit tulevat olemaan käytössä logistiikassa vielä pitkään.
Valmiin tuotteen logistiikka se on vasta kallista materiaalien ja raaka-aineiden liikuttelu on halvempaa kuin lopputuotteen, tämä siitä syystä, että lopputuotteen pitää olla myyntikelpoinen eli se on pakattava täysin eri tavalla kuin raaka-aineet.
Tällöin se vie myös enemmän tilaa ja kuljetusyksiköitä tarvitaan enemmän.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No kannattaa oikeasti tutustua siihen miten eurooppalainen logistiikkaketju toimii ja tuo esittämäsi juttu on nimenomaan haitattelua kun homma ei toimi noin. Ongelma ei tule korjautumaan ja se korostuu nimenomaan Suomessa, jossa polttomoottorit tulevat olemaan käytössä logistiikassa vielä pitkään.
Valmiin tuotteen logistiikka se on vasta kallista materiaalien ja raaka-aineiden liikuttelu on halvempaa kuin lopputuotteen, tämä siitä syystä, että lopputuotteen pitää olla myyntikelpoinen eli se on pakattava täysin eri tavalla kuin raaka-aineet.
Tällöin se vie myös enemmän tilaa ja kuljetusyksiköitä tarvitaan enemmän.

Mistään noista linkkaamistasi jutuista en löydä mainintaa siitä kuormituksesta, joka syntyy kuluttajan siirtymisestä kauppoihin. Toki postipakettikin pitää hakea jostain, mutta noissa nyt kuitenkin vertaillaan logistiikkaketjua vain kauppaan asti.

Sen tiedän varmuudella, että elintarvikkeiden logistiikan osalta ylivoimaisesti suurin ympäristökuormitus (siis logistiikkaan liittyen) syntyy siitä, kun kuluttaja siirtyy autolla kauppaan.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No kannattaa oikeasti tutustua siihen miten eurooppalainen logistiikkaketju toimii ja tuo esittämäsi juttu on nimenomaan haitattelua kun homma ei toimi noin. Ongelma ei tule korjautumaan ja se korostuu nimenomaan Suomessa, jossa polttomoottorit tulevat olemaan käytössä logistiikassa vielä pitkään.
Valmiin tuotteen logistiikka se on vasta kallista materiaalien ja raaka-aineiden liikuttelu on halvempaa kuin lopputuotteen, tämä siitä syystä, että lopputuotteen pitää olla myyntikelpoinen eli se on pakattava täysin eri tavalla kuin raaka-aineet.
Tällöin se vie myös enemmän tilaa ja kuljetusyksiköitä tarvitaan enemmän.

Tämä kuulostaa juurikin siltä vihreältä puheelta, josta ne faktat puuttuvat kokonaan.
" Suurin osa tuotteiden elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy valmistusvaiheessa. Tuotteiden kuljetusreitti valmistusmaasta Suomeen on pääpiirteissään samanlainen riippumatta siitä, ostaako kuluttaja tuotteen verkkokaupasta vai kivijalkakaupasta. "

Eli tuotteiden päästöt eivät synny valmistusvaiheessa?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja lisätään nyt selvyyden vuoksi se, että itse en juurikaan osta uusia vaatteita, en kaupasta enkä verkkokaupasta, vaan suosin esimerkiksi Emmyn tyyppisiä käytetyn tavaran kauppoja. Näissäkin tosin ajoittain joutuu palauttamaan tilauksia, kun koot eivät täsmää, mutta heillä taitaa ainakin pääkaupunkiseudulla logistiikka toimia ihan omasta takaa melko hyvin ja tehokkaasti.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
" Suurin osa tuotteiden elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy valmistusvaiheessa. Tuotteiden kuljetusreitti valmistusmaasta Suomeen on pääpiirteissään samanlainen riippumatta siitä, ostaako kuluttaja tuotteen verkkokaupasta vai kivijalkakaupasta. "

Eli tuotteiden päästöt eivät synny valmistusvaiheessa?
Päästöjä syntyy myös valmistusvaiheessa mutta erona verkkokaupan ja kivijalkamyymälän välillä on nimenomaan siinä loppuvaiheessa.
Isojen verkkokauppojen varastot ovat vähintään yhden merimatkan takana Suomesta niin se yksi tilaus aiheuttaa suhteessa merkittävästi enemmän päästöjä kuin se suomalaisen kivijalkakaupan kautta tullut paketti. Toinen kuljetetaan isossa yksikössä lähes perille asti, toinen kuljetetaan huomattavasti pidempään itsekseeen.
Tähän päälle vielä tuosta palautusrumbasta tulevat päästöt + se, että tuote ei olekkaan enää myyntikelpoinen palautuksen jälkeen, jolloin se romutetaan ja sitä ei tehdä Euroopassa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Mistään noista linkkaamistasi jutuista en löydä mainintaa siitä kuormituksesta, joka syntyy kuluttajan siirtymisestä kauppoihin. Toki postipakettikin pitää hakea jostain, mutta noissa nyt kuitenkin vertaillaan logistiikkaketjua vain kauppaan asti.

Sen tiedän varmuudella, että elintarvikkeiden logistiikan osalta ylivoimaisesti suurin ympäristökuormitus (siis logistiikkaan liittyen) syntyy siitä, kun kuluttaja siirtyy autolla kauppaan.
Tätä nykyä hyvin harvoin lähdetään pelkästään erikoisliikkeeseen kun ne sijaitsevat useasti kauppakeskuksissa yms. Ero tulee siitä, miten se kuljetusketju toimii varasto->noutopaikka se on huomattavasti tehokkaampi isoille erille kuin yksittäispakatuille tuotteille. Toki tähän tulee lisänä myös pakkauskulut yms. ja se palautus.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä nykyä hyvin harvoin lähdetään pelkästään erikoisliikkeeseen kun ne sijaitsevat useasti kauppakeskuksissa yms. Ero tulee siitä, miten se kuljetusketju toimii varasto->noutopaikka se on huomattavasti tehokkaampi isoille erille kuin yksittäispakatuille tuotteille. Toki tähän tulee lisänä myös pakkauskulut yms. ja se palautus.

Hyvin usein näihin kauppakeskuksiin kuitenkin kuljetaan autolla sen sijaan, että käytäisiin jalkaisin lähikaupassa tai julkisilla esimerkiksi työmatkan varrella kaupungin keskustassa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Hyvin usein näihin kauppakeskuksiin kuitenkin kuljetaan autolla sen sijaan, että käytäisiin jalkaisin lähikaupassa tai julkisilla esimerkiksi työmatkan varrella kaupungin keskustassa.
Voisiko niillä hinnoilla olla jotain tekemistä tuon valinnan suhteen? Vrt esim. lähikorttelin K-Marketin vs. Prisman hintoja. Ja kun sieltä kauppakeskuksen Prismasta haetaan kerralla viikon ruoat ym, hoituu samalla myös muut tarpeet erikoiskaupoista.
Enemmän niissä kauppakeskuksissa on tarjontaa ja kaikki saman katon alla ostosten hoituen siellä paljon tehokkaammin kuin suhata julkisilla ympäri keskustaa alati harventuvien erikoisliikkeiden perässä jotka nekin pitkälti siirtyneet kauppakeskuksiin joihin autoilua ei ole hankaloitettu. Sama koskien pienten paikkakuntien tarjontaa.
Te vihreät olette kyllä hyvin vieraantuneita todellisuudesta tai haluatte kieltää sen.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päästöjä syntyy myös valmistusvaiheessa mutta erona verkkokaupan ja kivijalkamyymälän välillä on nimenomaan siinä loppuvaiheessa.
Isojen verkkokauppojen varastot ovat vähintään yhden merimatkan takana Suomesta niin se yksi tilaus aiheuttaa suhteessa merkittävästi enemmän päästöjä kuin se suomalaisen kivijalkakaupan kautta tullut paketti. Toinen kuljetetaan isossa yksikössä lähes perille asti, toinen kuljetetaan huomattavasti pidempään itsekseeen.
Tähän päälle vielä tuosta palautusrumbasta tulevat päästöt + se, että tuote ei olekkaan enää myyntikelpoinen palautuksen jälkeen, jolloin se romutetaan ja sitä ei tehdä Euroopassa.

Eikö tämä mitä yllä kirjoitat ole ristiriidassa sen kanssa mihin aikaisemmin linkkasit ja viittasit (Posti)?

Totesit että: " Tämä kuulostaa juurikin siltä vihreältä puheelta, josta ne faktat puuttuvat kokonaan." Ja nyt kun katsomme mistä faktoista puhutaan, Posti kertoo linkkisi takaa: " Tuotteiden kuljetusreitti valmistusmaasta Suomeen on pääpiirteissään samanlainen riippumatta siitä, ostaako kuluttaja tuotteen verkkokaupasta vai kivijalkakaupasta "

Eli, mitä se vihreä puhe on josta faktat puuttuvat? Jos uskomme Postia, ongelma ei ole loppujakelu loppuläyttäjälle.

MIelestäni perustelusi omille teeseillesi ovat nyt vähintääkin ristiriitaiset...
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eikö tämä mitä yllä kirjoitat ole ristiriidassa sen kanssa mihin aikaisemmin linkkasit ja viittasit (Posti)?

Totesit että: " Tämä kuulostaa juurikin siltä vihreältä puheelta, josta ne faktat puuttuvat kokonaan." Ja nyt kun katsomme mistä faktoista puhutaan, Posti kertoo linkkisi takaa: " Tuotteiden kuljetusreitti valmistusmaasta Suomeen on pääpiirteissään samanlainen riippumatta siitä, ostaako kuluttaja tuotteen verkkokaupasta vai kivijalkakaupasta "

Eli, mitä se vihreä puhe on josta faktat puuttuvat? Jos uskomme Postia, ongelma ei ole loppujakelu loppuläyttäjälle.

MIelestäni perustelusi omille teeseillesi ovat nyt vähintääkin ristiriitaiset...
Meinaatko, että yksittäispakattu vaate aiheuttaa vähemmän päästöjä kun se kuljetetaan asiakkaalle Saksasta kuin se, että sama vaate kuljetetaan Suomessa sijaitsevasta varastosta kivijalkaliikkeeseen samalla kun ne 100 kpl muita vaatteita.
Verkkokauppojen varastot ovat pääpiireittäin Saksassa, Ruotsissa tai vastaavissa maissa.
Kivijalkakauppojen varastojen ja jakelukeskusten määrä riippuu tuotteesta mutta ne kulkevat huomattavasti isommissa erissä kuin vain se yksi tuote.
Eli samassa tilassa kulkee useampia pakkauksia, jolloin päästöt yksittäistä tuotetta kohti ovat merkittävästi pienemmät.
Yksittäispakattuna ei tuotteita mahdu samaan tilaan saman verran ja silloin tuotteita yhdistellään kuljetusyksikköön, jolloin täyttöaste ei ole optimaalinen.

Eli et taida ymmärtää mistä puhutaan, mutta viherpesua on väittää kivijalka liikkeen olevan pahempi kuin verkkokauppa, jossa palautusprosentti on merkittävästi isompi kuin kivijalassa.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Jani82 tässä ei ole kysymys minun ymmärryksestäni. Kysymys on, miksi linkkaat Postin sivuille artikkeliin joka ei tue omaa näkemystäsi? Debatissamme ei ole kyse päästöistä tai vihreistä, vaan siitä kuinka perustelet omat näkemyksesi.

Olethan lukenut linkkaamasi artikkelit etukäteen?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen verran tulen väliin huutelemaan, että olisi mielenkiintoista nähdä tutkimus (on kai näitä tehtykin), jossa otettaisiin tarkasteluun juurikin kauppakeskusten tarjoamat edut tai mahdolliset haitat energiankulutuksen/hiilijalanjäljen näkökulmasta ja verrattaisiin vielä niitäkin keskenään tyyliin ns. perinteiset "automarketit" vs. keskukset hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella, esim. Tripla/Sello vastaan Jumbo. Jotenkin maalaisjärjellä ajatellen joku Triplan tapainen voisi olla se ideaalisin ratkaisu; kauppojen, erikoisliikkeiden ja ravintoloiden keskittymä, joka palvelee erinomaisesti myös julkisilla liikuttaessa.

Edit. Toisaalta hyvin julkisilla tavoitettavissa olevat kompaktit kaupunkien keskustat toimisivat myös hienosti, tällöin myös kivijalkaliikkeet saataisiin pysymään pystyssä.
 

Byvajet

Jäsen
Sen verran tulen väliin huutelemaan, että olisi mielenkiintoista nähdä tutkimus (on kai näitä tehtykin), jossa otettaisiin tarkasteluun juurikin kauppakeskusten tarjoamat edut tai mahdolliset haitat energiankulutuksen/hiilijalanjäljen näkökulmasta ja verrattaisiin vielä niitäkin keskenään tyyliin ns. perinteiset "automarketit" vs. keskukset hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella

Ympäristön näkökulmasta on yleensäkin järjetöntä, että jokainen käy hakemassa itse tarpeensa. Ne pitäisi jakaa sähköautoilla koteihin.

Se vaatisi kuitenkin kylmäsäilytystilan, johon tarpeiden toimittajalla olisi pääsy.

Yksi vaihtoehto on se, että lähikauppojen sijaan olisi kävelymatkan etäisyydellä kodista olevia lähisäilyttämöitä, joista voisi hakea kauempaa tuodut tuotteet. Sen sijaan että kävelisi 200 metrin päässä olevaan lähikauppaan, kävelisi 200 metrin päässä olevaan säilyttämöön, jonka lokerikosta ja kylmälokerikosta saisi omalla tunnusluvulla omat tarpeensa.

Ideologisessa maailmassa tietenkin käveltäisiin ihan niihin perinteisiin lähikauppoihin. Joka tapauksessa ihmisten liikkuminen palveluiden piiriin pitäisi saada loppumaan, koska tekee sen millä tavalla tahansa, se on haitallista ympäristölle. Pyöräilykin kuluttaa luonnonvaroja, joskin on toki hyödyllistä terveydelle. Terveyskin sitten taas kuitenkin tuppaa olemaan haitallista ympäristölle.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Te vihreät olette kyllä hyvin vieraantuneita todellisuudesta tai haluatte kieltää sen.

Niin minä puhun lähinnä nyt omasta puolestani. Päiväni rullailevat siten, että ajan fillarilla (80-luvun Helkama, Torista 50 euroa) 2,5 km asemalle, hurautan junalla töihin ja samaa reittiä takaisin. Paluumatkalla käyn kaupassa aseman vieressä olevassa kaupassa. Joskus menen erikseen kauppaan jalan tai fillarilla kilsan päähän. Kun on paljon lunta, menen asemalle kävellen ja joskus bussilla. Vaatteita, lähinnä kauluspaitoja ja sen sellaista, tilailen tosiaan lähinnä erilaisista käytettyjen merkkivaatteiden liikkeistä. Alusvaatteet, kengät ja housut käyn ostamassa Helsingin keskustan tavarataloista junalla. Sporttivaatteet ja lenkkarit tilaan netistä yleensä niin, että katson edellisvuoden malleja halvemmalla, ei siksi etteikö fyrkka riittäisi muihin, vaan siksi että minusta on tyhmä maksaa turhasta ja samalla hävikki pienenee. Koon tiedän kyllä, joten en juuri koskaan palauta näitä tuotteita.

Ymmärrän kyllä, että tämä voi olla todellisuudelle vierasta toimintaa. Kuviota vähän sotkee se, että omistan myös auton, jota pääasiassa vaimoni käyttää työmatkoihin. Hän myös käy autolla työmatkalla kaupassa. Itse kuljen junalla osin ekologisuuden takia, mutta erityisesti siksi, että autoilu on minusta typerän tuntuista hommaa, eikä siinä ole samalla mahdollista esim lukea.

En kyllä tajua, miten kaikki tämä liittyy ketjun aiheena olevaan poliittiseen puolueeseen. En ole ihan varma, onko heillä ollut jotain tähän liittyviä avauksia hiljattain, ehkäpä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ohisalo nosti kokouksessa esiin taistelun hakaristilippuja vastaan. Jeebus sentään kun jaksavat tuollaista naurattavaa marginaaliryhmää ”maalittaa” ja pelotella sillä jotain ilmeisen hölmöjä kannattajiaan. Jännä kun taistelu jengirikollisuutta vastaan kiinnosta vaan jotkut säälittävät kaljut mammanpojat.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ohisalo nosti kokouksessa esiin taistelun hakaristilippuja vastaan. Jeebus sentään kun jaksavat tuollaista naurattavaa marginaaliryhmää ”maalittaa” ja pelotella sillä jotain ilmeisen hölmöjä kannattajiaan. Jännä kun taistelu jengirikollisuutta vastaan kiinnosta vaan jotkut säälittävät kaljut mammanpojat.

Kansanedustajien tehtävä valmistella valtion budjetti ja säätää lakeja, jonka ylläpitäminen kuuluu poliisille. Jengirikollisuus kun on jo lailla kielletty, on poliitikkojen työ tehty ellei poliisi näe nykyisiä lakeja tai resursseja riittämättömäksi.

Meillä on lähitulevaisuudessa ennakkotapaus natsilipuista, minkä jälkeen eduskunnan tulee ottaa tarkempi kanta niiden laillisuuteen. Jos ne halutaan kieltää, kuuluu se työ kansanedustajille, eli puolueen puheenjohtaja puhuu ihan oikeasta asiasta, eikä sisäministerin asemassa astu poliisin toimivaltaan kuuluvalle alueelle.
 

Huapala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ohisalo huolestunut hakaristilipuista, samalla ruotsinlaivalla maahanmuuttajat joukkoahdistelee, raiskauksiakin tutkittavana. Helsingin kielilukiossa samoin maahanmuuttajat joukkotappelevat, näitähän riittää joka lähtöön. Ei siinä, että haluaisin hakaristilippuja näkyvän julkisilla paikoilla.

Näistä ei tainnut kommenttia tulla? Aikamoisessa pellemaailmassa kyllä elämme.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös