En viitsinyt lainata koko viestiä, enkä toki missään nimessä kiistä tutkimustuloksia, sikäli kun niitä tulkitaan tasapuolisesti. Nuorison vointi kokonaisuutena paremmin on sekin mahdollista, mutta ei toki oppimistulosten sekä fyysisen ja psyykkisen kunnon mittareiden mukaan taida kuitenkaan aivan aukotonta olla. Selkeästi mitattavissa olevissa fyysisen puolen sekä oppimistulosten kehityksessä suunta on kiistattomasti ollut negatiivinen jo ennen vuotta 2020. Nähdäkseni liittyy myös hyvinvointiin.Nuoriso voi kokonaisuudessaan paremmin kuin menneinä vuosikymmeninä ja heitä kohtaava väkivallan uhka on pienempi, kuin vaikkapa 80- ja 90-luvuilla koulunsa käyneillä nuorilla.
Koululaisten kokemasta henkisestä hyvinvoinnista (ja sen kokemuksen muuttumisesta viime vuosikymmeninä) en nyt jaksa lähteä vääntämään. Melko realistinen kosketuspinta aiheeseen on.
Velvollisuudet ja oikeudet. Tässä järjestyksessä lähtisin jokaista yksilönä koulumaailmassa kehittämään.