No siis toki, mutta tapahtumahetkellä on silti hyvin vaikeata ennustaa tulevaa kehitystä, että oltaisiinkin juuri nyt tietyllä vedenjakajalla, kun kehitys tähän asti on ollut kohtuullisen positiivista - vaikka varmasti olisikin etenkin jälkikäteen ollut nähtävissä vaaranmerkkejä jo selkeästi aiemminkin. Ja mitä tulee koronaan niin se alkusäikähdys lähti liikkeelle täydestä epätietoisuudesta ja siitä siitä hyvin reaalisesta mahdollisuudesta, että pandemia olisikin voinut olla oikeasti murhaava. Alun reagointi oli minusta täysin rationaalista. Kaikki läntiset yhteiskunnat maksoivat taudista jo tässäkin muodossa huomattavalla ylikuolleisuudella, ja ilman valtavia ponnistuksia esim rokotteiden suhteen niin tiedä missä olisimme nyt. Voitettuja uhkia on helppo aliarvioida jälkikäteen.
Silloin kun ensimmäisenä koronakeväänä toukokuun alussa palattiin kouluun, kaikki olivat siellä ihan kusi sukassa. Niin lapset kuin aikuiset. Kaupungilta tuli todella pelottavia ohjeita: ovenkahvaan saa koskea vain opettaja, ja sen jälkeen se desinfioidaan, kaikki tietokoneen näppikset käytön jälkeen desinfioidaan, välitunnilla ei saa mennä ulos, vaan istutaan käytävällä oman luokan oven vieressä... Ei tiedetty tarpeeksi, ja jälkeenpäin voi sanoa, että oli ylimitoitettua. Mutta silloin oli kummallinen olo koko ajan.
Toisena koronakeväänä tiedettiin jo paremmin ja saatiin etäopetuskin toimimaan, palattiin kouluun pääsiäisen jälkeen. Itse asiassa etäkoulu sujui kohtalaisen hyvin, koska oppilaiden lukujärjestyksistä pidettiin silloin kiinni. Kouluun paluu tuon etäjakson jälkeen oli vaikeinta. Kevättä oli kuitenkin jäljellä suht paljon, mutta oppilaiden motivaatio opiskella koulussa nollissa.
Toisena koronakeväänä kouluilla opiskelivat erityisen tuen oppilaat erityisopettajien johdolla, ja olikohan ykköset ja kakkoset koulussa? Kouluun paluuseen olisi joka tapauksessa pitänyt pystyä panostamaan enemmän, se meni kaikista pahimmin pieleen, ja minusta seuraavina keväinäkin näkyi opiskelun lopettamisena etuajassa, kuten aikanaan opettajien lomauttamisten jälkeenkin kävi Vantaalla.
Se, mikä vaikutus tuolla nyt yläkouluiässä oleviin vieläkin on, on hiukan arvailua. Ylipäänsä olen huomannut, että suuri vaikutus oppilaiden pärjäämiseen yläkouluiässä on sillä, millainen koulukulttuuri omassa luokassa on ollut alakoulussa. Onko ollut yksi tai muutama luokanopettaja vai toista tusinaa? Onko esimerkiksi tunnin aloittamiseen tullut tietty rutiini, minkä mukaan voidaan jatkaa yläkoulussa? Onko pidetty tärkeänä omista välineistä ja koulun omaisuudesta huolehtiminen? Jos nämä asiat eivät ole selviä 7.luokan alussa, ei niitä ole helppoa saada koko yläkoulun aikana toimimaan.
Ikävä kyllä opetushenkilöstö ja oppilashuollon porukka ei ole kovinkaan pysyvää ainakaan pk-seudulla. Luokanopettajissakin alkaa olla suuri vaihtuvuus ja jopa pulaa heistä, puhumattakaan erityisluokanopettajista. Eniten tukea tarvitsevia oppilaita opettaa usein koulun huonoimman pedagogisen koulutuksen tai kokemuksen omaava "opettaja", aika usein edellisen kevään ylioppilas tai jonkun opettajan lapsi. Ja niin kauan kuin ei ole opettajarekisteriä, kunnollisia tva-lisiä ja kunnille sanktioita tästä, tämä tulee jatkumaan.