Viaplaylla on ilmeisesti ollut strategiana olla urheiluviihteen Spotify pohjoismaisilla markkinoilla. Tietyllä tapaa se on siinä onnistunutkin, mutta nyt tuo kulusuhde on ilmeisesti lyönyt näpeille.
Minusta 45e ei ole paljon, jos sillä saa jota kuinkin kaiken merkityksellisen urheiluviihteen. Itse maksan esim. pelkistä baseball-peleistä lähes 200e vuodessa. Ongelmana tuossa Viaplayn mallissa on se, että kovin monella ihmisellä ei ole aikaa katsoa päivät pitkät urheilua. On paljon katsojia, joita kiinnostaa 1-2 lajia ja ehkä jotkin erikoistapahtunut, kuten jalkapallon EM-karsinnat. Heille on aika epäedullista maksaa myös tuotteista C, D ja E, jos niitä ei kuluta.
Tod.näk eri tuoteperheiden pilkkominen ei ole taloudellisesti kovin kannattavaa, vaan kulut katetaan sillä että satunnaiskatsoja maksaa "kaikista lajeista". Vaihtoehtona olisi toisaalta se, että firma panostaisi vain tiettyihin lajeihin, jotka eivät ole niitä aivan kalleimpia. Tämä juna on kuitenkin mitä luultavimmin jo mennyt Viaplayn osalta, mikäli lähetysoikeuksista on maksettu useiksi vuosiksi eteenpäin.
Toki tämä sama "niputtaminen" on nykyään arkipäivää kaikessa viihteessä. Samalla lailla Netflix tuottaa kaikenlaista tusinaviihdettä, jotta sillä on tarjota vähän kaikille jotain. Laatutuotteita tehdään harvakseltaan, mutta ne nostetaan näyttävästi framille, jotta saadaan uusia asiakkaita. Viaplaylle F1 on ollut varmasti todella kallis hankinta, mutta ehkä on ajateltu, että sillä pystytään perustelemaan korkeampaa hintaa ja houkuttelemaan asiakkaita C Morelta.
Luultavasti noiden formuloiden ja muiden hankintojen kattamiseksi Total-pakettia pitää nyt sitten myydä paljon ja korkealla hinnalla. Kuluttaja ajattelee tässä lähinnä omaa napaa, eikä siinä sinällään ole mitään väärää. Se on kuitenkin huvittavaa, että kitistään, kun enää ei saa jakaa kustannuksia kavereiden kesken. Ajatuksena kuitenkin on, että jos saat jonkin sisällön käyttöösi, maksat siitä täyden hinnan.
Moni näistä suoratoistobisneksistä on vielä siinä pisteessä, että firmat pyrkivät aggressiiviseen kasvuun katteista tinkimällä. Jotain äänikirjapalveluitakin saa jatkuvasti eurolla kuukaudeksi, ja sama tarjous tulee tasaisin väliajoin kolmelta eri firmalta. Jossakin kohtaa markkina on jaettu, ja sen jälkeen kuluttaja joutuu maksamaan sitä todellista hintaa, jonka palvelun tuottaminen maksaa. Urheilussa lähetysoikeudet ovat todella kalliita, enkä usko, että ne ovat ainakaan laskemaan päin. Nousevia hintoja voidaan siis hyvin nähdä jatkossakin näillä Viaplayn kaltaisilla firmoilla.