Tästä olen samaa mieltä, jos siis vainajan ajatusmaailma oli selkeästi tiedossa.Minä taas näen asian sillä tavalla että jos vainajaa oikeasti halutaan kunnioittaa niin se tilaisuus pitää järjestää sillä tavalla joka on vainajan näköinen ja tyylinen. Tai jos vainaja sydämensä pohjasta vihasi tuollaisia tilaisuuksia niin sellaisia ei silloin pidetä.
Niin kai tässä keskittyy suurin osa. Nuo jälkimmäisetkin vain tulevat joskus jokaiselle ajankohtaiseksi. Ja munkin jätöksilleni saisi periaatteessa tehdä mitä vain, enhän sitä itse ole ihmettelemässä enää siinä vaiheessa. Läheisilleni asia ei varmasti ole aivan sama, ja läheisillehän hautajaisia yleensä vietetään, kuten tässäkin keskustelussa on tullut jo muutamaan kertaan esille. Jos sulta puuttuu jokin tunnepalikka pääkopasta, joka estää tämän asian ymmärtämisen, niin käy kysymästä vaikka lähimmästä motonetistä, josko löytyisi soveltuvia osia.Saatte te muut kokea ihan miten vain mutta minusta se on vain paskantärkeyttä ja orjallista radionovailua pitää hautajaisia. En tule kuseksimaan tai tanssimaan haudoillenne mutta se on aivan sama minulle mitä jätöksilleni tehdään.
Keskityn elämään - en kuolemaan ja suorittamaan riittejä.
---
Vuosi sitten oli pappani hautajaiset. Hän oli luterilaisen kirkon jäsen, vaikkakin ison osan elämästään varsin uskonnon vastainen ja osittain ateistinenkin. Viimeisen kymmenen vuoden aikana hän kuitenkin lähentyi uskovia vanhempiani, ihan siis silloinkin, kun fyysiset ja henkiset voimat olivat vielä hyvät. Hautajaisissa tuli sitten esille hiukan kristillistäkin sanomaa äitini puolesta, vaikka suurin osa äidin sukua on edelleen varsin vapaa-ajattelevaista jengiä. Muille tässä ei ollut mitään ongelmaa, mutta enoni lähti vetämään kesken oman isänsä hautajaisten, koska hautajaiset eivät kuulemma vastanneet papan maailmankatsomusta. Ja tämän sanoi tyyppi, joka oli yhteydessä isäänsä hyvä jos vuosittain, kun esim. äitini hoisi pappaa viimeisen vuoden liki päivittäin. Enoni käytös loukkasi ainakin minua, vaikka pappani ei ollut asiaa enää kokemassa. Muisto elää ja sitä voi silti kunnioittaa tuollaisena hetkenä, eikä olla niin vitun periaatteelinen, että millään ei ole mitään väliä, kunhan itse saa sanomansa lävitse.