Ei voi sanoa kuin että jaksamista.
Itsekin olen Kauhajokinen. Ajoin ti ennen klo 11 ABC:ltä kohti Aronkylää poliisi ja paloauto tulivat vastaan mutta en todellakaan voinut uskoa että tälläisiä traagisia asioita tapahtuisi meidän omassa lintukodossamme...
Et ole ainoa joka et pystynyt uskomaan että tällaista voi tapahtua täällä meidän rakkaassa koulussamme, jossa on ainakin omasta mielestäni ollut loistava ilmapiiri ja kaikki on ollut kuin ns. yhtä suurta perhettä. Etenkin koulun pieni koko on vaikuttanut siihen, ettei opiskelijoita otettu pelkkinä numeroina niin kuin suuremmissa kouluissa vaan jokaisen opiskelijan pienempäänkin ongelmaan tartuttiin. Aina oli joku opettaja esimerkiksi valmis vastaamaan mihin tahansa kysymykseen mikä mieleen pälkähti, vaikka sähköpostilla. Ja jokainen koulun henkilökunnan jäsen oli aina niin aurinkoinen ja tervehti jokaista koulun opiskelijaa, niin siivooja, talkkari, keittäjä kuin opettajakin. Siihen kouluun todella tunsi kuuluvansa. Et milloinkaan voinut ajatella, että olet siinä koulussa yksin, aina oli joku rinnalla. En ole missään aiemmassa koulussani tuntenut kuuluvani niin voimakkaasti siihen yhteisöön kuin meidän koulussamme ja se koulu oli jopa kuin toinen koti itselleni täällä. Viime aikoina koulumme AMK-puolta ollaan vahvasti liittämässä oltu Seinäjoen koulutuskeskukseen. En tiedä sitten miten tämä vaikuttaa siihen? Mutta meidän koulussamme moni opiskelija ja henkilökunnan jäsen, minä mukaan lukien olimme tuota liittämistä vastaan voimakkaasti ja olen edelleen liittämistä vastaan.
Ja sitten Kauhajoki. Niin rauhallinen ja pieni paikka kuin tämä Kauhajokikin on. Osa opiskelijoista ei ole viihtynyt Kauhajoella, mutta voin sanoa että itse olen viihtynyt kaikki nämä 3,5 vuotta jotka olen täällä asunut. Viihdyn paremmin tällaisissa pienissä paikoissa ja enkä ole sellainen ihminen joka välttämättä tarvitsee äksöniä. Ja jos on tarve tullut mennä vetämään kännit baariin niin onhan niitäkin täällä. Tulee mieleen ne bileet muiden opiskelijoiden kanssa ja minä paasaamassa jääkiekosta ja viime pikkujoulutkin jotka menivät omalla itselläni uhoamiseen lähes jokaiselle siitä, kuinka Matti Alatalolle on annettava kenkää :D... Omaan viihtymiseen Kauhajoella on myös hyvin voimakkaasti edes vaikuttanut se, että oma asunto ei ole mikään opiskelija-asunto vaan kaupungin vuokra-asunto, jota voi jo ihan kodikseenkin kutsua.
Koulustamme ehkä paras muisto on tämä nyt keväällä ollut ja päättöjuhlana toiminut Yrittäjyyden ylistys-tapahtuma. Ei omalla kohdallani tullut kauheasti yrittäjyyttä ylistettyä vaan pikemminkin nautittua ilmaisesta alkoholitarjoilusta. Niin, harva opiskelija saa ryypätä koulussaan ja vielä kaiken lisäksi ilmaiseksi.
Ja sitten tapahtuu jotain tällaista, ei voi vain uskoa todeksi. Vetää vain mielen hiljaiseksi. Ei voi uskoa, että joku ajatteli meidän koulustamme näin julmasti.