Ehkä vähän kärjistetysti kirjoitin, mutta pointti tuli varmaan sinullekin selväksi, Erkka?
Kun nyt julistat faktoja niin kovasti, niin olisitko millään ystävällinen ja esittäisit myös omia mielipiteitäsi tähän keskusteluun. Vai etsikö lisää faktoja muiden suusta tähän väliin?
Pointtisi lienee, että pidät kuolemanrangaistusta tarpeellisena. Korjaa, jos käsitin väärin. Niin tai näin, se olet vähintään yhtä lailla sinä, joka niitä uusimisriskiin liittyviä faktoja täällä on "julistanut" kun itse kerran asian toit esille. Turha sinun on aukoa päätäsi jos esität paikkaansa pitämättömiä mutu-heittoja tosiasioina ja joku siitä huomauttaa.Tämä oli/on minun pointtini ja se tuli varmaan vastavuoroisesti sinullekin selväksi? No, ei tästä sen enempää.
Mitä tulee omaan mielipiteeseeni itse aiheeseen liittyen, niin rangaistuksissa on kyllä mielestäni koventamisen sijaa ja erityisesti uusijoiden kohdalla. Yhtenä tekijänä nostaisin esiin ns. pyttytuomion, eli erittäin vaaralliseksi luokittelemisen (joka johtaa kovempaan rangaistukseen, koska tuomiosta istutaan suurempi osa). Tuohan on nimittäin todella harvinaista. On jollain tapaa erikoista, että henkirikoksista ja muista poikkeuksellisen vakavista väkivallanteoista istuu Suomessa vankilassa satoja vankeja (elinkautisvankeja pelkästään on ~150 ja siihen päälle tapoista, törkeistä pahoinpitelyistä, törky raiskauksista yms. istuvat) mutta erityisen vaarallisiksi on kuitenkin luokiteltu vain noin 20. Tuntuuko kenestäkään muusta, että rima on liian korkealla? Kaikkein eniten itseäni ottavat päähän vakavia väkivalta- yms. rikoksia tehtailevat kaverit, joilla sama tahti jatkuu aina vapaalla jalalla. Enemmistö vangeistahan ei näitä ole, mutta osa silti ja pitkälti juuri se vaarallisin osa. Näiden osalta pitäisi miettiä rangaistuksen erityisestävyyttä uusiksi.
Kuolemantuomiota en henk.koht kannata. Ns. "lukkojen taakse ja avain viemäriin" -tyyppiselle ratkaisulle sen sijaan voisi olla toisinaan tarvetta, lähinnä edellä mainitun ongelmaryhmän kohdalla.
Ei minua sen kummemmin kiinnosta paskan vertaan rikosseuraamusviraston pääjohtajan tilastot.
Eipä tuon tarvitsekaan kiinnostaa ja aina voit vedota siihen, että "yksikin on liikaa". Älä kuitenkaan perustele kuolemantuomion tarpeellisuutta korkealla uusimisriskillä, jos hetkeä myöhemmin toteat itsekin, ettei riskin suuruus itse asiassa kiinnosta sinua paskan vertaa.
- - -
Jottei menisi täysin otsikon ohi koko kirjoitus, niin tämä Keravan tapaus on kyllä aika hiljaiseksi vetävä. Ei oikein tiedä mitä siitä edes kirjoittaisi. 14v likan kimppuun käydään tuolla tavoin teräaseella... ei voi ymmärtää. Käsittämätöntä touhua.