Viime vuonna tehtiin 200 henkirikosta enemmän kuin toissa vuonna mutta vankiloissa istuvien määrä kuitenkin väheni.
Älä turhaan anna faktojen pilata julistamistasi.
(Vuonna 2007 tehtiin 130 henkirikosta, jossa nousua edellisestä vuodesta 16 %.)
Viime vuonna tehtiin 200 henkirikosta enemmän kuin toissa vuonna mutta vankiloissa istuvien määrä kuitenkin väheni.
Itse asiassa tuo 200 perustuu parinviikon takaiseen artikkeliin jossain lehdessä eikä minulla ollut mitään syytä kyseenalaistaa sitä tarkistamalla mistään statseista. Vaikkei kyseinen detalji ollutkaan 'julistukseni' ydin -kuten varmaan ymmärsit, pyydän anteeksi, jos se sinua noin kovin paljon häiritsi.Älä turhaan anna faktojen pilata julistamistasi.
Luitko Lehdestä?Itse asiassa tuo 200 perustuu parinviikon takaiseen artikkeliin jossain lehdessä eikä minulla ollut mitään syytä kyseenalaistaa sitä tarkistamalla mistään statseista.
Itse asiassa tuo 200 perustuu parinviikon takaiseen artikkeliin jossain lehdessä eikä minulla ollut mitään syytä kyseenalaistaa sitä tarkistamalla mistään statseista.
Pari opiskelukaveriani ovat kohtalaisessa koukussa piriin. He eivät koskaan sano että siitä menee pää sekaisin, vaan että siitä tulee korkeampi tietämys ja ymmärrys eri asioita kohtaan. Ilman piriä elämässä on tuskaa mutta piripäissään ymmärtää kuulemma asioiden merkitykset ja osaa iloita siitä mitä on. No, käyttäjillä on kaikenlaisia selityksiä. Ihan kuten alkoholisteillakin.Vastaukseksi tulee " v*tut ku se on niin siistiä saada pää sekasin".
Näin selvisi minullekin mikä on amis-nistin ja akateemisen nistin ero. Vaan ihmisraunioita tulee kummastakin. Mömmöt eivät anna hyvitystä tutkinnoista.Pari opiskelukaveriani ovat kohtalaisessa koukussa piriin. He eivät koskaan sano että siitä menee pää sekaisin, vaan että siitä tulee korkeampi tietämys ja ymmärrys eri asioita kohtaan.
Miksi Suomessa ei ole kuolemantuomiota? Miksi yleensäkin annetaan "toinen mahdollisuus" täysin kahjojen kanssa? Suurin osa tekijöistä uusii tekonsa ja vieläpä melko nopeasti.
Ehkä vähän kärjistetysti kirjoitin, mutta pointti tuli varmaan sinullekin selväksi, Erkka?"Suurin osa", siis >50%? Tässäkin voisi todeta, että älä turhaan anna faktojen pilata julistamistasi. Rikosseuraamusviraston pääjohtajan mukaan tilasto on aikalailla erilainen:
"Toistamiseen henkirikokseen syyllistyy kuitenkin vain 3-6 prosenttia henkirikoksesta aiemmin tuomituista"
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-02-27,104:2:521876,1:0:0:0:0:0:
Ehkä vähän kärjistetysti kirjoitin, mutta pointti tuli varmaan sinullekin selväksi, Erkka?
Kun nyt julistat faktoja niin kovasti, niin olisitko millään ystävällinen ja esittäisit myös omia mielipiteitäsi tähän keskusteluun. Vai etsikö lisää faktoja muiden suusta tähän väliin?
Ei minua sen kummemmin kiinnosta paskan vertaan rikosseuraamusviraston pääjohtajan tilastot.
Jottei menisi täysin otsikon ohi koko kirjoitus, niin tämä Keravan tapaus on kyllä aika hiljaiseksi vetävä. Ei oikein tiedä mitä siitä edes kirjoittaisi. 14v likan kimppuun käydään tuolla tavoin teräaseella... ei voi ymmärtää. Käsittämätöntä touhua.
Jos tie on tämä, niin teoriassa hyvä puoli on että pakkohoito suljetussa laitoksessa voi kestää hyvin pitkään. Tai sitten ei. Jos huono tuuri käy, niin tyyppi on muutaman vuoden sisällä taas keskuudessamme.Tekijä, parikymppinen mies, on saatu kiinni ja mies on tunnustanut teon. Teon takana on.... mielenterveysongelmat! No olipa yllätys. Syyntakeettomana pakkohoitoon käy tie. Voi helvata.
Tappaja siis 1989-syntynyt nuori mies. Ikänsä puolesta, sillä hän on ensikertalainen, hän istuu 1/3 tuomiosta. Eli nyt todellakin toivon sitä pakkohoitoa jolloin siellä voi vierähtää vaikka 20 vuotta.Jos tie on tämä, niin teoriassa hyvä puoli on että pakkohoito suljetussa laitoksessa voi kestää hyvin pitkään. Tai sitten ei. Jos huono tuuri käy, niin tyyppi on muutaman vuoden sisällä taas keskuudessamme.
Äläs nyt paskaa jauha, minä. Juttuhan meni niin, että henkirikosten määrä kasvoi niin ja niin paljon mutta istuvien vankien määrä väheni tuon 200. Anteeksi hömeltämiseni.Viime vuonna tehtiin 200 henkirikosta enemmän kuin toissa vuonna mutta vankiloissa istuvien määrä kuitenkin väheni.
Tappaja siis 1989-syntynyt nuori mies. Ikänsä puolesta, sillä hän on ensikertalainen, hän istuu 1/3 tuomiosta. Eli nyt todellakin toivon sitä pakkohoitoa jolloin siellä voi vierähtää vaikka 20 vuotta.
Taitaa istua ihan koko tuomion jos murhasta tuomitaan.
Väkisinkin palasi mieleen viime syksyn tapaus samalla suunnalla, tekijänä P-E Auvinen. Syntymävuosi 1989, mielenterveysongelmat ja "yhteiskuntapoliittinen" motiivi tms. Ei sovi tietenkään yleistää, mutta pistää vaan miettimään että miten tuollaisten nuorten miesten pahoinvointiin voitaisiin puuttua ennen kuin tapahtuu lisää vastaavia tekoja. Auvinen ei jäänyt vastaamaan teoistaan, mutta Keravan kolli jäi. Arvion, että syyntakeettomana hän ei joudu linnaan.Lisäksi jos kerran surmaaja on kertonut motiivikseen "yhteiskuntapoliittisen asian" ja on todettu kärsivän mielenterveysongelmista, syyntakeisuuskin punnitaan vielä erikseen. Nyt olisi oikeusjärjestelmällä paikka näyttää hauista, mutta mitenköhän käy.
Todellakin. Lisää voit lukea aiheesta joka käsittelee kyseistä topicia.Pointtisi lienee, että pidät kuolemanrangaistusta tarpeellisena.
Rima on liian korkealla. Aihetta käsittelevässä topicissa ehdotan kuolemanrangaistusta myös toistuvasti järjetöntä väkivaltaa tekeville. Miksi pitää elossa, jos on vaaraksi muille sekä vapaalla, että vankeudessa? Säälittävää pohjasakkaa, jotka eivät ansaitse elää. Tämäkin on varmaan liikaa joillekin ja sinullekin, mutta omapahan on mielipiteeni.Tuntuuko kenestäkään muusta, että rima on liian korkealla? Kaikkein eniten itseäni ottavat päähän vakavia väkivalta- yms. rikoksia tehtailevat kaverit, joilla sama tahti jatkuu aina vapaalla jalalla.
Koska kuolemantuomio on edelleen kielletty Suomessa, niin pyttytuomio voisi olla hyvä ratkaisu. Tai sitten sellainen malli, jossa sekopäät asetetaan suljettuun tilaan toteuttamaan itseään ja omia mielihalujaan ja josta ei ole koskaan poispääsyä. Kyseessä siis malli, joka kumoaa ylläolevan "vaaraksi muille" käsitteen, mutta vaihtoehto sinänsä.Kuolemantuomiota en henk.koht kannata. Ns. "lukkojen taakse ja avain viemäriin" -tyyppiselle ratkaisulle sen sijaan voisi olla toisinaan tarvetta, lähinnä edellä mainitun ongelmaryhmän kohdalla.