pyöräilen itsekin paljon ja ilman kypärää kuten tässä tapauksessa. Tänään taidan suunnata kypäräkauppaan.
Suosittelen kyllä lämpimästi. Ei tuo kypäräkään välttämättä näiltä sataprosenttisesti suojaa, mutta eipä siitä ikinä haittaakaan ole. Todella nopeasti siihen tottui, ja nyt kypärä on jo 15 vuotta ollut täysin automaationa päässä.
Ikäviä nämä tapaukset. Usein nämä tutut vakioreitit ovat juuri niitä, joissa näitä yllättäviä vahinkoja vakavine seurauksineen vain sattuu.
Se on nykyään melkein niin, että ilman kypärää polkevat näyttävät hieman dorkilta, kun vielä vähän aikaa sitten asia katsottiin toisin päin. Lapsista ja nuorista olen tässä asiassa kyllä ylpeä, kypärä menee päähän ihan automaationa.
Tämä on todella hyvä suuntaus. Muistan kun itse 10-vuotiaana pyöräilin ensimmäistä kertaa kouluun kypärä päässä. Voi helvetti sitä naurun määrää, kun ajoin pihaan. Vuosi oli tuolloin 1990, eli paljon on aikaa kulunut. Muutaman vuoden jaksoin käyttää, mutta yläasteelle siirtymisen jälkeen oli hiljalleen pakko lopettaa, kun vittuilu ei sopinut enää teinin arvomaailmaan. Seuraavan kerran pistin kypärän päähän vasta 25-vuotiaana, kun olin käytännössä siirtynyt yliopistosta työelämään. Silloinkin vielä katsottiin jonkin verran oudolla silmällä joidenkin toimesta, mutta tuolloin onneksi ilmapiiri oli jo muuttunut niin paljon, että kypärän käyttäjää ei enää pidetty niin säälittävänä kuin siitä vittuilijaa.
Viimeksi muokattu: