Veti surulliseksi / hiljaiseksi

  • 1 495 117
  • 5 065

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Erittäin huonoa tuuria, matkataan noin pitkään ja sitten kun noustaan motarilta rampille niin jarrut ei toimikaan. Rauhalahteenhan tuo poppoo oli matkalla, eli paria kilsaa ennen määränpäätä sattui tuo.

Jos nyt edes jotain positiivista, niin ilmeisesti siellä on matkustajilla ollut turvavöitä kytkettynä (hesarin juttu, jossa auttaja on katkonut veitsellä loukkaantuneita vöistä irti). Jos kyseessä olisi ollut vaikka teini-ikäisiä kuljettanut bussi, olisiko kuskin lisäksi kellään ollut vöitä? Tuskin. Toisekseen, ensimmäiset auttajat ovat rynnänneet paikan päälle varmaankaan sen enempää ajattelematta, että kyseessä on junarata. Siinä jos olisi radan linjat vaurioituneet ja jännite lyönyt bussiin, niin jälki olisi ollut vielä paljon pahempaa.
No kuten todettua aiemmin, niin matkustajia löytyi sinkoutuneina radalta. Se, oliko heillä vöitä ja miten heille kävi, on vielä arvailujen varassa. Eivät kaikki aikuiset käytä vöitä. Matkustan bussilla tosi paljon ja tämä on vaan kylmä fakta.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
No kuten todettua aiemmin, niin matkustajia löytyi sinkoutuneina radalta. Se, oliko heillä vöitä ja miten heille kävi, on vielä arvailujen varassa. Eivät kaikki aikuiset käytä vöitä. Matkustan bussilla tosi paljon ja tämä on vaan kylmä fakta.

Ainakin jotkut eläkeläiset käyttivät vöitä, ainakin he, keitä eri medioissa haastatellut ihmiset ovat auttaneet. Aikanaan raportissa tullaan varmasti kertomaan asioiden täsmällinen laita. Väitän kuitenkin jo nyt, että monen henki vyön käytöllä pelastui. Ehkä tämä turma herättää keskustelua vyön käyttöpakosta jatkossa myös busseissa.

2012 tapahtui eräs liikenneonnettomuus, jossa henkilöauto ajautui tieltä ulos. Vöissä ollut matkustaja menehtyi, koska toinen henkilö, joka ei ollut vöissä, lensi hänen päälleen. Kukaan muu autossa olleista ei saanut naarmuja vakavampia vammoja.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Minulle tulee jotenkin mieleen Heinolan bussiturma vuonna 1999. Siinä bussi tuli Heinolan eteläisestä rampista ylös (kovaa vauhtia) ja ajoi tien 140 yli ja suistui "rotkoon". Kuski kertoi jarrujen pettäneen mutta tutkinnassa syyksi löydettiin ylinopeus (jarruista ei löydetty vikaa), kuskin kokemattomuus ja rampin liikennejärjestelyt (siinä ei silloin ollut kai liittymiskaistaa eli ramppi johti suoraan tielle 140).

Heinolan bussiturman syy selvinnyt (linkki MTV3:n sivuille Heinolan bussiturmaan liittyvään juttuun)

En siis todellakaan vihjaa ettei tällä kertaa ole kysymys jarruviasta... Tuli vaan mieleen tuo paikallinen juttu kun oli ramppi, bussi, suistuminen tieltä alas, eläkeläisiä ja vikaa jarruissa. Ja paska juttu että näitä sattuu.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ainakin jotkut eläkeläiset käyttivät vöitä, ainakin he, keitä eri medioissa haastatellut ihmiset ovat auttaneet. Aikanaan raportissa tullaan varmasti kertomaan asioiden täsmällinen laita. Väitän kuitenkin jo nyt, että monen henki vyön käytöllä pelastui. Ehkä tämä turma herättää keskustelua vyön käyttöpakosta jatkossa myös busseissa.

2012 tapahtui eräs liikenneonnettomuus, jossa henkilöauto ajautui tieltä ulos. Vöissä ollut matkustaja menehtyi, koska toinen henkilö, joka ei ollut vöissä, lensi hänen päälleen. Kukaan muu autossa olleista ei saanut naarmuja vakavampia vammoja.

Tietenkin pelastui en ole muuta väittänytkään. Lain mukaan tilausliikenteessa ja pitkän matkan busseissa tulee käyttää turvavöitä (yli 10 vuotta jo) Jotkut kuskit kuulutuksissaan muistuttaa, toisia ei juuri kiinnosta. Tiedän, koska lähes viikoittain käytän vöillisiä busseja. Linkki Maikkariin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minulle tulee jotenkin mieleen Heinolan bussiturma vuonna 1999. Siinä bussi tuli Heinolan eteläisestä rampista ylös (kovaa vauhtia) ja ajoi tien 140 yli ja suistui "rotkoon". Kuski kertoi jarrujen pettäneen mutta tutkinnassa syyksi löydettiin ylinopeus (jarruista ei löydetty vikaa), kuskin kokemattomuus ja rampin liikennejärjestelyt (siinä ei silloin ollut kai liittymiskaistaa eli ramppi johti suoraan tielle 140).

Heinolan bussiturman syy selvinnyt (linkki MTV3:n sivuille Heinolan bussiturmaan liittyvään juttuun)

En siis todellakaan vihjaa ettei tällä kertaa ole kysymys jarruviasta... Tuli vaan mieleen tuo paikallinen juttu kun oli ramppi, bussi, suistuminen tieltä alas, eläkeläisiä ja vikaa jarruissa. Ja paska juttu että näitä sattuu.
Kuorma- ja linja-autojen jarrujen ei pitäisi voida ikinä kadota. Jarruteho tuotetaan paineilmalla, edes pienet vuodot ei haittaa. Lisäksi jos paineet jostain syystä katoaa, niin pitäisi käsijarrun lukkiutua automaattisesti. Näin ainakin teoriatasolla ja suurimmassa osassa vehkeitä. Joku ammattiautoilija voisi varmaan kertoa enemmän, minun C-kortin ajamisesta on jo aikaa. Tilannenopeus yms. lienee taas syynä, kun on vedetty 5 autosta läpi ja vielä sillankaiteestakin. Vaikka kuinka on massaa, niin on pakko olla ollut vauhtiakin.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kun tuota bussionnettomuuspaikkaa ja sitä tapahtumakuviota nyt katseli, niin kovin erikoinen on tapahtuma ollut. Eihän tuossa kovin montaa vaihtoehtoa ole, että mitä on tapahtunut.

Hiljaiseksi vetää kyllä taas sekin, jos on käynyt vaikka niin, että kuljettajan huomio on ollut jossain muussa kuin liikenteessä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tilannenopeus yms. lienee taas syynä, kun on vedetty 5 autosta läpi ja vielä sillankaiteestakin. Vaikka kuinka on massaa, niin on pakko olla ollut vauhtiakin.
Sen näkee sitten kun onnettomuustutkintakeskuksen raportti valmistuu.

Alla olevasta linkistä löytyy tutkimusraportti Heinolan onnettomuudesta, joka tuli mieleeni tämän päivän tapahtumista (moottoritien ramppi, bussi, suistuminen tieltä alas, eläkeläisiä ja vikaa jarruissa).
A1/1999Y Linja-auto-onnettomuus Heinolassa 17.4.1999 - Onnettomuustutkintakeskus
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sen näkee sitten kun onnettomuustutkintakeskuksen raportti valmistuu.

Alla olevasta linkistä löytyy tutkimusraportti Heinolan onnettomuudesta, joka tuli mieleeni tämän päivän tapahtumista (moottoritien ramppi, bussi, suistuminen tieltä alas, eläkeläisiä ja vikaa jarruissa).
A1/1999Y Linja-auto-onnettomuus Heinolassa 17.4.1999 - Onnettomuustutkintakeskus
Joo luin tuon jo aiemmin. Jotenkin sitä ihminen kuvittelee että kun tullaan ramppiin niin painetaan jarruja, jos ei toimi niin ratkaisuja on noin 1000 parempaa kuin ajaa sillalta alas. Toki ne tulee nopeasti jada jada, mutta lopputuloksena tultanee taas toteamaan että tilannenopeus oli liian kova, sillon ei jarrutettu kun piti ja sitten mentiinkin miten mentiin. Sääli niitä kohtaan jotka joutui matkustajiksi ko. kyydissä ilman mahdollisuutta vaikuttaa.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Tuollainen sillan kaide ei ole suunniteltu kestämään kohtisuoraa osumaa, vaan tarkoituksena on kestää lähinnä pituussuuntainen / viisto osuma. Siltojen kaiteet kiinnittyvät reunapalkkiin 2 metrin välein neljällä 16 mm pultilla, jotka ulottuvat 20cm betonin sisään. Suolarasitus on omiaan heikentämään betonia reunapalkissa, jonka lujuus on toki on suurempaa kuin esim. sillan kannessa käytettävä betoni. Kuitenkin, kun verrattain korkealla painopisteellä tuleva kuorma osuu kohtisuoraan tällaiseen kaiteeseen, pettää ensimmäisenä kaidepultit ja niiden kiinnitys reunapalkkiin. Tämän näkee lehtikuvista, eli kaide roikkuu ehyenä muttei se ole kiinnityspisteistään kiinni.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tuollainen sillan kaide ei ole suunniteltu kestämään kohtisuoraa osumaa, vaan tarkoituksena on kestää lähinnä pituussuuntainen / viisto osuma. Siltojen kaiteet kiinnittyvät reunapalkkiin 2 metrin välein neljällä 16 mm pultilla, jotka ulottuvat 20cm betonin sisään. Suolarasitus on omiaan heikentämään betonia reunapalkissa, jonka lujuus on toki on suurempaa kuin esim. sillan kannessa käytettävä betoni. Kuitenkin, kun verrattain korkealla painopisteellä tuleva kuorma osuu kohtisuoraan tällaiseen kaiteeseen, pettää ensimmäisenä kaidepultit ja niiden kiinnitys reunapalkkiin. Tämän näkee lehtikuvista, eli kaide roikkuu ehyenä muttei se ole kiinnityspisteistään kiinni.
Joo, mutta kyllä ne voimat on silti aivan järkyttäviä. Siihen ei täysi bussikaan oletettavasti pysty jos nopeutta on se mutkan 20-30km/h. Eikä kuvien mukaan bussi ole tippunut kaiteelta alas vaan sieltä on vedetty melkonen lento, kun koko bussi on perä sillan reunan kohdalla.

Tähän pätenee vähän sama kuin TV:ssä useasti pyörivään sarjaan "lentoturmantutkinta" noin 90% tapausten takana on ihmisen virhe, tai lähinnä "pilot error". Vaikka keksitään mitkä systeemit ja laitteet niin silti se ihminen onnistuu tunaroimaan.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Joo, mutta kyllä ne voimat on silti aivan järkyttäviä. Siihen ei täysi bussikaan oletettavasti pysty jos nopeutta on se mutkan 20-30km/h. Eikä kuvien mukaan bussi ole tippunut kaiteelta alas vaan sieltä on vedetty melkonen lento, kun koko bussi on perä sillan reunan kohdalla.

Kuopion tragedian osalta: Bussi 30km/h varmaan kaide vielä pysäyttäisi, 60km/h tuskin. Tuo Leväsen ramppi on suht lyhyt ja jyrkkä nousu, ja rajoitus motarilla ko. kohdalla 100km/h. Normaaleilla jarruilla aloitetaan jarrutus vasta kun aletaan nousta ylös rampille. Jos jarrut ovat kokonaan kadonneet niin helposti vauhtia on voinut hyvinkin olla tuon 60km/h törmäyshetkellä. Mutta onnettomuustutkintalautakunnan raportista voidaan faktat sitten lukea, kuten todettu.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kuopion tragedian osalta: Bussi 30km/h varmaan kaide vielä pysäyttäisi, 60km/h tuskin. Tuo Leväsen ramppi on suht lyhyt ja jyrkkä nousu, ja rajoitus motarilla ko. kohdalla 100km/h. Normaaleilla jarruilla aloitetaan jarrutus vasta kun aletaan nousta ylös rampille. Jos jarrut ovat kokonaan kadonneet niin helposti vauhtia on voinut hyvinkin olla tuon 60km/h törmäyshetkellä. Mutta onnettomuustutkintalautakunnan raportista voidaan faktat sitten lukea, kuten todettu.
Niin tuohon kun lasket 5 autoa mukaan, niin siellä ei kauheasti olla jarrua paineltu rampissa. Oli lyhyt tai ei.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Niin tuohon kun lasket 5 autoa mukaan, niin siellä ei kauheasti olla jarrua paineltu rampissa. Oli lyhyt tai ei.

Kyseinen seurue oli matkalla Rauhalahteen, tulossa pohjoisesta. Valot koskevat vain suoraan jatkaville (takas motarille) tai vasemmalle (Rauhalahtea kohti) kääntyville. Oikealle saa kääntyä kolmiolla. Eli henkilöautot olivat kääntymässä vasemmalle. Bussin kuski ei saanut jarrutettua, väisti peräänajon ja muita autoja kolhien ajautui oikealle kaistalle, siitä kohtisuoraan sillan kaiteeseen ja alas.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoiskaarre
Sairaalahoitoon rajun kiusaamisen takia joutunutta poikaa pommitetaan nyt uhkailuviesteillä - Järkyttynyt äiti: ”Sanoin vain, että laita puhelin kiinni”

Kuinka pahoja ja vittumaista ihmiset voivat toisilleen olla? Ihmetyttää kovasti miksei näihin puututa kouluissa ja kotona kovemmalla kädellä, vaan annetaan tilanteen jatkua niin kauan kuin jollekin jää elinikäiset traumat ja pahimmassa tapauksessa koko loppuelämä on pilalla. Vai onko todella niin, etteivät resurssit anna myöten kunnolliseen kiusaamisen ehkäisyyn? Kun itse olin koulussa, kiusaamista vähäteltiin eikä siihen juuri puututtu. Silloin tosin yhteiskuntakin oli erilainen kuin nyt 2010-luvulla.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Kuinka pahoja ja vittumaista ihmiset voivat toisilleen olla? Ihmetyttää kovasti miksei näihin puututa kouluissa ja kotona kovemmalla kädellä, vaan annetaan tilanteen jatkua
Joskus kuullut ajatuksia että ehkä kaikkien ei kannattaisi lisääntyä. Tai pitäisikö vanhemmuuteen olla joku ajokortti? Aika holtittomiksi jotkut "kasvatetaan" kotona, ja kodin vastuuhan se pääasiassa olisi noita perusoppeja lasten päähän takoa. Osalta ei vaan onnistu tuo, onko se tyhmyyttä, haluttomuutta, laiskuutta vai mitä?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joskus kuullut ajatuksia että ehkä kaikkien ei kannattaisi lisääntyä. Tai pitäisikö vanhemmuuteen olla joku ajokortti? Aika holtittomiksi jotkut "kasvatetaan" kotona, ja kodin vastuuhan se pääasiassa olisi noita perusoppeja lasten päähän takoa. Osalta ei vaan onnistu tuo, onko se tyhmyyttä, haluttomuutta, laiskuutta vai mitä?

Tälläkin palstalla asiasta on usein keskusteltu. On aivan uskomatonta miten kaikilla on lisääntymisoikeus ja niitä seuraamuksia sitten joudutaan käsittelemään rehtorin huoneessa.

Se on aika lailla tuota kaikkea. Pakko oli vain päästä panemaan, mutta seurauksista ei kiinnosta tai osaa ottaa vastuuta.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja oliko niin, että tsunami warning system oli pettänyt?

Näin kerrottiin. Odotellaan lisätietoja miten vain yhtä asiaa varten rakennettu järjestelmä on voinut pettää.

Joskus tulee mieleen mitä kehitysmaissa oikein sählätään ja olisiko tuonkin voinut tehdä kunnolla.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ohhoh. Tuossa viikolla tuli soitto että ex-appi vaihtoi hiippakuntaa. Vaikka erosta en muutamia vuosia, niin on jonkun verran pidetty yhteyttä. Kaikkea hyvää hänelle. Hautajaisiin tuli pyyntö paikalle anopin kautta.

Mutta tuo ohhoh. Tuli viikolla tietoa että arkkua kantamaan, on nimenomainen pyyntö. Tietenkin.

Ex sanoo ettet muuten tule edes paikalle, tämä tuli viestinä.
Mä kun kuvittelin että meillä on hyvät välit. Exän nykyinen lienee hankala kun ei pääse kantamaan.

Minähän muuten menen.
 
Viimeksi muokattu:

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tuli tuossa eilen soitettua samassa tapahtumassa Hakulisen Jussin kanssa. Jussin alamäki on kyllä selkeästi nähtävissä. Soitto ei oikein luonnistunut ja liikkuminenkin näytti vaikealta. Onneksi laulu kulki vielä, tosin tyttären laulu oli huomattavasti upeampaa kuunneltavaa. Ennen jokaista biisiä Jussi piti pitkän selitystauon ja turhan usein juttu karkasi "yhteen laulajaan". Kovin katkeralta vaikutti Lindholmia kohtaan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tuo osui myös omaan silmään. Pitäisi varmaan pyrkiä näkemään koko maailma sen rumuudessaan mutta en vain pysty lukemaan tällaisia juttuja.

Minullekin silmiini sattui otsikko, jossa oli kuusivuotias mainittu. Sattui, riipi syräntä. Toinen otsikko sitten paikansi Inariin. En klikannut kumpaankaan, koska ylimielisenä pystyn sulkemaan kaiken ikävän näin pois. Ja sitten kuitenkin menin lukemaan, isä ampunut pienen lapsensa ja itsensä.
Oletan sen tapahtuneen laillisella metsästysaseella, josta tietysti jotkut saavat hepulin. Minä ajauduin miettimään paljonko metsästysaseita suomalaisilla miehillä oli vaikkapa kolmekymmenluvulla suhteessa väkilukuun ja paljonko tapahtui tällaisia tekoja. Lapsia oli tietysti useimmilla useita, liian monta impulsiivisiin tekoihin. Tyly arviointini toki, mutta ajauduin miettimään onko ajassamme jotain ylimitoitettua suorituspainetta miesten harteille kerätty, vai ovatko miehet nykyään vain heikompaa puuta?
Autoilija ajautui vastaantulevan rekan eteen. Junaliikenne pysäytetty henkilövahingon takia.
Aivan samaa surullista tarinaa nämäkin oikeastaan kertovat.
Tässä ajassa täytyy olla irrationaalisia odotuksia ja käsityksiä ihmiselosta. Syytän kevyesti liiallista, pinnallista mediatarjontaa, kaikenlaisia stailaa Huvilasi siistiksi, kunhan olet ensin stailannut itsesi Diili-menestyjäksi.
Minä kaipaan Naapurilähiötä ja Rintamäkeläisiä. Tavallisia ihmisiä, ominaisuuksineen, omituisinakin, archie bunkerointikin oli jotenkin naurettavaa, mutta hyväksyttävää.
Ei mitään helvetin kovia suorittajia joka elämän sektorilla päivästä päivään. Oletko aina avannut kurkkupurkin väärin? Oletko aina mennyt nukkumaan väärin? Neljäkymmentä asiaa, jotka miehen tiedettävä naisen seksuaalisuudesta! Ja ne neljäkymmentä sukupuolta siihen vielä päälle.
Jossain leijuu jotain fundamentaalia vinoutumaa, jota en tajua. Tai sitten olen liian vanha.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
@arvee vastaus pohdintaasi onneksemme lienee tuo viimeinen vaihtoehto. 30-luvulla henkirikoksia tehtiin n. 20/100 000 suomalaista, kun mykyisin määrä on n. 3/100 000. Vaikka väestö on kasvanut kahdeksassakymmenessä vuodessa melko paljon, ollaan absoluuttisissakin luvuissa nyt alempana kuin tuolloin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös