Ratkaistaan
@Everton in jännitys ja kirjoitetaan Tykkimäestä tähän ketjuun.
Tuli oltua kolme päivää kahdestaan reissussa meidän alakoululaisen (125cm) kanssa. Reissun kohde oli Kouvola ja erityisesti Tykkimäki. Tarkoitus oli ensin olla kaksi päivää Tykkimäellä, joka tarjosi aika hyvään hintaan (47e/kpl) kahden päivän rannekkeet, joilla pääsee rajattomasti Tykkimäen huvipuistoon, viereiseen Aquaparkiin ja vielä Prismalta löytyvään Action Parkiin. No, kaikki aika meni huvipuistossa, koska sää muuttui melko viileän tuntuiseksi kuukauden helleputken jälkeen. Ei siis houkutellut tuo Aquapark (muuten kyllä näytti kivalta), eikä Action park nyt varmasti mitään kovin erikoista olisi tarjonnut, mitä ei kotonakin ole saatavilla ja mieluummin kesäkauden ulkopuolella. Kolmantena päivänä oli tarkoitus keksiä jotain muuta, mutta Tykkimäen portilta itsemme löysimme heti ovien avautuessa.
Paikka on itselle aika nostalginen, kun lapsena olen täällä joka kesä ollut. Niiltä ajoilta Taifun ja erityisesti Idän pikajuna, on kyllä kivoja laitteita. Taifun on vähän oman sietokyvyn rajoilla, mutta joka päivä käytiin. Pikajuna taas on just mun käsitys hyvästä huvipuistolaitteesta ja ei taida 20 kertaa riittää, kun rundit vedettiin. Star Flyer oli uusi laite ja siinä oli kivana ominaisuutena maisema-ajo, johon mäkin uskalsin ja jälkikasvulla pituus riitti. Vauhtiajolle ei olisi ollut asiaa.
Muksua viihdytti lisäksi kovasti Endeavour ja keinukaruselli, jotka ei ole mun juttu, eikä onneksi tarvinnut mennä. Pilvenpyörästä selvisin minäkin. Calypso on aika muinaismuisto ja ei tehnyt lapseenkaan vaikutusta, kuten ei myöskään autorata. Kummitusjuna oli lapselle liian pelottava ja itselle liian nössö, joten jäi vähemmälle huomiolle. Loop Fighter oli ainoa laite, johon alle 140 senttinen ei päässyt, yksin tai vanhemman kanssa. Ja en olis kyllä itse mennyt, vaikka olisi päässyt. Näytti laitteena siis Särkänniemen X:ltä.
Selittämätöntä huvia tarjosi lapselle lisäksi Yllätysten talo, jossa piti käydä uudestaan ja uudestaan. Tähän kun lisää vielä kiipeilyradat (Atrenaliin), vesiliukuradan, hauskan Ford-raitin, Kusti-radan, minieläinpuiston ratsastusmahdollisuuksineen, sekä alueen ulko- ja sisäleikkipaikat, sekä huomioi sen, että täällä ei juuri 5 minuuttia kauempaa tarvi jonottaa laitteisiin, niin erittäin viihdyttävät kolme päivää vietimme Tykkimäellä.
Miinuspuoleksi jäi sitten Trombin toimimattomuus kaikkina kolmena päivänä. Kouvolapyörä oli ekat kaksi päivää kiinni, mutta kolmas päivä tarjosi vihdoin tämänkin huvin. Erityinen miinus ihan poskettomista jonoista kaikkiin tarjoilupaikkoihin, minkä ekan päivän virheiden jälkeen ratkoin sitten omilla eväillä ja satsaamalla ensimmäisen ja viimeisen aukiolotunnin asiointeihin.
Hyvä maku jäi reissusta suuhun ja lapsi sai kunnon hölskytykset ja ravistelut. Voin suositella lämpimästi kohteena ainakin alle 10 vuotiaiden kanssa. Kiitos ja näkemiin Kouvola!
P. S. Kusti-Cafen seinällä oleva iso "Rakkaudella Turengista" -teksti lämmitti kovasti Turengin esikaupungissa kasvaneen mieltä