Veronpalautukset: palautuksia vai mätkyjä?

  • 27 538
  • 179

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Totuus on kuitenkin, että opettaja lymyää luultavasti sairaanhoitajan jälkeen tämän maan syvimmässä palkkakuopassa. Nyt jos vielä viitsisi, niin kävisi jonkun roskakuskin peruskurssin. Ne tienaa enemmän ja pikkuisen vähemmillä opintoviikoilla.

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Opettajilla keskipalkkahan on tietääkseni yli 3500 euroa, mikä on melkoisen korkea liksa. Varsinkaan kuntapuolella tuohon harva yltää muilla aloilla. Monella alalla ns. päällikkötason ihmisetkään eivät tuota summaa tienaa. Tuohon päälle vielä suht kevyt "työkuukaudet" kesä-, heinä- ja elokuussa sekä varsinkin peruskoulussa varsin lyhyet työpäivät (on toki ns. valmisteluja jne, mutta vaikkapa alakoulussa päivät päättyvät usein klo 12 jälkeen), niin rahallisesti ei pitäisi olla hirveästi valittamista. Toki työ on stressaavaa, mutta niin on moni muukin homma.

Minun liksani alkaa nippa nappa kakkosella, ja edellytyksenä hommiin on alempi korkeakoulututkinto, ylemmästäkään ei haittaa ole (itse asiassa se vaadittaisiinkin jos haluaa työtehtäviin, joista saa edes pikkuisen enemmän palkkaa). Työssä on riittämiin vastuuta ja siinäkin saa kohdata päivittäin melkoisen määrän "vaativia" asiakkaita aikuisista lapsiin. Jos tienaisin opettajan keskipalkan verran, niin pitäisi varmasti ryhtyä sijoittamaan rahojaan johonkin, jotta tilille ei kertyisi suuria summia rahaa makaamaan nollakorolla.

Tälläkin summalla tulee silti toimeen, vaikka yksin asuvana ja suht kalliissa vuokra-asunnossa asuvana iso osa tuloista menee vuokraan ja peruskuluihin. Autoon ei ole tällä hetkellä tosissaan varaa, mutta sitä en suht lyhyen työmatkan takia edes tarvitse työmatkoihin, joten autoa en nykyisin enää omistakaan. Sen tiedän, että jos olisi toinen edes samalla tavalla (=suht vaatimattomasti) tienaava avo/aviovaimo, niin sillä eläisi oikein mainiosti. Nytkin on varaa tehdä ainakin Euroopan sisäisiä ulkomaanreissuja, käydä festareilla, kartuttaa dvd/cd-kokoelmia ja niin edelleen.

Loppujen lopuksi työnteko tai suurien summien tienaaminen ei ole minulle mikään itseisarvo: työssäni on tällä hetkellä tiettyä itsenäisyyden tuomaa vapauttakin, enkä olisi niin halukas tekemään vaihtokauppaa, jossa isompi palkka tarkoittaisi lisääntyvää työaikaa ja -määrää, pitkiä työmatkoja ja sekunnintarkkaa työnantajan toimesta tapahtuvaa kyttäämistä. Kuten sanottua, jos sattuisi edes samalla tavalla tienaava puoliso jostain löytymään (oli se kuinka epätodennäköistä tahansa, ainakaan oma alani ei ole mikään "äijämäinen" ala), niin yhteisillä rahoilla pärjäisi mainiosti: asunto ja auto olisi helppo hankkia, ja yleiskulut menisivät puoliksi.

Toki asia on niinkin, että jossain paperitehtaassa voi paperitehtaan mies tienata isompaa liksaa ja aloittaa tienaamisen 10 vuotta ennen kuin korkeakoulutettu ihminen. Eräs oma kaukaisempi serkkuni meni peruskoulun jälkeen paperitehtaan opintolinjalle ja on tienannut säkkikaupalla rahaa jo 18-vuotiaasta asti siinä missä minä sain ensimmäisen vakituisen, pysyvän työpaikan vasta kun ikä alkoi jo kolmosella. Siihen asti oli vedetty määräaikaisuuksien (laitonta, mutta maan tavan mukaista) ketjutusta. Jos kuitenkin on sattunut tekemään aikoinaan valinnan lähteä opettajan uralle, niin rahan kannalta se on ollut paljon parempi valinta kuin vaikkapa omat opiskeluvalintani, joissa leipä on paljon enemmän tiukassa kuin opettajan uralla. Minulla on parikin tutkintoa, mutta valitettavasti sellaisilta aloilta, että kovin herroiksi ei niillä eletä.

Jos saisin aikakoneella neuvoa nuorta itseäni, niin neuvoisin nuorta Mustaa Nuolta haistattamaan pitkät esim. lukiolla ja turhilla humanistisilla hapatuksilla (ja olemaan uskomatta mihinkään AMK-tradenomilinjojen mainospuheisiin) ja menemään paperitehtaan opintolinjalle töihin serkkuni seuraksi. Sitten neuvoisin Musta Nuoli junioria opiskelemaan lukion oppimäärän iltalukiossa työn ohella ja sen jälkeen lukemaan avoimessa yliopistossa opintoja sen verran, että niillä heruisi lähes valmis tutkinto ja opinto-oikeus kandin/maisterin tutkintoon. Samaan aikaan hommia paperitehtaalla, kunnes se omakotitalo ja upouusi auto (tai pari) olisivat maksettuina ja pesämuna koossa. Sitten opiskeluvapaata sen verran, että tutkinto valmistuisi. Tämän jälkeen voisi joko koittaa hakea jotain muuta työtä tai jatkaa paperitehtaalla yms. ja kerätä niin paljon rahaa, että voisi jäädä varhaiselle eläkkeelle ja muuttaa johonkin Puolaan syömään golonkaa ja juomaan vodkaa.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Pikkusen yli 6000€ mätkyjä. Odottelin jotain 4-5 tonnia. Onneksi tähän on jo kerennyt tottumaan.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Vähän reippaat 700 tulee takaisin. Aika odotettu ja samaa luokkaa kuin aikaisemminkin.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Reilu 520€ tulee palautuksia. Pitää vielä hakea ateriakorvaukset ja eiköhän tuo parilla sadalla nouse vielä. Ihan tyytyväinen olen, pienien sekoilujen ansiosta olin melkein varma että nyt jää hiukan mätkyjen puolelle mutta hyvä näin. Menee melkein puolet tuosta kuitenkin opintolainan korkojen makseluun joten ei tuosta isosti pääse nauttimaan.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Vajaa 60 euroa mätkyjä täällä. Voisi vähän tuota omaa veroprosenttia viilailla pikkuisen, että tulisi ensi vuonna +/- 0 tilanne tai vähän takaisin. Eipä nuo pienet mätkyt kyllä pahasti minun lompakkoa haittaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Opettajilla keskipalkkahan on tietääkseni yli 3500 euroa, mikä on melkoisen korkea liksa.
Juu, ikälisien kanssa ehkä, joita mulla ei vielä ole. Brutto keikkuu tuossa kahden ja puolen tonnin korvilla. Verottaja vie osansa toki ja käteen jäävästä liksasta 20-25% menee seuraavan kuun matkakuluihin, että rahantulo ei lopu. Ensi lukuvuotta en tosin enää tuolla Teutateksen selän takana työskentele. Verkot on vetämässä lähempänä, ja jos ei nappaa niin jään ansiosidonnaiselle vuodeksi. Saman rahan saan käteen, kun nuo matkakulut lasketaan pois, eikä tartte ajaa lähes tuhatta kilometriä viikossa tienestin eteen.

Nyt ne verolaput tuli. 1600 erkkiä mätkyjä, mutta matkakulut kun vähentelen niin joitakin satkuja plussalle pitäisi jäädä.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Jos emme puhu sijoittamisesta, niin ainakin itse keksin tulevaisuuteen diskonttautuville veronpalautusrahoille muutakin käyttöä jo verovuoden aikana.

*runk* Niin, diskontaaminenhan tarkoittaa tulevien kassavirtojen arvostamista nykyhetkeen. *runk*

Asiaan.. Itse tässä vielä odotellaan ilmoitusta. Normaaliin tapaan sieltä pitäisi olla tulossa palautusta n. 300 €.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
*runk* Niin, diskontaaminenhan tarkoittaa tulevien kassavirtojen arvostamista nykyhetkeen. *runk*
No runk runk, oikeassa olet. Tulevaisuuteen diskonttautuminen ei kyllä ole kirjanpito- eikä talousmatemaattinen termi. Itse asiassa se ei ole minkään sortin oikea termi vaan muutaman kepukaljan jurrissa kekkuloimani ad hoc -ilmaisu. Tulevaisuuteen diskonttaamisesta tai diskonttautumisesta kun voisi käyttää myös arkisempaa ilmaisua koron laskeminen, sikäli kun tarkoitus on siirtää menneitä rahamääriä ajassa eteenpäin. Diskonttaamisessa on kyse päinvastaisesta.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
vajaa 600 tällähetkellä. Mutta pitäisi kai nousta kun kesällä oli tilapäinen vuokrakämppä....
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
1500 takaisin ja lisää tulee kun siivoojan laskut syöttelee verottajan sivulle. Joulu thaimaassa verosäästöillä :-)
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli kyllä pieni pettymys tuo veroehdotus. Viimeksi oli tullut mätkyjä joskus 90-luvun ekalla puolikkaalla ja nyt taas. Onneksi kuitenkin ihan kympeillä selvitään.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Odottelu jatkuu yhä eli laput ovat vielä verottajalla. Luulen saavani palautusta viitisensataa euroa.

No tänään kolahti odotettu kirje laatikkoon. Luulot osoittautuivat pieniksi, sillä palatusta tulee peräti 2298 euroa. Tarvii vissiin vieläkin fiilailla ennakonpidätysprossaa alemmaksi.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mätkyjä rontti 160e. Vähän omaa tyhmyttä kun en ottanut selvää, että opintorahat kierryttää ansiotuloja. Laskin vuositulot siis vähän alakanttiin.

Matkakorvauksia tosin saan vähän merkitä, joten voipi mennä vielä palautuksien puolelle.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ehdotuksen mukaan Verohallinto maksaa meikäläiselle reippaat XX tuhatta palautusta. No se ei toteudu lähellekkään, kunhan nyt toimitan heille selvityksen 2011 tuloista niin olen suurin piirtein pari sataa maksavana osapuolena.

Tämä veroehdotus on aina mukavaa luettavaa, kun ei tuloja vain maksettuja ennakkoveroja. No pieni paperityö näin keväällä muistuttaa Euroopan ulkopuolisesta työnantajasta.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Muutamaa euroa vajaa 400€ tulee palautuksia, joulukuussa tulee siis kaksinkertainen opintotuki, jippii!
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Tuossa äsken netissä lisäilin verolappuun matkakorvaukset: aika hätäiseen niitä muuten kertyy kun on kertyäkseen. Omat laskennalliset matkakorvaukseni viime vuodelta (oman auton mukaan siis) ovat n. 3300€!! Kevyesti elämäni suurimmat tähän asti..

Odotan äärimmäisen suurella mielenkiinnolla, että paljonko tuosta summasta sitten käytännössä tulen saamaan omavastuuksien ja muiden verottajan kiukuttelujen jälkeen (laskeskelin itse etten tule välttämättä saamaan kuin hyvö jos 500€), mutta vajaan satasen mätkyni tulee joka tapauksessa kääntymään plussalle, eikä muulla ole väliä kunhan ei mitään maksaa tarvitse takaisin :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös