Veronpalautukset: palautuksia vai mätkyjä?

  • 27 660
  • 179

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Meneeks muuten noi ilmoitukset aakkosjärjestyksessä? Eli että Antti aalto saa kirjeen ennen kuin Jammu Öunap?

Taitavat mennä, mutta toimistoittain. Se verotushan nykyään on hajautettu pitkin maata, omat verotuspäätökset ovat viime vuosina tulleet jostain Pohjois-Karjalan verotoimistosta tms.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Viime vuonna tuli mätkyjä 170€, joka oli tiedossa jo aikalailla etukäteen. Tästä viisastuneena nostin veroprosenttia parilla pykälällä, ja palautuksia tulee nyt reilu 2200€.
Onko pykälä sama kuin prosentti?

Jos on, niin eipä 10 000 euron kuukausituloilla pitäisi olla paljon merkitystä sittä, maksaako sen parisataa kuussa enemmän veroja vaiko ei.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Onko pykälä sama kuin prosentti?

Jos on, niin eipä 10 000 euron kuukausituloilla pitäisi olla paljon merkitystä sittä, maksaako sen parisataa kuussa enemmän veroja vaiko ei.

Tuloja on hieman reilut 32.000€ vuodessa, joten sinänsä kummastuttaa palautusten suuri määrä. Veroprosentti tais olla 24, aikaisemmin muistaakseni 21-22. Itse olin varautunut 500€-1000€ palautuksiin, mutta en valita. Ehkä oikea veroprosentti olis lähempänä 18? Mätkyjä tulis.

E: Tuli laskettua verolaskurilla, kyllähän tuo 19 olis oikea prosentti. Noh, tulipahan vedettyä kunnolla yli kerrankin :) Edellisvuonna laskuja hieman häiritsi kuukauden nollaveroilla vetäminen, mutta silloin laskin summan menevän suht tasan. 170€ tuli siis mätkyjä, nyt vedin näköjään huolella yli ja palautuksia tuli.

Kiva ylläri sinänsä, olen ajatellut että 24% on ihan jees prosentti.
 
Viimeksi muokattu:

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
En ihan heti kyllä ymmärrä, mikä viisaus piilee omien rahojen lainaamisessa valtiolle olemattomalla korolla.

Tää on tää jokavuotinen kuittailu siitä, kun palautusta saaneet ovat iloisia saadessaan takaisin liikaa maksamansa verot. Itse olen vuosittain tietoisesti maksanut liikaa ennakonpidätyksiä, jotta saisin veronpalautuksia. Itse en huomaa eroa siinä saanko palkkaa kuukaudessa käteen 2100 vai 2300. Rahat palaa joka tapauksessa ennen seuraavaa palkkapäivää. Näin ollen toi on helppo tapa säästää hieman rahaa.

Noin pienillä summilla (tasolla 200€ kuukaudessa) ei kovin ihmeellisiä sijoituksia tehdä varsinkin, kun huomioi pankkien palkkiot erilaisista sijoituksista. Tietty siinä tekisi hyvää tiliä, jos joka kuukausi löis pari sataa kiinni sellaisiin osakkeisiin, rahastoihin tms. jotka nousee vaan ylöspäin.

Tietääkö kukaan mikä on tänä vuonna verottajan painopistealua eli mitä asioita ne syynä erityisen tarkasti? Yleensähän niillä on joku osa-alue, jota ne erityisesti valvoo (esim. vuokratulot, tulonhankkimiskulut) ja sellaisena vuonna ei välttämättä kannata tehdä niitä kaikkein kyseenalaisimpia vähennysvaatimuksia.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
...
Tietääkö kukaan mikä on tänä vuonna verottajan painopistealua eli mitä asioita ne syynä erityisen tarkasti? Yleensähän niillä on joku osa-alue, jota ne erityisesti valvoo (esim. vuokratulot, tulonhankkimiskulut) ja sellaisena vuonna ei välttämättä kannata tehdä niitä kaikkein kyseenalaisimpia vähennysvaatimuksia.

En tiedä, mutta minut ainakin yllätti toissapäiväinen uutinen siitä, että kiinteistön remontoinnista pitäisi oma-aloitteisesti osata ilmoittaa verottajalle. Ei ole kyllä käynyt mielessäkään ja luulen, etten ole ainoa tässä suhteessa.

Tulkoot tarkastamaan, jos siltä tuntuu, en kyllä jatkossakaan aio ilmoitella, milloin olen makuuhuoneen tapiseerannut tai paneloinut saunan.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
En tiedä, mutta minut ainakin yllätti toissapäiväinen uutinen siitä, että kiinteistön remontoinnista pitäisi oma-aloitteisesti osata ilmoittaa verottajalle. Ei ole kyllä käynyt mielessäkään ja luulen, etten ole ainoa tässä suhteessa.

Tulkoot tarkastamaan, jos siltä tuntuu, en kyllä jatkossakaan aio ilmoitella, milloin olen makuuhuoneen tapiseerannut tai paneloinut saunan.

Kai tossa on tarkoituksena, että kiinteistöverot saadaan kannettua todellisten kiinteistön arvojen perusteella. Ohjeistus taitaa olla ton asian suhteen melkoisen kehnoa eikä ole kovin selvää, mitä verottajalle tulisi selvittää. Toihan ei siis koske kerrostaloasujia vaan kiinteistöjä (omakotitalot, rivitalot).
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kai tossa on tarkoituksena, että kiinteistöverot saadaan kannettua todellisten kiinteistön arvojen perusteella. Ohjeistus taitaa olla ton asian suhteen melkoisen kehnoa eikä ole kovin selvää, mitä verottajalle tulisi selvittää. Toihan ei siis koske kerrostaloasujia vaan kiinteistöjä (omakotitalot, rivitalot).

Kyllä minä tuon tarkoituksen toki ymmärrän, mutta ajatus siitä, että kansalaiset oma-aloitteisesti haluaisivat lisätä maksamiensa verojen määrää, on hivenen absurdi.

Tottakai se koskee vain kiinteistöjä, kiinteistöverostahan tässä on kyse.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli maksettua ihan liian vähän ennakkoveroja, joten nyt sitten on maksettava valtiolle jäännösveroa n. 7000€. Tosin tuo summa vähenee korjausten myötä jonkun vertaa, mutta "miinukselle" tänä vuonna. Vuosi sitten tuli maksettua ihan älyttömästi ennakkoveroa ja takaisin tuli 4600€.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jengillä heittelee nuo pennoset aikalailla. Ymmärrän, jos joillekin veroprosentin kanssa kikkailu tuottaa vaivoja esim. provisiopalkan vuoksi, mutta kai suurimmalla osalla on ainakin suurinpiirtein tiedossa, mitä kuukaudessa tienaa. Mulla on vakiintunut tulot pätkätöiden jälkeen tässä parina viime vuonna ja esim. viime vuonna tuli takaisin reilu satanen muistaakseni. Hyvin vähän kuitenkin.

Eräskin tuttavapariskunta intoili etelänmatkallaan, kun tuli palautuksia yhteensä jotain reilu 5000 euroa. Mietin vain, että kyllä mulle 400 euroa kuukaudessa on niin suuri summa, että en todellakaan pystyisi sitä repimään tilistäni säästöön. Ja toisaalta, tuollaisen summan kai voisi jo laittaa fiksumminkin poikimaan. Mutta kukin tavallaan, kyllä minäkin mieluummin pelaan sen puoli prosenttiyksikköä varman päälle kuin otan mätkyjä. Viimevuotinen mennee kyllä aika tiukille, kun kokeilin joulukuussa vielä omia taitojani laskea verot oikein. Ans kattoo, mitä sieltä tulee.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Reilut 350€ tulee palautuksia tällä hetkellä. Toki teen vielä työmatkavähennykset.

Mites muuten, kun me vähän tehtiin muutoksia asuntolainassa heinäkuussa ja sen seurauksena 100000€ tuli erillisenä lainana ja noissa veropapereissa se näkyy ihan tavallisena asuntolainana, kun taas loput asuntolainat on ensiasunnon lainaa? Samaa ensiasuntoa tuo uusikin laina on, mutta verottajan papereissa näkyy erilaisena.

Eikö tuosta kannata tehdä myös selvitys verottajalle niin pitäisi saada enemmän hyvitystä vai olenko hukassa tämän asian suhteen?
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Eiköhän tuo tule hieman plussalle kipuamaan vähennysten jälkeen, ensimmäinen versio näyttäisi 60€ lisämaksua valtion suuntaan. Varsin onnistuneesti tuli näköjään veroprosenttia korotettua kesken vuoden.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Reilut 12 euroa palautuksia. Ajattelin sijoittaa summan lähinnä Nokiaan ja Rovioon, loput hajautan eri sähköyhtiöiden rahastoihin, ja tietysti osan voi käyttää suvun joululahjoihin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aika harva on vähennyksiä yms maininnut. Veroehdotusta ei ole vielä tullut, mutta yleensä se on ollut aika +-0, ja vähennysten jälkeen tulee sitten jouluna muutama tonni, viimeksi muistaakseni vaimon kanssa (sai huomioida puolison verotuksessa -ruksi ruksattuna) yhteensä yhdeksisen tonttua. Tänä vuonna ei varmaan ihan niin paljon tule, kun jäi kotitalousvähennyksen maksimi saavuttamatta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tänään tuo odotettu kirje verottajalta sitten tuli, ja kas kummaa, tilille tulla tupsahtaa joulukuussa 1842 euroa ja jokunen sentti siihen päälle. Kiva joulukuu tiedossa!

vlad.
 

Pate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joo-o, heitteli kivekset kiukahalle... Verolaput tuli tänään kotiin ja puolitoista tonnia mätkyä näytti saldo. Rok rok.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ole lappua vielä näkynyt. Vitut nuo missään aakkosjärjestyksessä voi tulla kun lähes joka vuosi olen viimeisiä kenelle tuo tulee ja sukunimi sentään alkaa K:lla.

En kykene ymmärtämään mikä on ihmisen tajunnan taso ja laskutaito jos onnistuu muka vahingossa hankkimaan yli tonnin mätkyt.

Itselle tulee perinteisesti se 200-1000€ ilman vähennyksiä. Matkakulujen,ruokarahojen jne. jälkeen joku +2000€ on suht normaalia.

Todella harva "kiertävä" duunari tajuaa nyhtää esimerkiksi nuo ruokarahat verottajalta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaahans, sanoi Hans. 270 euroa tulee takaisin. Ei nyt aivan nollille, mutta kuten todettua, mieluummin noin päin tällaiselle perheelliselle perusduunarille. Kai se kaksikymppinen kuukaudessa olisi johonkin turhaan mennyt, joten laitetaan 270 johonkin vähemmän turhaan. Vaikka jouluruokiin.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Reipas tonni tulee takaisin... Ihan jees. Yleensä ollut +-200e mätkyjä/palautuksia.

Ja ei tosiaan aakkosjärjestyksessä nuo mene, ero "veropiirithän" noita käsittelee ja eiköhän ihan heidän omassa tahdissa nuo tipahtele.
Minunkin paperit käsitellään about 800km päässä asuinkunnastani :)
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joka vuosi sama tarina, eli jokunen satanen palautuksia ja nyt taisi tarkka summa olla 270 euroa.

Samoissa muutamissa satasissa tuo on tosiaan pyörinyt jokusen vuoden, niin että palautuksia on aina tullut hieman edellisvuotta vähemmän ja muistaakseni nyt tuli parikymppiä viime vuotta vähemmän.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kykene ymmärtämään mikä on ihmisen tajunnan taso ja laskutaito jos onnistuu muka vahingossa hankkimaan yli tonnin mätkyt.

En kykene ymmärtämään mikä on ihmisen tajunnan taso ja laskutaito jos onnistuu muka vahingossa hankkimaan yli tonnin veronpalautukset.

Lisäksi kyse ei ole edelleenkään mistään mätkyistä, vaan jäännösverosta.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En kykene ymmärtämään mikä on ihmisen tajunnan taso ja laskutaito jos onnistuu muka vahingossa hankkimaan yli tonnin veronpalautukset.

Lisäksi kyse ei ole edelleenkään mistään mätkyistä, vaan jäännösverosta.

Ei kai ole tarkoituskaan laskeskella "aivan nahoiksi". Keskimäärin mukavampaa saada se vajaa tonni kuin maksaa puolitoista mätkyjä.

Jo se että vetää sillä ehdotetulla veroprosentilla tietää suurella varmuudella maksamista.

Ja mitä helvettiä? Kielipoliisi? Jokainen varmaan tietää että jäännösverosta puhutaan mätkyinä. Sama kuin alkaisi nillittämään että ei se ole volkkari vaan Volkswagen.
 
Viimeksi muokattu:

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Mulla on aina ollut tapana, että sieltä tulee joku 500€:n paikkeilla oleva palautus. Saa sitten sopivasti lyödä jouluna lahjoihin ja muihin jouluostoksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös