Musta Nuoli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mulla on ollut sama kuvio. On turhaa antaa rahaa korotta lainaksi verottajalle, joten pyrin maksamaan veroja niin ettei palautuksia juuri tulisi, ei mielellään maksettavaakaan.
Eikös siitä nyt kumminkin saa pientä korkoa, jos/kun tiedossa on palautuksia? Ei se ihan korotonta ole. Enemmän siitä korkoa tulee kun pankin perustililtä. Aika plusmiinusnolla se koron kanssa tietysti on, mutta olen aina pyrkinyt henkilökohtaisesti siihen, että saisin jonkin verran palautusta takaisin. Silloin tuntuu, että saa kerrankin valtiolta vähän joululahjaa (vaikka illuusiota tietysti se on, koska rahat ovat minun omiani) ja palautukset voi käyttää joululahjoihin yms. joulun kustannuksiin. Nytkin on tiedossa parisataa euroa takaisin.
Sinulla tietysti taisi olla sikäli muista palstalaisista poikkeava tilanne, että muistelisin sinun olevan tulohaitarin yläpäässä ja sinun tienaavan niin suuria summia, että valtaosa suomalaisista ei sellaisia rahoja koskaan näe. Jos en väärin muista (korjaathan, jos muistan väärin), niin mainitsit jossain keskustelussa vuositulojesi liikkuvan jossain 80-100 000 euron hujakoilla. 80 000 eurosta eteenpäin nousevia palkkatuloja tienaa suomalaisista tilastokeskuksen mukaan vähän reilut 2%, joten edustat erittäin harvalukuista rahaeliittiä. Tässä tapauksessa lienee tietysti järkevääkin pitää veronpalautukset ja mätkyt nollalukemissa, koska kyse on niin isoista summista, että saat varmaan rahoillesi konkreettisesti tuntuvaa tuottoa muualtakin.
Ns. normaalilla palkansaajalla ei ole tilillä valtavia summia eivätkä rahojen korkotuotot ole kummoisia vaikka millä tilillä rahaa makuuttaisi, joten normaalille palkansaajalle muutaman sadan veronpalautus on oikein toivottu juttu ennen joulun viettoa. Siksi kannattaa pitää verotus pykälän verran kireämpänä kuin pitäisi. Tällä estää myös sen, että jos sattuu jonkun ekstrarahan saamaan vuoden aikana, niin siitä ei "rangaista" siten, että vuoden lopussa saa maksaa mätkyjä juuri silloin, kun rahaa tarvitsisi eniten. Ainakin minulla menee joululahjoihin yms. joulukuussa tavallista enemmän rahaa, jolloin veronpalautukset on mukava niihin käyttää.
EDIT: Tässä viestissähän tosiaan mainitsit noista "siistin sisätyön" tuloistasi, eli muistin oikein:
Pisin Kääpiö 186 cm kirjoitti:Pääasiassa siistiä sisätyötä, liksa lisineen vuodesta riippuen jossakin 80-100 kiloeuron välissä päätyöstä.
Eipä tuossa mitään, jokainen tienaa minkä tienaa, mutta tosiaan jos edustaa sellaisia ansiotasoja, joissa 98% kansasta jää taakse niin ei ehkä sisäistä samalla tavalla sitä, että peruspalkansaajalle esim. parisataakin euroa "joulubonuksena" verottajalta on mukavampi vaihtoehto kuin se, että pitäisi maksaa mätkyjä tai olla saamatta mitään. Monella tilanne on muutenkin se, että säästäminen tuntuu hankalalta ja on helpompaa maksaa esim. 20 euroa kuussa liikaa veroja kuin säästää tätä summaa ja käyttää sitä sitten joulukuussa. Itselläni ei tätä ongelmaa ole, koska pystyn säästämäänkin rahojani enkä halua elää ns. kädestä suuhun, mutta haluan silti saada jouluna veronpalautusta.
Viimeksi muokattu: