Veronpalautukset: palautuksia vai mätkyjä?

  • 27 534
  • 179

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mulla on ollut sama kuvio. On turhaa antaa rahaa korotta lainaksi verottajalle, joten pyrin maksamaan veroja niin ettei palautuksia juuri tulisi, ei mielellään maksettavaakaan.

Eikös siitä nyt kumminkin saa pientä korkoa, jos/kun tiedossa on palautuksia? Ei se ihan korotonta ole. Enemmän siitä korkoa tulee kun pankin perustililtä. Aika plusmiinusnolla se koron kanssa tietysti on, mutta olen aina pyrkinyt henkilökohtaisesti siihen, että saisin jonkin verran palautusta takaisin. Silloin tuntuu, että saa kerrankin valtiolta vähän joululahjaa (vaikka illuusiota tietysti se on, koska rahat ovat minun omiani) ja palautukset voi käyttää joululahjoihin yms. joulun kustannuksiin. Nytkin on tiedossa parisataa euroa takaisin.

Sinulla tietysti taisi olla sikäli muista palstalaisista poikkeava tilanne, että muistelisin sinun olevan tulohaitarin yläpäässä ja sinun tienaavan niin suuria summia, että valtaosa suomalaisista ei sellaisia rahoja koskaan näe. Jos en väärin muista (korjaathan, jos muistan väärin), niin mainitsit jossain keskustelussa vuositulojesi liikkuvan jossain 80-100 000 euron hujakoilla. 80 000 eurosta eteenpäin nousevia palkkatuloja tienaa suomalaisista tilastokeskuksen mukaan vähän reilut 2%, joten edustat erittäin harvalukuista rahaeliittiä. Tässä tapauksessa lienee tietysti järkevääkin pitää veronpalautukset ja mätkyt nollalukemissa, koska kyse on niin isoista summista, että saat varmaan rahoillesi konkreettisesti tuntuvaa tuottoa muualtakin.

Ns. normaalilla palkansaajalla ei ole tilillä valtavia summia eivätkä rahojen korkotuotot ole kummoisia vaikka millä tilillä rahaa makuuttaisi, joten normaalille palkansaajalle muutaman sadan veronpalautus on oikein toivottu juttu ennen joulun viettoa. Siksi kannattaa pitää verotus pykälän verran kireämpänä kuin pitäisi. Tällä estää myös sen, että jos sattuu jonkun ekstrarahan saamaan vuoden aikana, niin siitä ei "rangaista" siten, että vuoden lopussa saa maksaa mätkyjä juuri silloin, kun rahaa tarvitsisi eniten. Ainakin minulla menee joululahjoihin yms. joulukuussa tavallista enemmän rahaa, jolloin veronpalautukset on mukava niihin käyttää.

EDIT: Tässä viestissähän tosiaan mainitsit noista "siistin sisätyön" tuloistasi, eli muistin oikein:
Pisin Kääpiö 186 cm kirjoitti:
Pääasiassa siistiä sisätyötä, liksa lisineen vuodesta riippuen jossakin 80-100 kiloeuron välissä päätyöstä.

Eipä tuossa mitään, jokainen tienaa minkä tienaa, mutta tosiaan jos edustaa sellaisia ansiotasoja, joissa 98% kansasta jää taakse niin ei ehkä sisäistä samalla tavalla sitä, että peruspalkansaajalle esim. parisataakin euroa "joulubonuksena" verottajalta on mukavampi vaihtoehto kuin se, että pitäisi maksaa mätkyjä tai olla saamatta mitään. Monella tilanne on muutenkin se, että säästäminen tuntuu hankalalta ja on helpompaa maksaa esim. 20 euroa kuussa liikaa veroja kuin säästää tätä summaa ja käyttää sitä sitten joulukuussa. Itselläni ei tätä ongelmaa ole, koska pystyn säästämäänkin rahojani enkä halua elää ns. kädestä suuhun, mutta haluan silti saada jouluna veronpalautusta.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Omat tuloni ovat sen verran pienet, että yritän saada kuukausittaisen hyödyn maksimaaliseksi. Tosin otan mieluummin palautuksia kuin maksan takaisin, koska se 50 euroa vähemmän kuukaudessa on helpompi kestää kuin maksaa 600 takaisin. Edes kahdessä erässä.

Sitä en kyllä ymmärrä, että jotkut ottavat tarkoituksella useampien tuhansien eurojen palautuksia. Ei se toki multa ole pois, mutta jos mulla joku 500 euroa olisi löysää rahaa kuukausittain kaikkien normimenojeni jälkeen, käyttäisin kyllä siinä tapauksessa rahani jotenkin toisin kuin antaisin sen valtiolle.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Sitä en kyllä ymmärrä, että jotkut ottavat tarkoituksella useampien tuhansien eurojen palautuksia. Ei se toki multa ole pois, mutta jos mulla joku 500 euroa olisi löysää rahaa kuukausittain kaikkien normimenojeni jälkeen, käyttäisin kyllä siinä tapauksessa rahani jotenkin toisin kuin antaisin sen valtiolle.

Useampien tonnien palautukset ovat tosiaan turhia, rajansa kaikella. Pyrin saamaan sellaiset 200-300 euroa veronpalautusta vuodessa, eli maksan joka kuukausi 20-25 euroa ylimääräistä veroa. Tuo parikymppiä kuussa ei tunnu arkielämässä missään, mutta pari-kolmesataa riittääkin jo kattamaan joulun ajan ylimääräisiä kuluja suurimmaksi osaksi. Kavereille ja sukulaisille jotain lahjoja, itselleni joku kausiboksi yms. ja sitten kinkkua ja kystä kyllä. Suoraan sanottuna kyllä vituttaisi suuresti, jos pitäisikin joulun alla maksaa valtiolle mätkyjä takaisin. Talous sen kestäisi, mutta vitutusta ei voisi estää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sitä en kyllä ymmärrä, että jotkut ottavat tarkoituksella useampien tuhansien eurojen palautuksia.

Tämä tuntuu olevan joillekin tapa säästää, koska eivät kykene muuten jättämään mitään säästöön. Ainakin pari tuttua on tällaista jotka tarkoituksella maksavat liikaa veroa että saisivat säästettyä vähän rahaa, muuten kun ne menisivät hetkessä johonkin haistapaskan humputuksiin. Eihän tuo kovin järkevää ole laittaa rahaa "säästöön" nollakorolla mutta jos ei ole itsehillintää niin sitä ei sitten vaan ole, ja parempi kai tuo on sitten noinkin hoitaa kuin että rahat menisi joka tapauksessa ja sitten tulisi vielä mätkyjä maksettavaksi.

Minä pyrin aina mahdollisimman lähelle nollaa, mutta siten että en koskaan joudu maksamaan. Viimeksi on muistaakseni tullut mätkyjä yli 10 vuotta sitten.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä tuntuu olevan joillekin tapa säästää, koska eivät kykene muuten jättämään mitään säästöön.
Ymmärrän periaatteessa, mutta en kuitenkaan ymmärrä. No, tapansa kullakin, ja kuten sanoin, ei se multa ole pois. Ehkä itse laittaisin muutamien satasien löysät rahat suoraan vaikka jollekin määräaikaiselle tilille tms. Vaan eipä tarvitse ottaa stressiä, kun ei ole pelkoa täysin ylimääräisestä rahasta.

Se tosin on huvittavaa, kun kerran yksi kaverini tuuletteli palautuksiaan onnenpotkuna tms. Ei kai se logiikka pitäisi niin vaikeaa aikuiselle olla noissa palautuksissa, mutta edelleen aika moni kai kuvittelee, että ne jotenkin mystisesti arvotaan jossain viraston kätköissä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Sama kuvio kuin useana vuonna ennenkin, eli vajaa 20ke veroja ja tonni takas kunhan raapustaa matkakorvauksen..Hiphurraa tätä vitun upeaa riemua..
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Yleensä tulee pistettyä muutama prossa ylimääräistä, niin saa yleensä sen 1500-2000€ takasin. Niin tänäkin vuonna, 1800€ back.

Ainoa tapa mulle säästää on lainata vuodeksi valtiolle. Tilillä on yleensä aika kova liikevaihto, niin ompahan kiva saada ainakin skidisti joulurahaa.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vai lähemmäs 3000€? Vuonna 2011 maksimi kotitalousvähennys per henkilö oli 3000e * 60% - 100e omavastuu = 1700€. Olettaen, että työn teki ennakkoperintään merkitty yritys. Jos kyseessä oli palkattu työntekijä, niin kotitalousvähennys on vain 30%.

Itsellä olisi tulossa takaisin 660€, mutta matkakulut (reilu 4000€) on vielä ilmoittamatta eli yli 2k€ taitaa olla lopullinen summa.

Okei, myönnä, etten ottanut selvää itse, vaan luotin toisen henkilön arvioon, kun hän palautustani mietti. Matkakulut on muuten itsellänikin vielä ilmoittamatta, mutta niistä ei ikinä tuollaisia lukemia tule. Noo, hyvä, että jotain tulee ees takaisin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sinulla tietysti taisi olla sikäli muista palstalaisista poikkeava tilanne, että muistelisin sinun olevan tulohaitarin yläpäässä ja sinun tienaavan niin suuria summia, että valtaosa suomalaisista ei sellaisia rahoja koskaan näe. Jos en väärin muista (korjaathan, jos muistan väärin), niin mainitsit jossain keskustelussa vuositulojesi liikkuvan jossain 80-100 000 euron hujakoilla. 80 000 eurosta eteenpäin nousevia palkkatuloja tienaa suomalaisista tilastokeskuksen mukaan vähän reilut 2%, joten edustat erittäin harvalukuista rahaeliittiä. Tässä tapauksessa lienee tietysti järkevääkin pitää veronpalautukset ja mätkyt nollalukemissa, koska kyse on niin isoista summista, että saat varmaan rahoillesi konkreettisesti tuntuvaa tuottoa muualtakin.
Viime vuosi oli minulle bruttotulomielessä hiukan alavireinen mitä tulee tuohon em. haarukkaan. Lähellä alarajaa mentiin, mutta toimeen tuollakin tietysti tulee. Ei kun uutta matoa koukkuun jatkossa.

Samalla lienee tarpeen huomauttaa että menoni ovat vastaavasti keskimääräistä suuremmat. Ei tässä mitään rikkaita olla, ei millään muotoa. Rahaeliitti ei ole ollenkaan sopiva määre jolla perhettäni ja sen taloudellista tilannetta olisi luontevaa kuvailla. Paremminkin omillaan pärjäävää akateemista keskiluokkaa olemme, tai jotakin tähän suuntaan.

Tarkoitin tuolla korkokysymyksellä tosiaankin sitä, että on turhanpäiväistä "sijoittaa" palkkatulojaan verottajalle lainaksi, koska tuokin raha poikii muualle sijoitettuna yleensä paremmin. Tai tuottaa muuta hyvää omistajalleen. Jos emme puhu sijoittamisesta, niin ainakin itse keksin tulevaisuuteen diskonttautuville veronpalautusrahoille muutakin käyttöä jo verovuoden aikana. Jos haluaa kerryttää säästöjä, niin kyllä se onnistuu palkkatuloistakin jos tulot ovat edes hiukan menoja suuremmat.

Veronpalautusrahojen ajatteleminen jonkinlaisena säästövivun korvikkeena on kyllä aikamoista tumpuloimista talousmielessä. Se on tietysti totta että veronpalautukset lämmittävät realisoitumishetkellä ketä tahansa, mutta jos ajatellaan kokonaistaloudellisesti niin lieväkin yliverottaminen runsaiden veronpalautusten toivossa on varsinkin pienituloiselta palkansaajalta täysin käsittämätöntä toimintaa. Jos pienistä tuloista pystyy maksamaan ylimääräisiä veroja toimeentulon vaarantumatta, niin silloin on varmasti järkevämpää pyrkiä saamaan noista rahoista aikaan säästöjä ja laittaa rahat jopa poikimaan. Esimerkiksi rahastosijoittajaksi ryhtymisen kynnys on todella matala. Pörssiosakkeiden ostaminen on sekin varteenotettava vaihtoehto, jopa varsin pienillä pääomilla. Tiedän että täällä moni on fundamentalistisesti eri mieltä, mutta itse olen opetellut aikoinaan osakesijoittamisen perusteet omilla pienillä taskurahoilla, saaden tästä erittäin hyödyllistä oppia myöhempiä sijoituspäätöksiä varten.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Samalla lienee tarpeen huomauttaa että menoni ovat vastaavasti keskimääräistä suuremmat.
Helppohan se on pistää keskimääräistä enemmän menemään, kun on mistä pistää.

Terveisin nimimerkki "katkera, persaukinen akateemisen alaluokan edustaja".
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
...Veronpalautusrahojen ajatteleminen jonkinlaisena säästövivun korvikkeena on kyllä aikamoista tumpuloimista talousmielessä. Se on tietysti totta että veronpalautukset lämmittävät realisoitumishetkellä ketä tahansa, mutta jos ajatellaan kokonaistaloudellisesti niin lieväkin yliverottaminen runsaiden veronpalautusten toivossa on varsinkin pienituloiselta palkansaajalta täysin käsittämätöntä toimintaa...

Eivät ne kuuntele, yritetty on. "Ei rahan tekeminen älyä vaadi", sanoi jo Paasikivi aikoinaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Olen mieluummin onnellinen kuin oikeassa.
Äh, onnellisuus. Yliarvostettu tunne.

Olin kerran ilmeisesti onnellinen. Se oli joskus -93, olin tissutellut koko yön mukavassa porukassa kesämökillä järven rannalla. Aamukuudelta loikoilin laiturilla ja katselin kuinka aurinko nousi puiden takaa vastarannalla. Linnut lauloivat, oli hetken ajan jotenkin epätodellinen olo. Lämmin ja miellyttävä. Ryhdyin pähkäilemään olenko mahdollisesti onnellinen, ja alta minuutin se pähkäily alkoi jo vituttaa. Eli takaisin normaaliin mielentilaan.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Palautuksia tulee about 700€ + kilometrit, joten kokonaisuutena n.2000€ palautuksia luvassa. Kyllä kelpaa, yllätyin kyllä hieman.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Helppohan se on pistää keskimääräistä enemmän menemään, kun on mistä pistää.
No helkkari, en tietysti pistäisi jos ei olisi. Pakkoko on ostaa isoja omakotitaloja ja vielä lämmittää niitä. Kyllä 5-henkinen perhe voidaan asuttaa tyydyttävästi 80 neliön rivari-tikkuaskissakin.

Eikä ole pakko juoda ulkomaanoluita ja vuosikertaviinejä. Voi juoda terveellisesti itse poimituista marjoista puristettua mehua. Tai tehdä kiljua kuten anarkopunkkarit.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eivät ne kuuntele, yritetty on. "Ei rahan tekeminen älyä vaadi", sanoi jo Paasikivi aikoinaan.
Kyä näin o.

- "Köyhät ne vaan räpeltää rahalla". (Juice Leskinen, Keskitysleirin Ruokavalio).
- "Ne on köyhiä joillei oo rahaa". (Välikausitakki, Talouselämän Rautaiset Lait)
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Näinhän se on. Silti, vituttaa se kun ottaa elämänsä käsiinsä, saa jotain aikaankin eikä silti käteen jää kuin murut.

90-luvulla olin juoppo työtön poikamies. Loppukuusta aina piti miettiä onko varaa edes ostaa leipää. Jos oli, niin ei tuoretta vaan vanhaa alennetulla hinnalla.

Viime vuosikymmenellä olin perheellinen, satunnaistöitä tekevä opiskelija. Loppukuusta aina piti miettiä onko varaa edes ostaa leipää. Jos oli, niin ei tuoretta vaan vanhaa alennetulla hinnalla.

Nyt olen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut, koulutusta vastaavaa työtä tekevä perheellinen mies. Loppukuusta pitää silti miettiä onko varaa edes ostaa leipää. Jos on, niin ei tuoretta vaan vanhaa alennetulla hinnalla.


Ja sitten ne vittu sanoo että opiskelkaa. Hukkaan meni, saatana. Toisaalta, kuka käski ottaa asuntovelkaa ja hankkia vielä lapsiakin. Nehän käyttää vaatteita ja syö. Autostakaan ei voi luopua, kun töihin on 85 km ja julkiset ei sinne kulje.

Totuus on kuitenkin, että opettaja lymyää luultavasti sairaanhoitajan jälkeen tämän maan syvimmässä palkkakuopassa. Nyt jos vielä viitsisi, niin kävisi jonkun roskakuskin peruskurssin. Ne tienaa enemmän ja pikkuisen vähemmillä opintoviikoilla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Totuus on kuitenkin, että opettaja lymyää luultavasti sairaanhoitajan jälkeen tämän maan syvimmässä palkkakuopassa. Nyt jos vielä viitsisi, niin kävisi jonkun roskakuskin peruskurssin. Ne tienaa enemmän ja pikkuisen vähemmillä opintoviikoilla.
Toisin kuin minulla ja monilla muilla, sulla on Evil kuitenkin kesäkuu, heinäkuu ja puolikas elokuuta. Jos tämä nyt yhtään lohduttaa.

Alaa voi vaihtaa vielä paljonkin kypsemmässä iässä kuin 4-kympin nurkilla, opiskelemisesta puhumattakaan. Mikä estäisi?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Alaa voi vaihtaa vielä paljonkin kypsemmässä iässä kuin 4-kympin nurkilla, opiskelemisesta puhumattakaan. Mikä estäisi?
Se, että jos nyt menee opiskelemaan eikä hommaa edes sitä naurettavan pientä palkkaa tähän talouteen niin koti menee alta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ja sitten vielä joutuu olemaan kaksinaamainen, ja vakuuttelemaan pienille koulukkaille että opiskelu kannattaa. Että lukekaa, saatte hyvät ammatit ja pärjäätte. No, siinä vaiheessa kun näillä lukutoukilla on 25-vuotiaina paperi kädessä ja kymmeniä tuhansia opintovelkaa, on peruskoulusta suoraan raksalle lähteneellä samanikäisellä jarkolla jo maksettu omakotitalo ja viiden tonnin kuukausitulot. Siis opiskelkaa ja lukekaa kirjoja. Viisastukaa saatana.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Ja sitten vielä joutuu olemaan kaksinaamainen, ja vakuuttelemaan pienille koulukkaille että opiskelu kannattaa. Että lukekaa, saatte hyvät ammatit ja pärjäätte. No, siinä vaiheessa kun näillä lukutoukilla on 25-vuotiaina paperi kädessä ja kymmeniä tuhansia opintovelkaa, on peruskoulusta suoraan raksalle lähteneellä samanikäisellä jarkolla jo maksettu omakotitalo ja viiden tonnin kuukausitulot. Siis opiskelkaa ja lukekaa kirjoja. Viisastukaa saatana.

Kaikesta huolimatta opiskelu kannattaa. Niin tienasi myös mm. lukio kaverini paperi tehtaalla. Ei tienaa enään. Ymmärrän täysin mitä tarkoitat, mutta kysy itseltäsi mitä sinä haluat ja oletko valmis tekemään vielä jotakin lisää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Se, että jos nyt menee opiskelemaan eikä hommaa edes sitä naurettavan pientä palkkaa tähän talouteen niin koti menee alta.
Siis työn ohessa opiskelu on aina vaihtoehto, rajoituksineen tietysti.

En tiedä näetkö kohdallasi realistisena tavoitella opetusalan sisällä tai liepeillä muita paremmin palkattuja tehtäviä. Taloutta, hallintoa, pykäläoppia jne. Työtä ja alaa voi tietysti yrittää vaihtaa, vaikka haastavaa se voi olla. Opettajan työstä maksettava korvaus voisi kyllä olla tuntuvampikin, mutta kuten monessa muussakin työssä, liksaansa voi parhaiten vaikuttaa vaihtamalla ammattia. Jos nyt kuitenkin olet jossain määrin tyytymätön nykyiseen tilanteeseesi ja kompensaatioosi, niin eikö kannattaisi ainakin luonnostella erilaisia tapoja leventää leipää jollakin aikavälillä? Jotakin panostusta se todennäköisesti vaatii.

Palaan veronpalautuksiin. Katsoin oikein vanhoista papereista, ja sieltä selvisi että olen viimeksi saanut veronpalautuksia verovuodelta 2001. Sen jälkeen olen maksanut aina takaisin, paitsi yhtenä vuotena ei jääty voudin kanssa kumpikaan toisillemme velkaa. Ynnä se periodi kun asuin ulkomailla ja maksoin veroni siihen aikaan toisaalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös