Veroehdotukset -mätkyjä vai palautuksia?

  • 52 484
  • 583

Veroehdotukset -mätkyjä vai palautuksia?

  • Euroja tulee

    Ääniä: 581 70,2%
  • Euroja menee

    Ääniä: 114 13,8%
  • Euroja ei tule eikä mene

    Ääniä: 66 8,0%
  • En ole saanut vielä veroehdotusta

    Ääniä: 67 8,1%

  • Äänestäjiä
    828

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Siis mitä kilsoja te oikein verotuksessa vähennätte?

Jos työmatkaa varten tulee kuluja niin se lasketaan halvimman mukaan eli yleensä julkisten kulkuvälineiden mukaan. Jos joutuu odottelemaan julkisia yhteensä yli 2h (yhteensä meno-paluu, ei siis matkan kesto) tai joutuu kävelemään yli 3km pysäkeiltä (yhteensä yhteen suuntaan) niin sitten voidaan pitää omaa autoa halvimpana kulkuvälineenä.

Siinä tapauksessa saa vähentää 0.24€ per kilsa omalla autolla ajettuna.

6000€ tarkoittaa käytännössä ~24000km ajoja.

EDIT: vinkki kaikille niille jotka pk-seudulla käyvät duunissa naapurikunnassa. Omavastuu on 600€ mutta seutulippu taitaa maksaa joku 85€/kk, se kertaa 11 (1 lomakuukausi) on yli 900€ eli saat verotuksessa 300€ hyvää veroehdotukseen verrattuna. Aika moni unohtaa tämän ja ei tee muutoksia veroehdotukseen.
 

Jos tarkoitit tekstisi minulle, niin toki tiedän tämän laskutoimituksen 0,24x11x22x työmatka. Ja vuosikilometritkin laskit oikein. Mutta minä tiesin jo nämä luvut, kysymykseni koskikin tuota palautuksen määrää, eli:

Kuinka paljon tuo 6000e käytännössä tekee palautuksena? Ensin pois omavastuu 600e, mätkyt 600e, mutta entä sen jälkeen?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kuinka paljon tuo 6000e käytännössä tekee palautuksena? Ensin pois omavastuu 600e, mätkyt 600e, mutta entä sen jälkeen?

Nyt en ymmärrä. Jos nyt olet saamassa 600e mätkyjä niin 6000e työmatkakuluja muuttaa sitä 6000e-600e (omavastuu) = 5400e. Eli 600e mätkyt muuttuvat 4800e palautuksiksi. Tätä et kai tarkoittanut?
 
Nyt en ymmärrä. Jos nyt olet saamassa 600e mätkyjä niin 6000e työmatkakuluja muuttaa sitä 6000e-600e (omavastuu) = 5400e. Eli 600e mätkyt muuttuvat 4800e palautuksiksi. Tätä et kai tarkoittanut?

Tarkoitin. Mutta eikös tuosta jäljelle jäävästä 4800 eurostakin vielä makseta veroja tai tehdä jotain muita vähennyksiä? Muistaakseni viime vuoden verotuksessa oli jo ennen kilometrejä 1300e plussalla, mutta en minä 6700e palautuksia joulukuussa saanut, vaikka kilometrit hyvitettiin sellaisina kuin ne lähetin...
 

ScottStevens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, NasKi
Nyt en ymmärrä. Jos nyt olet saamassa 600e mätkyjä niin 6000e työmatkakuluja muuttaa sitä 6000e-600e (omavastuu) = 5400e. Eli 600e mätkyt muuttuvat 4800e palautuksiksi. Tätä et kai tarkoittanut?

Eihän se noin mene, vaan tuo 5400 vähennetään verotettavasta vuositulosta josta veron määrä lasketaan eli se ei suoraan tule palautuksiksi.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mätkyjä 600e ennen kilometrejä. Kilsoista tuli hieman yli 6000e (-600e omavastuu?), joten kai sieltä jotain takaisin tulee... Joku veronero voisi kertoa kuinka paljon?

Saa olla aika veronero että pystyy kertomaan tuon. Tuohan lasketaan jotakuinkin niin,että tuo 6000€ vähennetään verotettavista tuloista. Eli leikitään että ansaitsit 50.000€ ja veroprosentti on vaikka 30%.

50000€ x 0,3=15000€ - 600€ mätkyt= 14400,eli tuon verran leikisti olet maksanut veroja.

Sitten lasketaan kilometrit mukaan.
50000€-(6000€-600€)= 44600€
44600€ x 0,3= 13380€, Tuon verran pitäisi maksaa veroja kun kilometrit huomioidaan.

Eli 14400€-13380€= 1020€ eli tuon verran olisit maksanut ylimääräistä.

Eihän se oikeasti noin mene,veroprosentit saattaa muuttua jos verotettavat tulot muuttuu tarpeeksi yms. mutta itse laskin viime vuonna tuolla tavoin ja kyllä se aika hyvin suuntaa antoi.


Edit.jaa,kirjoitin liian pitkän tarinan. hidas mikä hidas
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eihän se noin mene, vaan tuo 5400 vähennetään verotettavasta vuositulosta josta veron määrä lasketaan eli se ei suoraan tule palautuksiksi.

DOH.

Juuri näin eli verotettavan tulon määrä pienenee tuon 5400€, ajatusvirhe punaviinihöyryissä.
 

ScottStevens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, NasKi
verottajan sivuilta jostain löytyy taulukko minkä tulorajojen mukaan veroprosentti määräytyy, eli ylläolevaan laskelmaan löytyy sieltä ratkaisu

enkä kuitenkaan ole veronero enkä tässä vaiheessa iltaa sitä taulukkoa jaksa etsiä
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Hieman vajaa 900e tulossa! Liiketalouden opiskelija kiittää! Jotenkin ollut paha tapa nostaa tuo veroprosentti liian korkeaksi. Mukavampaahan se keskimäärin on saada palautuksia kuin joutua maksamaan takaisin. Ja sitä paitsi olisihan nuokin rahat tullut dokattua.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Rakennusala.

Rakennusalan kilsat menevät vielä tulonhankkimiskuluina, joten edes omavastuuta ei tarvitse kärsiä. Näin ainakin mulla muutamana viime vuonna.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Rakennusalan kilsat menevät vielä tulonhankkimiskuluina, joten edes omavastuuta ei tarvitse kärsiä. Näin ainakin mulla muutamana viime vuonna.

Mitenköhän tuo nyt toimii? Eikö omavastuuosuus koske kaikkia?
 

fewe0

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Senators
Parit huntit palautuksia. Passaa!
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Rakennusalan kilsat menevät vielä tulonhankkimiskuluina, joten edes omavastuuta ei tarvitse kärsiä. Näin ainakin mulla muutamana viime vuonna.
Tulonhankkimiskuluissa "omavastuu" on kuitenkin suurempi kuin matkakuluissa. Tietysti asiaa muuttaa se, että sinne tulonhankkimiskuluihin voi lykätä myös ateriajuttuja sekä muita vähennyksiä. Mutta jos pelkkiä matkakuluja vähentää, niin tulonhankkimiskuluina niistä saa vähemmän etua itselleen.
 

Theone

Jäsen
Mahtava päivä HIFK;n mestaruus ja kohtuulliset palautukset.

Palautuksia tuli sitten 1163,53€. Aivan käsittämätön summa kun olin varautunut siihen, että palautukset löytyvät haarukasta 0-300€ kuten joka vuosi. Kyllä mä tän otan.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehdin jo vähän odottelemaan veroehdotusta ja tänään se lopulta löytyi postilaatikosta. Aika mukava summa palautusta, sillä saan joulukuussa 1830 euroa takaisin. Ja rouvalle palautusta 3420 euroa, joten yhteensä saamme palautusta 5250 euroa. Kylläpä paistaa komeasti.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Odotetusti n. 400 € mätkyjä tässä vaiheessa. Tuota kun säädetään vielä työmatkakustannuksilla, niin päästään jotakuinkin nollaan, joka oli verosuunnittelun tavoitteena alun alkaenkin.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ei tule taaskaan mitään. Edellisen kerran sain jotain nelisen vuotta sitten ja tuolloinkin sain vain muutaman satasen.
 

Lombardi18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, Washington Capitals, Manchester United
603e palautuksia, summa tulee tosin vielä kasvamaan muutaman lapun lähetyksellä. Kyllä piristi kummasti vittumaista päivää tämä uutinen. Köyhä opiskelija kiittää. Onpahan millä juoda itsensä mukavaksi jouluna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös