Venäjän suorittamat terrori-iskut Euroopassa

  • 195 090
  • 1 419
Suosikkijoukkue
Tappara
Romukuparin hinta on ihan naurettava, Google kertoo. Jossakin uutisessa mielestäni näkyi että kyse oli "vain kiloista", mutta voin olla väärässä. Jos kyse kiloista niin arvo olisi joitakin kymmeniä euroja.

Olipa tämä sabotaasia tai ei niin valitettavasti aliarvioimme koko ajan Venäjän kyvyn tehdä kiusaa hyvin monilla eri tasoilla ja pitkällä aikavälillä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
"Hän sanoo, että Eagle S:n tapauksessa hänen toimeksiantonsa ei ole tullut Venäjältä. Hänen mukaansa myöskään salaperäinen varustamo ei ole hänelle entuudestaan tuttu.
– Sain toimeksiannon torstai-iltana ollessani saunassa."

No eihän se asianajajan toimeksianto sitten venäjältä voinut tulla. Tuli varmaan saunatontulta.
Jotenkin en näe saunassa oleskelua kuitenkaan merkkinä siitä, että toimeksianto ei olisi tullut Venäjältä. Vai kuuluuko itäiseen kulttuurin se, että asianajajaan ei oteta yhteyttä, jos hän on saunassa? Jos näin on, niin miten asianajan saunassaoloajat ovat asiakaskunnan tiedossa? Kyllä tässä mielestäni kaalisoppa haisee.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"Varustamoa ja sen miehistöä edustaa Suomessa asianajaja Herman Ljungberg. Hän ei pysty vahvistamaan tietoja miehistön jäsenten taustoista.

– Minulle ei ole annettu miehistöluetteloa, että näin hyvin viranomaiset pitävät varustamoa ja vastaajia tiedossa, Ljungberg sanoo.
" (YLE)

Merenkulun käytänteistä tietämättömänä ihmettelen, että eikö varustamon pitäisi tietää keitä heillä töissä? Ja niin ollen miehistöluettelonkin löytyvän Intian päästä.
 
"Varustamoa ja sen miehistöä edustaa Suomessa asianajaja Herman Ljungberg. Hän ei pysty vahvistamaan tietoja miehistön jäsenten taustoista.

– Minulle ei ole annettu miehistöluetteloa, että näin hyvin viranomaiset pitävät varustamoa ja vastaajia tiedossa, Ljungberg sanoo.
" (YLE)

Merenkulun käytänteistä tietämättömänä ihmettelen, että eikö varustamon pitäisi tietää keitä heillä töissä? Ja niin ollen miehistöluettelonkin löytyvän Intian päästä.
Ihmetyttää miten toimittajat eivät osaa tältä asianajajalta kysyä tätä? Tai ylipäänsä haastaa vähän haastateltavaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihmetyttää miten toimittajat eivät osaa tältä asianajajalta kysyä tätä? Tai ylipäänsä haastaa vähän haastateltavaa.
Osassa toimittajia herää se toivo, että Suomi olisi toiminut väärin tilanteessa ja vääntävät asian käsittelyn juuri siihen suuntaan kuin Puten porukat toivovat. Nyt sitten luetaan otsikoissa epäilyjä Suomen toimien oikeutuksesta.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Mulla ois kysymys tohon laivaan liittyen ja näin aluksi, tuomitsen todellakin Venäjän teot ja niiden syystä laitettujen sanktioiden määrää pitäisi lisätä.

Mutta noiden varjolaivojen kerrotaan kiertävän pakotteita. Miten se teknisesti kiertää niitä jos se öljy myydään maihin jotka eivät osallistu lännen asettamiin pakotteisiin? Venäjä käy edelleen kauppaa esim Kiinan kanssa eikä EU:lla ole siihen oikein mitään keinoa mennä väliin. Eli onko se tuo kuljettaminen se mikä tekee siitä kiertämistä? Luulin että kansainvälisellä merialueella saa kuljettaa näitä vaikka eivät pääsisikään satamiin?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mulla ois kysymys tohon laivaan liittyen ja näin aluksi, tuomitsen todellakin Venäjän teot ja niiden syystä laitettujen sanktioiden määrää pitäisi lisätä.

Mutta noiden varjolaivojen kerrotaan kiertävän pakotteita. Miten se teknisesti kiertää niitä jos se öljy myydään maihin jotka eivät osallistu lännen asettamiin pakotteisiin? Venäjä käy edelleen kauppaa esim Kiinan kanssa eikä EU:lla ole siihen oikein mitään keinoa mennä väliin. Eli onko se tuo kuljettaminen se mikä tekee siitä kiertämistä? Luulin että kansainvälisellä merialueella saa kuljettaa näitä vaikka eivät pääsisikään satamiin?
Eikös tuo niin ainakin tapahdu, että kun se laivakalusto eli tässä tapauksessa siihen varjolaivastoon kuuluva laiva on jonnekin EU:n ulkopuolelle rekisteröity, niin sillä ensin haetaan se öljy venäläisestä satamasta. Sen jälkeen se öljy siirretään tuolla vesillä johonkin "puhtaaseen" laivaan ja ta-daa, näin on öljy valmis kuljetettavaksi Eurooppaan. Se öljyn alkuperä hämärretään näillä Venäjän tekemillä puljauksilla ja se on sitä EU:n pakotteiden kiertämistä.

Venäjän harjoittamaa kauppaa esimerkiksi suoraan Kiinan kanssa emme tietenkään mitenkään pysty pakotteilla kontrolloimaan. Sinne Venäjä voi kuljettaa myymäänsä tavaraa ihan millä konstilla katsoo parhaaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jerry100, Hereworth
Nyt kun on tullut seurattua vähän tarkemmalla silmällä tuota meriliikennettä, niin pistää silmään sellainen asia, että aika monta oletettavasti varjolaivaston laivaa seilailee Venäjän satamien ja EU satamien väliä.
Olenko ollut täysin kujalla, kun mun ajatuksena on ollut että EU maiden satamiin noilla laivoilla ei olisi mitään asiaa?
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Nyt kun on tullut seurattua vähän tarkemmalla silmällä tuota meriliikennettä, niin pistää silmään sellainen asia, että aika monta oletettavasti varjolaivaston laivaa seilailee Venäjän satamien ja EU satamien väliä.
Olenko ollut täysin kujalla, kun mun ajatuksena on ollut että EU maiden satamiin noilla laivoilla ei olisi mitään asiaa?
Eikös se ole juuri varjolaisvaston idea, että tuon avulla kiertävät pakotteita, kun laivat eivät ole virallisesti Venäjän omistuksessa.
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jerry100, Hereworth
Eikös se ole juuri varjolaisvaston idea, että tuon avulla kiertävät pakotteita, kun laivat eivät ole virallisesti Venäjän omistuksessa.
Mutta kun EU:lla tiedossa varjolaivat ja niitä on sanktioitu, niin miten niitä otetaan EU:n satamiin. Eikö nää laivat ole pakotteiden alaisuudessa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mutta kun EU:lla tiedossa varjolaivat ja niitä on sanktioitu, niin miten niitä otetaan EU:n satamiin. Eikö nää laivat ole pakotteiden alaisuudessa?

Kyse on kahdesta asiasta. Varjolaivojen avulla Venäjä kiertää EU:n ja USA:n asettamaa öljyn hintakattoa. Jopa 95 prosenttia Venäjältä vietävästä öljystä on myyty kalliimmalla kuin hintakatto mahdollistaisi. Toinen jo mainittu asia on öljyn siirtäminen varjolaivasta ns. puhtaaseen tankkeriin ja sen tulo EU:n satamaan. En tiedä, toimiiko tämä enää merkittävästi, mutta 2022-2023 toimi.

Varjolaivoja voi olla tuhansia ja pieni osa niistä on sanktioiden alaisia. Ja kun laiva Z saa sanktiot, omistus, lippu ja nimi vaihtuu ZZ. Venäjän 80 varjolaivaa ovat pelkkä jäävuoren huippu: laivastossa voi olla jopa tuhansia aluksia
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jerry100, Hereworth
Kyse on kahdesta asiasta. Varjolaivojen avulla Venäjä kiertää EU:n ja USA:n asettamaa öljyn hintakattoa. Jopa 95 prosenttia Venäjältä vietävästä öljystä on myyty kalliimmalla kuin hintakatto mahdollistaisi. Toinen jo mainittu asia on öljyn siirtäminen varjolaivasta ns. puhtaaseen tankkeriin ja sen tulo EU:n satamaan. En tiedä, toimiiko tämä enää merkittävästi, mutta 2022-2023 toimi.

Varjolaivoja voi olla tuhansia ja pieni osa niistä on sanktioiden alaisia. Ja kun laiva Z saa sanktiot, omistus, lippu ja nimi vaihtuu ZZ. Venäjän 80 varjolaivaa ovat pelkkä jäävuoren huippu: laivastossa voi olla jopa tuhansia aluksia
Omasta mielestäni kaikki laivat, jotka käyvät Venäjän satamissa pitäisi sanktioida niin ettei niillä olisi mitään asiaan EU maiden satamiin. Ja jokuhan tuolla EU:ssa käy kauppaa Venäjälle koska laivat kulkee. Nytkin iloisesti kulkee "banaanimaan" lipun alla seilaavia laivoja Belgia/Puolan/Irlannin ja Venäjän välillä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Omasta mielestäni kaikki laivat, jotka käyvät Venäjän satamissa pitäisi sanktioida niin ettei niillä olisi mitään asiaan EU maiden satamiin. Ja jokuhan tuolla EU:ssa käy kauppaa Venäjälle koska laivat kulkee. Nytkin iloisesti kulkee "banaanimaan" lipun alla seilaavia laivoja Belgia/Puolan/Irlannin ja Venäjän välillä.

Myytävän öljyn määrä ei laskenut, länsi "tarvitsee" venäläistä öljyä. Öljylle asetettiin hintakatto, jota kierretään varjolaivastolla.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Jääkö Eagle S Suomen harteille?


Otsikon ulkopuolelta, kaikkien ikävien uutisten keskellä on mukavaa löytää jotain joka nostaa suupielet ylöspäin. Tällä hetkellä itseä hymyilyttää että Suomella on kaapelinlaskualus nimeltään "Telepaatti" (on juuri korjaamassa Elisan piuhaa).
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Myytävän öljyn määrä ei laskenut, länsi "tarvitsee" venäläistä öljyä. Öljylle asetettiin hintakatto, jota kierretään varjolaivastolla.
Ja esim. Intia ostaa valtavia määriä öljyä Venäjältä jalostukseen ja sieltä se kulkeutuu Eurooppaan. EU:n pitäisi kieltää öljytuotteiden tuonti kolmansien maiden jalostamoilta.

 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jotain ryssäilyä käynnissä taas Suomenlahdella?

Hieman kun viitsii uutista lukea, ilmenee että siellä ollaan ihan vaan avustamassa poliisia aikaisemmin tapahtuneiden kaapelivaurioiden tutkinnassa. Otsikosta tosin on saatu erittäin raflaava, näin sitä kansaa rauhoitellaan. Hyvä Iltalehti!

"Vartiolaiva Turva ja miinantorjunta-alus MHC Vahterpää ovat tällä hetkellä Suomenlahdella Suomen ja Viron välisellä merialueen edustalla. Asia selviää maailmanlaajuisesti aluksia seuraavalta Marinetraffic-sivustolta.


Sekä Merivoimien että Merivartioston viestinnästä kerrottiin Iltalehdelle, että alukset ovat antamassa poliisille virka-apua liittyen Suomen ja Viron välillä olleisiin kaapelivaurioihin.

Iltalehti kertoi jo 27. joulukuuta, että että Suomenlahdella on pysähtyneenä parisenkymmentä eri maiden lipun alla seilaavaa alusta. Vartiolaiva Turva ja miinantorjunta-alus MHC Vahterpää ovat pysähtyneinä kyseisten alusten liepeillä.

MHC Vahterpää saapui Marinetrafficin mukaan Suomenlahden edustalle jo uudenvuodenaattona aamuyöllä. Merivoimien viestinnästä kerrottiin Iltalehdelle tuolloin, että ”Puolustusvoimat antaa virka-apua poliisille kaapelivaurioiden tutkintaan liittyen
”.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Oi että nautin kun YLEn uutisissa kerrotaan jälleen, miten Trafi on aloittanut tarkastustoimet naapurimme sabotööripaatilla ja tarkastusohjelma sisältää laivan kuntokartoituksen lisäksi myös miehistön seilauskyvyn testaamista erilaisilla kokeilla ja esimerkiksi järjestämällä erilaisia simuloituja merenkulkuun liittyviä tilanteita, jotta selviää, osaako paskanaamapaatin miehistö toimia kuten merillä kuuluisi osata. Melkein ihmeenä pitäisin, jos miehistö läpäisisi Suomen viranomaisten asettamat kriteerit sille, mitä taitoja Itämerellä seilatessa tulisi hallita ja mitenkin hyvin. Toki vielä reilusti enemmän ihmetyttäisi jos tuo ruostepurtilo läpäisisi mitään kuntotestejä.

Samaan liittyen alus on toistaiseksi takavarikossa, käräjillä käsitellään takavarikon purkua, mutta toisaalta samalla on nostettu kaksi muuta takavarikkovaatimusta mm. Elisalta, jolle sabotöörit ovat aiheuttaneet suoraan kymmenien miljoonien vahingot.

Korvausvaatimusten tiimoilta oli mielenkiintoinen ristiriita perättäisissä kommenteissa toissapäivänä samoin YLEn uutisessa aiheesta, kun haastateltu merioikeuden asiantuntija epäili ettei tuommoisilta pöytälaatikkofirmoilta tulla ikinä saamaan korvauksia muuten kuin haltuun otetun omaisuuden takavarikolla, ja heti perään lainattiin naapurin terroritunkion sabotöörilaivan asianajajaa, joka selittää silmät ja suut täyteen limaista venäjänpaskaa ja yksi jutuistansa on miten ei edes tiedä että kuka on palkannut mutta ihan varpilla ei ole venäjä kun "varustamo" on mihin nyt lie olikaan virallisesti merkattu, vaikka sillä oikeaa omaisuutta ei tietysti sitä pöytälaatikkoa enempää olekaan. Luulisi noin herkästi paskatunkion tarinat uskovan asianajajan vähintään vaativan tuommoista täysin pääomatonta putiikkia maksamaan palkkionsa ennakkoon ja luonnollisesti mieluiten jollain oikealla (esim. ei rupla) valuutalla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Trafi voisi suorittaa tarkastuksen ns. viimeisen päälle. Mallia voi ottaa Kummelista.

"Joo, siis siinä on siis niin paljon pikkuvikaa, että paatti jää satamaan."



Myös vanha kunnon Katsastus -elokuva (joka löytyy näköjään Areenasta, voisi vaikka pistää katsoen tässä kun välillä aina hypännyt sovelluksessa suosituksina) voisi käydä esimerkkinä. Samasta lähteestä voisi jo alkaa opettaa merirosvolaivan kapteenille, kuinka omalle kielelleen (tai vaikka venäjäksi, kun niiden puolesta nuo kuitenkin rikoksiaan tekivät) kääntyy "lysmy perse!" katsastusinsinöörille (sopivan matkan päästä) huudettavaksi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Samasta lähteestä voisi jo alkaa opettaa merirosvolaivan kapteenille, kuinka omalle kielelleen (tai vaikka venäjäksi, kun niiden puolesta nuo kuitenkin rikoksiaan tekivät) kääntyy "lysmy perse!" katsastusinsinöörille (sopivan matkan päästä) huudettavaksi.

"Saatanan georgialainen, tahallaan ajatti ankkuri alhaalla kaapelin päältä. Kallista vittuilua!"
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuo Ylen jälkiviisaissa esiintyvä Janne Saarikivi on aivan käsittämätön tapaus. Hän siis näkee nyt tässä jonkun juridisen ongelman, että laiva otettiin tuolta mereltä Suomen hallintaan.

Kun se toinen vaihtoehto on se, että Venäjän annetaan sitten huseerata ihan miten huvittaa, ja katkoa vaikka kaikki putket ja kaapelit tuosta Suomenlahdelta.

Menee aivot oikosulkuun, kun tuota ukkoa kuuntelee. Leninkö se oli, joka lanseerasi sen käsitteen "hyödyllinen idiootti"? Tässä Saarikivessä henkilöityy kaikki se, mitä tuolla käsitteellä tarkoitetaan. Tulee jo mieleen, että näinkö saisi jopa ihan Kremlistä jotain voitelua?

Onneksi en ole kokenut 60- ja 70-lukujen Suomen kommunistisia liikkeitä. Silloin käsittääkseni tämmöinen paskanjauhaminen oli lähes valtavirtaa.
 

Gust

Jäsen
^ Väitti tosiaan että Suomi kaappasi tankkerin. Onneksi toimittaja oikoi lopuksi, että kyllä se ihan vapaaehtoisesti sieltä Suomen vesille kääntyi. Ihan uskomaton tapaus kyllä tää Saarikivi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Saarikivi tuntuu ottaneen jonkinlaisen virallisen änkyrän roolin. Joissain jutuissaan selittääkin (sinänsä perustellusti) miten on huolissaan yhden totuuden Suomesta, mutta kun näissä spesifimpään menevissä kaivaa sitten vaihtoehtoisen totuutensa suoraan itänaapurin disinformatsijapussukasta, niin eihän tuo millään lailla järkevää ole. Suorastaan kummastuttaa kun varmasti vähemmänkin perseestä olevia vaihtoehtoisia narratiiveja olisi, mutta ehkä jo julkisuus/provosointiarvon takia, tai jotenkin yleistä konsensusta osoitellakseen pitää sitten kaivaa se oma tarina suoraan naapurilta ja mennä siten salaliittohörhöjen kimppaan, ihan vaan kun "on niilläkin sananvapaus".

Sinänsä saa toki vastarannalla kiiskeillä ja änkyröidä siis, mutta kovin itsetarkoitukselliselta ja valitti narratiivi huomioiden myös haitalliselta tuo vaikuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös