Oi että nautin kun YLEn uutisissa kerrotaan jälleen, miten Trafi on aloittanut tarkastustoimet naapurimme sabotööripaatilla ja tarkastusohjelma sisältää laivan kuntokartoituksen lisäksi myös miehistön seilauskyvyn testaamista erilaisilla kokeilla ja esimerkiksi järjestämällä erilaisia simuloituja merenkulkuun liittyviä tilanteita, jotta selviää, osaako paskanaamapaatin miehistö toimia kuten merillä kuuluisi osata. Melkein ihmeenä pitäisin, jos miehistö läpäisisi Suomen viranomaisten asettamat kriteerit sille, mitä taitoja Itämerellä seilatessa tulisi hallita ja mitenkin hyvin. Toki vielä reilusti enemmän ihmetyttäisi jos tuo ruostepurtilo läpäisisi mitään kuntotestejä.
Samaan liittyen alus on toistaiseksi takavarikossa, käräjillä käsitellään takavarikon purkua, mutta toisaalta samalla on nostettu kaksi muuta takavarikkovaatimusta mm. Elisalta, jolle sabotöörit ovat aiheuttaneet suoraan kymmenien miljoonien vahingot.
Korvausvaatimusten tiimoilta oli mielenkiintoinen ristiriita perättäisissä kommenteissa toissapäivänä samoin YLEn uutisessa aiheesta, kun haastateltu merioikeuden asiantuntija epäili ettei tuommoisilta pöytälaatikkofirmoilta tulla ikinä saamaan korvauksia muuten kuin haltuun otetun omaisuuden takavarikolla, ja heti perään lainattiin naapurin terroritunkion sabotöörilaivan asianajajaa, joka selittää silmät ja suut täyteen limaista venäjänpaskaa ja yksi jutuistansa on miten ei edes tiedä että kuka on palkannut mutta ihan varpilla ei ole venäjä kun "varustamo" on mihin nyt lie olikaan virallisesti merkattu, vaikka sillä oikeaa omaisuutta ei tietysti sitä pöytälaatikkoa enempää olekaan. Luulisi noin herkästi paskatunkion tarinat uskovan asianajajan vähintään vaativan tuommoista täysin pääomatonta putiikkia maksamaan palkkionsa ennakkoon ja luonnollisesti mieluiten jollain oikealla (esim. ei rupla) valuutalla.