Mainos

Venäjän suorittamat terrori-iskut Euroopassa

  • 185 131
  • 1 351

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Azerbaidžanin presidentiltä suoraa puhetta. Hyvä, kun näitä voidaan sanoa ääneen virallisiltakin tahoilta.

Nyt Aliyev syyttää Venäjää valehtelusta.

– Koneemme ammuttiin alas vahingossa, Aliyev kertoi sunnuntaina lisäten, että kone oli joutunut jonkinlaisen elektronisen häirinnän kohteeksi ja sitä oli ammuttu sen lähestyessä Groznyia.

– Ikävä kyllä viimeisen kolmen päivän aikana olemme kuulleet absurdeja versioita Venäjältä. Olemme todistaneet selkeitä yrityksiä peitellä tapahtumaa, Aliyev lisäsi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Seuraava laiva pysäytetty?

Laiva siis on liikkeessä. Merivartiosto on ollut yhteydessä laivaan. Merivartiostosta epäillään, että ankkurin pito ei ole tarpeeksi hyvä, jotta se pitäisi aluksen paikallaan kovalla tuulella, minkä takia se pysyttelee liikkeessä.

Ehkäpä ankkuria ei lasketa...
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pilkalliseksi muotoiltu kysymys? Ei todellakaan ollut. Minulla oli tieto, että Stubb on pyytänyt ja toivonut apua, mutta mennyt ohi se tieto, että NATO on luvannut apua myös lähettää. Tilannehan on nyt paljon parempi kun mitä ajattelin sitten...

OK. Kuvittelin että ahkerana Venäjän toimia seuraavana sinulla on hyvinkin tiedossa NATO:n vastaus Suomen ja Viron pyyntöön Venäjän kaapelien katkaisujen avulla käymää hybridisotaa vastaan. Ei siis ollut.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Azerbaidžanin presidentiltä suoraa puhetta. Hyvä, kun näitä voidaan sanoa ääneen virallisiltakin tahoilta.

Nyt Aliyev syyttää Venäjää valehtelusta.

– Koneemme ammuttiin alas vahingossa, Aliyev kertoi sunnuntaina lisäten, että kone oli joutunut jonkinlaisen elektronisen häirinnän kohteeksi ja sitä oli ammuttu sen lähestyessä Groznyia.

– Ikävä kyllä viimeisen kolmen päivän aikana olemme kuulleet absurdeja versioita Venäjältä. Olemme todistaneet selkeitä yrityksiä peitellä tapahtumaa, Aliyev lisäsi.
Azeripresidentti saattaa olla todiste siitä, että pesunkestävän neuvostokommunistin jälkeläinen ei seuraakaan isänsä jalanjälkiä.
Isänsä Heydər Əliyev (ven. Geidar Aliev) oli nimittäin Neuvostoliiton kommunistipuolueen politbyroon tärkeä jäsen (varapääministeri) ja Azerbaidžanin neuvostotasavallan puoluejohtaja.
Vanhempaa Aliyevia on pidetty läpeensä korruptoituneena, ja tämän takia Gorbatšev jopa pakotti hänet eroamaan politbyroosta v. 1987.
Koneisto oli kuitenkin niin hyvin rasvattu, että pääsi helposti Azerbaidžanin presidentiksi Neuvostoliiton hajottua.
Olisiko pojasta polvi vähän parantunut?
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Tässä kun odotellaan NATOn apuja, niin kait meillä on merivoimilla jotain aluksia? Ettei olla Turvan ja parin poliisikipon varassa. Vai eikö sota-aluksia haluta ottaa tähän valvontaan mukaan?
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Tuommoiset purkit pitää käskeä riittävän kauas kaapeleista ja jos ei kiinnosta niin laiva haltuun ja pois vaara-alueelta. Kunhan on riittävällä etäisyydellä niin ei noita sitten tarvitse enää valvoa.
Ehkä on tosiaan katsottu, että Turvassa on niin kovat valvontaominaisuudet ja että käskyttämällä hoituu nyt ainakin toistaiseksi. Kyllähän nuo Naton sota- ja valvontalaivat tuovat tarvittavan pelote-efektin ja ovat tietysti aivan välttämättömiä jos itätunkio tuo omansa Itämerelle suojelemaan näitä varjolaivoja.
 
Tuommoiset purkit pitää käskeä riittävän kauas kaapeleista ja jos ei kiinnosta niin laiva haltuun ja pois vaara-alueelta. Kunhan on riittävällä etäisyydellä niin ei noita sitten tarvitse enää valvoa.
Kaapelit kun menee siitä meren poikki niin väkisinkin ne laivat noiden kaapeleiden yli ajelee vaikka kuinka käskisi. Hankalaa on vaurioiden estäminen jos kyseisiä paatteja on merellä paljon.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Estlink 2 ja poikki olevat tietoliikennekaapelit: saadaanko niistä mitään tietoa, jos niihin tehdään lisää reikiä? Kaikki tieto kuitenkin liittynee siihen, että tavaraa kulkee kaapelin läpi ja nyt kun ei kulje niin ovat vapaasti pätkittävissä lisää? Että valvotaan sitten vain kulkevia paatteja sen varalta, että kellä on ankkurit ylhäällä ja tallella?
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Estlink 2 ja poikki olevat tietoliikennekaapelit: saadaanko niistä mitään tietoa, jos niihin tehdään lisää reikiä? Kaikki tieto kuitenkin liittynee siihen, että tavaraa kulkee kaapelin läpi ja nyt kun ei kulje niin ovat vapaasti pätkittävissä lisää? Että valvotaan sitten vain kulkevia paatteja sen varalta, että kellä on ankkurit ylhäällä ja tallella?
Itse olen miettinyt ihan samaa. Pätkitään palat kaikista murtumakohdasta ja metallianalyysiä kehiin? Ankkurista on varmasti jäänyt metallia murtumakohtaan. Tätä sitten verrataan ankkuriketjuun ja mielellään itse ankkuriin. Ankkuri todennäköisesti löytyy viimeisen tietoliikennekaapelin luota mikä on saanut vaurioita. Ankkurin ja ketjun murtumakohta voidaan myös kuvata tarkasti ja sovittaa toisiinsa. Tämmöisiä ideoita tähän iltaan...
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä kun odotellaan NATOn apuja, niin kait meillä on merivoimilla jotain aluksia? Ettei olla Turvan ja parin poliisikipon varassa. Vai eikö sota-aluksia haluta ottaa tähän valvontaan mukaan?
Kyllä Suomelta toista sataa alusta löytyy kaikkinensa - ellei enemmänkin. Vahvasti uskon myös, että alueiden valvontaa on lisätty runsaasti. Mistä myös tuon "ajelehtivan" aluksenkin liikkeet ovat olleet tiedossa alusta asti.

Ei tuonne kymmeniä aluksia kannata laittaa päivystämään. Uskoisin että Merivoimilla, Rajalla, Poliisilla, PV:llä ja NATO:lla on muutakin taktista osaamista alueiden osalta, fyysisenä tai ei fyysisenä.

Muutama taktisesti sijoitettu alus päivystämään. Tällöin jos havaitaan esimerkiksi epäilyttävän tai ei epäilyttävän aluksen nopeuden/kurssin muutos (mahdollinen ankkurin pudotus), ollaan hereillä kriittisten paikkojen osalta estämään vauriot/lisävauriot.

Johan siellä Virolla on voimaa jo ehjän kaapelin ympärystössä.

Faktahan on, että yksikään taho ei yksittäisiä kaapelivaurioita pysty estämään jos joku sen toimeksiannon suorittaa. Eagle S:n päällystökin varmasti tasan tiennyt mitä ovat tekemässä/tehneet, mutta jos kirjekuoressa on 5 vuoden palkka ja ohimolla rautaa, niin kyllä siinä on vain tehtävä suoritettava.

Jos oletuksena on, että päällystö/miehistö ei aluksen historiaa vakoilujen osalta tiedä tai ole ollut muuten tekemisessä vastaavien asioiden osalta.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Sen jutun mukaan oli siis aiemmin joskus varustettu niillä, ei nyt. Melko hulluudelta tuntuisi, että samalla kun vedetään tahallaan ankkurilla piuhoja poikki juuri silloin olisi vakoilukamaa ollut mukana. Ei edes Venäjän pelikirjassa noin.
Ja aiemmin ihmettelemääni polttoainetta valtava määrä lastina. Kai siinä kuitenkin on vaara, että jotain voisi syttyä/räjähtää tai karata mereen, jolloin jälkiä kyllä jäisi. Ja laiva on ymmärtääkseni ilmeisesti melko huonokuntoinen myös. Erikoinen kombinaatio kyllä tälläisen operaation suorittamiseen kaikkiaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Azeripresidentti saattaa olla todiste siitä, että pesunkestävän neuvostokommunistin jälkeläinen ei seuraakaan isänsä jalanjälkiä.
Isänsä Heydər Əliyev (ven. Geidar Aliev) oli nimittäin Neuvostoliiton kommunistipuolueen politbyroon tärkeä jäsen (varapääministeri) ja Azerbaidžanin neuvostotasavallan puoluejohtaja.
Vanhempaa Aliyevia on pidetty läpeensä korruptoituneena, ja tämän takia Gorbatšev jopa pakotti hänet eroamaan politbyroosta v. 1987.
Koneisto oli kuitenkin niin hyvin rasvattu, että pääsi helposti Azerbaidžanin presidentiksi Neuvostoliiton hajottua.
Olisiko pojasta polvi vähän parantunut?

Alijev oli tosin hyvinkin länsimielinen presidenttinä. Vei maan samaan Nato-kumppanuuteen, missä Suomi oli, ja oli hyvin aktiivinen YK-instituutioissa (se on sikäli no-brainer, kun heillä on ollut sotatila naapurinsa kanssa). Tulivat myös mukaan isosti EN:n toimintaan - Armenian tapaan Azerbaidzan oli isä-Alijevin aikaan vähän "kaikkien kaveri" paitsi naapurinsa.

En siis ihan tunnista nyt tätä kuvaustasi. En liioin pojan osalta sikäli, että hän on tainnut olla korruptiolistalla jopa korkeammalla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja aiemmin ihmettelemääni polttoainetta valtava määrä lastina. Kai siinä kuitenkin on vaara, että jotain voisi syttyä/räjähtää tai karata mereen, jolloin jälkiä kyllä jäisi. Ja laiva on ymmärtääkseni ilmeisesti melko huonokuntoinen myös. Erikoinen kombinaatio kyllä tälläisen operaation suorittamiseen kaikkiaan.

Olisiko lastin syynä se, että ajattelevat suomalaisten ja virolaisten halukkuuden voimakeinojen käyttöön jäävän pienemmäksi, kun "Eivät ne uskalla, kun pelkäävät purkin hajoavan ja öljyn tahrivan arvokkaat lintunsa ja rantansa",
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisiko lastin syynä se, että ajattelevat suomalaisten ja virolaisten halukkuuden voimakeinojen käyttöön jäävän pienemmäksi, kun "Eivät ne uskalla, kun pelkäävät purkin hajoavan ja öljyn tahrivan arvokkaat lintunsa ja rantansa",
Vai oliko jopa toiveissa, että Estlinkin suojakerros ei toimisi toivotusti, sähköt eivät katkeaisikaan kaapelista heti, mikä aiheuttaisi mahdollisesti kipinöintiä laivalla ja lopulta iloisen tulimeren?

Toki tuo kaapelin suojakuori lienee aika toimintavarma, periaatteeltaan varmaan ikäänkuin "kuolleen miehen kytkin", eli kun se hajoaa niin jännitteen syöttö kaapeliinkin väistämättä katkeaa. Mutta silti, eräänlainen järjen osoitus naapurikansaltamme tuokin, yhdistää nyt korkejännitekaapeli ja bensatankkeri ankkuriketjulla toisiinsa. Siinä on ollut myös tankkerimiehistönkin henki halpa, kun operaatiota on suunniteltu.

Mahtoiko muuten olla sattumaa, että tuo oli juuri bensiiniä eikä raakaöljyä? Bensiinin osuus Venäjän öljytuoteviennistä lienee kuitenkin murto-osa raakaöljyn määrästä. Sen lisäksi että bensiini syttyy herkemmin, se ei aiheuttaisi niin pahaa ympäristökatastrofia kuin raakaöljy.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Mahtoiko muuten olla sattumaa, että tuo oli juuri bensiiniä eikä raakaöljyä? Bensiinin osuus Venäjän öljytuoteviennistä lienee kuitenkin murto-osa raakaöljyn määrästä. Sen lisäksi että bensiini syttyy herkemmin, se ei aiheuttaisi niin pahaa ympäristökatastrofia kuin raakaöljy.
Kun tarpeeksi agenttimaailmaan menee, niin bensaa tietenkin, että räjähtäisi. Mutta mikä olisi hyvä paikka? Ehkäpä joku pieni silta matkalla…
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mahtoiko muuten olla sattumaa, että tuo oli juuri bensiiniä eikä raakaöljyä? Bensiinin osuus Venäjän öljytuoteviennistä lienee kuitenkin murto-osa raakaöljyn määrästä. Sen lisäksi että bensiini syttyy herkemmin, se ei aiheuttaisi niin pahaa ympäristökatastrofia kuin raakaöljy.
Kuulemma lyijytöntä bensiiniä lastina eli todellisia luonnon ystäviä on asialla,
 

rpeez

Jäsen
Ankkuri todennäköisesti löytyy viimeisen tietoliikennekaapelin luota mikä on saanut vaurioita.
Sanoisin, että ei välttämättä vaan jostakin merenpohjan matalikolta, johon ankkuri tarttuu tarkoituksensa mukaan lujemmin tai jopa hajoamispisteeseen kiinni verrattuna syvään veteen kun vedetään "liian" lyhyellä ketjulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös