Ja mitä Karjalan tasavaltaan tulee, niin oko alueella oikeasti resursseja toimia itsenäisesti? Vaikka tuolla on metsää ja jonkin verran mineraaleja, niin alue taitaa kuitenkin olla jopa Venäjän mittakaavassa heikossa asemassa. Jos tuohon vielä tarvitsee luoda uskottava puolustus Venäjää vastaan, ollaan hyvin nopeasti aika paskassa tilanteessa. Puhumattakaan siitä, että valtaosa väestöstä on etnisiä venäläisiä ja väkimäärä on hyvinkin pieni. Olisiko noilla oikeasti edes haluja irtautua Venäjästä ja mahdollisuuksia toimia itsenäisesti?
Olin muutama vuosi sitten tammi-helmikuussa Karjalan oblastin Segezhassa, kun sinne iski oikein kunnon talvi. Pakkanen painui reilusti 30 asteen huonommalle puolelle. Kaupungissa on suuri sellu-paperikombinaatti, jonka kattilalaitos huolehtii myös kaupungin kaukolämmön tuottamisesta. 35 asteen pakkasilla sen tehot eivät riittäneet, joten eteen tuli valintatilanne. Piti joko ajaa tehdasta alas tai rajoittaa kaupunkiin menevää lämmitystä. Ratkaisu oli kääntää kaupunkiin menevää hana pienelle. Minun majoitukseni oli paikallisessa sanitoriumissa ja mittasin sängyn vierestä sisälämpötilaksi +8, ikkunalaudalla vesipullo jäätyi kovaan jäähän. No, untuvamakuupussin kanssa ei mitään hätää ollut, mitä nyt aamulla sieltä ulos tuleminen ja vessaan meno vaati tietoisen päätöksen.
Juttelin asiasta tulkin kanssa ja hän kertoi että heidän viisihenkinen perhe oli siirtynyt nukkumaan keittiöön, mihin kaasuliedestä sai hieman lämpöä. Siskonpeti, kierto reunalta keskelle. Eli kun heräät reunimmaisena kylmään, könyät keskelle ja nukahdat kunnes taas heräät reunalta...
No, kysyin häneltä miksi he eivät tee asialle mitään, ilmasto kun on ollut samanlainen jo tuhansia vuosia joten sen piti olla tiedossa että talvisin on pakkasta. Hän kertoi että herrat ovat Moskovassa, eivätkä ne heistä piittaa. Kysyin että miksi he eivät itse tee asialle jotain, puuta kun olisi ympäristössä poltettavaksi pilvin pimein. Oikeastaan mitään muuta sillä seudulla ei olekaan kuin puuta, ryteikköistä metsää, alumiinin lisäksi.
Sitä kysymystä hän ei oikein ymmärtänyt, siis sitä että olisi itse pitänyt asian eteen jotain touhuta, rakentaa vaikka pieniä puuta polttavia kattilalaitoksia. Kun vuosisatoja alistetaan tilanteeseen missä itsenäinen ajattelu ja omien ideoiden esiintuonti on vaarallista, jopa hengelle hupaa, niin sitä kelkkaa ei hetkessä käännetä. Ainakaan niillä seuduilla.