Taustatietoa Duginista:
Duginia on kutsuttu maailman vaarallisimmaksi filosofiksi.
yle.fi
Duginhan tässä kilahti kun Hersonista kantautui ikäviä uutisia, ikuinen venäläinen kaupunki oli menetetty, vaikka se oli vasta liittynyt Venäjään. Dugin myös kaipaili Johtajalta määrätietoisempaa otetta tai muuten voi tulla päätä lyhyemmäksi. Toki poisti postauksen nopeasti. Viesti oli ymmärretty. Eikä ollut kiire yläkerroksiin.
Duginismin aate on käytännön tasolla vaikeasti omaksuttavissa. Kuvitellaan tilanne, jossa Dugin markkinoisi aatettaan ukrainalaisille (ennen sotaa, nyt kaverista tehtäisiin kilotavaraa).
Dugin: "Teidän on luovuttava tavoittelemasta länsimaisia arvoja."
Ukr: "Eli mitä?"
Dugin: "Ihmisoikeuksia, sananvapautta ja oikeusvaltiota esimerkiksi."
Ukr: "Kuulostaa erikoiselta. Saammeko me tilalle korkean elintason?"
Dugin: "Öö, ei. Itse asiassa elintasonne tulee olemaan korkeintaan sellainen kuin Venäjällä.
Ukr: "Eipä kuulosta kovin suurelta, siis 530 euroa/kk. No mitä sitten aiotte meille tarjota?"
Dugin: "Toveri Putinin ajatuksia päivittäin. Hän pitää huolta henkisistä tarpeistanne. Pääsette vapaaksi liberalismin ikeestä. Olette osa suurta kokonaisuutta. Tulevaisuutta ei ole etukäteen päätetty."
Ukr: "Ja meidän pitäisi liittyä Venäjään, mitä jos emme halua?"
Dugin: "Kuulutte Venäjään, olette osa Venäjää. Meillä on suuri tulevaisuus. Elämällänne on jälleen tarkoitus."
Ukr: "Suuri tulevaisuus ilman mitään oikeuksia ja rahaa. Oletteko tomppeli vai pidättekö meitä sellaisina? Me koimme sen hyvän, mitä nk. neuvostoihmisen elämä oli. Emme halua sitä takaisin. Voitte työntää historianne sinne missä ei päivä paista."
Dugin: "Teidät tullaan pakottamaan osaksi Venäjää. Historia ei tunne armoa."
Ukr: "Miksi oletatte, että Putin tuntisi tarkoituksen? Ja oletteko kysyneet venäläisiltä, miltä heistä teidän tarkoituksenne tuntuu? Miksette anna ihmisten itsensä päättää, mitä haluavat elämältä? Oletteko miettineet koskaan sitä, että Putin ja muutamat muut silovikit ja oligarkit ovat upporikkaita. Miksi heille ei kelpaa se tarkoitus, mitä markkinoitte?"
Dugin: "Te ette vieläkään ymmärrä. Meidän ei tarvitse jäljitellä länsimaita. Kansa elää rikasta elämää, vaikka on köyhää. Ja Putin edustaa Venäjää, siksi hänen on oltava rikas. Me intellektuellit voimme taas puhua kansasta ihannoiden. Kunhan se itse pysyy vaiti."
Ukr: "Kuulkaahan toveri Dugin. Meilläkin on lääketiede varsin kehittynyttä. Erityisesti mielitauteihin ollaan panostettu. Jospa kävisitte jonkun psykiatrin luona ja purkaisitte ongelmianne siellä. Saisitte hyvää hoitoa, toveri Dugin, sen tarpeessa olette."
Dugin: "Minulla on jo psykiatri, tunnettu Sneznevskin oppilas. Hänen mukaansa olen hiipivästi skitso. En tiedä, mitä se sellainen on. Minä en hiiviskele missään."
Keskustelu jatkui, mutta yhteisymmärrykseen ei päädytty. Edes diagnoosista.