Tviitti Georgiaan päässeen venäläisen asenteesta, pistää kyllä vihaksi.
Ei ne varmaan kiväärejä kaipaa juuri nyt. Luulen että sen takia ovat Lappeenrantaan tulleetkin kun eivät halua tarttua aseeseen ja lähteä sotimaan.Isä soitti tänä iltana Lappeenrannasta. Siellä on kuulemma paljon venäläisiä. Sen mielestähän jokainen venäläinen on liikaa, mutta käsitin nyt, että venäläisiä voisi olla siellä nyt vähän enemmänkin. Isäukko on muuten skarppi, mutta venäläiset ovat sille musta piste. Eli jos joku nyt osaa ymmärtää tilannetta, niin olen kiinnostunut kuulemaan. Ja että pitääkö tässä nyt lähteä isäukon tueksi hakemaan kivääreitä ;) Paikathan tämä suku tietää.
145 miljoonaa ihmistä, mutta luvun oletettavasti vielä merkittävästi kasvaessa ei nykyinen muuttoliike ulospäin tule olemaan ollenkaan edullinen Venäjälle. Nämä 260 000 kun oletettavimmin ovat ns. parhaassa iässään olevaa aktiiviväestöä ja oli poliittiset näkemykset mitä tahansa, Venäjäkin haluaa, että yhteiskunnan rattaat pysyvät käynnissä. Jos siis 20-40-vuotiaat alkavat yhä laajemmassa mittakaavassa katsoa tulevaisuudensuunnitelmia Venäjän ulkopuolella, tulee tämä olemaan valtiolle vähintään haaste.260 000 miestä paennu mobilisaation julistamisen jälkeen Venäjältä.
Nyt on alettu jo ampua värvääjiä. Tilanne on todellakin lähdössä lapasesta ihan antaumuksella.
Näin siis vähän syrjäisemmillä alueilla, joita Irkutskin totisesti on. Minulla ei ole mitään luottoa Pietarin ja Moskovan vässyköihin, ainakaan laajemmassa mittakaavassa, että siellä mentäisiin go rogue, guns blazin' -tyylillä esivaltaa vastaan. Toivottavasti olen väärässä.
On kuitenkin huomattava, että yksi on ja pysyy, Putin, joka pian on 70-vuotias. Miten Venäjä selviää Putinin jälkeen? Kuinka selvitään, jos tuo suuri johtaja ei tuo viisaudellaan pysyvyyttä kaaoksen sijaan? Edessä ovat siis kovat ajat, mikäli Putin jossain vaiheessa kutsutaan pysyvästi löylyä lyömään.
Itse pidän melkeinpä todennäköisempänä, että Putin tapetaan tai tuomitaan (ja tapetaan) kuin että hän vain joutuisi syrjäytetyksi. Hän on nyt täysin nurkkaan ajettuna, sillä mitään hyviä vaihtoehtoja ei enää ole jäljellä; KV-yhteisö ei häntä enää hyväksy millään tavalla ja kotimaassaan vain väkivallan lisääminen ja valvonnan ja uhkailun kiihdyttäminen voi pidentää hänen aikaansa vallassa jonkin verran. Sellainen tie on aina kuitenkin umpikuja - varsinkin Venäjällä, kuten tuossa aiemmin viittasitkin.En kuitenkaan yhtään ihmettelisi, vaikka valtakausi päättyisi johonkin muuhun kuin luonnolliseen kuolemaan - ja tässä huomioin myös sen, että Putin on joidenkin väitteiden mukaan varsin sairas mies (muutakin kuin henkisesti).
Putinin laaja kansansuosiohan on pitkälti perustunut siihen, että hänen valtakaudellaan Venäjälle tuli pitkästä aikaa varsin vakaat olot kaoottisen Jeltsinin kauden jälkeen. Kun alkuun talouskasvukin oli suurta, se vielä tuki tätä.
Nyt kun Putinin valtakaudella on ensimmäistä kertaa kunnon kuohuntaa ja epävakautta, on hän menettänyt tai menettämässä yhden valtansa suurimmista peruspilareista. Jää vielä avoimeksi, että kuinka kauan nämä muut pilarit (turvallisuuskoneisto) kykenevät pitämään valtaa pystyssä.
En kuitenkaan yhtään ihmettelisi, vaikka valtakausi päättyisi johonkin muuhun kuin luonnolliseen kuolemaan - ja tässä huomioin myös sen, että Putin on joidenkin väitteiden mukaan varsin sairas mies (muutakin kuin henkisesti).
Tätä mietin. Maskirovkaa, Venäjästä irtaantumista vai sotaan valmistautumista? Analysoikaa viisaammat.Valko-Venäjä lätkäisi autoille ja yli 250 muulle teollisuustuotteelle vientikiellon Venäjälle.
Tass: Valko-Venäjä on kieltänyt autojen ja yli 250 muun teollisuustuotteen viennin Venäjälle
Vientikielto astuu voimaan heti.www.is.fi