Mainos

Venäjän nykytilanne

  • 3 781 932
  • 19 405

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kun tuolla naapurissa haikaillaan "hyviä aikoja" ja naamiot on riisuttu, niin onko Venäjällä ollut jo puhetta kaupunkien nimien palauttamisesta? Saattaisi olla Venäjän nationalistien mielestä positiivista palata Leningradiin?
Putin on jo tuominnut Leninin tissiposkeksi, jonka ei olisi pitänyt päästää Suomea ja Baltian maita itsenäistymään. Stalin teki (aloitti) oikeat korjausliikkeet. Valitettavasti Stalingrad-nimi on jo ollut käytössä (vuoteen 1961 saakka Volgograd oli sen niminen). Mutta Venäjällä on toki kaikki mahdollista.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Venäjän ortodoksikirkon lausunto siitä, että Ukrainassa taistellaan arvoista on siinä mielessä totta, että geopoliittinen jännite idän ja lännen välillä perustuu vallankäytön ohella arvojen erilaisuuteen. EU ja Nato puolustavat lännessä tärkeitä arvoja.

On vaikea nähdä asioiden kehittyvän Venäjällä olennaisesti siihen suuntaan, ettäkö voisimme ymmärtää demokraattisia arvoja samalla tavoin. Silti jossain määrin dialogia täytyisi voida käydä. Hankala tilanne Euroopassa.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Frontline PBS:n tuubissa on pitkä sarja pitkiä haastatteluvideoita teemoilla The Putin Files ja alkava Putin's Road To War. Ensimmäisessä käsitellään Putten nousua diktaattoriksi, toisessa teemassa tuoreempia tapahtumia. Masha Gessenin pätkässä mm. ajasta "Dresdenin miehenä". Laitan vaikka nämä journalisti Julia Ioffen pätkät tärpiksi. Asiaan ei liity mitenkään Joyce Davenport-fetissini. Kysykää vaikka Lavrovilta.






 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Aivan käsittämätöntä ettei Stalinin suurin fani Putin ole muuttanut Volgogradia Stalingradiksi. Piti ihan Google Mapsista käydä asia tarkistamassa.
Ja missä viipyy "Putingrad"? Pitäähän suur(pien)miehellä oma egonpönkittäjä olla.

Kazakstanistakin löytyy Mur-Sultan, vai mikä nyt olikaan...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jos Venäjä toteuttaa uhkauksensa ja irtautuu huomenna 11.3. internetistä, niin onko mahdollista, että serverien kuormitus helpottaa ja muille internetin käyttäjille surffaaminen tulee sujuvammaksi?
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Jos Venäjä toteuttaa uhkauksensa ja irtautuu huomenna 11.3. internetistä, niin onko mahdollista, että serverien kuormitus helpottaa ja muille internetin käyttäjille surffaaminen tulee sujuvammaksi?
Eiköhän trollitehtaat jää Internetin väärälle puolelle.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ja missä viipyy "Putingrad"? Pitäähän suur(pien)miehellä oma egonpönkittäjä olla.

Kazakstanistakin löytyy Mur-Sultan, vai mikä nyt olikaan...

On Putingradia näköjään ehdotettu viime joulukuussa. Asian esittäjänä Arkangelin entinen pormestari.

 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport

Ukrainan kriisin alla myös Kauko-Idässä tapahtuu. Japani on muuttamassa kantaansa Kuriilien suhteen, koska edistyminen kohti sodanjälkeistä rauhansopimusta näyttää nyt epätodennäköiseltä, pääministeri Kishidan hallitus on palauttanut saarten kuvaukset "Japanin luontaisiksi alueiksi", jotka ovat olleet Venäjän "laittomasti miehitettyjä". Saaret muodostavat Kurilien saariston eteläisimmän pään, eli käsittää nuo vuoden 1855 sopimusken rajat.

Näin se maailmansota eskaloituu. Nyhän siellä on Japanilla ja Kiinalla saumat napsia alueita, kun Venäjä on siirtänyt maan itäosista joukkoja Ukrainaan.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tässä on loistava video, että kuinka nämä sanktiot tulevat vaikuttamaan Venäjän lentoliikenteeseen. Ei siellä todennäköisesti lennetä edes sisäisesti Venäjällä enää muutaman kuukauden päästä.


Mikähän idea on kansallistaa noita liisattuja lentokoneita? Kaikki huolto ja varaosa sopimukset kun on katkaistu niin koneilla lentäminen tulee turvattomaksi. Venäjän karttaa kun katsoo niin ilman liikelentokonelaivastoa siirtyminen paikasta toiseen tulee etäisyyksien puolesta hyvin hankalaksi. Tätä ei varmaankaan kukaan ole miettinyt kun Ukraina operaatio piti olla nopeasti ohi.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mikähän idea on kansallistaa noita liisattuja lentokoneita? Kaikki huolto ja varaosa sopimukset kun on katkaistu niin koneilla lentäminen tulee turvattomaksi. Venäjän karttaa kun katsoo niin ilman liikelentokonelaivastoa siirtyminen paikasta toiseen tulee etäisyyksien puolesta hyvin hankalaksi. Tätä ei varmaankaan kukaan ole miettinyt kun Ukraina operaatio piti olla nopeasti ohi.
On niillä omia koneitakin. Varaosapankkina käytettäneen, muualta kun niitä ei saa.
Lentoliikenne on romahtanut, niin ylimääräisistä koneista varaosia lentäviin yksilöihin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikähän idea on kansallistaa noita liisattuja lentokoneita? Kaikki huolto ja varaosa sopimukset kun on katkaistu niin koneilla lentäminen tulee turvattomaksi. Venäjän karttaa kun katsoo niin ilman liikelentokonelaivastoa siirtyminen paikasta toiseen tulee etäisyyksien puolesta hyvin hankalaksi. Tätä ei varmaankaan kukaan ole miettinyt kun Ukraina operaatio piti olla nopeasti ohi.
Ei se Venäjää haittaa vaikka pari konetta tippuisikin.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Mikähän idea on kansallistaa noita liisattuja lentokoneita? Kaikki huolto ja varaosa sopimukset kun on katkaistu niin koneilla lentäminen tulee turvattomaksi. Venäjän karttaa kun katsoo niin ilman liikelentokonelaivastoa siirtyminen paikasta toiseen tulee etäisyyksien puolesta hyvin hankalaksi. Tätä ei varmaankaan kukaan ole miettinyt kun Ukraina operaatio piti olla nopeasti ohi.
Missä tässä Venäjän touhussa olisi ylipäätään järkeä? Tässä muuten aiheesta video samalta kanavalta.


 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Esgo
K

kiwipilot

Mikähän idea on kansallistaa noita liisattuja lentokoneita? Kaikki huolto ja varaosa sopimukset kun on katkaistu niin koneilla lentäminen tulee turvattomaksi. Venäjän karttaa kun katsoo niin ilman liikelentokonelaivastoa siirtyminen paikasta toiseen tulee etäisyyksien puolesta hyvin hankalaksi. Tätä ei varmaankaan kukaan ole miettinyt kun Ukraina operaatio piti olla nopeasti ohi.

Ja kun huolto ei pelaa niin huoltokirjat ovat vajavaiset mikä tarkoittaa sitä että koneet muuttuvat lentokelvottomiksi (mikä ei varmaan iivanoita hetkauta).
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maailmalta saa myös harmaita varaosia eli kuten muitakin tuotteita niin lentokoneiden varaosiakin saa väärennettyinä, "korjattuina" tms. Ei se lentäminen siihen lopu, että ei ole "merkkivaraosia". Länessä on tapana itkeä jokaisen pudonneen lentokoneen perään ja huolto ja prosessit lähtevät nollatoleranssista. Venäjällä se ei välttämättä ole niin tarkkaa. Eihän autokaan tarvitse merkkihuoltoa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maailmalta saa myös harmaita varaosia eli kuten muitakin tuotteita niin lentokoneiden varaosiakin saa väärennettyinä, "korjattuina" tms. Ei se lentäminen siihen lopu, että ei ole "merkkivaraosia". Länessä on tapana itkeä jokaisen pudonneen lentokoneen perään ja huolto ja prosessit lähtevät nollatoleranssista. Venäjällä se ei välttämättä ole niin tarkkaa. Eihän autokaan tarvitse merkkihuoltoa.

En valitettavasti yhtään ihmettelisi, vaikka Venäjällä tapahtuisi tämä vuonna enenevissä määrin vakavia lentoturmia juuri tästä syystä. Saattaa KHL-pelaajiakin hieman jännittää lentely - mikä on hyvinkin ymmärrettävää.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tässä on loistava video, että kuinka nämä sanktiot tulevat vaikuttamaan Venäjän lentoliikenteeseen. Ei siellä todennäköisesti lennetä edes sisäisesti Venäjällä enää muutaman kuukauden päästä.

Siellä kaivetaan varastojen perukoilta tupoleveja ja jakkeja. Tosin niiden käyttöönotto aiheuttaa samalla merkittävän määrän tippuvia koneita.
Mutta mitäs merkitystä sillä on kunhan lennetään, no todellisuudessa varmaan seurauksena on seuraavaa.

Isot luottotappiot leasing-yhtiöille ja se aiheuttanee ainakin Irlannissa, jonkin verran ongelmia.
Samoin lentokoneiden jälkimarkkinat menevät sekaisin kun käytännössä kaikista venäjällä olevista koneista jää huollot tekemättä, se tarkoittaa merkittävää jälleenmyyntiarvon tippumista käytännössä nollaan joille koneille yms.
Tosin tuon seurauksena koneita ei välttämättä enää ole olemassa kun ryssät vandalisoidat osia toisista koneista ja huoltojen puutteellisuuden takia ovat vajaita. Jos tuo kestää vuoden päivät niin koneista on 1/3 täysin lentokelvottomia, siitä pidempään niin reilusti yli puolet.

Toki nykyisissä konemalleissa voi olla ja on jo osittain tiettyjä järjestelmiä, jotka tarvitsevat tietyin väliajoin päivityksiä ja niiden saaminen on tässä tilanteessa vaikeaa. Lisäksi kuten tuossa alla mainitiin niin simulaattorit ovat länsimaista tekoa ja niiden toiminta on kaiketi hyvin pitkälle valmistajien käsissä, niiden kautta kun nuo uudet ominaisuudet opetetaan. Piuhat irti niin koneet eivät lennä.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

On tärkeää ymmärtää, että koko Venäjän ilmailusektorin turvallisuus sekä luotettavuus on täysin länsimaiden varassa: varaosat, isommat huollot sekä simulaattoritoiminta eivät järjesty paskavaltiossa. En tosin yhtään ihmettelisi jos pian alkavat vetää mutkia suoraksi turvallisuuden kustannuksella.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt en tiedä mitä tähän vastaisin, kun en tiedä kuinka sarkastinen tämä kommenttisi on.

Mutta kyllähän Neuvostoliiton loppua kohti suunta oli hyvä ja sen hajoaminen oli erittäin positiivinen asia. Jeltsinin aika oli myös pääosin positiivista kehitystä aiempaan nähden.
Se alkoi äärimmäisen pahana, ja sitten meni jyrkästi huonompaan suuntaan Stalinin vainojen ja Gulagin myötä. Stalinin kuoleman jälkeen tuli jonkinlainen liennytys, joskin olivat tuhota maailman ydinsodalla sen aikana. Sitten otettiin pari askelta takaisin huonompaan suuntaan ja pysähdyttiin siihen pitkäksi aikaa. Loppuvaiheessa yrittivät uudistuksia niin koko paska hajosikin, mikä tässä tapauksessa lasketaan positiiviseksi kehitykseksi.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
En valitettavasti yhtään ihmettelisi, vaikka Venäjällä tapahtuisi tämä vuonna enenevissä määrin vakavia lentoturmia juuri tästä syystä. Saattaa KHL-pelaajiakin hieman jännittää lentely - mikä on hyvinkin ymmärrettävää.
Todettaneen vain, että harasoo, jos ihminen olisi tarkoitettu lentämään, olisi hänelle annettu syntymässä siivet. Mutta tosiaan tuossa ihmemaassa jos missä ilmailun turvallisuus ei ole ihan niin justiinsa.
 

Birchman

Jäsen
Aika kultainen ei koskaan enää palaa

Alla oleva uutinen muutaman päivän takaa on jäänyt mieleeni kummittelemaan ja samalla olen ihmetellyt, ettei se saanut enempää huomiota uutisissa (en löytänyt enää alkuperäistä linkkiä uutiseen).

Iltalehti:

"klo 11:49: Venäjän haluaa palauttaa suhteensa Yhdysvaltoihin siihen, mitä se oli kylmän sodan aikana. Näin toteaa Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov venäläisen uutistoimisto Interfaxin mukaan.

Lavrovin mukaan tämä tarkoittaisi ennen muuta paluuta rauhanomaisen rinnakkaiselon periaatteeseen, joka maiden välillä vallitsi kylmän sodan vuosina.

Venäjän ulkoministeriö täsmentää, että Venäjä on valmis avoimeen ja molemminpuolisesti kunnioittavaan vuoropuheluun Yhdysvaltojen kanssa. Se myös toivoo, että maiden suhteet voisivat normalisoitua."


Inhimillistä toimintaa ohjaavat aina motiivit (Ukrainan sodan yhteydessä sanan inhimillinen käyttäminen toki tuntuu vaikealta). Mitä enemmän olen miettinyt nyky-Venäjää ja sen johtoa, sitä selvemmin esille on tullut katkeruus Länsimaita kohtaan. Hyväksynnän hakeminen Putinin presidenttiyden alkuaikana Lännestä. Nykyinen halu palata kylmän sodan aikaisiin suhteisiin Yhdysvaltojen kanssa. Diskurssi, jonka mukaan Länsi ei suhtaudu vakavasti Venäjän kokemiin turvallisuusuhkiin. Osa Putinin narratiivista on ollut myös hyvin henkilökohtaista. Ennen Ukrainan sotaa pitämässään puheessaan hän mm. kertoi Clintonin aikanaan suhtautuneen vastahakoisesti Venäjän mahdolliseen Nato-jäsenyyteen, kuin alleviivatakseen Venäjän kansalle, ettei Länsi ikinä hyväksy heitä osaksi kansainvälistä yhteisöä.

Venäjän kylmän sodan valtasuhteiden haikailu on tuulahdus nykyisen johdon nuoruudesta eikä siihen ole paluuta. On ymmärrettävä, että nyt Venäjällä valtaa pitävät ihmiset ovat 70-vuotiaita, jotka ovat eläneet aikuisuuttaan maailmassa, jossa USA ja Neuvostoliitto päättivät kaikesta maailmassa. Nyky-Venäjä taas on lopulta heikko ja epäonnistunut kehityksessään Länsimaihin verrattuna. Tuotannon jalostustaso on matala, vauraus perustuu yksittäisiin raaka-aineisiin, joista muu maailma pyrkii ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussaan kiihtyvällä tavalla irti. Tämä kehitys heikentää Venäjän tulevaisuuden näkymiä entisestään.

Kiinan merkitys maailmanpolitiikassa on kasvanut merkittävästi. Eurooppa on saatu jälleenrakennettua toisen maailmansodan jäljiltä. Yhdysvallat on kasvattanut teknologista etumatkaansa valtavasti. Venäjä ei Lännen silmissä yksinkertaisesti ole enää samanlainen maailmanmahti, joka Neuvostoliitto eittämättä vielä kylmän sodan aikaan oli. Venäjän rooli maailmassa on toimia lähinnä raaka-aineiden toimittajana. Mitä heikompi Venäjä on, sitä enemmän sen tulee johdatella kansaansa ulkoisilla uhilla. Vain tällä tavoin se kykenee uskottelemaan itselleen olevansa vahva.

Ukrainan sodan yksi perimmäisistä syistä on Venäjän nykyisen väistämättä ikääntyvän johdon viimeinen konkreettinen yritys palauttaa Venäjä osaksi maailmanpolitiikkaa. Lavrovin kommentti suhteiden palauttamisesta Yhdysvaltoihin alleviivaa motiivin tärkeyttä. Tähän saakka nähdyn perusteella valittu tie tulee lopulta aiheuttamaan Venäjän täydellisen eristämisen Lännestä, kärsimystä Venäjän kansalle sekä yhä pienenevän merkityksen kansainvälisessä politiikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös