... Vaihtaisin kuitenkin koska tahansa Venäjän ansaitun alamäen toisenlaiseen todellisuuteen, jossa maa olisi vastuullisen ja kansalaisistaan välittävän johdon käsissä, sellaisen joka pyrkisi kehittämään Venäjästä suurin piirtein avointa kansalaisyhteiskuntaa ja oikeusvaltiota...
Mielestäni on syytä pohtia, onko Venäjällä mahdollisuutta koskaan kehittyä ihan tähän suuntaan. Kuten venäläiset monesti ja auliisti ovat itsekin myöntäneet, niin heillä on hieman erilainen tämä mentaliteetti ja kansallisajatus, arvostetaan vahvaa keskusjohtoa, hierarkiaa, auktoriteettia, jopa väkivaltaa ja epäoikeudenmukaisuutta. Korruptio, rahojen häviäminen, varastaminen ja uhkailu on maan tapa. Ihmiset eivät varsinaisesti suhtaudu korruptioon sitä tuomiten, vaan ennemminkin naureskellaan sitä, että näinhän täällä asiat toimivat.
Putin homofoobisena,paidattomana johtajana vetoaa venäläisiin, samaten suu vaahdossa hullun lailla huutava Raimo Summanen. Suomessa Raatoa lähinnä säälitään, kaikki ei selvästi ole ihan kunnossa.
Venäjällä tämä perinne menee satojen vuosien taakse ja on historiallisessa mielessä osa sitä käsitystä, jonka kansalaiset ovat itse itsestään muodostaneet: Venäjä nähdään uhrina, jota lännestä milloin kukakin tulee valloittamaan, polttamaan, ryöstämään.*
Ei Nikoilai II olisi hänkään joutunut vallastaan luopumaan, jos olisi tajunnut mitä Pietarin suunnalla on meneillään ja toki bolshevikkien hillitön väkivalta tuli jopa venäläisille itselleen yllätyksenä.
... Nyt on enää kysymysmerkki, milloin Putin vihdoin käsittää, ettei taloutta voi käskeä. Edes Neuvostoliitossa se ei onnistunut. Loppurytinä voi olla melkoinen.
Kohta sattuu Vladimiria leukaan.
Minä en usko, että pelkkä talouden totaaliromahdus aiheuttaa Putinin hallinnon kaatumisen, näin Matti Vanhasta (ja vanhaa neukkujen sananlaskua) mukaillen: kun syylliset ovat tiedossa, niin kyllä rikoskin aina keksitään. Kreml tulee asettamaan tapahtumista edesvastuuseen pankkeja, sijoittajia, todennäköisesti muutaman sivuraiteelle joutuneen oligarkin. Tämän lisäksi valtion ja keskuspankin hallinnosta putoaa muutama pää.
Toki tapaus voi toimia alkusysäyksenä suuremmille mullistuksille, mutta meidän suomalaisten pitää käsittää, että meidän tilannettamme tämä ei muuta: saadakseen Putinin häikäilemättömän koplan pois vallasta, tarvitsee olla itse yhtä häikäilemätön. Vallananastajat siis ovat itsekin samaa porukkaa.
Vai uskooko joku Venäjän demokraattiseen kehitykseen? En minä ainakaan.
* joka siis pitää monelta osin kutinsa, mutta "valikoiva historiankirjoitus" sivuuttaa venäläisten oman konnailut.