Viljuri kirjoitti:
Eiköhän tämä juna ole mennyt jo. Jo pelkästään infastruktuurin korjaaminen kelvolliseksi rajatulla Kannaksen osalla aina Viipuriin maksaisi tälle maalle liikaa, vaikka saisimmekin muutaman miljardin EU:n rakennerahastoista. Mainitsemasi linjan muuten on viimeksi pukenut sanoiksi presidentti Martti Ahtisaari, mutta sen jälkeen on ollut hiljaisempaa. Empä usko, että nykypresidentti olisi tätä mieltä.
Lisäksi eiköhän noita venäläisiä ole jo tarpeeksi tässä maassa, toki saa tulla lisää, jos työtä tulevat tekemään, mutta ei ehkä kertarysäyksellä.
Tästä asiasta on väännetty peistä tässäkin ketjussa jo aika lailla ja sinunkin mielipiteen olen tästä lukenut, mutta menköön.
Nykysuomalaisen on helppo todeta mahdollisen palautuksen järjettömyys vedoten juuri siihen, että hanke tulee aivan törkeän kalliiksi. Toinen usein kuultu lause on, että mitä ihmettä me niillä mailla oikein tehdään. Itse en ajattele asiaa pelkästään taloudelliselta kannalta, vaan siten että palautuksella korjattaisiin suurin vääryys jonka itsenäinen Suomen kansa on koskaan kokenut. NL riisti Suomelta 12% sen pinta-alasta ja samalla 400 000 ihmistä joutui jättämään kotinsa. Evakkojen määrä vähenee tasaisella vauhdilla ja suomettumisen aikana kasvaneet toisen polven evakot eivät alueelle takaisin halua. Kolmas polvi on kuitenkin kiinnostuneempi asiasta (ja yleisestikin haluavat avoimempaa puhetta Suomen sotien historiasta) että näillä uskon mielenkiintoa asiaan olevan. Ainakin minulla ja monella tuttavallani on (vaikka en karjalalaisia olekaan).
Kuinka moni suomalainen luottaa venäläisiin kunnolla? Minä en ainakaan. Pitäisi varmaan tutustua johonkin, mutta niin kauan kuin Venäjän valtio ei korjaa Stalinin aikanaan toisille valtioille aiheuttamia vääryyksiä, ei Venäjää voi pitää täysin luotettavana kumppanina. Sehän periaatteessa valloittaa edelleen Suomen maa-alueita. Pariisin rauhansopimus kun oli sanelurauha.
On helppo tuudittautua omaan hyvään elämään tässä valmiiksi rakennetussa maassa ja antaa menneiden olla. En voi kuitenkaan ymmärtää miksi suomalainen ei haluaisi rakkaan maansa olevan vielä joskus tulevaisuudessa ns. kokonainen. Jos luovutetut alueet, tai edes osa niistä palautettaisiin nyt niin en oikein jaksa uskoa että vaikkapa 20 vuoden päästä kukaan pitäisi ratkaisua huonona.