Venäjämielinen trollaus ja disinformaatio verkossa

  • 213 804
  • 992

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
IGssä tuli just ilmoitus, että joku venäjänkielinen käyttäjä on merkinnyt mut julkaisuunsa. Kuvassa oli kaunis nuori nainen, jolla oli joku 800€ lappu kädessä. Tekstissä onniteltiin voitosta ja kehoitettiin klikkailemaan eteenpäin ties minne. Jätin väliin.
E: ja toki ilmiannoin sekä estin käyttäjätilin.
Hinnat on nousseet pilviin Ystävällisellä 90-luvulla Kouvolaan itärajan takaa töihin tulleet naiset - tai sutenöörinsä - olivat tussilla kirjoittaneet käteensä: "PILU 50 mk"
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Hinnat on nousseet pilviin Ystävällisellä 90-luvulla Kouvolaan itärajan takaa töihin tulleet naiset - tai sutenöörinsä - olivat tussilla kirjoittaneet käteensä: "PILU 50 mk"
Muistelisin, että HS:n kuukausiliitteessä olisi ollut kuva käteen kuulakärkikynällä kirjoitetusta menyystä ”pilua 30 mk”. Oli nähtävästi lama-ajan naapurisoputarjous.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Muistelisin, että HS:n kuukausiliitteessä olisi ollut kuva käteen kuulakärkikynällä kirjoitetusta menyystä ”pilua 30 mk”. Oli nähtävästi lama-ajan naapurisoputarjous.
Muistelisin että joskus sanottiin pilu 30 mk ja vitu 50 mk?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Muistelisin että joskus sanottiin pilu 30 mk ja vitu 50 mk?
Pekalla on 250 mk ja kassit täynnä. Tatjana ilmoittaa, että pilu maksaa nyt 30 mk, ja Galina puolestaan kertoo, että vitu maksaa tänään 50 mk. Pekka haluaa vähintään kerran sekä vitua että pilua. Kuinka monta kertaa Pekka saa enintään vitua ja pilua, jos oletetaan, että Pekka haluaa kyytien jälkeen ostaa Anatolilta kartongin norttia hintaan 40 mk, ja kaksi pulloa toivottavasti ei paljoa metanolia sisältävää feikki-Stolishnayaa hintaan 15 mk per pullo? Jääkö tytöille tippiä?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Meillähän siis 6. luokan opettaja aikoinaan ihan oikeasti täsmensi oikeinkirjoituksen merkitystä kertomalla tämän "pilu 50 mk" -jutun.

Se oli sitä pahinta lama-aikaa 90-luvun alussa, eikä kyseisellä "opettajalla" ollut minkäänlaista pedagogista taustaa - saati koulutusta alalle. Niin vain kuitenkin opetti meitä sen yhden vuoden ajan. Sen jälkeen päätyi tosin sydänleikkaukseen.

Mutta kyllä nyt huutaisi Wilma vihaisia viestejä, jos ala-asteelaisille kerrottaisiin tarinoita ilotytöistä toreilla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pekalla on 250 mk ja kassit täynnä. Tatjana ilmoittaa, että pilu maksaa nyt 30 mk, ja Galina puolestaan kertoo, että vitu maksaa tänään 50 mk. Pekka haluaa vähintään kerran sekä vitua että pilua. Kuinka monta kertaa Pekka saa enintään vitua ja pilua, jos oletetaan, että Pekka haluaa kyytien jälkeen ostaa Anatolilta kartongin norttia hintaan 40 mk, ja kaksi pulloa toivottavasti ei paljoa metanolia sisältävää feikki-Stolishnayaa hintaan 15 mk per pullo? Jääkö tytöille tippiä?
Jos Pekka kokeilee molempia kahdesti, ja saa myytyä nortit ja toivottavasti aidot Stolitšnajat naapurin Viljolle satasella, hänelle jää vielä 120 mk seuraavalle viikolle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vahva suositus "Varjojen sota" sarjalle (3 osaa). Monille varmaan tuttua, mutta tuskin aivan kaikki.

Yksi asia sai sinettinsä, jota mm. minä olen silloin tällöin nostanut eri muodoissaan esille. Venäjämielistä propagandaa tarjoaa äärioikeisto, mutta myös rauhanliikkeiden sisällä oleva äärivasemmisto. Suomessa tähän voi lukea osan Amnestyn nimissä julkaistavasta materiaalista sekä erityisesti Rauhanpuolustajissa vaikuttavan sektion, joka kyseenalaistaa lännen toimet eikä ole aktiivinen Venäjän toimien tuomitsemisessa.


Pohjoismaisten tv-yhtiöiden sarjan ulkopuolelta pari sanaa. Kuvaavaa on, että Rauhanpuolustajat ovat poistaneet vanhoja venäjään liittyviä ylistyksiään venäjäsivuiltaan, mutta eivät ole julkaisseet samassa osastossaan mitään venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan 2022. Nyt ainoa materiaali on Leningradin piiritystä 1941 alkaen käsittelevä juttu viipurilaisen rock-yhtyeen ohella.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vahva suositus "Varjojen sota" sarjalle (3 osaa). Monille varmaan tuttua, mutta tuskin aivan kaikki.

Yksi asia sai sinettinsä, jota mm. minä olen silloin tällöin nostanut eri muodoissaan esille. Venäjämielistä propagandaa tarjoaa äärioikeisto, mutta myös rauhanliikkeiden sisällä oleva äärivasemmisto. Suomessa tähän voi lukea osan Amnestyn nimissä julkaistavasta materiaalista sekä erityisesti Rauhanpuolustajissa vaikuttavan sektion, joka kyseenalaistaa lännen toimet eikä ole aktiivinen Venäjän toimien tuomitsemisessa.

Minua jotenkin huvitti kolmannessa jaksossa, kun käsiteltiin tanskalaisia Kremlin trolleja ja resonaattoreita. Ihan samanlaista kamaa kuin nuo meikäläiset. Esim. Jesper Larsen muistutti kovasti J. Bäckmania käytökseltään. Torilla miekkaroitsijat taas muistuttivat näitä meidän hörhö-Huuhtasia ja muita vatipäitä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pohjoismaisten tv-yhtiöiden sarjan ulkopuolelta pari sanaa. Kuvaavaa on, että Rauhanpuolustajat ovat poistaneet vanhoja venäjään liittyviä ylistyksiään venäjäsivuiltaan, mutta eivät ole julkaisseet samassa osastossaan mitään venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan 2022. Nyt ainoa materiaali on Leningradin piiritystä 1941 alkaen käsittelevä juttu viipurilaisen rock-yhtyeen ohella.
"Rauhanpuolustajat", yhteisönä ja sen agendaa ajanut laaja journalistien, poliitikkojen ja virkaniesten joukko on vaihtelevasti pystynyt kääntämään takkinsa ja ymmärtänyt uskoneensa vuosikymmenten ajan valheeseen.
Osa porukasta, ilmeisen ymmärrettävistä psykologisista syistä, ei kykene koskaan myöntämään itselleen olleensa härskin propagandan uhri.
Samaa nähdään nykyään Venäjällä (Putinismi) ja USA:ssa (Trumpismi).
Puhumattakaan P-Koreasta ja Ceacescun Romaniasta - tai Hitlerin Saksasta.
Jätän uskonnot mainitsematta, mutta jotain samaa sieltäkin löytyy.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
"Rauhanpuolustajat", yhteisönä ja sen agendaa ajanut laaja journalistien, poliitikkojen ja virkaniesten joukko on vaihtelevasti pystynyt kääntämään takkinsa ja ymmärtänyt uskoneensa vuosikymmenten ajan valheeseen.
Osa porukasta, ilmeisen ymmärrettävistä psykologisista syistä, ei kykene koskaan myöntämään itselleen olleensa härskin propagandan uhri.

Joitakin faktat kiistäviä tunnen takavuosikymmenten takaa edelleen. Eivät he väärässä mielestään olleet, koska USA ja sen lakeijat ovat tuhonnut maailmaa ja aiheuttaneet nälänhätiä, ilmastonmuutoksen, satoja sotia, satojen miljoonien ihmisten kuolemia, kymmeniä ja kymmeniä diktatuureja sekä länsimaiden ja kehittyvien maiden ihmisten laajan pahoinvoinnin. Venäjä on pieni tekijä näissä kisoissa. Ja vaikka Venäjä onkin heistä joissakin asioissa paha, Venäjä on sentään pyrkinyt estämään USA:n levittämää tuhokapitalismia.

Mutta iso osa heistä on muuttunut ja monet toimivat nyt Ukrainan puolesta ja osa jo 2014 jälkeen. He näkivät, mitä oli tulossa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Minua jotenkin huvitti kolmannessa jaksossa, kun käsiteltiin tanskalaisia Kremlin trolleja ja resonaattoreita. Ihan samanlaista kamaa kuin nuo meikäläiset. Esim. Jesper Larsen muistutti kovasti J. Bäckmania käytökseltään. Torilla miekkaroitsijat taas muistuttivat näitä meidän hörhö-Huuhtasia ja muita vatipäitä.

Oon miettinyt tuota Bäckmaniakin, että mikä on se suurin voima joka saa suomalaisen kääntymään niin venäjämieliseksi, jos/kun ei kuitenkaan taida venäläisyyttä suvusta tulla. Taloudellinen motiivi toki, jos oikeasti hyötyy siitä, mut että kuinka moni meistä tavallisista suomalaisista noin venäläiseksi heittäytyy vaikka saisikin rahaa siitä eri yhteyksissä.

Ano Turtiainen vaikuttaa oleva ihan muuten vaan sekasin ja elää jossain harhoissa, onko Bäckman kuitenkaan sitä tasoa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oon miettinyt tuota Bäckmaniakin, että mikä on se suurin voima joka saa suomalaisen kääntymään niin venäjämieliseksi, jos/kun ei kuitenkaan taida venäläisyyttä suvusta tulla. Taloudellinen motiivi toki, jos oikeasti hyötyy siitä, mut että kuinka moni meistä tavallisista suomalaisista noin venäläiseksi heittäytyy vaikka saisikin rahaa siitä eri yhteyksissä.

Ano Turtiainen vaikuttaa oleva ihan muuten vaan sekasin ja elää jossain harhoissa, onko Bäckman kuitenkaan sitä tasoa.
Voi kuule, minä vuonna 2010 jumituin täysin väittelemään Bäckmanin kanssa Uuden Suomen blogipastan kommenttiosiossa. Kiusasi suuresti juuri se motiivi.

Sittemmin olen saanut rauhan. Ensinnäkin, ihan sama. Jotain päivänvaloa kestämätöntä se syy on ihan varmasti. Jos veikata pitää, uskoisin, että kyseessä on raskaamman puoleinen kiristys.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Oon miettinyt tuota Bäckmaniakin, että mikä on se suurin voima joka saa suomalaisen kääntymään niin venäjämieliseksi, jos/kun ei kuitenkaan taida venäläisyyttä suvusta tulla. Taloudellinen motiivi toki, jos oikeasti hyötyy siitä, mut että kuinka moni meistä tavallisista suomalaisista noin venäläiseksi heittäytyy vaikka saisikin rahaa siitä eri yhteyksissä.

Oma mielipiteeni on se että Desantti on puhdas narsisti, jonka akateemiselle uralle Suomesaa on tullut katto vastaan nopeammin kuin Desantti on itse fantasioinut. Sen jälkeen on löydetty Russismista keino tienata ja "kostaa" Suomalaiselle yhteiskunnalle joka ei ymmärtänyt Desantin "lahjakkuuden" päälle.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Voi kuule, minä vuonna 2010 jumituin täysin väittelemään Bäckmanin kanssa Uuden Suomen blogipastan kommenttiosiossa. Kiusasi suuresti juuri se motiivi.

Sittemmin olen saanut rauhan. Ensinnäkin, ihan sama. Jotain päivänvaloa kestämätöntä se syy on ihan varmasti. Jos veikata pitää, uskoisin, että kyseessä on raskaamman puoleinen kiristys.

Voi joo kuvitella sen kiusauksen lähteä väittelemään hänen kaltaisen ihmisen kanssa noinkin tunteita herättävästä aiheesta. Siinä voisi itsellä lipsahtaa vähän sellasta passiivis-aggressiivisempaa kynää...

Olen muutaman VKK urpon kanssa somessa väitellyt, ja se on kovaa hommaa se :D
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Oma mielipiteeni on se että Desantti on puhdas narsisti, jonka akateemiselle uralle Suomesaa on tullut katto vastaan nopeammin kuin Desantti on itse fantasioinut. Sen jälkeen on löydetty Russismista keino tienata ja "kostaa" Suomalaiselle yhteiskunnalle joka ei ymmärtänyt Desantin "lahjakkuuden" päälle.
Hyvin mahdollista, että liittyy ihan katkeruuteen tai vaikka epäisänmaalliseen ajatteluun. Kun miettii kuinka karu maa Venäjä on Suomelle historiassa ollut, ja minkälainen maa se on esim. nytkin Ukrainalle, niin saa aikas musta mieli olla, jos russian kelkkaan hyppää. Bäckmanin aktiiviaikana ei ollut Ukrainan sotaa tässä mittakaavassa, mutta kyllähän JB varmasti on ollut tietoinen Venäjän etupiiriajattelusta ja aikalailla kaikesta muusta shitistä kautta historian.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voi joo kuvitella sen kiusauksen lähteä väittelemään hänen kaltaisen ihmisen kanssa noinkin tunteita herättävästä aiheesta. Siinä voisi itsellä lipsahtaa vähän sellasta passiivis-aggressiivisempaa kynää...

Olen muutaman VKK urpon kanssa somessa väitellyt, ja se on kovaa hommaa se :D
Jep. Itse perustin vittuilutilin Twitteriin keväällä 2022. Nyttemmin olen jo vähän kyllästynyt, noiden kanssa jankkaaminen on ihan loputon suo.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kuten jokainen varmasti muutenkin tietää, putinistien kanssa jankkaaminen ja niiden härnääminen on täyttä ajanhukkaa, jos kuvittelee saavansa siitä jonkin lopputuloksen aikaan. Jotain kieroa hupia siitä voi tietenkin saada. Onhan se jollakin tavalla hempeää, kun onnistuu raivostuttamaan ankaran putinistin, joka sitä myötä käy suoltamaan päin näköä henkilökohtaisuuksia ja tappotuomioita.

Avoimesti ja omalla nimellään Venäjä- ja Putin-uskoiset ja heistä etenkin nämä tunnetuimmat hahmot ovat puolensa valinneet, eikä näiden tyyppien näkökantoja heilutella minkään sortin järkipuheilla. Osalla viiraa päässä lähinnä vain loputtomien Venäjä-sympatioiden ja länsivastaisuuden suhteen, muutamilla on taas nippu muitakin harhoja riesoinaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Muistelisin, että HS:n kuukausiliitteessä olisi ollut kuva käteen kuulakärkikynällä kirjoitetusta menyystä ”pilua 30 mk”. Oli nähtävästi lama-ajan naapurisoputarjous.

Siitä ajankuvaa 1990-luvun Helsingistä. Mjina myydä pilu -aksenttia kuuluu jokusenkin kerran. Autokoulun selitys pillurallista (heh) seksikaupan ytimessä räjäytti nauruhermot totaalisesti.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuten jokainen varmasti muutenkin tietää, putinistien kanssa jankkaaminen ja niiden härnääminen on täyttä ajanhukkaa, jos kuvittelee saavansa siitä jonkin lopputuloksen aikaan. Jotain kieroa hupia siitä voi tietenkin saada.

Väitän, ettei se täysin hyödytöntä ole, sillä alkuperäisen Herlinin UudenSuomen foorumilla jalkautettiin ainakin se "vastarintaliike" joka johti Molarin potkujen saamiseen sekä koko safka-armeijan tunnistamiseen ja heidän toimintaansa varautumiseen. Itsekin osallistuin tuohon aktiivisesti.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Itse en jaksa noiden putinistien kanssa kinata, vaan olen tietoisesti pyrkinyt välttelemään heitä kaikin tavoin. Jos he kerran haluavat jankata uskomuksiaan ja sillä tavalla koittavat saada itselleen ja agendalleen huomiota, niin he voivat jatkaa sellaista touhua jonkun muun kanssa. Samanlaista hörhöporukkaa ovat myös ns. isänmaalliset. Aivan liian raskasta kuunneltavaa omaan makuuni, pitäköön tunkkinsa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Väitän, ettei se täysin hyödytöntä ole, sillä alkuperäisen Herlinin UudenSuomen foorumilla jalkautettiin ainakin se "vastarintaliike" joka johti Molarin potkujen saamiseen sekä koko safka-armeijan tunnistamiseen ja heidän toimintaansa varautumiseen. Itsekin osallistuin tuohon aktiivisesti.
Joissakin tapauksissa voi tosiaan olla hyvinkin hyödyllistä. Yksittäisten kommenttipalstojen töräyttelyihin vastailemiset eivät keskimäärin ottaen taas ole, ne menevät selkeästi harrastustoiminnan piikkiin. Mutta ainahan se kivalta tuntui, kun putinisti nimitteli "ihmispaskaksi" tai "kuopalle talutettavaksi". Tavallaan alleviivasi, että oikealla asialla tulin olleeksi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tässä kun vilkaisi taas tovin jälkeen ihan mielenkiinnosta Ukrainaa koskevien twiittien kommentteja (etenkin korkeaprofiilisilta henkilöiltä, kuten Zelenskyi ja Ursula von der Leyen), niin huomiona luonnollisesti ryssätrollien/bottien suunnaton määrä suoltamassa äärimmäisen tökeröä liejuaan, mutta myös se, että ilmeisesti tunkioimperiumilla riittää vielä sen verran trollitehtaan budjetissa pelimerkkejä että todella suurelle osalle näistä parin seuraajan "john32819632716" kuvaukseltaan "ultramaga bitcoin antiwoke" tileistä on hankittu tuo oliko nyt 8 dollarin kuukausihintaan saatava sininen täppä nimen viereen.

Nuo bottien/trollien suoltamat tarinat ovat yhtään useamman luettuna kyllä melko masentavaa paskaa. Vahvaa projisointia tai terroristiraiskaajien uhreille ilkkumista. Olisi mielenkiintoista tietää, miten psykoottinen henkilö pitää olla että tuommoista pystyisi työkseen suoltamaan, jos nyt kyseessä ei ole vaan paskavaltion tarpeisiin muokattu ChatGPT. Toisaalta kuvittelisi jopa kirjoitusbotilta kärähtävän virtapiirit tuommoisessa lietealtaassa operoimisesta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Oon miettinyt tuota Bäckmaniakin, että mikä on se suurin voima joka saa suomalaisen kääntymään niin venäjämieliseksi, jos/kun ei kuitenkaan taida venäläisyyttä suvusta tulla. Taloudellinen motiivi toki, jos oikeasti hyötyy siitä, mut että kuinka moni meistä tavallisista suomalaisista noin venäläiseksi heittäytyy vaikka saisikin rahaa siitä eri yhteyksissä.

En usko, että taloudelliset tekijät ovat merkittävin syy, miksi tämä taitavaksikin kehuttu fagotin soittaja on ajatunut toimimaan Venäjän tiliin. Bäckmanin kohdalla ei voi sanoa, että kyse olisi pelkästä Venäjä-mielisyydestä, vaikka sitäkin voi olla taustalla, koska hän on kuitenkin työskennellyt Venäjön presidentinhallinnon alaisessa Risissä eli Riss:ssä, jonka johtaja on tavanomaisesti SVR:n korkea-arvoinen upseeri, evp. Risi on eräänlainen ajatushautomo, jonka kynästä on muun muassa "tutkielmat vaalihäirinnästä ja -manipuloinnista Yhdysvalloissa", jos en nyt aivan väärin muista.

Bäckman oli nimetty Risin Pohjoismaiden toiminnoista vastaavaksi hlö:ksi, mutta Jessikka Aron oikeudenkäynnin aikaan hänen nimensä poistettiin verkkosivulta - kyse oli todennäköisesti vain taktisesta poisvedosta. Haluttiin kenties hälventää Aron oikeudenkäynnin kohdalla mahdollisia ylimääräisiä Venäjä-linkkejä.

Epäilen, että Bäckmanin kohdalla mennään aina 90-luvun puolelle, aikaan jolloin hän keräsi aineistoa Pietarissa väitöskirjaansa varten, jolloin on tapahtunut jotain, minkä seurauksena hän kompromoitui - tai ainakin nimi jäi riittävän hyvin mieleen. Tietäen millainen henkilö kohudesantti on, en ryhdy ääneen spekuloimaan sillä, mitä tuolloin mahdollisesti tapahtui.

Itse väitöskirjaankin liittyy lukuisia varsin kyseenalaisia asioita, alkaen johtopäätöksistä, joihin siinä päädyttiin. Mikä nimittäin poikkeaa lähes 180 astetta, siitä, millaisena Pietarin tilanne tuolloin nähtiin. Arja Paananen on muistaakseni koettanut saada vastauksia lukuisiin väitöskirjan nostattamiin kysymyksiin, mutta niin Bäckman kuten Kivinenkään ei ole suostunut tentattavaksi.

Reilu vuosikymmen sitten Bäckman julkaisi väiröskirjansa kuin myös haastateltujen henkilöiden nimiä. Tämä julkistus ei ainakaan hälventänyt spekulointia, osa haastatelluista kun epäili, ettei ole koskaan edes tavannut Bäckmania, osa taasen kyseenalaisti haastattelun tapahtuneen.

Bäckman antoi väitöskirjansa julkisuuteen

Mikäli arkistot Venäjällä eivät avaudu, niin epäilen, etteivät ne mahdolliset syyt Bäckmanin päätökseen ryhtyä/ värväytyä Venäjä operaattoriksi paljastu. Hän itse tuskin avaa vapaaehtoisesti suutaan, enkä usko, että kukaan muu puhuu ohi suunsa - jollei sitten riitojen seurauksena joku hänen hyvä tuttunsa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös