En usko, että tuo valeuutislaki etenee. Mutta se minkä kohdan siitä huomioisin ja boldaisin on: vieraan valtion tiedustelupalvelun toimeksiannosta. Olen sananvapauden puolustaja, mutta masinoidun haitallisen tiedon levittäminen ei ole mielestäni sananvapausasia.
Olen vahvasti samaa mieltä. Sananvapaudella ei voi mitenkään perustella valtion ulkopuolelta johdetun tai tuotetun disinformaation levittämistä, ei sellaisenaan eikä modifioituna, kun valeviestinnän ilmeisenä pyrkimyksenä on vaikuttaa haitallisesti Suomen valtioon ja kansalaisiin, sekä näiden etuihin. Mietintää aiheuttanee lähinnä riittävän selkeä määrittely siitä, millä rikoksen tunnusmerkistöllä syytekynnys ylittyisi, ja miten valeuutinen tai valeuutisia jakava lähde on todettavissa lainvastaiseksi.
Näkisin kuitenkin, että viranomaisten tulisi kyetä määrittelemään disinformaatio lainvastaiseksi disinformaatioksi suht nopeasti ja ilman monimutkaista byrokratiaa. Muuten koko laissa ei ole mitään mieltä, jos paskanlevittäjä saa touhuta rauhassa parikin vuotta, ennen kuin toimintaan voidaan millään lailla edes reagoida.
Jokin vähäpätöinen third-state levittäjä voidaan yrittää suitsia sakkorangaistuksella tai varoituksella kuriin. Lain kärjen tulisi kuitenkin kohdistua normitason FB-jakajien sijasta ahkeriin levittäjiin ja mielipidevaikuttajiin.