Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Venäjämielinen trollaus ja disinformaatio verkossa

• 228 934
  • 1 022

Tuamas

Jäsen
Ukrainan sodan myötä on tapahtunut seuraavat ainakin twitterissä:

- Rokotehöpönassuilu on leikkautunut murto-osaan
- Kanadan Convoyn hehkutus ja Trudeaun morkkaus on loppunut kuin seinään
- Koronasalaliitot ovat pääosin loppuneet

Lisäksi suuri osa rokotehöpönassuista on siirtynyt "epäilemään" Ukrainan sotaa ja sen motiivia.

Joku voisi vetää jotain johtopäätöksiä näistä, mutta pitäydytään nyt toistaiseksi.

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä esimerkiksi desantti Bäckman vielä jaksaa Twitterissä vääntää, mutta todella väsynyttä on hänen tarjontansa. Lisäksi käy koko ajan hänelle vittuilevien kimppuun. Toki vittuilukaan ei aina kovin tasokasta ole, mutta luulisi desantin pystyvän parempaan kuin vittuilla koronapiikkien sumentamasta ajattelusta jne...

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Kyllä esimerkiksi desantti Bäckman vielä jaksaa Twitterissä vääntää, mutta todella väsynyttä on hänen tarjontansa. Lisäksi käy koko ajan hänelle vittuilevien kimppuun. Toki vittuilukaan ei aina kovin tasokasta ole, mutta luulisi desantin pystyvän parempaan kuin vittuilla koronapiikkien sumentamasta ajattelusta jne...
Ajattelin aiemmin että en enää kävisi desantin Twitterissä, mutta tästä innostuneena vilkaisin ihan joitain tuoreimpia twiittejä. Oli itse asiassa ihan mielenkiintoinen tuo kun desantti kirjoittaa twitterissä "Nato-trolleista" ja koronapiikin sumentamista aivoista. Mietin että kertoisikohan tuollainen väsynyt huutelu jostain epätoivosta kun Neuvosto-Venäjän valtausretki ei onnistukaan...

Alejandro

Jäsen
Desantti hoitaa tonttinsa hyvin. Kaikki huomio kiinnittyy hänenlaisiinsa aggressiivisiin trolleihin, kun samalla pahimmat Venäjän vaikutusyritykset jäävät osalta huomaamatta ja kokonaan tajuamatta. Toivon, että tulevina vuosikymmeninä ruoditaan esimerkiksi Halosen, Lipposen ja Ahon merkitystä hyödyllisinä idiootteina.

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ajattelin aiemmin että en enää kävisi desantin Twitterissä, mutta tästä innostuneena vilkaisin ihan joitain tuoreimpia twiittejä. Oli itse asiassa ihan mielenkiintoinen tuo kun desantti kirjoittaa twitterissä "Nato-trolleista" ja koronapiikin sumentamista aivoista. Mietin että kertoisikohan tuollainen väsynyt huutelu jostain epätoivosta kun Neuvosto-Venäjän valtausretki ei onnistukaan...
Näin olen halukas tulkitsemaan. Itse uskon kyllä, että neuvosto-venäjän valtausretki valitettavasti onnistuu, koska Vladimir valloittaja ei toki voi perääntyä. Eli rautaa vaan ukrainaan niin paljon että se lopulta on ryssän oma.

Mutta Bäckmanista huokuva epätoivo voi johtua siitä, että hänen operaationsa katsotaan epäonnistuneeksi, kun suomalaisten asenteet eivät olekaan olleet pelkästään hyssyttelyä tai hyväksymistä. Tietysti myös ruplan arvon romahdus tuntunee ikävästi tilipussissa. Ja sitten voi olla aiheellinen pelko omasta turvallisuudesta, näillä kätyreillä ei tiettävästi se osa välttämättä kovin kaksinen ollut edes siellä maanpäällisessä paratiisissa. Niin, ja olihan Jon Hellevigin kuolemassa myös jotakin aika salamyhkäistä.

ijuka

Jäsen
Tässä kun olen näitä vähän seurannut niin Bäckman vaikuttaa jopa melkein järkevältä verrattuna Putkoseen. Tai ainakin kun jotain puoli tuntia katsoin niin se oli silleen melkein asiallista vaikka väärää tietoa onkin, ei edes myötäile täysin Venäjän valtamediaa. Putkosella taas on joku eksistentiaalinen kriisi päällä ja aivan älyttömän sakeaa juttua.

Tuamas

Jäsen

Siis toki nämä julkisesti Putinin kelkassa olevat ovat jatkaneet tykitystä, parhaimpina esimerkkeinä Putkosen meltdown, Bäckmanin tölväisyt joka suuntaan ja Korhosen höpönassuilut.

Vaikutus on ollut ennen kaikkea niissä, jotka ovat esittäneet jotain muuta kuin ovat, eivätkä ole julkisesti olleet Venäjän kelkassa. Näiden määrä romahti ja jäljellejääneiden intressit vaihtuivat saman tien kun sota alkoi.

Tästä kun joku pääsee aikanaan tekemään väikkäriä ja kevyempää tutkimusta, olettaisin että johtopäätös tulee olemaan, että venäläisten informaatiovaikuttaminen ja eripuran luonti lännessä olikin huomattavasti laajempaa ja vaikeammin tunnistettavaa, kuin oli aiemmin kuviteltu.

Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tästä joku pääsee aikanaan tekemään väikkäriä ja kevyempää tutkimusta, olettaisin että johtopäätös tulee olemaan, että venäläisten informaatiovaikuttaminen ja eripuran luonti lännessä olikin huomattavasti laajempaa ja vaikeammin tunnistettavaa, kuin oli aiemmin kuviteltu.
Minä uskon myös tähän täysin. Minua on lähipiirissäni pidetty epäsuorasti vainoharhaisena tai ainakin liian kiihkomielisenä, kun olen tuonut näiden ryssäntrollien työtä esiin. Nyt on takit kääntyneet. On kuitenkin sanottava, ettei tästä ole seurannut mitään olinpas oikeassa -voittajafiilistä. Ennemmin lähinnä suuri suru ja epätoivo koko paskasta.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minä uskon myös tähän täysin. Minua on lähipiirissäni pidetty epäsuorasti vainoharhaisena tai ainakin liian kiihkomielisenä, kun olen tuonut näiden ryssäntrollien työtä esiin. Nyt on takit kääntyneet. On kuitenkin sanottava, ettei tästä ole seurannut mitään olinpas oikeassa -voittajafiilistä. Ennemmin lähinnä suuri suru ja epätoivo koko paskasta.
Aika lailla sama juttu täällä. Vähän sellaista vinoon katsomista, tyyliin ”se Kääpiö nyt yrittää olla tietävinään jotain”.

Eipä silti, olisin ollut mielihyvin Venäjän ja trollitouhujen suhteen täysin väärässä. Ja olisin suonut Tarja Halosen olevan oikeassa siinä samojen demokratiakäsitysten, arvojen ja minkä lie läpäti läpäti kanssa. Tosiasia on, ettei yksin Halosen vaan kovin monen muunkin käsitykset Venäjästä ja sen suunnasta eivät perustuneet empiirisiin havaintoihin, vaan ennemminkin ideologisiin kuvitelmiin ja toiveajatteluun. Lasku tulee perässä.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tästä kun joku pääsee aikanaan tekemään väikkäriä ja kevyempää tutkimusta, olettaisin että johtopäätös tulee olemaan, että venäläisten informaatiovaikuttaminen ja eripuran luonti lännessä olikin huomattavasti laajempaa ja vaikeammin tunnistettavaa, kuin oli aiemmin kuviteltu.
Aika paljon tätä on vuosien aikana tullut seurattua ja luettua erilaisia tutkimuksia ja artikkeleita. Esimerkiksi Luke Harding on kirjoittanut tästä pidempään. Venäjä otti verkkovaikuttamisen yhdeksi osaksi doktriinejaan vajaat 10 vuotta sitten. Silloin määriteltiin, että informaatiovaikuttaminen on joissakin tapauksissa ensisijaista, mutta aina osana sotilaallisia ja poliittisia tavoitteita. Venäjä varautui silloin myös estämään lännen informaation lakia uudistamalla. Nyt Venäjä voi sulkea kaiken ulos tai itsensä kuplaan, jos haluaa.

Vaikka joskus kuvitellaan, että ns. kokin trollitalo Pietarissa on pahuuden pesä, josta materiaalia tuotetaan, se ei anna kuvaa kokonaisuudesta. GRU eli Venäjän yksi sotilastiedustelu on paljossa mukana. GRU:n päätoimialueet ovat Venäjä, Ukraina, osin Lähi-Itä sekä Afrikka. GRU:n resurssit ovat merkittävät.

Mitä itse olen havainnut ja muiden (kuten YLE) materiaalista lukenut, Venäjän disinformaatiota löytyy Suomesta mm. kaikkien suurempien (15-20, kuten YLE, HS, IS jne) medioiden kommenttikentistä ja kaikilta keskustelupalstoilta. Kuten Suomi24, MuroBBS, Russian.fi, Reddit, Topix.com, Pprune ja Vauva.fi ja Jatkoaika.com. Täällä trollit ulostetaan aika pian.

Venäjän disinformaatioon törmää rokote- ja koronavastaisissa liikkeissä, Suomen Convoyssa ja monissa muissa tapahtumissa ja liikkeissä. Näistä osa on venäläistä disinformaatiota harrastavien käsissä ja osassa he taas menevät mukaan, koska tilanne kannattaa käyttää ns. hyödyksi.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä itse olen havainnut ja muiden (kuten YLE) materiaalista lukenut, Venäjän disinformaatiota löytyy Suomesta mm. kaikkien suurempien (15-20, kuten YLE, HS, IS jne) medioiden kommenttikentistä ja kaikilta keskustelupalstoilta. Kuten Suomi24, MuroBBS, Russian.fi, Reddit, Topix.com, Pprune ja Vauva.fi ja Jatkoaika.com. Täällä trollit ulostetaan aika pian.
Minä olen tehnyt sen havainnon, että tyypillinen trolli ei vastaa viesteihin eikä kommentoi niitä ainakaan omin sanoin. Jos kommentoivat, niin jollain linkillä "tutkimukseen".
Eli trollit lähettelevät valmiita tekstejä, mutta eivät saa tai osaa keskustella omin sanoin.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä olen tehnyt sen havainnon, että tyypillinen trolli ei vastaa viesteihin eikä kommentoi niitä ainakaan omin sanoin. Jos kommentoivat, niin jollain linkillä "tutkimukseen".
Eli trollit lähettelevät valmiita tekstejä, mutta eivät saa tai osaa keskustella omin sanoin.
Kyllä. Tekstit on usein valmiita, koska se on nopea tapa olla mukana esimerkiksi 5-10 keskustelussa samaan aikaan. Jotain yksityiskohtia voidaan lisätä.

Mutta. On erikseen nimimerkkejä, jotka keskustelevat mielellään ja haastavat keskusteluun väitteillään. Tälläkin palstalla ja mieleen tulee esimerkiksi TOJ.

Lisäksi Venäjä on parantanut näiden valmiiden linkitettyjen "tutkimusten" laatua. Esim koronakriisin alussa 2020 Jatkoajassakin oli Venäjän propagandamateriaalia jaossa ja upeaa grafiikkaa. Esitys päättyi muistaakseni siihen, että länsimaiden terveydenhuolto kaatui. Jos oikein muistan, tekijäksi oli merkitty kohtuullisen suuren yrityksen toimitusjohtaja kuvineen. Mutta sellaista toimitusjohtajaa ei ollut, yritys kyllä.

Sitten on kaikilla palstoilla iso joukko hyväuskoisia hölmöjä, jotka ovat Venäjän puolella ideologisista syistä. Olen useamman kanssa keskustellut täällä ja muualla. Mutta modena olin eräällä isolla toisella palstalla, joten trollimääristä kokemusta ylläpidon kautta on vain sieltä, ei täältä.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta. On erikseen nimimerkkejä, jotka keskustelevat mielellään ja haastavat keskusteluun väitteillään. Tälläkin palstalla ja mieleen tulee esimerkiksi TOJ.
Itsellä tulee mieleen hyvänä esimerkkinä tuollaisesta toimintatavasta nimimerkki Freedom, varmaan siitäkin johtuen, että kyseisen nimimerkin hyvin muistan, kun olen itsekin hänen suoltamaansa disinformaatiota korjaillut ja hän kyllä myös vastaili niihin viesteihin ahkerasti muutenkin kuin pelkällä copy-pastella. Freedomin kohdalla soluttautuminen palstalle oli pitkäjänteinen prosessi ja siihen sisältyi mm. esiintyminen Tapparan fanina, koostuen lähinnä silloin tällöin palstan Tapparaosioon kirjoitetuista pinnallisista lyhyistä viesteistä. Vasta aivan palstauransa loppupäässä, ennen moderaattorien lopullista poistoratkaisua, nimimerkki läväytti sitten kunnolla Venäjää puolustavia näkemyksiään tiskiin tähän tyyliin:

Nato on vanhentunut. Venäjä on nykyään demokratia, ja siellä ihmiset saavat toteuttaa itseään miten huvittaa (tietyin poliittisin rajoituksin, joita on käytännössä kaikissa muissakin vastaavan kehitysvaiheen maissa). Tähän lauseeseen tietysti tulee kauhea vastalause-myrsky Suomi-median propagandan sellaisenaan nielaisseilta. Ei kannata vaivautua. Tiedän kyllä mielipiteenne ilmankin.

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse muistan jatkoajasta vain kirjoittajan TomiP, joka ei kauhean kauan tainnut ehtiä vanhentua jatkoaikaurallaan. Hän oli paikalla aamusta iltamyöhään varsin intensiivisesti Venäjää puolustelemassa. Tyyli oli myös tuollainen näennäisen hienovarainen.

Tuo ajoittui keväälle, jolloin Mm-kisojen finaalissa olivat vastakkain Kanada ja Venäjä. Nuorekas Kanada erittäin nopealla pelitavallaan nuiji Venäjän täysin. Muistan, että TomiP ei tahtonut tätä oikein kestää. Liveseuranta oli varsin hauskaa.

Itse muistan jatkoajasta vain kirjoittajan TomiP, joka ei kauhean kauan tainnut ehtiä vanhentua jatkoaikaurallaan. Hän oli paikalla aamusta iltamyöhään varsin intensiivisesti Venäjää puolustelemassa. Tyyli oli myös tuollainen näennäisen hienovarainen.

Tuo ajoittui keväälle, jolloin Mm-kisojen finaalissa olivat vastakkain Kanada ja Venäjä. Nuorekas Kanada erittäin nopealla pelitavallaan nuiji Venäjän täysin. Muistan, että TomiP ei tahtonut tätä oikein kestää. Liveseuranta oli varsin hauskaa.
Mulle jäi kuva TomiP:stä enneminkin umpivasemmistolaisesta jäärästä. Persujahan tuo haukkui vähän väliä kun ovat tulleet trokaamaan vasemmiston tonteille.
Amerikka/länsivastainen oli toki ja omien puheidensa mukaan sukunsa ensimmäinen akateemisesti koulutettu.

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mulle jäi kuva TomiP:stä enneminkin umpivasemmistolaisesta jäärästä. Persujahan tuo haukkui vähän väliä kun ovat tulleet trokaamaan vasemmiston tonteille.
Amerikka/länsivastainen oli toki ja omien puheidensa mukaan sukunsa ensimmäinen akateemisesti koulutettu.

Joo, itse asiassa äsken vaivauduin vähän penkomaan hänen viestihistoriaansa. Valitettavasti ne lätkän MM-kisaseurannat olivat johonkin jo pyyhkiytyneet. Mutta oli tuolla yleisurheiluseurantaa jne. Saattoi tosiaan olla vain puhtaasti umpivassari, joka sattui vielä symppaamaan Venäjää. Urheilukisoissa ainakin pohjoisamerikkalaiset olivat aina mitä halveksittavampia, ja venäläiset ihquimpia.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mihinkähän Jalonen twiittaa...siis viittaa? Kertokaa tänne, jos havaitsette jotain tuoreita ilmiöitä muualla kuin Jatkoajassa nyt.

Lisäksi suuri osa rokotehöpönassuista on siirtynyt "epäilemään" Ukrainan sotaa ja sen motiivia.

Itsekin olen havainnut tason, jossa tuomitaan Venäjän hyökkäys näennäisesti, mutta spleinataan sitä ymmärrettäväksi pahan Naton varjolla. Eli lähinnä propagandaan ja trollaukseen uponnut osa porukkaa.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Kukapas muukaan kuin Bernie Ecclestone oli männäviikolla todennut Putinin olevan kunniallinen toiminnan mies. Minkä hän lupasi, myös teki. Ei olisi ollut Bernielle ongelma, jos Venäjän kisasta (joka on toki peruttu haastattelun jälkeen) olisi puuttunut hallitseva maailmanmestari vedoten sotatilaan.

Desantti Bäckman ja muut vastaavat pellet ympäri maailmaa ovat aika pikkutekijöitä verrattuna Venäjän ostamiin raharikkaisiin sekä kovan luokan mielipidevaikuttajiin.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Putinin ja varmasti monien muidenkin venäläisten märkä päiväunihan olisi se, että EU lähtisi hajoamaan sisältä päin. Ja siitä erektiosta he eivät toipuisi ikinä, jos saisivat vielä Natonkin jotenkin natisemaan liitoksistaan.

Tämä on Venäjän kohdalta aivan ensisijaisesti ymmärrettävä täällä Suomessa ja muuallakin Euroopassa, että tähän he pyrkivät myös aktiivisesti vaikuttamaan, että näin tapahtuisi. Luojankiitos Putin nyt ainakin toistaiseksi tuli kusseeksi erittäin pahasti vain omille kengilleen, ja löi koko länsimaailman semmoisella tavalla yhteen jota ei ole nähty ainakaan minun elinaikanani koskaan.

Silloin kun jotain Orbanin ja Erdoganin kaltaisia höyrypäitä liittyy tähän samaan yhteiseen rintamaan, niin tietää, että Putinilla on kaverit todella vähissä. Nyt meidän pitää vain varmistua siitä, että näin on jatkossakin ellei Venäjä aidosti rupea muuttumaan.

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Raportoidaan nyt vielä se, että desantti Bäckman on tänään tykitellyt todella kiivasti tviittiä menemään. Uhkailee keräävänsä "hölmöimpien Nato-trollien nimiä" jotta voi laittaa heille selfien Kiovan voitonparaatista. Tirsk.

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Perkele, Antti Heikkilä blokkasi mut. Pari kohtalaisen lievää vittuilutwiittiä ehdin laittaa, ja saman tien blokki viuhui.
Itsellä kesti sen yhden kommentin verran ennen kuin blokkia viuhui. Lisää kyllä aina näiden hourupäiden uskottavuutta kun eivät uskalla/osaa rehdisti perustella väitteittään/näkökulmaansa.

Ainoa argumentoinnin keino on siis välttää vastaväitteet poistamalla kommentit ja blokkaamaalla erimieltä olevat käyttäjät.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Olisi mielenkiintoista tietää tajuaako nämä heikkilät ja bäckmanit miten heidän sponsorivaltionsa natina mahtaisi vaikuttaa myös omaan tulevaisuuteen, vai onko siellä todellinen jumalusko putleriin ja kaadereihinsa. Toki maanpetos vaatinee melko paatunutta luonnetta (luonteettomuutta), että tuskin ne tunnontuskia tulisivat koskaan tuntemaan vaikka terroristivaltio kaatuisikin alta ja koko touhu perattaisiin oikeuskäsittelyjen kautta näkyville, mutta jos edes sellaista henkilökohtaista pikkunatsin ahdistusta että pitäisi keksiä jotain uusia hommia ja CV vähän heikonlainen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy