Saksa antaa Ukrainalle luvan käyttää antamiaan aseita iskuihin Venäjän puolelle. Pyörä lähtee pyörimään oikeaan suuntaan.
Liittokansleri Olaf Scholzin edustaja kertoi asiasta.
www.is.fi
Tämä on ollut sinänsä täysin absurdi keskustelu, että kansainvälisoikeudelliselta katsantokannalta tuo oikeus (sotilaskohteisiin iskeminen aggressorin alueella) on ollut koko ajan olemassa.
Länsimaat ovat vain itse rajoittaneet tuota oikeutta itse toimittamiensa aseiden kohdalla. Eli ollaan itse oltu luottamatta kansainväliseen, sääntöpohjaiseen järjestelmään - jota tässä nimenomaan ollaan kuitenkin yhdessä puolustamassa.
"Oikeus iskeä sotilaskohteisiin aggressorivaltion alueelle on turvattu kansainvälisin sopimuksin, mutta meidän toimittamilla aseilla ette sitä saa tehdä".
Täysin absurdi tilanne koettiin Macronin ja Scholzin tapaamisessa. Macron julisti Ranskan sallivan iskemisen Venäjälle heidän toimittamillaan aseilla, jonka jälkeen Scholz totesi tämän itse asiassa olevan kansainvälisen oikeuden mukainen ratkaisu.
Ei ihme, että toimittajat hieman hämmentyivät tilanteesta. Olisi kuitenkin ollut hyvä, jos joku olisi kysynyt, että miksihän helvetissä ette, arvon presidentti ja liittokansleri, ole sallineet kansainvälisen oikeuden mukaista toimintaa tähän mennessä?
Eräs Saksan vihreiden liittopäiväedustaja totesikin olevansa helpottunut, että itsestäänselvyys saatiin viimein todettua ääneen ja sen ympärillä käyty "bullshit-keskustelu" päätökseen.
No, ehdottomasti erinomainen juttu kuitenkin on, että pyörä tosiaan pyörii oikeaan suuntaan.