Laitetaan tämä vaikka tänne, vaikka liittyykin Venäjän terrorisotaan vain epäsuorasti. Saksan muutoksesta kun täällä on puhuttu.
Saksalaisen yhteiskunnan muutosta kuvaa hyvin se, että puolustusvälineyritys RheinMetall on Borussia Dortmundin uusi pääsponsori. Vähemmän yllättäen se on herättänyt paljon keskustelua ja myös kritiikkiä Saksassa, mutta se joka tapauksessa kuvaa Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamaa saksalaisen yhteiskunnan valtavan nopeaa ja väistämätöntä muutosta. Aseyritysten sponsoriyhteistyö urheiluseurojen kanssa ei olisi tullut kyseeseenkään vielä kolme vuotta sitten.
Hesarissa oli tästä tänään Ari Virtasen sinänsä mielenkiintoinen kirjoitus. Siinä pisti kuitenkin silmään se, että toimittaja yleisti Saksan tilanteen muihinkin maihin seuraavasti: "
Hätkähdyttäväksi yhteistyön teki se, että harvemmin sotaan kytkeytyviä yhtiöitä nähdään urheiluseurojen yhteistyökumppaneina. Ja se herättää kysymyksiä siitä, mihin tarkoitukseen valtioille aseita myyvä yritys tarvitsee yhteistyökumppanuutta?"
Virtanen unohtaa, ettei tämä esimerkiksi Suomessa olisi mitenkään uutta. Patria esimerkiksi sponsoroi useita urheiluseuroja - etunenässä merkittävällä sopimuksella HPK:ta ennen Slovenia-jupakkaa.
RheinMetallin ja BVB:n sopimuksen selkeä tarkoitus on lisätä saksalaisten tietoisuutta ja asennemuutosta nykyinen tilanne huomioonottaen. Samaan kategoriaan menee myös Bundeswehrin näkyvyyden lisääminen mainonnassa (esim. raitiovaunuja on ympäri Saksaa maalattu sotilasväreillä ja Bundeswehrin tunnuksilla) sekä siinä, että sotilaat matkustavat lomille sekä lomilta kasarmeille muun Euroopan tapaan nykyään sotilasasussa, kun vielä joitakin vuosia sitten sotilaiden näkymistä katukuvassa sekä julkisissa liikennevälineissä peiteltiin aktiivisesti.
BVB:n pj:n Hans-Joachim Watzken sekä talousministeri Robert Habeckin kommentit ovat hyviä:
Watzke: "
Uskomme, että on oikea päätös katsoa, miten puolustamme demokratian kulmakiviä. Etenkin tänään, kun näemme, miten vapautta täytyy puolustaa Euroopassa. Meidän pitää sopeutua tähän uuteen normaaliin."
Habeck: "
RheinMetallin yhteistyösopimus jalkapalloseuran kanssa on epätavallista, mutta se kertoo siitä, missä tilanteessa olemme."
Eli kyllä. Juuri aseyritykset ja laajemmin yhteiskunta tarvitsevat Euroopassa urheilusponsoroinnin kaltaisen yhteistyön kautta saatavaa näkyvyyttä imagomuutoksen aikaansaamiseksi. Erityisesti vuonna 2024. Erityisesti Saksassa.
Suunta on hyvä. Kyseessä ei ole militarismi, vaan tietoisuuden lisääminen demokratian, laillisuuden ja sääntöpohjaisen yhteiskunnan puolustamisen tarpeellisuudesta.
Pahoittelut lievästä offtopicista, mutta ajattelin, että tämä saattaisi kiinnostaa juuri tässä ketjussa.
Tutkijan mukaan sponsorisopimus puolustusalan yrityksen kanssa on hyvin kyseenalainen teko Dortmundilta.
www.hs.fi