Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 10 011 461
  • 61 517

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
No kyllähän moni suomalainen on opiskellut venäjää koulussa tai työn kautta. Niin meidänkin perheessä. Toisaalta en tiedä teistä, mutta mä tunnistan venäläisen, varsinkin naisen, jo kaukaa. Kasvonpiirteet ja vaatetus.
Tää on kyllä varsin kova kyky ihan Ukrainalaisia ja Venäläisiä naisia nähneenä. En mä ainakaan erottaisi. Enkä kyllä kielestäkään, kun ovat varsin lähellä toisiaan.

Kymmenestä et viittä tunnistaisi tunnistusrivissä oikein.
 

Nahkalerputin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lerputten ja likasangon täystuho, RD:n Uimalakki
Näin. Suomi on vartti sitten liittynyt natoon.. Sivuhaarana todettakoon. Varmaan venäjän puolelta lisääntyvät pamaukset jatkuu.. Oli sitte kaivostoiminnasta tai mistä lie johtuvia.
 

Animal

Jäsen
Tää on kyllä varsin kova kyky ihan Ukrainalaisia ja Venäläisiä naisia nähneenä. En mä ainakaan erottaisi. Enkä kyllä kielestäkään, kun ovat varsin lähellä toisiaan.

Kymmenestä et viittä tunnistaisi tunnistusrivissä oikein.
En tähän itse väittelyyn lähde, mutta huomautetaan myös, että ukrainalaisista useampi kymmenen prosenttia puhuu myös äidinkielenään Venäjää eli sikäli saa kyllä olla aika fakiiri jos erottaa venäläisen jostain entisen neuvostomaan venäjänkielisestä.

Jos tarkkaan kuuntelee, niin ukrainankielen itseasiassa erottaa venäjänkielestä.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kohtalaisen helpostikin nykyään. Siinä on vähän erilainen nuotti, ja joissakin äänteissä on selkeitäkin eroja.

Aika fakiiri saat kyllä olla jos ihan oikeasti kieltä osaamattomana erotat äänteistä kielet. Voin ihan oikeasti sanoa kieltä jonkin verran osaavana että itse en ainakaan erota mistään nuotista jos puheen kuulee kauempaa kumpaa kieltä puhutaan.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sprot
Kyllä kääpiön blyatzkrieg sodankäynti saa uuden merkityksen, kun Bakhmutin (73k asukasta) valtausyrityksen aikana suunnilleen kaikki halukkaat olisivat ehtineet liittyä Natoon. Rypsykät ovat lahjusten turvin onnistuneet valtaamaan alueita, siis näin karkeasti arvioituna...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Aika fakiiri saat kyllä olla jos ihan oikeasti kieltä osaamattomana erotat äänteistä kielet. Voin ihan oikeasti sanoa kieltä jonkin verran osaavana että itse en ainakaan erota mistään nuotista jos puheen kuulee kauempaa kumpaa kieltä puhutaan.
Gorbakin (kuten moni muu) aikoinaan viljeli ukraina-vaikutteisesti aika paljon puheessaan h-kirjainta g:n asemesta ("ja havarju" = minä sanon/puhun, "mnoha" = paljon).
Sitä en osaa sanoa, onko h-kirjaimen viljelyä tietoisesti pyritty kitkemään nyky-Venäjällä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Melkoisia fakiireita täällä pyörii kyllä. Minä en erota välillä edes ruotsalaista norjalaisesta tai tanskalaisesta, vaikka minä mukamas osaan ruotsia.

Mutta täällä jotkut jostain poskipäistä ja housujen lahkeista pystyvät 100% varmuudella spottaamaan että kuka on ukrainalainen ja kuka venäläinen, ja kieltä kun kuuntelee niin nuotin perusteella tulee vielä 250% varmuutta lisää, vaikkei kumpaakaan kieltä edes osaa. Hirveen taitavia ootte kyllä. Te ootte varmaan sitä samaa sakkia jotka tietää mikä on kenenkin mielestä rasistista käytöstä ja mikä ei.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Melkoisia fakiireita täällä pyörii kyllä. Minä en erota välillä edes ruotsalaista norjalaisesta tai tanskalaisesta, vaikka minä mukamas osaan ruotsia.

Mutta täällä jotkut jostain poskipäistä ja housujen lahkeista pystyvät 100% varmuudella spottaamaan että kuka on ukrainalainen ja kuka venäläinen, ja kieltä kun kuuntelee niin nuotin perusteella tulee vielä 250% varmuutta lisää, vaikkei kumpaakaan kieltä edes osaa. Hirveen taitavia ootte kyllä. Te ootte varmaan sitä samaa sakkia jotka tietää mikä on kenenkin mielestä rasistista käytöstä ja mikä ei.
Kyllä kaltaisesi kosmopoliitin luulisi tällaiset asiat erottavan. Ainakin iltadrinksuilla tai viimeistään hiihtosuksien asennosta ladulla pitäisi eron olla maailman miehelle selvä.
 

Fingerpori

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
Melkoisia fakiireita täällä pyörii kyllä. Minä en erota välillä edes ruotsalaista norjalaisesta tai tanskalaisesta, vaikka minä mukamas osaan ruotsia.

Mutta täällä jotkut jostain poskipäistä ja housujen lahkeista pystyvät 100% varmuudella spottaamaan että kuka on ukrainalainen ja kuka venäläinen, ja kieltä kun kuuntelee niin nuotin perusteella tulee vielä 250% varmuutta lisää, vaikkei kumpaakaan kieltä edes osaa. Hirveen taitavia ootte kyllä. Te ootte varmaan sitä samaa sakkia jotka tietää mikä on kenenkin mielestä rasistista käytöstä ja mikä ei.
Ei kyllä tuota mitään vaikeutta erottaa ruotsin, norjan ja tanskan kieltä toisistaan. Ruotsalaisen erottaminen norjalaisesta tai tanskalaisesta onkin sitten paljon vaikeampi juttu.
Omaan korvaan ukrainan kieli kuulostaa pehmeämmältä kuin venäjän kieli.
 
Ei kyllä tuota mitään vaikeutta erottaa ruotsin, norjan ja tanskan kieltä toisistaan. Ruotsalaisen erottaminen norjalaisesta tai tanskalaisesta onkin sitten paljon vaikeampi juttu.
Omaan korvaan ukrainan kieli kuulostaa pehmeämmältä kuin venäjän kieli.
Ukrainan kielestä puuttuu se rasittava ulinasoundi ja se puuttuu myös useimmilta venäjää puhuvilta Ukrainalaisilta
 

Klokoski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Finnish Defence Forces, Ukraine
Aika jalat maassa oleva tyyppi. Varmaan saa arvostusta maamiehiltä ja muiltakin aseveljiltä.
Kyseinen kaveri osaa olla varmasti melko ilkeä voissapaistettaville.
Kaverin historian ja taustan/taidot tuntien.
Ei siitä sen enempää.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ei kyllä tuota mitään vaikeutta erottaa ruotsin, norjan ja tanskan kieltä toisistaan. Ruotsalaisen erottaminen norjalaisesta tai tanskalaisesta onkin sitten paljon vaikeampi juttu.
Ruotsia puhuvilta puuttuu norjalaisten loppukiekaisu eli lauseen lopun painotus kimakalla äänellä.
Tanskasta nyt vain ei saa mitää selvää.
Kun muutin Norjaan, ymmärsin joka kolmannen sanan. Viiden vuoden jälkeen ymmärsin kaksi sanaa kolmesta.
Ruotsia ymmärrän 3/3.
 

Majoneesi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki voijjaan tuhota
Sen olen oppinut, että jos joku ottaa drinksun niin se voi olla valkovenäläinen.
Sen sijaan mustia ryss... (ei kun se on varmaan kielletty tässäkin kontekstissa, muotoillaan mustia venäläisiä) kannattaa välttää.

Ettei mene ihan aiheen ohi. Mielenkiinnolla odotan, millaisella harhautuksella Ukraina tulevan offensiivin painopistealueen / -alueet pitää pimennossa. Drone- ym. tiedustelun perusteella kuvittelisi, että harhautukset ovat hyvin hankalia toteuttaa, mutta on onnistunut aiemminkin tässä sodassa. Vaikka vihollinen on linnoittautunut syvyyteenkin ilmeisen hyvin, toivottavasti taistelutahto murtuu yhtä nopeasti kuin viime syksynä ja kartalta alkaa valloitettujen alueiden osuus pienentyä ripeästi.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Lukashenka ehdotti aselepoa Ukrainaan, Peskov sanoi heti, että älä uneksi.

Täysin teatteria koko touhu, toi puudeli ei edes pieraise ilman lupaa. Ihmettelen vaan, miksi länsimedia antaa tällaiselle minkäänlaista palstatilaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös