Vuosi surua, vihaa ja hämmennystä.
Tässä ketjussa muutamat kirjoittajat ovat jakaneet tuntemuksiaan ja ajatuksiaan vuosipäivän alla. En itse juurikaan seurannut sodan alla uutisointia ja tietyllä tapaa myös Krimin miehityksen vakavuus oli mennyt itseltäni ohi.
Huomioni alkoi herätä kuullessani uutisia verivarastojen siirtämisestä. Olin silloin autossa matkalla Lappiin ja aloin tosissani miettiä, mitä h*elvettiä ne r*ssät oikein puuhaavat. Putinin puhetta, viittauksia Leniniin ja puhetta imperiumin rajojen palauttamista, katsoin sitten sodan aloittamisen alla kotona aivan epäuskoisena.
Ja sitten jysähti. Sota alkoi. Täytyy myöntää, etten muista koskaan pelänneeni yhtä paljon. Olen ollut useasti kertausharjoituksissa ja aina lähtenyt sieltä ajatuksella, että naapurin sotakoneisto on ylivoimainen ja maailman huippua. Kaikki oli sumuista, ihmiset töissä hiljaisia. Kaikki olivat järkyttyneitä.
Onneksi aika näytti, että kyseisen valtion epäonnistumiset eivät rajoitu pelkästään yhteiskunnallisiin rakenteisiin ja teknologiseen kehitykseen, vaan myös syömähammas ja ylpeys, armeija oli läpimätä korruptiosta. Silti ensimmäiset päivät ja viikot saatoin herätä yöllä tarkastamaan, onko Kiova jo kaatunut. Hostomelin taistelu on jäänyt mieleen ja siitä tullaan varmasti kirjoittamaan tulevaisuudessa.
Iltalehti uutisoi viime keväänä Niinistön Yhdysvaltojen matkojen jälkeen, että Suomi tulee saamaan Major Non-Nato Ally -aseman. Uimahallin pihalla oma stressi purkautui ja itku tuli silmäkulmaan. Vaikka tämä osoittautuikin ankaksi, oli luvassa jotain paljon parempaa. Lopullinen suomettumisesta luopuminen, omilla aivoilla ajattelu ja jaloilla seisominen. Hei hei Venäjä, tervetuloa Länsi.
Tänään olen surullinen ja vihainen, että sota on jatkunut näin kauan. Silti olen myös onnellinen, että kaksi pientä lastani saavat tulvaisuudessa kasvaa turvallisessa maassa, jossa ei jatkuvasti tarvitse miettiä naapurin hullun Iivanan seuraavia siirtoja.
Ikinä en tule kyseisessä maassa tai maan edustajien kanssa asioimaan. En ikinä unohda tuntemuksiani 24.2.2022 aamulla.