Olen ollut pro-EU about vuodesta 90-95 alkaen. Olen tässä vuosikymmenten saatossa koettanut kertoa, että ne EU-direktiivit, joista Suomikin on päättämässä, heiluttelevat teollisuuden tuotantoa ympäri maailmaa - ja tuon olen tosiaan itse omakohtaisesti nähnyt.
Silti mulle on tullut yllätyksenä se, että kuinka paljon Euroopan mailla on yhdessä toimiessaan vaikutusvaltaa ympäri maailmaa. Ajatellaan tätä Ukrainan sotaa. Olisihan se voinut mennä niin, että Ukraina olisi jätetty about yksin, ja Puola ja Slovakia olisivat olleet about ainoa maa tukemassa Ukrainaa. Olisi se voinut mennä niinkin, että EU olisi lähtenyt (taloudelliseen) sotaan Venäjää vastaan, mutta muu maailma olisi ajatellut, että se on heidän oma paikallinen konfliktinsa, jonka saavat ratkaista ihan itse.
Mutta totuus on se, että EU:n puuttuminen Ukrainan sotaan teki tästä sodasta globaalin kaikkine liitännäisvaikutuksineen. Sellaisetkin maat, jotka varmaan haluaisivat pysyä puolueettomana, joutuvat miettimään, että kummalle puolelle asettuvat.
Sekin täytyy sanoa, että onhan tässä sodassa ollut tärkeää paitsi tosiaan EU:n tuki, myös Euroopan valtioiden perinteisten liittolaisten tuki. Jotenkin tässä näkee sen, kuinka lopulta luja on esimerkiksi Euroopan ja Yhdysvaltojen välinen liittolaisuus. Ei sillä, sekin lämmittää, että kaikesta huolimatta mm. Japani on selkeästi asettunut länsiblokin puolelle, toki heillä on omat juttunsa hampaankolossa suhteessa Kiinaan ja Venäjään.
Yhtä kaikki, todella hämmentävää on ollut huomata se, että "rajakahinasta" tulee globaali asia, eikä lainkaan sen takia, että Ukrainan läheisimmät rajanaapurit Puola ja Slovakia näköjään nyt käsitetään integraaliseksi osaksi Länsi-Eurooppaa (josta tää eskaloituminen lähtee liikkeelle).