Minun käsittääkseni ei, ei lyhyellä aikataululla, vaan siitä seuraisi energiakriisi. En harmikseni muista sitä artikkelia, jossa käsiteltiin erilaisia keinoja paikata energian tuonti Venäjältä. Siinä oli muistaakseni EU:n ja IEA:n arvio vaihtoehtoisista lähteistä ja molemmissa jää iso paikkaamaton aukko.En muista onko täällä ollut selväsanaisesti mainintaa, että onko Euroopan mahdollista lopettaa energian osto ryysyiltä? Siis onko jostain muualta saatavilla riittävästi, jotta tuo olisi mahdollista tai ylipäätään vaihtoehto jonka voi vaikka rahallisesti kompensoida?
Mun oma käsitykseni on se, että energiakriisiä koetetaan välttää, koska sen seuraukset olisivat ennakoimattomia. Energia kun tahtoo vaikuttaa ihan kaikkialla, niin tuotannossa, kuljetuksissa kuin asumisessakin. Sen vaje voisi ajaa Euroopan maita kaaokseen laaja-alaisestikin.
Tämä on tietysti ihan totta ja käsittääkseni ihan tunnustettu asia. Samoin tunnustettu asia on se, että energia on pakko korvata aikataululla X.Seuraa tästä mitä seuraa, mutta pakko tämä on jossain pysäyttää ja luulisi EU:lle sopivan sen tapahtuvan ennemmin nyt sitten Ukrainassa kuin vaikka Suomessa.
En ole aihepiirin erikoisasiantuntija, mutta muutamaa asiaa olen vähän pohtinut. Ensimmäinen juttu on se, että jos Eurooppa uskaltaisi ottaa riskin kaaoksesta, niin kaasu- ja öljytoimitusten katkaisu ripeästi olisi tuntuva isku Venäjälle juuri nyt. Ei ole poissuljettua, että syksyyn mennessä tilanne on kehittynyt sellaiseksi, jossa Venäjä saattaisi jo polvillaan rukoilla, että EU aloittaisi energiatoimitukset uudestaan. Syy siihen on se, että Eurooppaan toimitettavalle kaasulle ja öljylle ei ole nopealla aikataululla mahdollista löytää muita ostajia. Mutta veikkaan, että Euroopan päättäjät eivät kovin mielellään lähde tällaiseen riskipeliin, vaan mieluummin tarkastelevat asiaa siitä näkökulmasta, että jos toimitukset kerran katkaistaan, niin niitä ei aloiteta uudestaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa.
Kesä on tulossa. Jos Euroopan maat millään muotoa pystyvät yhdessä kesässä tekemään tarvittavat muutokset esimerkiksi lämmityksessä, niin toimitukset voitaisiin katkaista. Tämä on kuitenkin hyvin epävarmaa. Tuolla ketjun alkupuolella olen vinkannut suomalaisille rakennusfirmoille, että nyt voisi olla saumaa koettaa myydä suomalaista lisäeristystä Keski-Eurooppaan, sillä veikkaan, että monessakin maassa lämmityskustannuksia saataisiin alaspäin juuri rakennusten saneerauksella (lisäeristyksellä, ikkunoiden ja ovien uusimisella, ilmanvaihtokoneiden uusimisella yms).
Mutta siis oma käsitykseni on se, että kaasu- ja öljytoimitusten katkaisu ihan lähipäivien tai -viikkojen aikana on Euroopan maille iso riski. Toisaalta myös Venäjä roikkuu siinä samassa hirressä, ei se kovin helposti sitä ala myöskään itse katkaisemaan.
Lisäys: Oma henkilökohtainen mielipiteeni on sillä kannalla, että energiatoimitukset kannattaisi katkaista nyt. Ne on pakko katkaista jossain vaiheessa joka tapauksessa. Otetaan isku nyt vastaan, kerran se vain kirpaisee.