+Yksi "Ann Arbor". 19-vuotiaana lyhytnäköisesti päätin mennä siviilipalvelukseen. Vaikka kokemus oli sinänsä posiitiivinen, toimien katalyyttinä myös myöhemmälle työuralle, olen valmiina puolustamaan isänmaata joko jossain "vapaaehtoisprikaatissa" tai sitten vaikka "Rambona" yksin metsässä, en tule jättämään laivaa vaikka Vanja tulisi yli.
Unettomia öitä en ole asian suhteen viettänyt, mutta siviilipalveluksen valitseminen tullee jossain määrin kummittelemaan tehtynä virheenä lopun ikääni.
19-vuotias on yleensä lyhytnäköinen. Siksi sivarin täytyy säilyä merkittävästi inttiä pidempänä palveluksena.
Pitkä/lyhytnäköisyys on tämän kriisin (en käytä sanaa sota, koska haluan kiinnittää koko paketin otsikon alle, enkä pidä talouspakotteita sotana) yksi Suomea koskeva oppiaine. Vaikka nyt näyttää siltä, että tänne tuskin muutamaan vuoteen ollaan tulossa, niin tuollainen epäonnistuminen toimii keskipitkällä aikavälillä hyökkäyksen todennäköisyyden lisääjänä.
Meillä on jo nyt isot ongelmamme. Liian kapeilla harteilla on huolenpitotaakka liian monesta, ja se jatkuu vielä ainakin noin 20 vuotta. Tilanteen pahentama valtionvelka sitäkin pidemmälle.
Lisäksi tietenkin on ilmastonmuutoshankkeet. Nato-jäsenyys toisi selkänojaa myös noiden isojen ongelmien ratkomiseen.
Asevelvollisuuden suorittaminen perinteisesti ei ole pelkästään sotimistapavalinta. Se on myös rauhanajan tukevoittamista yhden kansalaisen osalta. Silti jokaista tarvitaan ja käyttöä löytyy, jos sotaa pukkaa. Silloin ei syytellä ja asetuta vastakkain. Silloin kysytään; Miten voin palvella?
@Ann Arbor kirjoitat toisessa viestissäsi, että viesti "me olemme sodassa" tavoittaa enemmän ja enemmän.
Minä olen ollut ryssää vastaan sodassa jo ainakin kymmenen, ehkä enemmänkin, vuotta. Olen taistellut sen, minkä olen voinut. Paasannut kaikille Natosta, äänestänyt vain sen kannattajia, boikotoinut Lukoilia ja sen yhden jäähallin tapahtumia jne...
Tällä hetkellä palaisin halusta tehdä vielä enemmän, mutta keinoni ovat käytetyt. Pidän fysikkaani taistelukunnossa, en toki ensisijaisesti sotaa varten, mutta kyllä se auttaa nyt valitsemaan portaat hissin sijaan.