Putinin hallinto on rikos ihmisyyttä vastaan aivan samalla tavalla kuin natsi-Saksa oli omana aikanaan. Tuo pitää sulkea ulos kaikesta yhteistyöstä. Uhkaa ydinaseilla koko muuta maailmaa. Jokaikinen venäläinen, joka sopertaa murtuneella äänellä ”but he is my president” ei ole edes huomion arvoinen. Putin pitää saada sotarikoksistaan tuomituksi vaikka St. Helenalle lusimaan. Mutta Venäjän valtion kanssa ei tehdä mitään yhteistyötä niin pitkään kun hän on siellä vallassa. Sääli venäläisiä, mutta ei me olla säälitty saksalaisiakaan jäljestä päin kun olemme ihmetelleet miten Hitlerin valtakoneisto oli mahdollinen eurooppalaisessa sivistysvaltiossa.
Minä tiedän oman paikkani kun Suomen vuoro tulee seuraavaksi, olen tehnyt jo itseni kanssa rauhan, kun täältä lähdetään, niin lähdetään sitten tyylillä. Isoisäni taistelivat talvi- ja jatkosodissa, isoisäni serkku oli rykmentti- ja divisioona komentajana Syvärillä. Suvusta löytyy alkuperäisinen jääkäri, Ruotsinvallan aikana on sotilaita ollut jokaisessa sukupolvessa 30-vuotiseen sotaan asti. En vittu koskaan kuvitellut, että tämä velvollisuus osuisi kohdalle, mutta huonolta näyttää nyt.
Lupaan lähettää tyttäreni Ruotsiin ja sen jälkeen olen tekemässä osuuteni osana kokonaisuutta. Nyt pistän itseni kuntoon, 5 kiloa vyötäröltä pois ja kardiota päälle, se on minun velvollisuuteni. Vastaavasti valtiovalta haluan, että meidät reserviläiset kutsutaan kertaamaan ajoissa ennen isoon pilliin puhaltamista, meillä on vielä aikaa tehdä tämä kunnolla. Ja se ei voi olla rahasta kiinni. Tässä on kyseessä isommat asiat.