Ja sen verran tuosta vielä sanon, että minun tarkoituksenani ei ole olla minkäänlainen "synkkyyden apostoli". Pidän vaan todella tärkeänä sitä, että meidän täytyy ymmärtää se, että minkälaisen mittaluokan pahuuden kanssa olemme tekemisissä. Jos ajatellaan niin (kuten valitettavan monet ovat vaikuttaneen tehneen), että Ukraina jysäyttää tuosta Kerchinsalmelle niin, että heilahtaa tai että Venäjä romahtaa jotenkin muuten ja luovuttaa, niin silloin mielestäni tilannekuva on erittäin epärealistinen.
Minun mielestäni on ollut sodan ensipäivistä lähtien hyvinkin selvää, että Putinissa on paljon samaa, mitä Hitlerissä oli aikoinaan. Ja tämä tarkoittaa sitä, että tämä sota on hänelle niin tärkeä voimainmittelö, että hän on valmis menemään tämän kanssa niin pitkälle, että moni meistä täällä länsimaailmassa ei sitä pysty ymmärtämäänkään. Meidän täytyy täällä käsittää se, että tarve Ukrainan sotilaalliselle ja taloudelliselle tukemiselle saattaa kestää vielä usean vuoden ajan. Olemmeko valmiita tähän?
Olen koko ajan toivonut sitä, että jotakin kautta tämä ajatukseni kumoutuisi, mutta valitettavasti mikään tosiasia ei vielä puolla sitä, että näin tulisi käymään. Jonkinlainen toive lepää kuitenkin siinä, että kyse on Venäjästä, ja näin ollen niin arvaamattomasta maasta, että jotain täysin odottamatonta voi tapahtua hyvinkin nopeasti. Toistaiseksi suhtaudun tilanteeseen kuitenkin pessimistisen realistisesti, ja ajattelen, että tämä konflikti tulee kestämään vielä todella pitkään.
Täälläkin on monesti ihan vakavissaan kirjoitettu, että rauhaa ei voida solmia ennen, kuin Venäjä vetää kaikki joukkonsa pois Ukrainasta, hävittää ydinaseensa ja korvaa kaiken Ukrainalle aiheutetun tuhon. Olisiko tämä oikeudenmukaista? No ilman muuta olisi. Tuleeko tätä tapahtumaan? No ei aivan takuuvarmana tule tapahtumaan. Natsi-Saksa pystyttiin tuollaisella tavalla alistamaan sanelun alle niin, että miljoonien ihmisten piti Euroopassa kuolla ennen sitä, koko 3. valtakunta piti raunioittaa maan tasalle ja Berliini täytyi vallata.
Ei ole olemassa mitään syytä sille, miksi Venäjän kanssa riittäisi yhtään vähempi. Eikä sitä tule tapahtumaan, että Nato lähtee tästä nyt Moskovaa valtaamaan. Joten nuo vaatimukset voidaan unohtaa, koska niiden toteuttaminen ei ole millään muotoa realistisia. Vaikka se kirpaiseekin ja on helvetin epäoikeudenmukaista, mutta niin se vain on.